10 błędów popełnianych przy pozycjonowaniu stron e-commerce

Pozycjonowanie stron www z zakresu e-commerce wymaga dużej uwagi i nakładów pracy. Jest to bardzo ważne, gdyż strony sprzedażowe mają na celu zaprezentowanie oferty firmy z jak najlepszej strony. Niestety cały czas pojawiają się błędy w pozycjonowaniu stron sprzedażowych, które znacznie wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce. Jakie to błędy i czy można im zaradzić? Oto nasze odpowiedzi na kwestie związane z pozycjonowaniem sprzedażowych stron www.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

bledy-pozycjonowania-stron-ecommerce

Pozycjonowanie e-commerce. Jakie błędy popełniane są najczęściej i jak je naprawić?

Pozycjonowanie i optymalizacja strony e-commerce wiąże się przede wszystkim z odpowiednim przedstawieniem produktu oraz dopasowaniem witryny do potrzeb klientów. Oto jakie błędy są popełniane najczęściej przy pozycjonowaniu tego typu stron:

1. Opis produktu – tutaj można popełnić kilka błędów. Jednym z najpowszechniejszych jest kopiowanie opisów z innych stron lub umieszczenie ich na stronie po niewielkich zmianach „kosmetycznych”. Kolejny błąd związany z opisem produktu to zbyt reklamowa treść lub opis zawierający jedynie dane techniczne. Dobry opis produktu powinien zawierać ok. 500 -1000 znaków (chyba, że specyfikacja towaru wymaga dłuższego opisu). W opisie powinny znaleźć się podstawowe informacje o produkcie, korzyści, jakie otrzyma klient, wybierając ten konkretny produkt (ale bez koloryzowania) oraz dane techniczne. Warto również zaprezentować produkt na zdjęciach lub grafikach. Tutaj też o ile to możliwe powinny być to unikalne zdjęcia.

2. Upychanie słów kluczowych w tekście – jest to problem związany z opisami produktów, ale i innymi tekstami na stronach – np. w opisie działalności sklepu czy sekcji dotyczącej zwrotów produktów i regulaminie, a także we wpisach na blogu firmowym. Upychanie słów kluczowych, to zabieg polegający na wprowadzeniu do tekstu bardzo dużej ilości słów kluczowych, nie zwracając uwagi na to by tekst był ciekawy i gramatyczny, Takie działanie obniża wartość merytoryczną tekstu i sprawia, że jest on mało atrakcyjny dla odbiorców. Sprawdź: Zysk przez wykluczenie czyli o wykluczających słowach kluczowych

3. Brak opisu grafik, zdjęć – w alternatywnych tytułach grafik warto wpisywać słowo kluczowe związane z produktem – najczęściej będzie to nazwa towaru, co ułatwi wyszukiwanie produktu poprzez wyszukiwarkę grafik. Umieszczanie zdjęć, obrazów przedstawiających produkty na sprzedaż nie jest innowacją, a osoby zajmujące się prowadzeniem sklepów internetowych wiedzą, że to podstawa. W końcu dobrej jakości zdjęcie może przekonać do zakupu, kliknięcia czy porównania produktu. Jednak jeśli uwzględnimy pozycjonowanie ecommerce, zadbanie o opisy grafik jest równie istotne.

4. Brak unikalnych opisów meta – tutaj też warto poświęcić chwilę, by przygotować oryginalny opis. Meta description to wciąż ważny element pozycjonowania strony, o ile nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony to może przyciągnąć potencjalnych klientów na Twoją witrynę.

5. Skomplikowane adresy URL – adres URL strony produktu powinien być prosty i intuicyjny. Jeśli Twój adres prowadzący do produktu to: www.nazwadomeny/Xyz5gdhry667fbyekskennejbd%%hs To odwiedzający stronę nie wie w jakiej jest aktualnie zakładce, a już z pewnością nie zapamięta adresu. Dużo lepiej wygląda adres www.nazwadomeny.pl/obuwie-meskie/nazwa-produktu/rozmiar.

6. Brak bloga firmowego – prowadzenie bloga firmowego ma na celu zatrzymanie klienta na dłużej, budować zaufanie do marki i przedstawiać korzystne dla klienta rozwiązania i recenzje produktów. Prowadzenie bloga firmowego to również część strategii pozycjonowania stron, pozwalającego zwiększyć widoczność strony pod wiele fraz kluczowych związanych z prowadzonym biznesem. Przeczytaj: Prowadzenie bloga firmowego wpływa na pozycjonowanie!

7. Zbyt długie ładownie się strony spowodowane obciążeniem serwera – najczęściej wiąże się to ze zbyt dużym rozmiarem grafik umieszczanych na stronie. Warto zoptymalizować ich rozdzielczość, by rozmiar i waga były mniejsze, a co za tym idzie, serwer był mniej obciążony i strona ładowała się szybciej. Dodatkowo szybkość ładowania się strony ma duże znaczenie dla rankingu Google. Należy o tym pamiętać także w przypadku dostosowywania swojej strony do urządzeń mobilnych. Dobrze jest zatem sprawdzić, które elementy naszej strony należy poprawić, żeby nie spowalniały ładowania się strony.

8. Brak optymalizacji wyszukiwarki sklepowej – klienci odwiedzając sklep internetowy, często wykorzystują zintegrowane wyszukiwarki sklepowe. Brak takiej funkcji lub jej zła optymalizacja i umieszczenie w mało widocznym na stronie miejscu może zniechęcić klienta do zakupów. Wyszukiwarka produktów powinna być zoptymalizowana pod słowa kluczowe dla konkretnej grupy produktów dostępnych w sklepie. Warto też, aby miała opcję podpowiedzi produktów np. z miniaturowymi zdjęciami przedstawiającymi konkretną rzecz.

9. Brak przycisków społecznościowych – dzielenie się treścią na portalach społecznościowych to codzienność większości użytkowników internetu. Brak takich przycisków utrudnia działania w sieciach społecznościowych i zmniejsza szanse na dotarcie do szerszego grona odbiorców. W celu udostępniania treści na portalach społecznościowych wystarczy tylko zainstalować odpowiednią dla platformy sprzedażowej wtyczkę dodającą przyciski społecznościowe na stronie.

10. Brak możliwości komentowania i wystawienia oceny – wielu właścicieli sklepów internetowych obawia się komentarzy i ocen klientów. Jednak jest to bezpodstawne. Jeżeli klient widzi rzetelne komentarze i oceny produktów umieszczane przez inne osoby, chętniej będzie korzystał z takiej oferty. Wielu klientów przed zakupem sprawdza opinie innych osób i to właśnie nimi kierują się przy zakupie. Ocena powinna być możliwa zarówno jeśli chodzi o pojedyncze produkty, jak i obsługę oraz działanie sklepu. Jednak trzeba pamiętać o tym, by samodzielnie nie umieszczać na stronie komentarzy i to samych pochlebnych, gdyż może to odnieść skutek odwrotny od zamierzonego.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 28/06/2016 oraz aktualizacja: 18/04/2018

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Tymoteusz.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Łukasz pisze:

    Agata, przydatny artykuł – rzeczywiście przedstawia najczęstsze błędy w ecommerce. Sądzę, że najwiekszym problemem jest właśnie brak unikalnych opisów, niestety często są to opisy producenta, znajdujące się na setkach sklepów.

  2. Piotr pisze:

    Minęły 3 lata od czasu aktualizacji wpisu i wszystko nadal aktualne :)

  3. Tymoteusz pisze:

    Zgadzam się z Wami, że przycisk social media może pomóc przy pozycjonowaniu. Teraz media społecznościowe, to największe media do sprzedaży, więc i tam warto pokazywać swoje produkty :)

  4. Greg pisze:

    Tak jak p. Piotr powiedział, warto także stosować RichSnippets, bardzo pozytywny efekt przynoszą :) Jeśli chodzi o Social Media, uważam, że również ma więcej zalet niż wad. Sami stosowaliśmy różne rozwiązania u jednego z naszych Klientów, oficjalne pluginy SM, własne, udostępnianie produktów, wszystko w późniejszej analizie przynosiło pozytywny efekt. Kwestia tylko zoptymalizowania tych dodatków, aby nie zaśmiecić strony.

  5. Piotr pisze:

    Warto również zastosować rich snippets w celu zwiększenia ctr

  6. Jakub pisze:

    Kiedy prowadzi się sklep internetowy, takie rzeczy jak opisy produktów czy możliwość komentowania i oceny wydają się oczywistym elementem. Warto jednak zadbać o to żeby były przygotowane w odpowiedni sposób. Prowadzenie bloga i mediów społecznościowych wydaje się dobrym sposobem uzupełnienia działań promocyjnych, ale także jak widać może pomóc w pozycjonowaniu naszego sklepu.

  7. Marta pisze:

    W moim sklepie przyciski SM przyniosły właśnie pozytywny skutek, tak jak jest w artykule :) po odwiedzinach profilu na FB wiele osób dodaje dodatkowe rzeczy do koszyka, które właśnie tam zaobserwowali :)

  8. Maciek pisze:

    Nie zgodzę się jedynie z punktem 9. Moim zdaniem przyciski SM przeszkadzają w sprzedaży i zmniejszają konwersję, użytkownik udostępnia produkt, wchodzi na chwile na Facebooka i zapomina o tym co chciał kupić. Przyciski takie można umieścić np. na stronie potwierdzenia zamówienia, coś w stylu: „Właśnie kupiłeś fajny produkt – teraz się tym pochwal!”