Pozycja strony w Google i jej stały monitoring

funkcje-google-analytics

Monopol jest dobry jedynie dla firmy, której działania do niego doprowadziły. Brak konkurencji to niemal wymarzona sytuacja – możliwość windowania cen bez ograniczeń, brak oddechu na plecach mobilizującego do polepszenia działań, pewność wysokich zysków. Na szczęście, dla nas jako odbiorców, branże w których mamy do czynienia z monopolem należą do rzadkości, dlatego niemal w każdym obszarze warto poszukiwać alternatyw. Jedynie w ten sposób firmy pretendujące do miana monopolistów poczują się zobowiązane do świadczenia na rzecz swoich potencjalnych klientów jeszcze wyższej jakości usług. Poza tym, często bywa tak, że nieznana alternatywa okaże się skuteczniejsza i bardziej przydatna. Coraz częściej mówi się o monopolu Google, gdy mówimy wysoka pozycja strony w wyszukiwarce, myślimy wysoka pozycja strony w Google. Czy o takiej sytuacji możemy mówić także w przypadku narzędzi do analityki internetowej? Czy Google Analytics ma realnych konkurentów na rynku?

Monitoring pozycji strony www to początek

Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że dzisiaj jeśli chcemy istnieć w internecie nasza strona musi być widoczna w wyszukiwarce, dlatego inwestujemy w pozycjonowanie stron. Zatem nikogo nie zdziw fakt, że bez względu na to czy korzystamy z usług agencji SEO, czy próbujemy własnych sił w pozycjonowaniu, chcemy mieć ciągłą kontrolę nad pozycją naszej strony w wyszukiwarce. A nie ukrywajmy, tak naprawdę interesuje nas pozycja strony w Google. Sam monitoring pozycji strony www, to jedynie wstęp do możliwości jakie dają programy do analityki statystyk stron internetowych.

Google Analytics – czy pozycja strony w wyszukiwarce jest stabilna?

Jeśli interesuje nas pozycja strony w Google to oczywiście musimy przedstawić Google Analytics. Jest to najpopularniejsze narzędzie służące do analizy statystyk stron internetowych, a dla wielu kontrolowania pozycji strony www. Jak nazwa wskazuje, jest własnością giganta z Mountain View – firmy Google, która wykupiła system analityki od firmy Urchin Software. Tym samym, od 2005 roku udostępnia internautom usługę zupełnie bezpłatnie z zastrzeżeniem, iż jedynie przy witrynach z miesięczną ilością odwiedzin poniżej 5 milionów, nie będą pobierane opłaty za korzystanie lub w przypadku stosowania usługi Google AdWords. Wśród najczęściej stosowanych funkcji Google Analytics leży:

  • monitoring pozycji strony www w wyszukiwarce
  • generowanie raportów
  • eksportowanie raportów w wielu formatach
  • integrowanie konta z kontami AdWords
  • gromadzenie danych z nieograniczonej ilości stron www
  • integrowanie z aplikacjami e-commerce

Oczywiście warto dodać, że pozycja strony w Google, czyli widoczność strony to tylko jedna zmienna. Warto monitorować ruch i konwersje, które więcej powiedzą o naszej sytuacji.

Jakie alternatywy pozwolą sprawdzić pozycję strony w Google?)

Pozycja strony w wyszukiwarce Google i inne statystki dotyczące witryny pozwalają na bieżąco monitorować prowadzone na niej działania. W oparciu o konkretne dane można zdecydować o dalszych ruchach – kontynuować aktualne, jeśli przynoszą pożądane efekty (zapewniają stabilną pozycję strony www) lub całkowicie zmienić strategię. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem do stałego nadzoru nad stroną i kontrolowania pozycji strony w Google jest Google Analytics, którego używa około 50 procent zarządców witryn internetowych. Czego używa pozostała połowa? Czy jakikolwiek inna aplikacja depcze po piętach narzędziu prosto od Google? Przekonajmy się!

Konkurencyjne dla Google Analytics rozwiązania można podzielić na darmowe i płatne. Nie oznacza to jednak, że jedynie zostawiając odpowiednie kwoty na kontach producentów narzędzi, można uzyskać aplikacje pozwalające zastąpić system analityki od Google. Sprawdźmy jakie alternatywy możemy zastosować by sprawdzić jaka pozycja strony w Google została osiągnięta i czy jest ona stabilna.

Doskonałym udowodnieniem dla tej tezy jest Piwik Analytics, otwarte źródłowe oprogramowanie napisane w PHP. Jak się okazuje, według internautów system ten ma wiele zalet względem Google Analytics. Jest nie tylko bezpłatny – oferuje dostęp do kodu źródłowego, umożliwia import danych z przeszłości poprzez pobranie ich z systemu Google lub plików tekstowych, nie narzuca limitów przetwarzania i gromadzenia danych. Poza tym pozwala na podejmowanie standardowych dla tego typu aplikacji działań: generuje raporty z polami takimi jak pozycja strony w wyszukiwarce Google, najpopularniejsze URL-e, źródła wejść, systemy operacyjne odwiedzających itp., raporty e-commerce, umożliwia wgląd do statystyk w czasie rzeczywistym, pozwala na śledzenie subdomen i wiele innych. Dla sporej ilości osób cenną właściwością będzie fakt, iż Piwik instalowany jest na naszym serwisie, dzięki czemu nikt, przynajmniej teoretycznie, nie ma wglądu do gromadzonych danych.

Kolejnym narzędziem do analityki internetowej, na które warto zwrócić uwagę jest Open Web Analytics. Jest to skrypt instalowany na własnym serwerze (wgląd do danych ma jedynie użytkownik, nie np. analitycy Google) niezwykle przypominający rozwiązanie od Google. Pozwala na monitoring podstawowych i mocno zaawansowanych danych na nieograniczonej ilości stron internetowych. Dzięki modułom Worpress czy MediaWiki doskonale współpracuje z tymi platformami. Udostępniany jest na licencji GPLv2.

Wśród konkurencyjnych, lecz płatnych narzędzi prym wiedzie kompletny system do marketingu internetowego wprost od popularnej, szczególnie wśród osób zajmujących się grafiką, firmy – Adobe Marketing Cloud, dawniej znanej jako Omniture. Złożony z aplikacji Social, Experience Manager, Media Optimizer i Target umożliwia kompleksową obsługę witryny od strony promocyjnej, pozwalając zadbać o nią na wielu istotnych polach. Producenci za możliwość używania systemu wymagają płatności abonamentowej wynoszącej około 5000 dolarów miesięcznie.

Który program do monitoringu pozycji strony w Google wybrać?

Google Analytics bez wątpienia jest najpopularniejszym systemem do analityki internetowej. Wysoka funkcjonalność, przystępny interfejs i brak opłat to cechy, które mają istotny wpływ na wysoką powszechność tego rozwiązania. Jednak wiele firm, które nie chcą udostępniać danych dotyczących aktywności swojej firmy dla Google, poszukuje alternatywnych rozwiązań. Na konkurencyjne systemy decydują się również ci, którzy pragną sprawdzić wiarygodność danych z Google Analytics porównując je z tymi, które otrzymają z innych systemów. Sprawdzić czy pozycja strony w Google i inne dane są jednakowe według rożnych narzędzi. To doskonały system pracy pozwalający na uzyskanie kompleksowych wyników, dzięki czemu monitoring ruchu na witrynie uznać można za kompletny.

Czy pozycja strony w Google to Twój najważniejszy wskaźnik?

Często możesz przeczytać lub usłyszeć zdanie: wysoka pozycja strony w Google zapewni Ci sukces. Czy faktycznie tak jest? Czy wysoka pozycja w Google jest jedynym wskaźnikiem? Oczywiście nie! Możesz mieć wysoką pozycję strony www, ale pod niewłaściwe słowa kluczowe. Sprzedajesz szafy na wymiar, bardzo dobrej jakości, przez co cena tych szaf jest wyższa. Jeśli wyświetlasz się wysoko w Google pod frazę: tanie szafy, to prawdopodobnie nie trafisz do swoich potencjalnych klientów. Ponieważ frazy, na które byłeś pozycjonowany zostały źle dobrane.

A może inna sytuacja. Twoja pozycja strony w Google jest zadowalająca, wchodzi dużo osób, ale nie ma zakupów (konwersji). Dlaczego? Ponieważ nie zadbałeś o interesujące treści, prezentację produktu, ciekawy wygląd strony, intuicyjną nawigację. Klient wówczas szybko opuści Twoja stroną, a wysoka pozycja w Google nie przełoży się na większą sprzedaż.

Praca nad stroną to nie wyłącznie pozycjonowanie, należny inwestować również w wartościowe treści, czy analitykę, która pozwoli nam dopasować stronę do rzeczywistych wymagań klienta.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Paweł Gil pisze:

    Ciekawy artykuł, szkoda jednak, że tylko poświęcony dla GA, a za wiele nie ma wspomniane o narzędziach monitorujących jak np. webpozycja