Hashtagi na stałe już zagościły w mediach społecznościowych i odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę w internetowej komunikacji. W których portalach przyjęły się najlepiej? Które są najbardziej popularne? Dowiedz się, co o hashtagach mówi badanie przeprowadzone przez IR Center.
Łatwo się domyślić, że wśród platform na których hashtagi przyjęły się najlepiej nieustannie dominuje Twitter. W tym serwisie zawiera je 49% publikacji – w przedstawionym zestawieniu na drugim miejscu znalazł się Instagram, z 30% udziałem publikacji z hashtagami, a kolejne miejsce to Facebook i Wykop, gdzie zauważono coraz silniejsze tendencje do ich używania. Widać, że stanowią one coraz bardziej popularną metodę komunikacji i wyrażania siebie. #wiemyjak
Moc tkwi w młodych
Okazuje się, że hashtagi to symbol młodego pokolenia, bo to właśnie osoby w młodym wieku najczęściej z nich korzystają. Aktywność użytkowników wzrosła w szczególności przed przyjazdem Justina Biebera do Polski oraz w związku z galą Kid’s Choice Awards, a najbardziej gorąco było w czasie międzynarodowego konkursu organizowanego przez One Direction. Ewidentnie te tematy są domeną młodych i widać, że ogromne emocje wzbudzają informacje związane z idolami i artystami, którzy są doceniani w tej grupie. Twitter generalnie budzi skojarzenia z hashtagami odnośnie informacji politycznych i faktycznie ta tematyka przewija się często w serwisie, jednak nie jest na tyle popularna, co tematy związane z młodymi. Wyróżnia się też na pewno #prayforparis po zamachu w Paryżu, gdy użytkownicy wyrażali solidarność z Francją. Bardzo popularnym hashtagiem jest #polishgirl, #love i #poland oraz te związane z emocjami, np. #happy lub #love.
Jak sprawa wygląda na Facebooku i Instagramie?
W przypadku Instagramu nie zanotowano szczególnych wahań w liczbie hashtagów nawet w związku z konkretnymi wydarzeniami. Tu hashtagowanie utrzymuje się na stałym poziomie, jednak widać, że używa ich się coraz więcej. Wśród tych popularnych warto wspomnieć o #polishgirl, #polishboy, #poland, a także tych związanych z pozytywnymi emocjami. Z kolei na Facebooku użytkownicy chcą podkreślić swoją oryginalność, gdyż hashtagi są bardzo różnorodne i ciężko znaleźć jedną popularną frazę. Można wskazać jednak te dominujące, czyli #konkurs (użyty prawie 67 tysięcy razy) #warszawa i #love.
Marka i hashtag?
Markowe hashtagi jeszcze nie zdobyły zawrotnej popularności, jednak widoczne były te związane ze znanymi markami takimi jak #bmw, #iphone, ale np. #semilac (marka lakierów do paznokci, mniej znana). Okazuje się, że aż 4 marki samochodowe znalazły się wśród 25 najbardziej popularnych hashtagów w 2015 roku (#bmw, #subaru, #honda oraz #audi). Biorąc pod uwagę fakt znaczenia hashtagów w internetowej rzeczywistości, przez markami stoi wyzwanie, aby opracować sposób odpowiedniej komunikacji ze swoimi odbiorcami.
Mnie osobiście bolą oczy od nadmiaru #hashtagów, ale trzeba się dostosowywać pod nowe trendy.