Psychologia reklamy – jak komunikować do pokoleń klientów?

Czym jest psychologia reklamy oraz jak wykorzystać ją w marketingu? Kto to milenialsi i jak komunikować do nich reklamy? W jaki sposób wzbudzić zaangażowanie wśród grupy seniorów? Oraz jak zainteresować daną ofertą pokolenie Z? Codziennie do konsumentów docierają setki reklam, konkurencja jest ogromna. O tym jak tworzyć skuteczny przekaz marketingowy mówi psychologia reklamy. Przeczytaj poniższy artykuł i poznaj bliżej psychologiczne mechanizmy reklamy. #wiemyjak

Psychologia reklamy

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

Czym jest psychologia reklamy?

Psychologia reklamy to  narzędzie do lepszego zrozumienia ludzi wokół ciebie  — ich zachowań i decyzji zakupowych. Podstawowym zadaniem psychologii reklamy w marketingu  jest wykorzystanie zdobytej wiedzy do zwiększenia wpływu na ludzi. Jeśli chcesz pozyskać klienta, musisz najpierw go zrozumieć, nauczyć się, jak przyciągnąć jego uwagę, aby dotrzeć do niego  ze swoim przekazem. Stosując psychologię, możesz zrobić to  szybciej i skuteczniej.

Psychologia reklamy – dowiedz się jak zaangażować odbiorcę

W marketingu chodzi głównie o zaangażowanie odbiorcy, o zwrócenie jego uwagi, przekonanie go do naszego produktu czy usługi. Psychologia reklamy odpowiada na pytanie:  jak tego dokonać? Mówi się o marketingu doświadczeń, którego główną ideą jest wyjście marki do klienta, komunikowanie się z nim, utrzymywanie relacji. Sęk w tym, że na rynku mamy dostępnych wiele pokoleń klientów, którzy wymagają odrębnej komunikacji. W końcu ich stopień wykorzystywania nowych technologii jest zróżnicowany, mają inne preferencje, zachowania, przyzwyczajenia. Jak dotrzeć z przekazem do konkretnych pokoleń?

Psychologia reklamy a seniorzy

Seniorzy są nazywani pokoleniem cichym. Są to osoby, które nie korzystają z komputerów i smartfonów, tak licznie, jak chociażby Milenialsi. Według badań NetTrack osoby w wieku 60 lat i więcej stanowią dziś ok. 6 proc. polskich internautów, czyli jest ich nieco ponad 1 mln. Seniorzy obecni w świecie online najczęściej używają poczty e-mail oraz social mediów. Jakie wartości do nich przemawiają? Głównie takie jak:

  • rodzina, 
  • zdrowie, 
  • poczucie bezpieczeństwa. 

Należy pamiętać, że komunikaty skierowane do seniorów mogą odczytywać ich dzieci czy wnukowie, którzy często mają wpływ na wybór oferty przez dziadków. Cechy reklamy skierowanej do seniorów to:  rzetelne i pełne informacje, seniorzy mają czas i lubią czytać, sprawdzać szczegóły. Czego seniorzy oczekują od reklamy? Tradycyjnego przekazu i bazowania na wartościach, do których w największym stopniu są przywiązani.

Baby Boomers i reklama w Internecie

W skład seniorów wchodzi pokolenie zwane Baby Boomers, pokolenie wyżu demograficznego, osoby urodzone po II wojnie światowej. To pokolenie jest bardzo przywiązane do ulubionych marek. Te osoby dokonują zakupów w internecie, ale lubią obejrzeć produkt na żywo w sklepie. Baby Boomers uwielbiają analizować oferty i wybierać te najbardziej opłacalne. Korzystają z social mediów, często z komputerów stacjonarnych, nadal niewielki odsetek ze smartfonów, jednak ta liczba wciąż rośnie. Warto skupić się na przywiązaniu tego pokolenia do marki, bo jak już się zdecydują na dany produkt, to są mu wierni. Psychologia reklamy w tym przypadku powinna być  ukierunkowana na  programy lojalnościowe i karty stałego klienta. Twój sklep oferuje produkty dla  Baby Boomers? Wykorzystaj to!

Pokolenie X – jak komunikować do tej generacji?

Osoby urodzone w drugiej połowie XX wieku albo uwielbiają technologię, albo jej nienawidzą. Rzeczywistość wokół nich bardzo szybko się zmienia, a oni są zmuszeni przystosować się do tych zmian. Do pokolenia X łatwo jest dotrzeć poprzez e-maile. Używają ich w pracy i do kontaktu z rodziną oraz znajomymi. Raczej pozytywnie reagują na wiadomości od marek. Pokolenie X uwielbia kupony, to generacja, która stara się oszczędzać, chętnie korzysta ze zniżek i promocji. Podobnie, jak Baby Boomers, pokolenie X przywiązuje się do marki. Do “Iksów” trafia również angażująca treść na Facebooku. To ich ulubiony portal społecznościowy, za jego pomocą można znacząco wzmocnić więź klienta z brandem. Warto pamiętać o tym, że duży wpływ na decyzje zakupowe pokolenia X ma pokolenie ich dzieci, czyli Y.

Milenialsi nie reagują na klasyczną formę reklamy

Milenialsi, kto to?  To osoby urodzone w latach 80. i 90., preferują wizerunek marki oparty na wartościach. Storytelling i filozofia życia, to coś, co może ich przekonać do brandu. Social media to kolejne pole do popisu dla marketingowców, Milenialsi portale społecznościowe wykorzystują jako miejsce do komunikacji z markami (w tym przypadku sprawdzi się również obsługa klienta przez social media). Milenialsi lubią się angażować w różne akcje:

  • biorą udział w konkursach, 
  • używają hasztagów, 
  • utożsamiają się z grupą, 
  • cenią sobie różne społeczności,
  • należą do grup,
  • angażują się w pomoc zwierzętom i potrzebującym. 

Pokolenie Y, bo tak nazywani są również Milenialsi, jest wszędzie – korzystają z mediów społecznościowych, komputerów, smartfonów, tabletów. Źródłem informacji dla Milenialsów są blogi, filmy na YouTube oraz wszelkie media społecznościowe. Mimo wszystko nie jest łatwo do nich dotrzeć. Mają zainstalowane blokady reklam, a smartfona używają, nawet gdy siedzą przed włączonym telewizorem. Bardzo ważne jest, by do pokolenia Y kierować spersonalizowaną reklamę opartą na wartościach, które wyznają. Reklamę zgodną z zainteresowaniami, płcią czy nawet porą dnia. Musi być ona przede wszystkim atrakcyjna, by została potraktowana poważnie.

Nowe pokolenie, nowe zachowanie – pokolenie Z

Pokolenie Z to osoby urodzone po roku 2000. Facebook, Instagram, Netflix oraz YouTube to główne kanały, z których korzystają. W reklamie skierowanej do młodych widzów nie może być sztuczności, najlepiej do zakupu przekonują ich rówieśnicy czy autentyczne osoby zamiast celebrytów i idealnych modelek. Preferują indywidualne podejście do klienta, toteż oferta czy promocja powinna być spersonalizowana. Pokolenie Z:

  • jest odporne na tradycyjne formy reklamy w tv czy w gazecie,
  • szuka bezpośredniej komunikacji,
  • szybko odnajduje informacje,
  • chętnie dzieli się newsami w mediach społecznościowych,
  • korzysta z Messengera.

Współczesna młodzież nie lubi czekać, chce mieć wszystko od razu, jest do tego przyzwyczajona. Netflix wyszedł naprzeciw potrzebom pokolenia Z i nie karze czekać swoim klientom, platforma udostępnia od razu cały sezon serialu, tym samym widz sam decyduje kiedy go zobaczy. Aby dotrzeć z komunikatem do tej grupy, warto celować w spersonalizowane działania w social mediach, na Messengerze oraz krótkie powiadomienia push – w końcu pokolenie Z nie rozstaje się ze swoim smartfonem. Ważne, by komunikaty nie były długie, a konkretne i zorientowane na potrzeby danej osoby.

Psychologia reklamy – jak kolor wpływa na pokolenie klientów

Nie tylko wiek klienta ma tak duże znaczenie przy wyborze produktu czy usługi. Psychologia reklamy zwraca uwagę również na kolory.

  • 92% ankietowanych uważa, że kolory mają istotny wpływ na ich decyzje zakupowe
  • 84% twierdzi, że kolor produktu jest najważniejszym kryterium wyboru! (Niesamowita moc kolorów J.G. Causse)

Opakowania produktów mają duże znaczenie, stąd marki często, aby się odróżnić,  tworzą swoje własne odcienie lub wybierają takie, które szokują klienta.

Przykład 1: Psychologia kolorów w reklamie została zastosowana przez firmę  Apple już w 1998 roku, gdy wprowadzili na rynek kolekcję iMacków w cytrusowych, jaskrawych kolorach! Miały symbolizować świeży powiew i podkreślać przejście na nowy system operacyjny. Kolory bardzo mocno wpływają na klientów, do tego stopnia, że odcień opakowania kawy zmienia odczuwany przez człowieka smak!

W handlu liczy się percepcja wielkości – należy pamiętać, że jasne opakowania wydają się większe, przedmioty w ciepłych kolorach wyższe, a w zimnych – niższe. Badania wykazują, że pewne kolory w mniejszym bądź w większym stopniu budzą w nas chęć robienia zakupów, dlatego barwy to bardzo ważne cechy reklamy. Ciekawostką jest to, że u kobiet ten efekt jest silniejszy. Badacze odkryli, że gdy sprzedajemy produkty przez internet, najlepszym kolorem tła fotografii jest niebieski. Produkt sfotografowany na niebieskim tle wydaje się lepszy jakościowo niż np. produkt sfotografowany na czerwonym tle. Z drugiej strony wystawiając produkt na licytacji, lepiej umieścić go na czerwonym tle, które budzi chęć rywalizacji.

Przykład 2: Kolory tak bardzo wpływają na ludzkie zachowania, że sam Google w 2012 roku przeprowadził na internautach badanie, w którym analizował reakcję na pięćdziesiąt odcieni koloru niebieskiego. Google sprawdził liczbę kliknięć i ustalił odcień błękitu, który najbardziej skłania internautów na całym świecie do klikania w button. Według The Guardian, to pozwoliło zwiększyć zyski firmy o 200 milionów dolarów!

Psychologia reklamy – techniki

Poznaj 4 podstawowe psychologiczne mechanizmy reklamy, które możesz wykorzystać w swoim biznesie:

1. Zasada odwzajemnienia 

Człowiek posiada naturalną potrzebę odwzajemnienia dobra. Jeśli zdecydujesz się dać komuś coś, nakładasz na niego presję i konieczność spłacenia długu wdzięczności. Może to wykorzystać Twoja firma. Na przykład  świadczyć niektóre bezpłatne usługi, oczekując, że konsument odwdzięczy się za to, decydując się  na kolejne, często droższe usługi.

2. Zasada autorytetu 

Większe zaufanie oraz  uwagę zdobędzie firma, która da się poznać jako autorytet w danej branży. Oto kilka sposobów, w jakie reklamodawcy stosują, aby zbudować swój autorytet wśród konsumentów. Publikuj angażujące, specyficzne i przydatne dla branży treści, aby zbudować zaufanie społeczeństwa i jednocześnie podarować im darmową wiedzę. Chwal się swoimi osiągnięciami – nagrody lub tytuły świadczą Twoim o wieloletnim doświadczeniu. 

3. Zasada ograniczonej dostępności 

Jeśli dany produkt staje się deficytowy, jednocześnie jest on jeszcze bardziej pożądany przez społeczeństwo przez strach, obawę, że danego towaru dla niego zabraknie. Kiedy czegoś brakuje na sklepowych półkach, ludzie pędzą po to. Aby skorzystać z tej zasady, ustalaj terminy promocji oraz informuj o ograniczonych ilościach. W tym przypadku bardzo dobrze sprawdzają się oferty sezonowe, na które społeczeństwo niekiedy czeka cały rok. 

4. Zasada skrajnych emocji 

Z psychologicznego punku widzenia skrajne (a w szczególności negatywne) emocje są znacznie silniej zapamiętywane, dlatego psychologia reklamy to wykorzystała i w przekazach reklamowych wykorzystuje się emocję, które silnie oddziaływają na społeczeństwo. Takie emocje to: strach, smutek oraz ekscytacja.  

User experience a psychologia reklamy

Psychologia koloru w reklamie  łączy się z całym tematem UX, w który firmy działające w internecie inwestują olbrzymie pieniądze. Nie bez przyczyny, w końcu sam kolor ma ogromny wpływ na zachowanie użytkownika, a specjaliści UX analizują jeszcze mnóstwo innych opcji. Aby dotrzeć do poszczególnych pokoleń z odpowiednim przekazem, warto wziąć pod uwagę analizy danych. Coraz częściej są to ogromne ilości informacji, zbierane przez aplikacje, smartfony, komputery. Taką analizą zajmują się specjaliści analityki internetowej, od których zależy w dużej mierze powodzenie całej kampanii.

Psychologia reklamy w marketingu a decyzje zakupowe klientów

Nie od dziś psychologia reklamy pomaga marketingowcom wpływać na decyzje zakupowe. Firmy, które rozumieją swoich klientów, mają przewagę konkurencyjną i w sposób świadomy dobierają cechy reklamy do konkretnego odbiorcy. To ważne, do kogo skierowany jest Twój produkt, z kim chcesz nawiązać kontakt, na kogo powinna mieć wpływ dana kampania czy strona www. Znając preferencje użytkowników, można dobrać tak komunikat, by dotarł do klienta. Planując komunikację, warto zastanowić się: kim jest jej odbiorca i co może go przekonać do zakupu. Psychologia reklamy pozwala na określenie tych preferencji i przybliża sylwetkę klienta. Ułatwia wyjście naprzeciw potrzebom klienta. W końcu prościej jest odpowiedzieć na potrzebę klienta niż najpierw wzbudzić ją w nim, a dopiero później przekonać go do zakupu.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
5/5 (22)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Joanna pisze:

    Psychologia reklamy wykorzystuje wiedzę zarówno z socjologii jak i psychologii ogólnej po to, żeby stworzyć reklamy, które będą jak najbardziej zgodne z naturalnymi zachowaniami ludzi.

  2. Kamil pisze:

    Współczesny senior to bardzo „opłacalna” grupa klientów dla wielu sprzedawców ecommerce. Są bardzo podatni na reklamy, a jednocześnie mają dość dużo wolnego czasu na spędzanie go w Internecie.

  3. Hania pisze:

    A co pomiędzy Baby Boomers (zaliczone do seniorów) i Milenialsami (30-40)?
    Pokolenie między 40 a 60 rokiem życia to odbiorcy reklam z produktami kierowanymi bezpośrednio do nich, ale także produktów dla ich dzieci. Może warto o nich wspomnieć :)

  4. Damian pisze:

    Przygotowując reklamy dużo mówi się o przyzwyczajeniach, cechach charakterystycznych odbiorców, a podejście od strony pokoleniowej i przedstawienie z czego te cechy wynikają jest bardzo ciekawe :) Super artykuł!

  5. Aneta Majewska pisze:

    Psychologia reklamy to temat rzeka. Fajny artykuł, rzeczowy i na poziomie.

  6. Agata pisze:

    Bardzo interesujący artykuł, ciekawe przykłady. Psychologia koloru mam wrażenie, że nie jest tak doceniana na naszym rynku. A szkoda, jak widać kolory, odcienie mają duże znaczenie. Muszę pogłębić ten temat!