Certyfikaty SSL, czy warto inwestować w zabezpieczenia?

Decydując się na założenie własnej strony internetowej – prywatnej lub firmowej musimy wybrać hosting, domenę i podjąć decyzje dotyczące wielu innych rzeczy związanych z jej postawieniem. Czasami po raz pierwszy trafiamy wtedy na pojęcie certyfikaty SSL. Firmy hostingowe często oferują także wykupienie specjalnego certyfikatu SSL. Jednak nie każdy wie, czym właściwie są te certyfikaty SSL oraz czy warto je wykupić, a jeśli tak to, w jakiej sytuacji. W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania związane z tematem, jakim są zabezpieczenia SSL.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Sposoby zabezpieczenia strony internetowej

Co to jest certyfikat SSL?

Zacznijmy od tego co to jest certyfikat SLL. Certyfikat SSL pozwala zapewnić ochronę stronom internetowym. Umożliwia zachowanie poufności danych, które są przesyłane na stronę drogę elektroniczną. Najczęściej chodzi tutaj o dane personalne, użytkowników wykonujących operacje na stronach. Konkretny certyfikat zawsze przypisany jest do jednej domeny i powinien zawierać informacje o niej takie jak adres IP czy dane właściciela.

Dlaczego warto zdecydować się na certyfikaty SSL?

Zabezpieczenia SSL odgrywając coraz większą rolę w branży e-commerce. Strona internetowa sklepu posiadająca certyfikaty SSL wzbudza wśród klientów większe zaufanie niż strona bez takich zabezpieczeń. Klient mając świadomość tego, że jego dane są bezpieczne z pewnością zdecyduje się na zakupy w pierwszym sklepie. Jest to obecnie bardzo ważne, gdyż coraz bardziej popularne są zakupy on-line, ale jednocześnie często usłyszeć można o kradzieżach danych ze źle zabezpieczonych stron internetowych.

Gdzie najczęściej stosowane są zabezpieczenia SSL?

Zabezpieczenia SSL najczęściej stosuje się w systemach bankowości elektronicznej coraz powszechniej występują również na stronach sklepów internetowych, gdzie klient ma możliwość rejestracji i dokonania płatności bezpośrednio poprzez stronę logując się do swojego konta lub płacąc kartą kredytową. Certyfikat SSL zabezpiecza każdą dokonywaną transakcję, a także chroni dane podawane przy rejestracji i logowaniu. Sprawdź: Czym jest ecommerce SEO, czyli optymalizacja sklepu internetowego?

Rodzaje certyfikatów SSL

Dostawcy usług internetowych oferują szeroki wybór zabezpieczeń SSL. Różnią się one przede wszystkim przeznaczeniem – inne dla sklepów internetowych, inne dla banków i instytucji rządowych. Poszczególne zabezpieczenia SSL różnią się także funkcjonalnością oraz tym, w jaki sposób są wydawane. Certyfikaty te różnią się także czasem wydania. W zależności od rodzaju czeka się na nie od kilku minut do 10 dni.

Najczęściej wyróżnia się trzy rodzaje certyfikatów SSL:

    • certyfikat z weryfikacją domeny (DV – Domain Validation) jest to walidacja podmiotu polegająca na weryfikowaniu danych, które zawarte są we wniosku o wydanie takiego certyfikatu. Jego wydawca nie sprawdza danych organizacji. Są to najtańsze certyfikaty i można otrzymać je już w kilka minut po złożeniu wniosku. Informacje o certyfikacje zawierają jedynie nazwę domeny, bez nazwy jej właściciela;
    • certyfikat z weryfikacją właściciela certyfikatu (OV – Full Organization Validation). W tym przypadku przeprowadzana jest weryfikacja danych z wniosku oraz walidacja podmiotu. Certyfikat Full Organization Validation potwierdza dane właściciela serwisu. Gdy chce się otrzymać ten rodzaj certyfikatu oprócz wniosku należy złożyć również dokumenty potwierdzające rejestrację firmy. W certyfikacie wpisana jest nazwa firmy, co umożliwia zabezpieczenie większej ilości domen, a nie tylko jednej tak jak jest to w przypadku certyfikatu DV;
    • certyfikat z rozszerzoną weryfikacją właściciela certyfikatu (EV – Extended Validation). Jest to najwyższy certyfikat, który daje gwarancję tego, że podmiot posługujący się nim przeszedł dokładną, trójstopniową weryfikację. Dane podane we wniosku i przedłożonych dokumentach rejestracyjnych firmy potwierdzane są telefonicznie. Co istotne w przypadku firm, które działają na rynku krócej niż 3 lata wydawca certyfikatu musi przeprowadzić dodatkową weryfikację. Przeczytaj: Jak zabezpieczyć stronę internetową?

Który certyfikat SSL wybrać?

Poszczególne certyfikaty skierowane są do różnych odbiorców. Trzeba pamiętać, że certyfikaty Domain Validation nie mówią nic o właścicielu domeny. Dlatego polecane są jedynie dla serwisów, które budzą zaufanie użytkowników i za ich pośrednictwem nie są wykonywane żadne operacje finansowe. Stosuje się go przy formularzach rejestracji i logowania. Niekiedy decydują się na niego sklepy internetowe, które dopiero zaczynają swoją działalność na rynku. Zaletą tego certyfikatu jest jego niska cena.

Certyfikaty SSL OV dają gwarancję, że podmiot, który się nimi posługuje faktycznie jest właścicielem domeny i prowadzi działalność gospodarczą. Certyfikaty te są droższe od DV, jednak zwiększają wiarygodność firmy i podnoszą zaufanie do niej. Jeszcze większe zabezpieczenia gwarantuje certyfikat EV. Są to produkty dla sektora finansowego i urzędowego. Certyfikaty EV rozpoznać można po zielonym pasku przy adresie przeglądarki. W obrębie paska pojawia się również nazwa firmy, która dysponuje danym certyfikatem. Już to graficzne oznaczenie kojarzy się z bezpieczeństwem, dzięki czemu klient ma pewność, że jego dane nie będą narażone na zagrożenie związane z atakami wyłudzającymi dane. Z reguły z tego certyfikatu korzystają instytucje finansowe oraz największe firmy prowadzące sklepy internetowe, gdzie co dzień dokonywane są transakcje opiewające na wysokie sumy pieniędzy.

O czym warto pamiętać decydując się na certyfikaty SSL?

Inwestycja w certyfikaty jest szczególnie opłacalna dla właścicieli sklepów internetowych i wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się lub przetwarza dane osobowe. Jest to praca nad zaufaniem klientów, użytkowników, co w konsekwencji przekłada się na przewagę nad konkurencją i możliwość większych zysków. Certyfikat SSL pozwala na zwiększenie prestiżu strony, a także na określanie jej jako profesjonalnej.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 18/02/2015 oraz aktualizacja: 27/12/2017

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Jaruse.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Gość pisze:

    Większość przeglądarek już informuje, że strona nie jest bezpieczna. Więc samo to już powinno skłonić firmę do instalacji SSL.

  2. Jaruse pisze:

    To samo co wyżej trafiłem po jakiejś reklamie , ale też czytałem o takich certyfikatach po blogach , bodajże na jakimś prawniczym, ale też w social media manager , bardzo przydatna wiedza, czekam na więcej :)

  3. Mirosław pisze:

    Trafiłem na ten artykuł, bo wyświetliło mi się to oznaczenie przy logowaniu do banku. Myślałem już że chcą mnie oszukać a okazuje się, że chcą pomóc. Dziękuję bardzo za informacje, przydały się dla starszego niezorientowanego internauty:)

  4. Jakub EACTIVE pisze:

    @Łukasz
    Sam certyfikat nie ma wpływu. Jednak podpięcie https może mieć zarówno pośredni jak i bezpośredni wpływ na wyniki.

  5. Lukasz pisze:

    A ja mam pytanie z innej bajki, czy certyfikat SSL wpływa w jakiś sposób na pozycjonowanie ?