Czy nazwa domeny www ma wpływ na pozycje?

Obecnie nazwy domen zaczynają mieć tak duże znaczenie, jak znak towarowy czy marka produktu. Jeśli nazwa domeny jest chwytliwa, prosta oraz kojarząca się z produktem czy usługą danej firmy, zostanie zapamiętana przez klientów. Jeśli zostanie zapamiętana, to klient wróci na stronę danej organizacji bez większych problemów, dzięki czemu powtórnie skorzysta z oferty danego przedsiębiorstwa. Dobre nazwy domen są często przedmiotem aukcji i licytacji, dlatego istnieją także firmy, które zajmują się najpierw rejestrowaniem, a później odsprzedażą wysoko cenionych nazw domen. Według niektórych specjalistów SEO, nazwa domeny www może mieć także wpływ na pozycjonowanie stron. W jaki sposób adres danej strony internetowej może przyczynić się do jej wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania?

Domeny www

Domena www, domena internetowa – tymi wyrażeniami określa się ciąg znaków, który używany jest do oznaczenia stron internetowych umieszczonych na serwerach DNS. Dzięki domenie internetowej możliwe jest połączenie się z witryną internetową, w której akurat chcemy przejrzeć interesujące nas informacje.

Nazwa domeny internetowej, bądź nazwa domeny www, składa się z dwóch elementów, a mianowicie nazwy głównej i końcówki, nazywanej także rozszerzeniem. Te dwa elementy składają się na nazwę domeny. Część główna zwykle odnosi się do nazwy danej firmy, produktu, organizacji, akcji. Natomiast druga część nazwy domeny jest ustalona dla danego państwa – na przykład polskie domeny mają przypisaną końcówkę .pl. Istnieją także rozszerzenia przypisywane do domen wyższego poziomu – np.: .com , .net , .org .

Nazwa domeny a pozycjonowanie (SEO)

W branży istnieją zasadniczo dwa sprzeczne poglądy odnoszące się do związku między nazwą domeny a jej wpływem na pozycjonowanie (SEO). Niektórzy specjaliści SEO są przekonani, że zawarcie w nazwie domeny słowa kluczowego umożliwia lepsze pozycjonowanie (SEO) strony w wynikach wyszukiwania bez konieczności zaangażowania większej ilości zasobów czy pieniędzy.  Natomiast druga grupa specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem uważa, że zawarcie słowa kluczowego w nazwie domeny www jest bez znaczenia dla wyszukiwarki Google.

Pracownicy Google co jakiś czas umieszczają informacje dotyczące sposobu indeksowania zawartości stron i działania robotów wyszukiwarek internetowych. Z tych informacji wynika, że nazwa domeny będzie miała coraz mniejszy wpływ na pozycjonowanie (SEO) strony w wynikach wyszukiwania. Google doradza, że w obecnych czasach coraz większe znaczenie będzie nabierała marka i brand danej strony niż zawarcie słów kluczowych w nazwie domeny.

Google ostrzega także, że ma zamiar wprowadzić zmodyfikowany algorytm, który „gorzej” będzie traktował strony zawierające słowa kluczowe w nazwie domeny. Kalifornijski gigant zmierza obecnie do promowania stron dobrej jakości, opartej na mocnej marce.

Dobra domena, czyli zacznij od nazwy

Bez względu na to, jakie działania planuje Google w związku przyznawaniem niższych czy wyższych pozycji domenom zawierających słowa kluczowe, należy zadbać o właściwą nazwę strony www. Jest to istotne nie tylko dlatego, że nazwa strony ma jak na razie pewien wpływ na lokowanie się strony w wynikach wyszukiwania, ale także wpływa na budowanie marki danej strony oraz liczbę wejść. O czym należy pamiętać wybierając dobrą nazwę domeny internetowej?

dobra nazwa domeny

  • Nie korzystaj z polskich znaków

Obecnie jest możliwe wprowadzenie polskich znaków do nazwy domeny. Takie działanie jest jednak odradzane. Internauci przyzwyczaili się już wpisywać nazwy domen bez polskich znaków. Z drugiej strony jeśli firma planuje rozszerzyć swoją działalność za granicą, to nazwa domeny zawierająca polskie znaki może nie być zachęcająca dla obcokrajowców. Na przykład niemieccy internauci mają spersonalizowane klawiatury pod względem umlautów, natomiast nie wiedzieliby jak wstawić polskie znaki w wyszukiwarce czy pasku przeglądarki.

  • Nazwa domeny łatwa do zapamiętania

Dobra nazwa domeny powinna być także łatwa do zapamiętania przez użytkowników. Nie może być za długa, ani nie powinna zawierać zbyt dużo znaków typu myślnik, liczba, podkreślenie czy ukośnik. Przykładem dobrej nazwy domeny może być domena allegro.pl, home.pl czy merlin.pl.

  • Wybieraj nazwy domen z odpowiednim rozszerzeniem

Jeśli chcesz dotrzeć do polskich internautów, zbudować renomę i rozpoznawalność swojej marki, powinieneś zdecydować się na zakup domeny z rozszerzeniem .pl . Polscy użytkownicy najczęściej korzystają ze stron z taką właśnie końcówką i mają do nich największe zaufanie, to znaczy uważają, że dokonując zakupów w sklepie internetowym mającym takie rozszerzenie, nie będą oszukani. Czują się więc bezpiecznie i częściej korzystają z usług takiej strony. Jeśli zamierzasz prowadzić stronę z międzynarodowym zasięgiem może warto wtedy wybrać rozszerzenie .com

  • Nazwa domeny powinna być fonetyczna (bez łamaczy językowych)

Dobra nazwa domeny powinna spełniać łatwość przekazu, czyli możliwość przekazania tej nazwy przez jednego internautę dla drugiego. Zwróć także uwagę, aby pisownia pokrywała się z wymową. Użytkownikom łatwiej będzie przekazać i zapamiętać nazwę danej witryny, jeśli w języku polskim nazwa tej witryny w mowie i piśmie będzie wyglądała identycznie.

  • Wytwarzaj oraz spełniaj oczekiwania

Dobra nazwa domeny musi przekazywać, o czym będzie zwartość danej strony internetowej. Na przykład klikając w adres strony filmweb.pl wiemy, że ta domena przekieruje nas do strony, która poświęcona będzie filmom, ich recenzjom oraz aktorom. Czasami istnieją nazwy domen, które nic nie mówią użytkownikowi, więc mogą zostać uznane przez niego za podejrzane albo za nie godne zaufania.

  • Odróżnij nazwę od konkurencji

Wpisz frazę w wyszukiwarce, pod którą chciałbyś być wyszukiwany. Zobacz, jakie pojawią się wyniki wyszukiwania. Zobacz, jakie nazwy mają te domeny. Postaraj się znaleźć nazwę, która cię odróżni od konkurencyjnych firm.

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem