Jak zaplanować koszty reklamy – budżet kampanii reklamowej Google Ads pod kontrolą

Szukanie nowych rozwiązań marketingowych dla firmy wiąże się z koniecznością zaplanowania, ile tak naprawdę jesteśmy w stanie przeznaczyć na nie pieniędzy. Dodatkowo dochodzi analiza potrzeb naszego klienta, gdzie przebywa i jakie mogą być punkty styku z naszą marką. Jeżeli ta analiza doprowadzi do wniosków, że nasz klient praktycznie żyje online, a w razie konieczności zdobycia wiedzy, pytań, wątpliwości czy chęci zakupów sięga po najbliższe urządzenie z dostępem do internetu – warto bliżej przyjrzeć się możliwościom Google Ads. Jak zaplanować koszty reklamy w internecie? Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci mieć budżet kampanii reklamowej pod kontrolą!

koszty-reklamy-jak-zaplanowac-budzet-google-ads

Budżet kampanii reklamowej – ile możesz wydać?

Ustalanie budżetu marketingowego jest tematem szerokim, jednak każdy przedsiębiorca powinien być w stanie określić, ile budżetu może przeznaczyć na działania reklamowe. Projekt kampanii reklamowej powinien zawierać informacje o budżecie przeznaczonym na te działania.

Znając całościowy budżet, przychodzi czas na rozdzielenie go na konkretne działania. W przypadku planowania budżetu kampanii reklamowej Google Ads możemy sugerować się danymi dostępnymi w panelu reklamowym.

Kampanie reklamowe w internecie pozwalają na kontrolę budżetu na podstawie dość szczegółowych danych. W związku z tym koszty reklamy są zależne od kilku czynników na każdym etapie kampanii. Planując kampanię, możemy sugerować się słowami kluczowymi, ale także wielkością grupy docelowej czy miejscem targetowania reklam. Po uruchomieniu reklamy jesteśmy w stanie sprawdzić, jaka kwota została wydana, na co, kiedy i czy była z tego konwersja. W oparciu o te dane również możemy zmieniać budżet przeznaczony na konkretne kampanie i dzięki temu zdecydować o przeniesieniu czy wstrzymaniu finansów.

Twoje cele a koszty reklamy

Wiedząc już, jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na działania marketingowe, warto zastanowić się, co tak naprawdę chcesz osiągnąć dzięki kampaniom reklamowym w Google Ads. Planując reklamę online, zastanów się w pierwszej kolejności, jakie cele powinny zostać dzięki niej zrealizowane.

Przykładowo:

  • Czy chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie?
  • Czy chcesz zwiększyć świadomość istnienia swojej firmy w konkretnej lokalizacji?
  • Czy chcesz dotrzeć do określonych grup demograficznych klientów?
  • Czy chcesz pozyskać nowych klientów?
  • Czy chcesz zwiększyć swoją sprzedaż?

Wiedząc, do czego dążysz, jesteś w stanie odpowiednio ustawić kampanie reklamowe i odpowiednio optymalizować budżet. Projektowanie określonych kampanii powinno zacząć się zatem od jasnego określenia celów i skonfrontowania ich z wcześniej ustalonym budżetem marketingowym. Nie jest to proste zadanie, dlatego warto powierzyć prowadzenie kampanii specjaliście, który również pomoże w określeniu budżetu, potrzebnego do przeprowadzenia skutecznych kampanii Google Ads.

Koszty reklamy ustalaj ze specjalistą

Analiza kosztów może być problematyczna dla osoby, która nie prowadzi kampanii Google Ads. Z drugiej strony specjalista, planując określone kampanie musi mieć świadomość, ile jesteś w stanie na nie przeznaczyć. Jeżeli wiesz już, jaki jest cały budżet marketingowy i jakie są Twoje cele – czas na pogodzenie możliwości Google Ads z możliwościami finansowymi Twojej firmy!

Podstawowym krokiem jest analiza fraz w Planerze Słów Kluczowych. Tworząc listę fraz, które są strategiczne dla Twojego biznesu i chcesz wyświetlać na nie reklamy, jesteś w stanie oszacować ile powinieneś przeznaczyć na nie pieniędzy. Stworzenie idealnego zestawu słów kluczowych wymaga trochę pracy, ale jeżeli chcesz zaistnieć z reklamami w sieci wyszukiwania – jest to krok, którego nie sposób pominąć!

Planer słów kluczowych pokaże statystyki dotyczące średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa, konkurencyjności frazy oraz sugerowanej, uśrednionej stawki za kliknięcie. Bazując na tych wynikach można oszacować wstępny budżet potrzebny na kampanię. Pamiętaj, że wiele zależy od tego, jakie konkretnie frazy wybierzesz. Słowa z dużą liczbą wyszukiwań sugerują, że wiele osób szuka ich regularnie, a przez to prawdopodobnie znajdą się nie tylko na Twojej liście, ale też Twojej konkurencji. Drugą “kategorią” słów, są frazy bardzo sprecyzowane, sugerujące, że użytkownik konkretnie wie, czego chce, innymi słowy jest już na jednym z ostatnich etapów procesu zakupów.

Kolejnym aspektem planowania kosztów ze specjalistą jest zrozumienie Twojego biznesu. Kiedy ustalisz swój główny cel np. dokonanie transakcji przez klienta albo zostawienie danych kontaktowych musisz określić, ile chcesz zapłacić za taką konwersję. Na pewno doświadczenie biznesowe pomoże Ci określić, jaki to dokładnie powinien być koszt.

Specjalista pomoże Ci również dostosować budżet do grupy docelowej. Możliwości Google Ads są duże :) Jeżeli określimy naszych potencjalnych klientów zbyt ogólnie, może się okazać, że nie mamy aż tak dużego budżetu, żeby dotrzeć do wszystkich osób z danej grupy.

Warto również uwzględnić sposoby naliczania stawek w Google Ads. W zależności od przyjętej strategii możesz zapłacić za:

  • CPA – koszt za określoną akcję
  • CPM – koszt tysiąca wyświetleń
  • CPC – koszt za kliknięcie

Więcej znajdziesz w innym naszym artykule. Sprawdź szczegółowy opis przykładowych modeli rozliczeń reklamy internetowej, a skróty przestaną być tajemnicą.

Ciągle sprawdzaj!

Monitoring to podstawa! Musisz wiedzieć nie tylko, ile kosztuje reklama, ale także czy masz konwersję. Dobrym rozwiązaniem jest monitorowanie wyników kampanii także w Google Analytics. Dzięki temu sprawdzisz, jak odbiorcy reklamy zachowali się na Twojej stronie. Ustalając konkretne cele, np. przesłanie formularza kontaktowego, jesteś w stanie sprawdzić, z jakich źródeł masz najwięcej klientów i czy faktycznie działania reklamowe zapewniają Ci konwersję.

Ile kosztuje reklama – optymalizacja podstawą kontroli

Zaplanowanie budżetu to początek. Kiedy kampanie reklamowe wystartują i zaczną się wyświetlać użytkownikom, przychodzi czas na analizę danych, sprawdzanie kluczowych wskaźników i optymalizację!

Dla kontroli swoich dziennych wydatków warto rozważyć ustalenie harmonogramu reklam. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju Twojego biznesu, jednak niektóre kampanie mogą się okazać skuteczne tylko w określone dni i o określonej porze dnia. Sprawdź jeszcze raz swoje słowa kluczowe, ale też przeanalizuj treści reklamy i ich rozszerzenia – czy tekst faktycznie trafia do Twoich potencjalnych klientów.

Warto przyjrzeć się także wskaźnikom, dzięki którym dowiesz się, jak skuteczne są Twoje reklamy i czy nie przepalasz na nie budżetu. Sprawdź:

  • CTR – współczynnik klikalności – jak często Twoja reklama jest klikana przez osoby, które ją widziały?
  • Koszt konwersji – jaki jest odsetek osób, które dokonały konwersji po kliknięciu reklamy? Ile dokładnie płacisz za konwersję i czy jest to zgodne z wcześniejszymi założeniami?
  • ROAS – zwrot z wydatków na reklamę, sprawdź, jak optymalizować kampanię, żeby zwiększyć zwrot z nakładów na reklamę w naszym case study.

Pamiętaj o stronie docelowej!

Stworzenie reklamy i wyświetlanie jej grupie docelowej to nie wszystko. W końcu chcemy, żeby to nam się opłaciło. Jeżeli wykorzystujesz kampanie Google Ads do celów wizerunkowych – więcej uwagi poświęcasz zapewne wyglądowi reklam, tak, żeby były spójne z identyfikacją wizualną Twojej firmy. Jeżeli jednak zależy Ci na konwersji, musisz pamiętać, że klienta trzeba sprawnie przeprowadzić przez ścieżkę zakupową.

Kliknięcie reklamy jest więc jednym z pierwszych kroków, jakie klient wykona na drodze do konwersji. I nie powinno być krokiem ostatnim! Sprawdź, czy strona, na której znajdzie się klient jest spójna z reklamą. Czy elementy na stronie są przyjazne dla użytkownika? Przykładowo, czy jest w stanie znaleźć odpowiednie kategorie produktów, w prosty sposób dodać rzeczy do koszyka czy wypełnić formularz kontaktowy.

Pamiętaj, że nawet najlepsze reklamy nie zadziałają, jeżeli landing page nie będzie dostosowany do użytkownika. A wtedy nasz budżet reklamowy zostanie zmarnowany.

Jak zaplanować koszty reklamy?

Czy jest na to sposób idealny? Jak w większości przypadków, odpowiedź brzmi: to zależy!

Powyżej przedstawiliśmy główne obszary, na które warto zwrócić uwagę przy planowaniu budżetu kampanii reklamowej. Warto pamiętać, że kluczowa dla poprawnego określenia kosztów reklamy będzie dokładna analiza biznesu. W końcu trudno oczekiwać, żeby sprzedawca drogich, luksusowych produktów porównywał swoje wydatki na reklamę ze sprzedawcą mniejszego kalibru. W tym miejscu sprawdza się doświadczenie specjalisty i umiejętności doradzenia najlepszych rozwiązań w Google Ads.

A jak planowanie budżetu na kampanie wygląda u Was?

#wiemyjak ustalić budżet dla Twoich kampanii Google Ads

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.9/5 (48)

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Czarek.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Gość pisze:

    odnoszę wrażenie, że ostatnio konsultancji Google obniżyli swoje loty, więc chyba pozostają tylko zewnętrzne firmy do pomocy

  2. Marek pisze:

    Wydaje mi się, że przy określaniu budżetu dobrze jest się też zastanowić do kogo kierujemy reklamę. Zrozumienie naszej grupy docelowej pozwoli na efektywniejszą reklamę i w konsekwencji nie przepalimy budżetu.

  3. Grzegorz pisze:

    Budżet marketingowy to faktycznie podstawa. Zacznijmy od tego ile faktycznie mamy pieniędzy a potem wybierajmy działania adekwatne do naszego budżetu. Jeżeli tego nie zrobimy nagle się okazuje, że nasze cele rozmijają się z możliwościami.

  4. Patrycja pisze:

    Myślę, że zawsze przy kampaniach reklamowych kluczowe jest przeliczenie czy wydatki na nie nam się opłaciły. Jaka jest nasza konwersja i ile faktycznie nas ona kosztowała.

  5. Robert pisze:

    Ja zawsze kampanie reklamowe ustalam ze specjalistami. Określam cele i na jakiej konwersji mi zależy a rolą specjalisty jest osiągnąć zaplanowany wynik.

  6. Bizzit pisze:

    dobrze uporządkowany materiał, warto poczytać, także gdy już wiesz „wszystko” z Google Ads, aby poukładać sobie i spojrzeć także pod kątem klienta na temat, dzięki za art

  7. Sandra pisze:

    Przy kampaniach reklamowych jest dużo czynników, na które warto zwrócić uwagę poczawszy od wyboru grupy docelowej a koncząc na sposobie rozliczania kosztów. Ciekawy artykuł

  8. Czarek pisze:

    Dzięki za artykuł. Planuję teraz zrobić kampanie i zastanawiam się właśnie jak podejść do tematu.

  9. Amadeusz pisze:

    Myślę, że faktycznie dobrze jest robić kampanie ze specjalistą. Potem i tak dochodzą kwestie optymalizacji czy w ogóle zrozumienia wyników naszej kampanii, a specjalista ma doświadczenie w tym temacie więc wie też na co zwrócić uwagę.

  10. Dorota pisze:

    Jest w tym trochę prawdy, że bez dobrze określonego celu działań reklamowych nie ma nawet sensu ich zaczynać. Wydawać pieniądze na reklamy można, ale trzeba umieć też je kontrolować.