WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Test strony www – 6 przydatnych testów A/B

test_strony_internetowej

Otwierasz swój wymarzony sklep internetowy i tworzysz witrynę. Nie myślisz na razie o takich rzeczach jak test strony. Wszystko jest dopięte na ostatni guzik i według Twoich preferencji strona wygląda perfekcyjnie. Czekasz na klientów i ich pierwsze zakupy. Ktoś co jakiś czas zagląda na stronę, ale szybko z niej wychodzi i nie przechodzi na inne podstrony, więc czekasz dalej aż strona się „rozkręci”. W końcu na początku „zawsze jest trudno.” Okazuje się, że później wcale nie jest łatwiej.

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym jak działają testy A/B. Tutaj właśnie jest Twoje koło ratunkowe. Jak wspominaliśmy – testować można praktycznie wszystko – od wersji malingów, reklamy, po wersję strony internetowej. Do pierwotnej wersji witryny możesz wprowadzić zmiany, a następnie przeprowadzić test strony i sprawdzić, czy są one skuteczne i zwiększyły konwersję. Przeczytaj jakie elementy warto sprawdzić podczas testowania stron internetowych! #wiemyjak

1. Typografia

Projektowanie stron w 95% to typografia. Sprawdź kilka jej aspektów podczas testu strony www:

  • kroje czcionek: szeryfowe (Serif) oraz bezszeryfowe (Sans Serif). Czcionka szeryfowa to inaczej zdobiona. Najbardziej znanym jej przykładem jest Times New Roman. W bezszeryfowej występują litery nieposiadające motywów dekoracyjnych, na przykład Arial. Przyjęto, że pierwszego typu kroju używa się raczej w materiałach drukowanych, zaś drugiego głównie w publikacjach elektronicznych.
  • kolor czcionki: oczy człowieka przyzwyczajone są do czytania ciemnego tekstu na jasnym tle. Zadbaj o to, jeśli chcesz, aby użytkownikom komfortowo czytało się treści na stronie.
  • rozmiar czcionki: panuje przekonanie, że czytelność jest tym lepsza, im większa jest czcionka. Najlepiej uruchom test strony i sprawdź różnicę w zaangażowaniu użytkownika na Twojej stronie w zależności od rozmiaru czcionki. W 2009 roku Smashing Magazine przeprowadził badanie, porównując wielkość czcionek pięćdziesięciu popularnych serwisów informacyjnych – większość stosowała czcionkę o wielkości 13 px. Po powtórzeniu badania w 2013 roku okazało się, że najpopularniejszymi rozmiarami czcionek stały się 14 px i 16 px. W 2015 roku zaś domyślnie czcionki w Firefox oraz Chrome miały wielkość 16px.

W poniższym przykładzie testu strony www, wersja A z większą czcionką (w panelu po lewej stronie) zwiększyła liczbę rejestracji o 38%.

test_czcionki

Źródło: https://www.whichtestwon.com/

2. Call to action

Przycisk wezwania do działania to jeden z ważniejszych elementów na stronie, wymaga więc odpowiedniej ilości eksperymentów. Choć jest niewielki, to zawiera kilka istotnych części, które możesz poddać testom:

  • kolor – powinien być kontrastowy i wyróżniać się od pozostałych elementów na stronie. Czy będzie to zielony, czerwony, niebieski czy pomarańczowy? Wpływ na to będzie miała także ogólna kolorystyka strony. Zrób test swojej strony i sprawdź, który kolor CTA działa najlepiej!
  • tekst – to jedna z kluczowych części CTA. Testuj go tak wiele razy aż wybierzesz najlepszy. Sprawdź różną długość, zaimki czy czasowniki i wybierz ten, który najlepiej trafia do Twoich odbiorców.
  • rozmieszczenie – umieścić przycisk wezwania do działania poniżej czy powyżej ekranu widocznego po przewinięciu? To częsty problem w kwestii rozmieszczenia CTA. Jak będzie w Twoim przypadku? Tego nie możesz być pewien, dlatego podczas testu strony internetowej sprawdź gdzie powinien znajdować się Twój CTA w odniesieniu do reszty elementów.

Firma oferująca produkty oszczędnościowe z Holandii przeprowadziła test A/B, w którym sprawdziła, który tekst na wezwaniu do działania jest bardziej skuteczny: A: „More Information About Savings” czy B: „Yes, I want to save 2,95% Interest”. Wersja A zwiększyła liczbę otwartych kont oszczędnościowych o 15,8%. Od drugiej wersji różniła się ona także dodatkowym linkiem „Apply Direct”, który umożliwiał bezpośrednie przekierowanie do docelowej podstrony zamiast czytania „więcej informacji”.

test_cta

Źródło: https://www.whichtestwon.com/

3. Pasek nawigacyjny / menu

Określ, które podstrony Twojej witryny przyciągają najwięcej użytkowników. Możesz je odpowiednio zoptymalizować tak, aby jeszcze bardziej zwiększyć na nich ruch. Przetestuj kolejność stron na pasku nawigacyjnym i sprawdź, jaki rozkład przynosi najwięcej kliknięć w podstrony istotne ze względu na konwersję. Równie przydatne będą testy zwrotów użytych w menu.

4. Obraz

W pierwszej chwili zwracamy uwagę na obraz. Zapamiętujemy aż 30% z tego co widzimy, podczas gdy jedynie 10% z tego, co przeczytamy. Warto więc pomyśleć o sprawdzeniu tego elementu przy teście strony www. Jeśli zdjęcie przykuje uwagę, istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik przeczyta tekst i wykona wezwanie do działania, o które prosisz. Przetestuj różne formy obrazów, aby sprawdzić, które angażują bardziej użytkowników: obrazy ludzi, zdjęcia produktów, ilustracje vs. realne fotografie, slajdery czy obrazy statyczne.

5. Nagłówki

Nagłówki to kluczowa część strony – są elementem, na który czytelnik zwraca uwagę w pierwszej kolejności. Szukając konkretnej informacji często wertujemy najpierw nagłówki, by sprawdzić czy trafiliśmy we właściwe miejsce. Dlatego nagłówek musi odzwierciedlać to, co użytkownik zastanie po kliknięciu w baner, link czy reklamę. Warto więc poświęcić czas na jego testowanie i sprawdzić czy skuteczniejszy jest w przypadku naszych odbiorców krótki czy długi nagłówek, odnoszący się do pozytywnych czy negatywnych odczuć, przedstawiający korzyści, funkcjonalność a może uświadamiający potrzeby?

6. Hiperłącza

Tworząc hiperłącza kieruj się zasadami jak przy tworzeniu CTA. Ponieważ wyróżniają się one wizualnie od pozostałej części tekstu i zwracają uwagę użytkowników, warto zadbać o odpowiedni anchor text linku i sprawdzić, w które użytkownicy klikają chętniej. Oprócz tekstu, podobnie jak w przypadku CTA, również kolor hiperłącza ma znaczenie.

Dzięki testom strony www możesz istotnie zwiększyć konwersję! Nasz zespół analityki przeprowadzi testy Twojej witryny i zaproponuje odpowiednie zmiany. Zapoznaj się z ofertą >>>

09/08/2016
Agata Strzębska

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Gość pisze:

    Bardzo dobry artykuł! Czasem mała zmiana czyni wielką różnice i poprawia konwersję.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to