Czym jest współczynnik konwersji i dlaczego warto go zwiększać?

Współczynnik konwersji to bardzo ważny wskaźnik dla przedsiębiorców, którzy prowadzą sklep internetowy – znajomość jego definicji i wiedza o optymalizacji współczynnika konwersji to klucz do sukcesu w e-biznesie. W tekście znajdziesz informację o tym, co to jest współczynnik konwersji, jakie ma znaczenie i dlaczego warto dbać o to, aby miał jak najwyższą wartość. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak poprawić konwersję w swoim sklepie. #wiemyjak

#wiemyjak prowadzić skuteczną Analitykę Internetową i UX
POZNAJ OFERTĘ Optymalizacji konwersji!

Czym jest wspólczynnik konwersji? Poznaj drogę klienta do celu

Co to jest konwersja?

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czym dokładnie jest współczynnik konwersji, warto najpierw wyjaśnić, co to jest konwersja. Jest to moment, w którym odbiorca komunikatu  wykonuje pożądane działanie.  Najprościej mówiąc, konwersja polega na skłonieniu użytkownika do odpowiedzi na wezwanie do działania. Przykładowo konwersja ma miejsce, gdy dany użytkownik po kliknięciu reklamy wykona pożądaną dla nas czynność (może to być wysłanie zapytania, zapisanie się na newsletter, czy dokonanie zakupu).

Przykłady konwersji dla strony e-commerce

  • Sprzedaż online.
  • Dodanie produktu do koszyka.
  • Zapisanie się do newslettera.
  • Udostępnianie w mediach społecznościowych.

W zależności od rodzaju działalności pożądane akcje mogą być różne. Współczynnik ten jest ważny i nie należy o nim zapominać, promując stronę. W przypadku gdy wybieramy np. pozycjonowanie, równoczesne dbanie o użyteczność strony i zwiększanie współczynnika konwersji pozwoli osiągnąć sukces.

Współczynnik konwersji – definicja

Współczynnik konwersji (znany także jako wskaźnik konwersji) wyrażony jest w procentach i wskazuje na udział osób wykonujących pożądaną akcję. Wyraża zatem skuteczność danej strony oraz reklamy. Wskaźnik konwersji pokazuje  rzeczywisty odsetek osób, które nie tylko odwiedzają witrynę lub stronę docelową firmy, ale faktycznie dokonują konwersji, w ten sposób bezpośrednio przyczyniając się do Twoich sukcesów finansowych.

Jaki jest wzór na współczynnik konwersji? 

Współczynnik wylicza się, dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników, którzy wykonali określone działanie. Przykładowo, jeśli 100 osób zostanie przekierowane na stronę (kliknie np. w link, baner), a jedna z tych osób wykona pożądaną czynność (np. wyśle zapytanie) wskaźnik konwersji będzie wynosił: 1/100 * 100% = 1%. Konwersje można śledzić, co dostarcza dużo wartościowej wiedzy odnośnie do zachowania klienta po kliknięciu reklamy i zobaczyć, które kampanie działają najskuteczniej.

Jaki współczynnik konwersji jest dobry? 

Średnie współczynniki konwersji e-commerce to około 2,5-3%. Według danych pochodzących z   raportu Digital Experience Benchmark 2022 średni współczynnik konwersji w  e-commerce w 2021 roku wyniósł 2,96%. Natomiast współczynnik konwersji we wszystkich branżach wyniósł 2,3% – wniosek jest prosty w tej dziedzinie e-commerce radzi sobie trochę lepiej. 

Wyższy współczynnik konwersji oznacza większy sukces witryny oraz dowodzi skuteczności kampanii marketingowej. Zrozumienie definicji współczynnika konwersji jest kluczowe, aby rozpocząć działanie służące jego poprawie. Często dobra reklama nie wystarczy – tak naprawdę m.in. jakość strony i produktów mogą zadecydować, czy użytkownik zdecyduje się na zakup.

Dlaczego warto poprawić wskaźnik konwersji?

Niezwykle ważne jest poprawienie współczynnika konwersji i maksymalizacja szans na to, że dany gość strony internetowej zakupi produkt/usługę. Jeśli strona nie konwertuje, tzn. nie zamienia ruchu w to, czego byśmy sobie życzyli, to nie generuje przychodów. Dlatego tak istotne jest zastanowienie się, co można zmienić na stronie www, aby ruch zamieniał się w konkretne działania wykonywane przez klientów. Korzyści płynących z optymalizacji współczynnika konwersji jest zatem wiele i określają tak naprawdę podstawowe cele biznesowe każdej firmy.

Aby poprawić współczynnik konwersji, należy przede wszystkim skupić się na użyteczności swojej strony www, a także na dotarciu do właściwego klienta we właściwym czasie i miejscu. Internauci doceniają oszczędność czasu oraz prostotę, zatem uczynienie pożądanego działania (kupno produktu, wypełnienie formularza) łatwym i intuicyjnym jest już pierwszym krokiem ku pozytywnym zmianom. Dobrym pomysłem na zwiększenie szans konwersji jest również prezentowanie unikalnych opisów produktów, które będą wartościowe dla użytkowników.

Sposoby na poprawę współczynnika konwersji

W związku z tym, że wiemy już, co to jest współczynnik konwersji oraz dlaczego warto go zwiększyć, zastanówmy się, jak faktycznie można to zrobić. Jest na to wiele sposobów, których większość związana jest z zaspokajaniem wszelkich potrzeb klienta w sklepie internetowym. Takie działania pozwoliły nam wielokrotnie zwiększyć współczynnik konwersji, co przedstawiamy w naszych case study. Poniżej prezentujemy kilka przykładowych sposobów na to, by podnieść wskaźnik konwersji:

  1. Zamieszczaj unikalne i wyczerpujące informacje o  produktach/usługach. Im więcej wartościowych informacji dostarczysz klientowi, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona on zakupu właśnie u Ciebie. 
  2. Przeprowadzaj testy metodą A/B. Metoda ta polega na porównywaniu dwóch wersji danej strony internetowej w celu wybrania tej, która wygeneruje lepsze wyniki. 
  3. Oferuj  klientom kilka opcji płatności. Element płatności to ostatni, ale i najważniejszy z etapów dokonywania zakupu. Możliwość wyboru najwygodniejszego sposobu płatności pozwoli zminimalizować problem porzuconego koszyka i sfinalizować transakcję. 
  4. Analizuj i ewentualne zmieniaj przyciski „Call to Action”. Ale nie przytłaczaj odwiedzających zbyt wieloma opcjami CTA na jednym ekranie. 
  5. Szybko przyciągnij uwagę odwiedzających. Jeśli nie możesz przyciągnąć uwagi gościa w ciągu pierwszych kilku sekund, prawdopodobnie go straciłeś. W tym punkcie równie ważny jest czas ładowania strony, dlatego wykonaj audyt i sprawdź, czy Twoja strona jest przyjazna dla użytkowników. 
  6. Dodaj filtry do stron kategorii. Filtry mają kluczowe znaczenie w ułatwianiu klientom nawigowania i wyszukiwania właściwych produktów. Najbardziej popularne filtry to: cena, kolor czy rozmiar produktu. 
  7. Zoptymalizuj stronę pod kątem urządzeń mobilnych. Zdecydowana większość zakupów wykonywanych online dokonywana jest za pomocą smartfonów lub innych urządzeń mobilnych. Nie pozwól, by klient zrezygnował z zakupu przez brak wersji mobilnej Twojej strony.
  8. Oferuj możliwość zwrotu  towarów i usług. Zdobywając zaufanie klientów dzięki łatwej obsłudze polityki zwrotów, możesz zwiększyć sprzedaż i zdobyć stałego klienta.

        współczynnik konwersji - zwiększenie

        Bardzo istotne jest również zbieranie i śledzenie danych, a także drobiazgowe prześledzenie procesu zakupowego, aby przeanalizować potencjalne kwestie problematycznie. Czasem niewielkie, ale konkretne zmiany na stronie pozwalają na satysfakcjonujące zwiększenie współczynnika konwersji.

        Konwersja w e-commerce – kilka ważnych wskaźników

        Na ogólny poziom współczynnika konwersji ma wpływ również kilka innych ważnych wskaźników, które pozwolą Ci zrozumieć, jak wygląda wizyta klienta w Twoim sklepie internetowym oraz co należy zmienić, aby zwiększyć poziom współczynnika konwersji. 

        1. Współczynnik odrzuceń. Jest obliczany, gdy użytkownik odwiedza pojedynczą stronę w Twojej witrynie, jednak nic nie robi na stronie przed jej opuszczeniem. A dokładniej, współczynnik odrzuceń witryny oblicza, ilu odwiedzających opuszcza stronę bez wykonania określonej czynności, takiej jak dokonanie zakupu, wypełnienie formularza kliknięcie reklamy banerowej lub linku.
        2. Średni czas trwania sesji. To wskaźnik zaangażowania, który informuje o tym, jak długo użytkownicy są w Twojej witrynie.
        3. Szybkość wyjściaJest ona obliczana na podstawie tego, jaki procent osób opuścił daną podstronę w witrynie. Jeśli użytkownicy wylądują na stronie 1, następnie  przejdą do strony 2 i  zamkną przeglądarkę lub przejdą do innej witryny, takie działanie zostanie odnotowane jako wyjście.

        Co może skutkować obniżeniem współczynnika konwersji?

        Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na optymalizacji współczynnika konwersji. Często jednak, czy to przez niedopatrzenie, czy przez brak odpowiedniej wiedzy, można popełnić błąd, który stanowi dla niego poważne zagrożenie. Najczęstsze błędy na stronach internetowych, obniżające wskaźnik konwersji to:

        • Nieprecyzyjne lub mylące nagłówki,
        • Niechlujność oraz nieczytelna zawartość,
        • Nieodpowiednie formularze lub ich całkowity brak,
        • Zła jakość zdjęć oraz filmików na stronie,
        • Ukrywanie ważnych informacji (powinny rzucać się w oczy jako pierwsze),
        • Brak regularnych testów.

        Stosując się do powyższych wskazówek oraz unikając błędów, zapewnimy sobie wysoki współczynnik konwersji na stronie internetowej i zwiększymy jej dochodowość.

        Zajmiemy się kompleksowo Twoją widocznością w internecie, możemy wypromować Twoją stronę, a także znacząco ją ulepszyć.

        #wiemyjak wypromować Twój biznes

         

        Przejdź do komentarzy
        Ocena artykułu:
        4.9/5 (10)

        Komentarze

        Dodaj komentarz

        Odpowiadasz na komentarz Krystian.

        Zasady komentowania

        1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
          1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
          2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
        2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
          1. zawiera wulgaryzmy;
          2. obraża innych użytkowników;
          3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
          4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
          5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

        1. Ania S. pisze:

          Stworzenie strony, która będzie „przyjazna dla użytkownika” i jednocześnie przyciągnie uwagę osoby odwiedzającej jest najistotniejsze – jeśli strona nie będzie odpowiadać użytkownikowi zapewne przejdzie na stronę konkurencji.

        2. Krzysztof pisze:

          Współczynnik odrzuceń, szybkość wyjścia oraz czas trwania wizyty na stronie wydają się być kluczowymi informacjami, które pozwolą stwierdzić, czy strona konwertuje oraz co należy zmienić, aby strona spełniała założone cele.

        3. Iga Katulska EACTIVE pisze:

          @Krzysiek
          Dzięki za komentarz :) data poprawiona ;)

        4. Krzysiek pisze:

          Krótko i na temat, czyli jak najbardziej soczyście. Takie wpisy lubię! Btw. na górze jest inna data aktualizacji wpisu niż pod artykułem :)

        5. Szymon Owedyk pisze:

          Google Analytics i Google Search Console to podstawa podczas analizowania i pozycjonowania strony, więc na pewno ten wskaźnik można mieć tutaj pod kontrolą. Dobrze, że dowiedziałem się jeszcze, jak go zwiększać :)

        6. Krystian pisze:

          Bardzo często błędy kryją się w koszyku zakupowym, gdzie prostota i intuicyjność to tak naprawdę podstawa. Łatwo „przekombinować” i zniechęcić klienta do kontynuowania zakupu. Co ciekawe, czasem drobne zmiany wystarczą, aby satysfakcjonująco podnieść współczynnik konwersji ;)

        7. Marcin R. pisze:

          Bardzo ciekawy artykuł – krótki i konkretny. Najbardziej przemawia do mnie grafika ze sposobami na zwiększenie współczynnika konwersji :)

          Optymalizacja konwersji jest szalenie ważna dla wszystkich biznesów online. Warto jednak skupić się również na tym, dlaczego tak jest i dlaczego warto inwestować w optymalizację współczynnika konwersji.

          Pozdrawiam!