Porzucony koszyk zakupowy? Oto 6 powodów, dla których mogło tak się stać

Koszyk zakupowy to niezwykle ważny element w sklepie internetowym. W końcu zakupy w Internecie to coraz częstsza praktyka znacznie wygodniejsze, pozwalają zaoszczędzić czas, na ogół oferują więcej możliwości oraz niższą cenę. Prowadząc sklep online, musisz zadbać m.in. o proces zakupowy – uprościć go i zoptymalizować koszyk zakupowy. A wszystko po to, by użytkownik nie zdecydował się porzucić swoich zakupów. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak odzyskać porzucony koszyk oraz jak zwiększyć koszyk zakupowy w Twoim sklepie. #wiemyjak

#wiemyjak prowadzić skuteczną Analitykę Internetową i UX
POZNAJ OFERTĘ Optymalizacji konwersji!

Porzucony koszyk zakupowy? Zadbaj o realizację zamówienia i zzdobądź utraconych klientów

Koszyk zakupowy w sklepie internetowym

Koszyk zakupowy w sklepie internetowym to wirtualny odpowiednik klasycznego koszyka, do którego klient wkłada produkty w sklepie stacjonarnym. Jednak dodanie produktów do koszyka nie jest równoznaczne z ich zakupem. Czasami koszyk zakupowy jest tworzony przez klientów, jedynie dla poznania łącznej ceny danych produktów. Jednak częściej jet to realna decyzja zakupowa  zakończona realizacją zamówienia. 

Porzucony koszyk czym jest?

Jest to produkt lub zestaw produktów dodany do internetowego koszyka, jednak bez opłaty i realizacji zamówienia – taki koszyk jest nazywany porzuconym.  Porzucony koszyk to stracony klient i mniejszy zarobek sklepu. Dlatego współczynnik porzuconych (odłożonych) koszyków powinien być ważnym wskaźnikiem  dla właścicieli sklepów. 

Co to wskaźnik porzuconych koszyków i jak go obliczyć?

Wskaźnik porzuconych koszyków pokazuje ile osób, które stworzyły swój koszyk zakupowy, finalnie dokonało zakupu w sklepie. Jeśli liczba utworzonych koszyków zakupowych jest zadowalająca, natomiast liczba klientów jest niewielka, to znaczy, że użytkownicy Twojego sklepu mają problem z zakupem, który musisz rozwiązać. Zauważ, że klienci dodali produkty do swoich koszyków – więc są nimi zainteresowani oraz akceptują jego cenę. Teraz zastanów się, co sprawia, że tak niewielu z nich staję się Twoimi klientami 

Współczynnik porzuconych koszyków to liczba wszystkich zrealizowanych zamówień podzielona przez liczbę wszystkich utworzonych koszyków, a następnie pomnożona x 100 (wartość wyrażona w procentach). Bardzo wysoki współczynnik porzuconych koszyków to alarm, który wzywa do zmian w procesie zakupowym w Twoim sklepie. 

Pamiętaj, że zarówno koszyk zakupowy, jak i finalizacja sprzedaży może być celem konwersji w Twoim sklepie internetowym. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: konwersja w sklepie internetowym – jak ją zwiększyć?

Zakupy offline vs online – jak klienci tworzą koszyk zakupowy?

Wyobraź sobie typowe zakupy  offline, które wykonujesz pewnie kilka razy w miesiącu. Najczęściej wchodzisz do sklepu z myślą o konkretnym produkcie. Bierzesz koszyk zakupowy, a kiedy już go znajdziesz – oglądasz go, sprawdzasz cenę, w zależności od produktu szukasz także dodatkowych informacji na metkach, przymierzasz. Jeśli decydujesz się na zakup – zmierzasz do kasy, oczekując sprawnie przeprowadzonej transakcji, z możliwością wygodnego dla Ciebie sposobu zapłaty. Zawsze możesz też się rozmyślić, co jednak nie jest jednoznaczne, z tym że opuścisz sklep z pustymi rękoma. Najprawdopodobniej sprzedawca będzie chciał odwieść Cię od takiej decyzji, wykorzystując do tego lepsze lub gorsze sztuczki sprzedażowe.

Podobnymi zasadami (za wyjątkiem ostatniej) kieruje się sprzedaż online. Najpierw jednak klient musi do Ciebie trafić – zastanów się, jakie formy marketingu internetowego sprawdzą się w przypadku sklepu. Jeśli chcesz trafić na wysoką pozycję w Google, pomyśl np. o pozycjonowaniu, czy Google Ads.

Sprzedawcom powinno też zależeć, by zapewnić użytkownikowi maksimum wygody oraz możliwie jak najbardziej uprościć ścieżkę zakupową, aby nie opuścił koszyka zakupowego. Proste wyszukiwanie produktów, możliwość ich sortowania, łatwa dostępność informacji o produkcie, informacja o czasie na zwrot – te oraz zapewne jeszcze kilka innych czynników sprawiają, że rośnie w nas zainteresowanie produktem. Sprzedawcy pozostaje więc przeprowadzić nas sprawnie przez krótki proces zakupowy. Nie zawsze jednak jest on tak prosty i intuicyjny, jaki być powinien. A to z kolei, bardzo często prowadzi do rezygnacji z zakupu oraz porzucania koszyka zakupowego. Jakie zachowania coraz częściej występują u konsumentów? Przeczytaj: Zachowania konsumentów w czasie pandemii

Porzucony koszyk zakupowy? Poznaj najczęstsze powody rezygnacji z transakcji

Jeśli użytkownicy Twojego sklepu utworzyli koszyk zakupowy – najprawdopodobniej są gotowi do zakupu (lub będą chcieli go dokończyć w najbliższym czasie). Natomiast porzucony koszyk to problem, który skłonił potencjalnego klienta do opuszczenia Twojego sklepu. Najczęstsze powody rezygnacji z zakupu w sklepie internetowym to:

  • długi proces realizacji zamówienia,
  • brak najpopularniejszych sposobów płatności, 
  • brak kodów rabatowych, 
  • wydłużony czas dostawy.

Aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i pozbyć się problemu porzuconych koszyków należy wykluczyć najczęstsze błędy na stronie i usprawnić proces zakupowy. 

Koszyk zakupowy i obowiązek zakładania konta

Jednym z podstawowych błędów, jakie stosują internetowi sprzedawcy, jest nakłanianie swoich klientów do zakładania kont. Konsument wybiera konkretny produkt, dodaje go do koszyka zakupowego, by następnie dowiedzieć się, że od sfinalizowania transakcji dzieli go już tylko… założenie konta. Każdy sklep internetowy, chcący zatrzymać przy sobie swoich klientów, powinien cenić sobie ich czas oraz nie nadużywać cierpliwości klienta. Skrócony formularz kontaktowy, uwzględniający podstawowe dane, w zupełności  wystarczy. Koszyk zakupowy bez zbędnych formularzy staje się bardziej efektywny.

Porzucony koszyk zakupowy

Błędy w UX w koszyku zakupowym

To, czego z pewnością nie lubią klienci korzystający ze sklepów internetowych, to nieintuicyjny koszyk zakupowy – taki, którego obsługa nastręcza wielu trudności. Użytkownik nie ma z pewnością ani czasu, ani chęci na zastanawianie się, jak dokonać konkretnych działań. On po prostu chce działać.

Równie niepożądanym elementem są nieczytelne klawisze, które to również utrudniają sprawne operowanie koszykiem w sklepie internetowym. Zniechęcić może także duża liczba kroków czy zbyt wiele wymaganych danych. Niemile widziany jest też brak możliwości edycji koszyka oraz zapisywania jego zawartości.

W zakresie działań UX leży także odpowiednie dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Z racji, że korzysta z nich coraz większa liczba użytkowników – sklepy internetowe muszą nadążać za obowiązującymi trendami, a także wymaganiami i potrzebami użytkowników. Brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych to kolejny istotny błąd, który może być odpowiedzialny za porzucony koszyk w Twoim sklepie internetowym.

Problemy techniczne

Problemy techniczne to jeszcze inna rzecz, która może skutecznie zniechęcić naszego potencjalnego klienta. Błędy, długi czas ładowania stron, to tylko niektóre z bardziej irytujących problemów, jakie mogą wystąpić podczas poruszania się po sklepie internetowym. Bez wątpienia warto więc znaleźć kogoś, kto profesjonalnie zajmie się obsługą naszej strony oraz będzie czuwał nad jej prawidłowym działaniem, aby zmniejszyć problem porzuconych koszyków. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na temat: Co irytuje odwiedzających stronę?

Ukryte koszty – bardzo częsty powód porzucania koszyka zakupowego

Na pewno wiele razy zdarzyło Ci się oglądać produkt, który wyjątkowo Ci się podobał, jednak nie przekonywała Cię jego cena. Mimo to zdecydowałeś, że go kupisz. ,,Pogodzony” z taką, a nie inną kwotą, postanawiałeś sfinalizować transakcję. Produkt był już w koszyku zakupowym. Spróbuj więc wyobrazić sobie, że w momencie, w którym jesteś już przygotowany do zapłaty, okazuje się, że Twój wymarzony produkt kosztuje kolejne x złotych więcej…

Każdy z nas oczekuje jawności kosztów, jakie mają zostać poniesione w związku z zakupem. Ukrywanie kosztów zakupowych oraz dopisywanie ich na końcu procesu zakupowego nie jest fair. A Ty przecież chcesz taki być w stosunku do swoich klientów! Poinformuj zatem na wstępie o wszelkich kosztach – Twój użytkownik oczekuje czytelnych, jasnych i konkretnych komunikatów. W innym razie może bardzo szybko porzucić koszyk zakupowy.

Problemy z płatnościami

Brak dostępu do oczekiwanych sposobów płatności to kolejny z powodów, dla których potencjalni klienci porzucają koszyk zakupowy. Oprócz tradycyjnych przelewów, kart kredytowych oraz debetowych, sklep powinien korzystać również z któregoś z popularnych systemów płatności – np. PayU, PayPal, DotPay.

Wymaganie mailowego potwierdzenia

Jeśli oczekujesz, że Twój klient będzie chciał dokonać dodatkowego potwierdzenia zamówienia drogą mailową, niestety jesteś w błędzie. Dla zdecydowanej większości proces zakupowy sfinalizowany zostaje w momencie dokonania płatności za zamówiony towar. Nie pozostaje zatem nic innego, jak tylko zrezygnować z takiego potwierdzenia, będzie ono skutkowało Tym, że klienci porzucą swoje koszyki zakupowe

To tylko niektóre z powodów, dla których klienci porzucają koszyk zakupowy w sklepie internetowym. Oczywiście, celem osiągnięcia możliwie wyższej konwersji, możesz zrobić jeszcze więcej. Warto również przeanalizować użyteczność strony internetowej.

Jeśli jednak udało Ci się pozyskać klienta, jednak coś odwiodło go od zakupu – przypomnij mu o tym poprzez wiadomość o porzuconym koszyku. Dla przykładu możesz też zainwestować w remarketing Ads. Istnieje duża szansa, że Twój klient jeszcze do Ciebie wróci.

Odzyskiwanie porzuconych koszyków

Odzyskiwanie porzuconych koszyków to proces polegający na zachęceniu użytkownika do finalizacji niedokończonych zakupów. Jest ono przeprowadzane przez liczne działania marketingowe, takie jak remarketing. Porzucony koszyk może stać się Twoim nowym zamówieniem na 2 sposoby: 

  1. Poprzez podążanie za użytkownikiem i  przypominanie u o pozostawionym koszyku. 
  2. Dzięki usprawnieniu procesu zakupowego dostosowaniu strony do potrzeb użytkowników oraz wprowadzeniu oferty promocyjnej. 

Oczywiście porzucone koszyki można spróbować odzyskać, łącząc powyższe działania, aby zwiększyć skuteczność prowadzonych działań. 

Jak zwiększyć koszyk zakupowy?

Odzyskiwanie porzuconych koszyków to pierwszy krok do rozwoju sklepu online. Twoim kolejny celem może być zwiększenie wartości koszyka zakupowego. Stwórz ofertę, która będzie opłacalna zarówno dla Twojego sklepu, jak i dla klientów. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji działań, które pomogą Ci w odpowiedzi na pytanie: jak zwiększyć koszyk zakupowy?

Większa wartość koszyka zakupowego – brak kosztów dostawy 

Jedna z bardziej znanych technik zwiększania wartości koszyków zakupowych to darmowa dostawa dla zamówień powyżej określonej kwoty. Na przykład ustał darmową dostawę dla zamówień powyżej 150 złotych. Natomiast jeśli Twój klient skompletował koszyk zakupowy o wartości 130 złotych, przypomnij mu, że zamiast płacić koszt wysyłki może dobrać produkty do określonej kwoty i otrzymać darmową dostawę. 

Zaproponuj niezbędne produkty, które uzupełnią koszyk zakupowy 

Jeśli użytkownik skompletował już swój koszyk zakupowy (lub jest w trakcie tej czynności) zaproponuj mu produkty niezbędne do korzystania z produktu, który chce kupić. Jeśli w swoim sklepie sprzedajesz łóżka, zaproponuj klientom, którzy dodali do swoich koszyków zakupowych właśnie ten produkt, odpowiednio dobrane materace. Takie działanie jest korzystne zarówno dla Ciebie, jak i dla klientów, którzy nie muszą sami szukać odpowiedniego produktu. 

Jak zwiększyć koszyk zakupowy? Dodaj gratis do zamówienia

Dodawanie niewielkich gratisów do zamówienia to podobny sposób zwiększania wartości koszyków zakupowych do darmowej dostawy. W tym przypadku kupujący za zakupy w określonej kwocie nie otrzymują bezpłatnej wysyłki, a niewielki darmowy produkt. Pamiętaj klient lub mieć wybór, jeśli zdecydujesz się uzupełniać koszyki zakupowe gratisami, pozwól klientowi, samemu wybrać najlepszy produkt dla jego potrzeb i zaproponuj kilka gratisów do wyboru. Wszystkie powyższe techniki pomogą odzyskać porzucone koszyki i zwiększyć przychody Twojego sklepu internetowego.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.9/5 (10)

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Wojtek.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Elżbieta pisze:

    Myślę, że wymienione sposoby “odzyskiwania koszyków” do jednej z najczęściej spotykanych działań (szczególnie darmowa dostawa, która w większości sklepów jest podstawą).

  2. Karolina pisze:

    Myślę, że kolejnym czynnikiem, który wpływa na to, że klienci nie kończą swoich zakupów w sklepie internetowym, jest konkurencja, klient sprawdza ofertę danego sklepu i przechodzi do innego, żeby porównać ceny.

  3. Andrzej pisze:

    A ja polecam koszyk zakupowy, który może być dodany na dowolną stronę, jest prosty, szybki, zapamiętuje dodane produkty i jest za darmo

  4. Wojtek pisze:

    Zawsze porzucam koszyk zakupowy przed finalizacją zakupu wtedy, gdy sposób dostawy nie spełnia moich oczekiwań. W większości sklepów zanim zacznę coś kupować zaczynam od sprawdzenia sposób w jaki są realizowane dostawy dla klienta.
    Proste wyliczenie:
    – czas zakupu konkretnego produktu kilka, kilkanaście minut
    – czas oczekiwania w dniu dostawy na firmę realizującą dostawę kilka godzin, w przypadku wyjątkowo „rzetelnych” firm są to widełki dwugodzinne.
    W ten sposób zakupy w internecie przestają być „szybkie” i nieabsorbujące czasu klienta.

    Spośród kilku firm oferujących ten sam towar kryterium dostawcy zawsze jest decydujące!

  5. Jędrzej pisze:

    Mi się wydaję, że głównym powodem jest ta konieczność zakładania, czy też nakłanianie do zakładania konta co osobiście uważam za irytujące, bynajmniej w dzisiejszych czasach nie jest to forma pomocy, ponieważ każdy użytkownik jest na takim poziomie , że potrafi sam założyć konto jeśli tego chce, swoją drogą podobny artykuł czytałem w online marketingu i bardzo fajnie że i tu taki znalazłem, doskonałe uzupełnienie ;)

  6. Master pisze:

    Porzucanie koszyka to problem wielu sklepów. Ostatnio trafiłem na ciekawe badanie, gdzie wymieniony był jeszcze jeden powód, który moim zdaniem jest naprawdę częstą przyczyną porzucania koszyka – po opuszczeniu strony koszyk się nie zapisuje, a klienci mogą przecież chcieć do niego wrócić później. Sam miałem taką sytuację – gdy koszyka nie mogłem zapisać, po prostu nie wracałem już na stronę i tym samym całkowicie rezygnowałem z zakupu.