Mobile SEO – jak optymalizować strony mobilne?

Świadomość tego, jak ważne jest tworzenie stron mobilnych i responsywnych w ostatnim czasie zdecydowanie rośnie zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pasjonatów tworzących własne blogi dla przyjemności. Jednak często zapominamy przy tym o kluczowym pojęciu mobile seo, czyli o optymalizacji stron w wersji mobilnej.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

mobile seo

Stworzenie strony mobilnej to tylko część niezbędnych działań. Druga kwestia to przystosowanie jej do wymagań wyszukiwarki, która od pewnego czasu ocenia strony na podstawie jej zawartości mobilnej. Poznaj najważniejsze zalecenia w tej kwestii ! #wiemyjak

Optymalizacja strony mobilnej – dlaczego to konieczne?

Jeżeli zastanawiasz się dlaczego powinno się lub czy warto inwestować w działania seo mające na celu optymalizację strony mobilnej, chciałbym Ci przedstawić kilka faktów. Pytanie o konieczność optymalizacji stron mobilnych okazuje się praktycznie bezzasadne, kiedy spojrzymy na badania statystyczne związane z użytkownikami stron mobilnych. Jak się okazuje z roku na rok ich liczba znacznie wzrasta. Według badań przeprowadzonych w 2016 roku w Polsce na 38,60 miliona mieszkańców używanych jest aż 58,84 miliona urządzeń mobilnych. 75% Polaków aktywnych w sieci posiada urządzenia mobilne, a średnio na jednego Polaka przypada 1,7 urządzenia połączonego z internetem.

Zgodnie z badaniami mShopper 2.0. przeprowadzonymi w 2016 roku, 37% internautów robi zakupy mobilne, a 53% wszystkich klientów e-commerce dokonuje zakupu na smartfonach i tabletach. Jeśli nie miałbyś dobrze zoptymalizowanej, przystosowanej mobilnie strony, nie miałbyś szans sprzedać swoich produktów tym osobom. Z tymi faktami nie ma sensu dyskutować – pewne jest, że aktywność użytkowników w sieci z wykorzystaniem urządzeń przenośnych rośnie, a przedsiębiorcy, którym zależy na zyskach muszą się do tego dostosować.

Jest jeszcze jeden bardzo ważny powód, dla którego warto optymalizować strony mobilne. Pisaliśmy już o tym, a mianowicie o Google First Mobile Indexing, czyli nowym indeksie Google, w którym ocenia on strony na podstawie zawartości mobilnej. Samo posiadanie więc strony dostosowanej do tych urządzeń nie wystarczy, będziesz musiał zadbać również o pozycjonowanie stron na urządzenia przenośne. Więcej na ten temat indeksu Google dla stron mobilnych!

Czym jest mobile seo?

Mobile seo, czyli optymalizacja strony mobilnej to przystosowanie mobilnej lub responsywnej wersji strony do wyszukiwarki pod kątem elementów między innymi takich jak: wygląd strony, jej struktura, prędkość ładowania się witryny czy content. Jeżeli nasza strona w wersji dekstopowej jest dobrze zoptymalizowana, to już połowa sukcesu. Jest jeszcze tylko kilka elementów, o których musisz pamiętać podczas optymalizacji strony na urządzenia mobilne.

Mobile site optimization – na co należy zwrócić uwagę optymalizując stronę pod urządzenia mobilne?

Przy optymalizacji strony mobilnej należy zwrócić uwagę na kwestie takie jak:

  • Google Search Console – w przypadku kiedy decydujesz się na oddzielną, mobilną wersję strony, musisz pamiętać, aby podobnie jak wersję desktopową, dodać ją do GSC (przy wersji responsywnej nie musisz). Narzędzie to na bieżąco dostarczy Ci informacje o błędach i innych niezbędnych elementach strony mobilnej;
  • prędkość ładowania się strony – ze względu na specyfikę urządzeń mobilnych istnieje przekonanie, że prędkość ładowania się stron w wersji mobilnej powinna być bardziej priorytetowa niż ta na desktopie. Najczęściej stosowanymi praktykami w celu zwiększenia prędkości ładowania się strony są na przykład: kompresja grafik, filmów i animacji, optymalizacja kodu w celu pomniejszenia CSS, JavaScript i HTML, poprawa czasu odpowiedzi serwera. Skorzystaj z narzędzia Page Speed Insights i sprawdź jakie dokładnie elementy musisz poprawić, aby przyspieszyć ładowanie się wersji mobilnej Twojej strony;
  • projekt strony na urządzenia mobilne – obecnie urządzenia przenośne są bardzo zaawansowane, w związku z czym projektowanie dostosowanych do nich stron jest zdecydowanie łatwiejsze. Musisz jednak pamiętać aby:

– nie blokować CSS, JavaScript czy obrazów – pozwólmy Googlebotowi analizować to samo, co widzą użytkownicy;

nie używać Flasha – na stronach mobilnych nie używa się technologii flash z uwagi na to, że większość urządzeń mobilnych jej nie obsługuje, więc treści nie będą wyświetlone na stronie;

– nie stosować okienek pop up – w wersjach mobilnych nie powinno się stosować okienek typu pop up. A jeśli już chcemy je wykorzystać również na stronie mobilnej, to należy zadbać o to, by nie przysłaniały całego ekranu i łatwo je można było wyłączyć;

  • dopasowanie strony do różnych typów urządzeń – w Google Analytics znajdziesz informacje z jakich typów urządzeń korzystają osoby najczęściej odwiedzające Twoją stronę. Choć wiadomo, że nie dasz rady przystosować witryny do wszystkich urządzeń przenośnych, postaraj się zadbać o to, by jak najlepiej wyświetlała się na urządzeniach Twoich najczęstszych użytkowników;
  • dopasowanie elementów na stronie – wszystkie elementy, szczególnie te „klikalne” muszą być dostosowanie do rozmiarów strony, ale i być łatwe do kliknięcia – nie mogą być ani za małe, ani za duże. Zbyt mały element będzie trudny do uderzenia palcem, zaś zbyt duży będzie zaburzał wygląd strony;
  • nawigacja – zadbaj o to, aby użytkownik w wersji mobilnej strony mógł bez problemu przejść na dokładnie te same podstrony, co w wersji desktopowej. Nie ukrywaj żadnych podstron ani odnośników w menu. Jeżeli już musisz to zrobić, to przeanalizuj najpierw, które z nich są najrzadziej odwiedzane przez użytkowników;
  • content – twoi użytkownicy powinni mieć dostęp do takich samych treści strony zarówno na urządzeniach przenośnych jak i na desktopie. Musisz tak zaprojektować układ i rozmieszczenie treści, aby nie było bałaganu, ale jednak by wszystkie treści były dostępne;
  • optymalizacja title i meta description – musisz pamiętać, że na ekranie urządzenia mobilnego jest mniej miejsca, dlatego aby być widocznym w wynikach mobilnych powinieneś pogodzić długość z jakością podczas tworzenia title, URL czy meta description.
Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Marcin Marć pisze:

    Co zalecacie: osobną wersje mobilną, wersje responsywną czy może jak https://www.eactive.pl/blog-o-seo/strona-mobilna-czy-responsywna-porownanie/ jest to uzależnione od rodzaju strony?