Nowy raport o polskim rynku e-commerce

Polski e-handel przybiera na znaczeniu i coraz więcej osób dokonuje zakupów online. Staje się on też ciekawym tematem badawczym – wiele firm analizuje panujące w nim tendencje. Potencjał badawczy rynku e-commerce wykorzystała firma Gemius, która w najnowszym raporcie odpowiada na wiele ważnych pytań dotyczących e-commerce w Polsce.

Co motywuje Polaków do zakupów? Jakie mają plany w zakresie zakupów w sieci? Jakie są najczęściej preferowane formy dostawy i zwrotu towaru? To tylko niektóre pytania, na które postanowiono odpowiedzieć w badaniu. Za cel postawiono sobie poznanie postaw, motywacji i zwyczajów użytkowników kupujących online.

Kupujący online vs niekupujący

Z badania dowiadujemy się, że ponad połowa respondentów przyznaje, że choć raz robiła zakupy w internecie. Najwięcej e-konsumentów należy do grupy wiekowej 25-24 lat, są to osoby z wyższym wykształceniem oraz o wysokich dochodach w gospodarstwie domowym. Tacy konsumenci są pozytywnie nastawieni do zakupów i dostrzegają wiele pozytywów kupowania online – podkreślają m.in. wygodę i wiele możliwości wyboru produktów.

Sytuacja przedstawia się inaczej u osób, które rzadko korzystają z e-zakupów – obawiają się oni ryzyka, jakie wiąże się z dokonywaniem takich transakcji (problemów z bezpieczeństwem płatności, czy gwarancją produktu), wolą również obejrzeć dokładnie produkt zanim go kupią. Dodatkowo zauważono, że niekupujący generalnie nie są szczególnie zaangażowani w różnorodne internetowe aktywności (przykładowo płacenie rachunków online, korzystanie z portali społecznościowych, czy blogów) i w porównaniu do kupujących rzadziej podejmują takie działania. Poza dokonywaniem zakupów badani najczęściej używają internetu aby korzystać z Facebooka (66%), czy poszukiwania atrakcyjnych do kupna produktów.

niekupowanie online

Motywacje do zakupów

motywacja zakupy online

Istnieje kilka elementów, które skłaniają konsumentów do dokonywania zakupów online. Kierują się oni przede wszystkim wygodą, atrakcyjną ceną i możliwością wyboru większej ilości usług/produktów niż w przypadku zakupów tradycyjnych. Szczególnie komfortowa i motywująca do zakupów okazuje się całodobowa dostępność e-sklepów (88%), fakt, że zakupy można zrobić z domu bez konieczności jechania do sklepu (83%) a także łatwość porównywania ofert (77%). Konsumenci wskazują również na atrakcyjność cen produktów, które w wielu przypadkach kosztują mniej niż w sklepach stacjonarnych.

Preferowane formy dostawy i płatności

formy dostawy

Jeśli chodzi o dostawę, internauci najchętniej wybierają dostawę kurierem bezpośrednio do domu/pracy. Biorąc pod uwagę wygodę takiej formy dostawy trudno się dziwić, że jest ona na pierwszym miejscu spośród innych możliwości. Na następnym miejscu znalazła się dostawa pocztą do domu/pracy (21%), a na trzecim powoli zyskujący popularność odbiór w paczkomacie (11%). Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o formy zwrotu towaru – przeważa rozwiązanie w postaci możliwości darmowego zwrotu towaru kurierem lub pocztą. W obszarze płatności, ceniony jest przede wszystkim szybki przelew przez serwisy płatności (np. przelewy 24, PayU, Dotplay, itp.).

zwrot towaru

Wyniki badania komentuje Patrycja Staniszewska, Członek Zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej:badanie potwierdza, że zakupy w internecie robimy coraz chętniej i przeznaczamy na nie coraz większe kwoty, które obecnie stanowią średnio 80 zł miesięcznie. Jak potwierdzają wyniki – aż 54% polskich internautów kupuje produkty bądź usługi na polskich stronach internetowych: to o 9 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym”.

W raporcie znajduje się również wiele ciekawych informacji dotyczących znajomości spontanicznej serwisów w e-handlu, czy dokładna analiza zachowań zakupowych online (m.in. w podziale na wiek, płeć, czy wykształcenie). Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2015 roku przy użyciu techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na grupie 1500 internautów. Raport nosi nazwę „E-commerce w Polsce.

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem