Co to jest marketing internetowy?

Specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym zasypują nas wieloma hasłami – SEO, marketing wirusowy, video marketing… Ale co to właściwie jest marketing internetowy i dlaczego warto inwestować w marketing w internecie? Sprawdź, jakie korzyści przynosi firmie online marketing. W końcu możliwości dotarcia do naszej grupy docelowej jest wiele i nie warto chować się przed potencjalnymi klientami.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

co to jest marketing - nie chowaj się w internecie

Co to jest marketing?

Zanim zaczniemy odpowiadać na pytanie co to jest marketing internetowy, pokrótce przedstawimy ogólnie co to jest marketing.

MARKETING to proces społeczny, który pozwala na swobodną wymianę i oferowanie towarów bądź usług, które posiadają jakąś wartość.

Proces marketingowy to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia, której działania mają odnieść długofalowe skutki. Jej celem jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane daną usługą lub produktem. Marketing wykorzystuje wiele narzędzi, które pozwalają na sprawną realizację strategii oraz zdobycie jak największej liczby klientów, a co za tym idzie na zwiększenie zysków.

Wiele osób stawia znak równości między marketingiem i promocją produktów oraz usług. Jednak jest to bardzo duże uogólnienie, gdyż na marketing składa się wiele innych działań. Wśród najważniejszych wymienić należy przede wszystkim:

  • komunikacja z rynkiem;
  • przygotowywanie odpowiednich strategii wprowadzenia produktu na rynek, ustalenia ceny, grupy docelowej oraz promocji i dystrybucji;
  • analiza sprzedaży i wprowadzenie na bieżąco zmian w sposobie sprzedaży produktu.

Co to jest marketing internetowy, czyli e-marketing?

Znamy już definicję marketingu, teraz zajmiemy się jedną z jego części i odpowiemy na pytanie co to jest e-marketing (marketing internetowy)?

Marketing internetowy to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi marketingu. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej firm swoją działalność przenosi do sieci – tam też szuka potencjalnych klientów.

MARKETING INTERNETOWY to wszelkie działania mające na celu opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu na rynek, jego promocji oraz przedstawienie w korzystny sposób marki przy wykorzystaniu internetu. Działania w marketingu internetowym zmierzają do zwiększenia widoczności firmy w internecie, a jednym z najczęściej używanych w tym celu narzędzi jest między innymi strona www. Marketing internetowy skupia się na stworzeniu oraz utrwalaniu więzi na linii marka – odbiorca. W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, w marketingu internetowym rola odbiorcy jest znacznie większa. Nie jest on biernym odbiorcą komunikatów marketingowych, ale ma możliwość prowadzenia dialogu z marką i wyrażenia swojej opinii w odpowiedzi na działania marketingowe.

Reklama internetowa składa się z wielu elementów, które czasem nawet w ciągu miesiąca przyjmują nową formę, dlatego niełatwo je dokładnie opisać. Wśród najpopularniejszych działań marketingu internetowego wymienić można przede wszystkim:

  • pozycjonowanie stron www i SEO,
  • reklamy Google Ads,
  • remarketing,
  • video marketing,
  • mailing,
  • content marketing,
  • marketing wirusowy,
  • profile na serwisach społecznościowych ( Facebook i Instagram, Snapchat czy LinkedIn),
  • współpracę z blogosferą.

Kanały dotarcia do klienta – dlaczego warto wybrać kilka?

Dlaczego nie warto opierać digital marketingu na jednym kanale dotarcia do klienta? Przede wszystkim dlatego, iż użytkownicy internetu szukają produktów, czy usług w różnych miejscach w sieci. Opierając swoje działania jedynie na jednym kanale, ograniczamy sobie ścieżkę dotarcia do potencjalnego klienta. Dodatkowo kilka kanałów działających jednocześnie daje zdecydowanie lepsze rezultaty. Dzięki takim podejściu możemy sprawnie optymalizować wydatki na marketing cyfrowy i uzyskać lepszy wzrost z nakładów na reklamę.

Czy marketing internetowy jest receptą na sukces?

Przede wszystkim, aby marketing internetowy był efektywny musi być odpowiednio zaplanowany i wdrożony. Jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy to warto zatrudnić specjalizującą się w e-marketingu agencję.

Oczywiście jeśli znasz się na marketingu internetowym, masz doświadczenie – możesz samodzielnie prowadzić działania promocyjne. Pamiętaj, jednak, że reklama to wymagająca dziedzina i aby osiągnąć sukces musisz być na bieżąco z trendami panującymi w marketingu internetowym.

Należy pamiętać, aby unikać technik, które dają szybkie, ale krótkotrwałe efekty, a także mogą źle wpłynąć na wizerunek firmy czy pozycję strony w sieci. Podczas planowania strategii warto wziąć także pod uwagę, że według badania OnAudience w Polsce aż 42% użytkownika korzysta z programu blokującego reklamy i jest to najwyższy wynik na świecie.

Dobrze wyznaczona grupa docelowa i  dokładna strategia działań może przynieść naprawdę szybko pierwsze, pozytywne efekty. Jednak po pierwszych sukcesach nie można osiąść na laurach. Należy cały czas przeprowadzać analizy, które pozwolą określić, jakie działania najlepiej sprawdziły się na konkretnej grupie odbiorców i modyfikować je w razie potrzeby.

Zdecyduj, jak chcesz pozycjonować swoją stronę. Jeżeli chcesz powierzyć to zadanie profesjonalistom, pamiętaj: Wybór agencji SEO jest jak wybór miejsca na wakacje

Warto jednak pamiętać, że sam marketing internetowy nie wystarczy byś osiągnął sukces. Musisz również zadbać o odpowiednią jakość produktów i usług, poziom obsługi czy dostosowanie ceny do jakości.

Influencer marketing co to jest i jego miejsce w online marketingu

Przeniesienie sprawdzonych działań marketingu także do systemów marketingu online otwiera całkiem nowe możliwości przed firmami, chcącymi dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Na uwagę w tym miejscu zasługuje influencer marketing, czyli, w uproszczeniu, współpraca ze znaczącymi graczami na internetowym rynku. Jak podejść do takiej współpracy?

Przyjmuje się, że influencer to osoba, która wywiera wpływ na swoich odbiorców, poprzez swoje działania w internecie, przyczynia się do podejmowania konkretnych decyzji zakupowych czy biznesowych, kreuje określone opinie oraz buduje zaangażowanie wokół publikowanych przez siebie treści. A jeżeli dodamy do tego mnogość platform, na których influencerzy są obecni (przykładowo: YouTube, Instagram, Facebook, Musical.ly, blogi itd.) – kwestia wyboru idealnego influencera staje się bardzo problematyczna.

Jeżeli decydujemy się na samodzielne prowadzenie online marketingu, w przypadku współpracy z influencerem można oczywiście wyjść od zasięgów, ale pamiętajmy, że to nie wystarczy! Duże znaczenie będą mieć także statystyki wyświetleń i grupa odbiorców, do której dociera komunikat. Warto zastanowić się co tak naprawdę ma znaczenie dla Twojej firmy. Czy szukasz influencera, który porusza tematykę Twojej branży czy reprezentuje określone wartości?

W przypadku influencerów należy również bardzo uważnie prześledzić ich dotychczasowe działania. Pamiętajmy, że mogą to być również osoby młode, jeszcze nie doświadczone, przez co ryzyko wpadki i zachowań niepożądanych przez naszą markę może być większe. Dodatkowo o influencerze mówią bardzo dużo jego poprzednie współprace. Sprawdź, jakie to są firmy i czy wśród nich nie ma np. Twojej bezpośredniej konkurencji.

Określając, czym jest marketing w naszej firmie musimy określić, które działania inbound i outbound marketingu podejmiemy. Influencer marketing stał się bardzo silną dziedziną online marketingu, którą możemy wykorzystać w strategii poszukiwania nowych klientów i budowania świadomości marki poprzez reklamę.

Remarketing, czym jest i jak skutecznie go wykorzystać w marketingu internetowym

Remarketing to rodzaj kampanii marketingowej, której celem jest powtórzenie przekazu reklamowego potencjalnemu klientowi, który już wcześniej odwiedził naszą stronę internetową, jednak nie zdecydował się na skorzystanie z oferty. Rozwiązanie to pomaga w skutecznym dotarciu do klientów i zwiększeniu sprzedaży. Dlaczego?

Po pierwsze, to Ty decydujesz kiedy dana reklama wyświetli się użytkownikowi internetu. Niektórzy uważają, że dobrym pomysłem jest wyświetlenie ów reklamy zaraz po odwiedzeniu danej strony internetowej, inni twierdzą, że lepiej poczekać kilka dni. Najważniejsze jest jednak, że takowa decyzja pozostaje w Twoich rękach.

Po drugie, remarketing daje możliwości tworzenia strategicznych list. Przykładowo, jeżeli zależy nam na tym, aby użytkownicy, którzy już dodali produkty do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu, powrócili do nas i dokończyli proces zakupowy, możemy stworzyć dla nich osobną listę i wyświetlać im konkretne reklamy. Taki podział i tworzenie list pozwala na zachowanie planowości i intuicyjności działań marketingowych.

Po trzecie, możemy kontrolować i obserwować. Analiza efektów jest bardzo ważna w każdych działaniach prowadzonych w internecie i nie tylko. Wdrażając remarketing otrzymujemy informacje na temat skuteczności naszej reklamy, co z kolei pozwala nam na wprowadzanie zmian i udoskonalanie naszej kampanii.

8 korzyści marketingu internetowego

Wiemy już, że aby marketing internetowy był skuteczny musi być odpowiednio prowadzony. Ale czas na konkrety, czyli najważniejsze korzyści, które zyskasz inwestując w marketing w internecie:

  • dotarcie do wielu klientów przez całą dobę,
  • personalizacja komunikatów marketingowych,
  • budowa i dopasowanie działań do grupy docelowej,
  • zwiększenie wiedzy o grupie docelowej,
  • nawiązanie interakcji z odbiorcami,
  • kreowanie dobrego wizerunku marki,
  • możliwość zmierzenia skuteczności działań,
  • zoptymalizowane koszty kampanii reklamowej.

marketing internetowy

Online marketing – jak analizować prowadzone działania?

W ramach online marketingu możemy zdecydować się na szeroki zakres działań. Pozostaje zatem kluczowa kwestia – jak analizować realizowane strategie. Czy przynoszą pożądane rezultaty i jaki wpływ mają na działalność naszej firmy?

Jak wspomnieliśmy wyżej, ważną częścią marketingu internetowego jest firmowa strona www. To na niej użytkownik może dokonać zakupu, dowiedzieć się więcej o naszej firmie czy wysłać zapytanie o ofertę. Działania online marketingu prowadzą zatem do pozyskania jak największej liczby użytkowników na stronę.

Wojtek Bednarski, Lider Działu Analityki Internetowej: Jakie jest podstawowe narzędzie każdego marketera obsługującego stronę internetową? Najprawdopodobniej w większości odpowiedzi usłyszymy: Google Analytics. W obecnych czasach jest to narzędzie, które w zasadzie domyślnie implementujemy na serwisach internetowych. Dzięki niemu jesteśmy w stanie analizować ruch na stronach czy też oceniać skuteczność poszczególnych kanałów marketingowych. Ponadto analizując dane zebrane w statystykach dowiemy się więcej na temat użytkowników przebywających na stronie, dzięki czemu zbierzemy informacje m.in. z jakiego źródła pochodzą nasi klienci, jaką drogę na stronie przechodzą zanim staną się klientami, czy też z jakich urządzeń korzystają.

Analiza prowadzonych działań marketingowych w internecie jest możliwa praktycznie na każdym kroku. Social media czy platformy, które wykorzystujemy do działań reklamowych zapewniają własne narzędzia analityczne, umożliwiające poznanie statystyk i określenie skuteczności naszych działań. Jest to niewątpliwie dużym plusem przy planowaniu strategii marketingowych online, warto jednak pamiętać o czynniku ludzkim i do wszystkiego podchodzić ze zdrowym rozsądkiem :)

Marketing internetowy, a wybór agencji

Wybór agencji marketingowej to kolejna kwestia, która wymaga dokładnego przeanalizowania rynku i sprawdzenia ofert. Zanim zdecydujesz się na konkretne działania, lub wykupienie abonamentu, porównaj oferty i wybierz taką, która najbardziej będzie odpowiadała na potrzeby Twojego biznesu. Nie przepłacaj za działania, które nie są Ci potrzebne i nie przyniosą spodziewanego efektu.

#wiemyjak dobrać narzędzia marketingu online dla Twojej firmy

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.5/5 (37)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Gość pisze:

    Marketing internetowy odgrywa aktualnie ogromną rolę, zarówno w przypadku niewielkich, jak i bardzo dużych firm. Ale, musi być przemyślany, oparty na analizie celów biznesowych i dobrej znajomości grupy docelowej.

  2. Ada pisze:

    Dobrze, że zostało wspomniane o analizowaniu efektów. Bez odpowiedniej analizy, nie uzyskujemy wniosków i tak naprawdę nie jesteśmy w stanie ocenić czy wprowadzona strategia marketingowa przynosi efekty. Ciekawy artykuł.

  3. Paweł pisze:

    Najważniejsze w marketingu internetowym jest to, żeby pamiętać o marketingu :) Wybór odpowiedniej agencji może być kluczowy dla prowadzenia konkretnych działań i spełniania celów biznesowych.

  4. Kasia pisze:

    Reklama internetowa składa się z wielu elementów jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów na temat reklamy, druku to zapraszam na Międzynarodowe Targi Reklamy i Druku RemaDay 2022. Odbędą się w dniach 16-18.02.2022.

  5. Instagramowa Anna pisze:

    Marketing to ważna gałąź w reklamie – przydatny artykuł. Właśnie zaczynam swoją przygodę z SEO – przyda się :)

  6. Daniel pisze:

    Bardzo dobry artykuł, dobrze się go czyta. Dzięki!

  7. Aneta pisze:

    Fajnie, że pojawiła się infografika. Lubie takie artykuły :)

  8. Tomasz pisze:

    Dobry artykuł. Zwięźle i profesjonalnie zebrana wiedza o marketingu :)

  9. Marcin pisze:

    Super artykuł, i jakże treściwy! Dobra robota, i czekamy na aktualizację wpisu :)

  10. Gość pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł. Marketing obejmuje wszelkie działania, które mają m.in. wspierać sprzedaż produktów, czy usług. Ze względu na rozwój technologii oraz postęp w informatyzacji społeczeństwa wiele firm decyduje się korzystać z marketingu internetowego, który staje się coraz bardziej popularny. Pole do popisu jest duże, a skuteczna kampania reklamowa obejmuje więcej niż jeden kanał dotarcia do odbiorców. Nasze działania w Internecie powinny zależeć od przyjętej strategii marketingowej.

  11. Adrian pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł – jak i infografika. Na pewno ta wiedza się przyda :)

  12. Mateusz Rus pisze:

    Cześć!

    Jako programista unikałem zagadnień marketingowych jak ognia. Dopiero teraz zrozumiałem, że dobry produkt to nie wszystko. Bardzo pomocna i skondensowana wiedza.

    Dodaje blog do obserwowanych!

    Pozdrawiam, Mateusz.

  13. Karol pisze:

    Blokowanie reklam to wieczny problem agencji marketingowych. Jednak nie zawsze da się wytrzymać bez możliwości odizolowania od treści reklamowych. W końcu czasami ten spam treści jest nie do zniesienia…

  14. Wiktor pisze:

    Strona www jednym z ważniejszych narzędzi do zwiększania widoczności firmy w internecie – całkowicie się zgadzam! I nie wystarczy mieć prostego szablonu z przypadkowymi informacjami – stronę należy aktualizować i unowocześniać. W końcu jeżeli wyda się miliony na promocję firmy, apotem użytkownik będzie wchodził na beznadziejną stronę to można zapomnieć o jakiejkolwiek konwersji

  15. Lidia pisze:

    Influencer marketing to znacząca strategia marketingu online. Biorąc pod uwagę zasięgi i możliwości jakie daje współpraca z influencerami nie można tego lekceważyć. Nie mówię już o ilości osób, które działają na tym rynku. Mamy teraz nie tylko blogi ale dochodzi chociażby cały yt, instagram, fb, podcasty. Dodatkowo pamiętajmy, że możemy dotrzeć z naszym produktem czy usługą do konkretnej grupy docelowej dzięki „specjalizacjom” influencerów

  16. Maria pisze:

    W działaniach marketingu online podoba mi się zależność między kosztami a analizą prowadzonych kampanii. Jest wiele narzędzi, dzięki którym mamy szczegółowe wyniki na co dokładnie poszły nasze pieniądze, co w konsekwencji przekłada się kierunek dalszych działań

  17. Kasia pisze:

    Bardzo fajnie się czytało Dobrze zebrana dawka wiedzy. Dzięki

  18. Jerzy pisze:

    Może i marketing internetowy jest czymś oczywistym, ale sposób wykonania w przypadku niektórych pozostawia wiele do życzenia! Marketing internetowy musi być odpowiednio zaplanowany i wdrożony. Bez tego można działać tylko na oślep. Super artykuł! Polecam

  19. Filip pisze:

    A czy nie jest tak, że marketing internetowy jest dla firm tym samym, co smartfon, czy internet dla pokolenia urodzonego w czasie, gdy innego świata nie znały? Chodzi mi o to, że już chyba żadna, współczesna firma nie ignoruje Internetu, więc uświadamianie, że jest to ważny element biznesu, to artykuł dla właścicieli (rzucam przykład, bez obrazy) otwierających budkę z hot-dogami, bo nie mają innego pomysłu na życie? Co też już jest rzadkie, bo w dużych miastach brakuje ludzi do pracy, którzy w związku z brakiem kwalifikacji takie budki zakładają?

  20. Ela pisze:

    Dla mnie marketing internetowy jest trochę czarną magią :) Ilość reklam jaka dociera do użytkownika to jedno, ale faktycznie zakres działań jakie wchodzą w skład marketingu online jest bardzo szeroki. Ciekawy artykuł :)

  21. Janka pisze:

    Za najważniejszą korzyść uważam personalizację komunikatów marketingowych. Skończyły się czasy docierania do grupy przypadkowych osób z nadzieją, że wśród nich trafi się nasz klient. Szkoda czasu i pieniędzy na takie kampanie.

  22. Rafał pisze:

    Do akapitu o tym co to jest marketing internetowy dodałbym popularny ostatnio influencer marketing.

  23. Piotr pisze:

    Zgadzam się, że marketing internetowy może być bardzo skuteczny, ale wszystko zależy od branży, oczekiwań i tego czy na wstępie zostanie opracowana rzetelna strategia. Sam już od lat inwestuje w marketing internetowy, początkowo całość działań powierzyłem „specjalistom”, którzy robili co chcieli, a ja ślepo wierzyłem, że w końcu ten cały marketing internetowy zacznie działań. Nie interesowałam się jakie działania są wdrażane, bo przecież to oni się znają. Dlatego ważne jest, aby właściciele małych firm sami podszkolili się z podstaw marketingu. Bardzo fajny blog ;)