Jak sprawdzić linki do strony, czyli dlaczego warto robić analizę linków przychodzących

Analiza linków to czynność, którą powinien niemal codzienne wykonywać dobry pozycjoner. Jak jednak sprawdzić linki prowadzące do strony i dlaczego to takie ważne? Z tego tekstu dowiesz się więcej na temat analizy linków i danych, które możesz podczas tego procesu uzyskać.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

jak sprawdzić linki do strony

Linki przychodzące, czyli jakie?

Linki przychodzące (backlinki) do strony – to inaczej mówiąc odnośniki, które prowadzą do danej witryny z innych stron internetowych. To, jakiej jakości są to linki, ma bardzo duży wpływ na czynniki rankingowe strony. Dobre linki podnoszą widoczność oraz pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarek. Wyniki organiczne z kolei to właśnie cel każdego pozycjonera. Można je osiągnąć poprzez doprowadzenie do dużego ruchu na stronie WWW.

Niegdyś Google sprawdzało witryny pod kątem ilości prowadzących do nich linków. Panowała wręcz zasada “im więcej, tym lepiej”. Czasy się jednak zmieniły wraz z nadejściem algorytmu Pingwin. Google zauważyło zwiększający się chaos oraz SPAM. Użytkownicy klikając w dany odnośnik, byli przenoszeni na całkowicie bezużyteczne strony internetowe, stworzone tylko w celach spamerskich. Reakcja Google była jednak stanowcza. Od  momentu wprowadzenia nowego algorytmu, linki muszą przedstawiać określoną jakość, by być zakwalifikowane jako przyjazne. Poznaj 5 najważniejszych powodów, dla których analiza linków przychodzących jest bardzo ważna.

1. Informacja o konkurencji

Każdy dzień pozycjonera powinien rozpoczynać się od śledzenia konkurencji firmy, którą pozycjonuje. Można to robić za pośrednictwem stron takich jak MajesticSEO, Ahrefs czy Moz.com. Analizując konkurencję, można dowiedzieć się, ile linków przychodzących posiada, z jakich serwisów oraz platform pochodzą oraz czy są dobrej jakości. Można również szybko wyłapać czy konkurencja stosuje techniki Black Hat SEO. Na co zwrócić uwagę podczas analizy konkurencji? Przede wszystkim na linki z innych stron, artykułów oraz agregatów treści. Powinno się to robić, ponieważ daje to informacje na temat skuteczności działań link buildingowych.

2. Badanie skuteczności działań

Ze względu na to, że Google cały czas modyfikuje swój algorytm, a elementy wpływające na pozycjonowanie stron często ulegają zmianie, wciąż należy modyfikować swoje działania i mierzyć ich skuteczność, aby dobrać te najbardziej efektywne. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest to, by od pierwszego dnia istnienia strony była ona wyposażona w Google Analytics oraz dodana do Google Search Console. Dzięki raportom z tych narzędzi można uzyskać wiele informacji na temat źródeł linków przychodzących i stron, z których jest najwięcej wejść.

3. Wyłapywanie szkodliwych i nieaktywnych linków

Linki zwrotne mają to do siebie, że niektóre tracą aktualność i przestają działać. Podczas analizy linków możliwe jest wyszukanie uszkodzonych odnośników oraz dotarcie do adminów stron, z których pochodzą. Istnieje również możliwość analizy witryny pod kątem szkodliwych linków i automatyczne ich usunięcie. Czasami bywa tak, że konkurencja, chcąc zaszkodzić swoim przeciwnikom, umieszcza masowo linki przychodzące na podejrzanych witrynach, obniżając w ten sposób rating. Inną metodą jest linkowanie na ten sam anchor text. Tego typu działania mogą prowadzić do kary od Google lub całkowite zablokowanie strony. Analiza linków może więc dać znak, czy witryna nie została ‘zaatakowana” przez podejrzane linki przychodzące. Sprawdź: Linki dofollow i linki nofollow, a ich rola w pozycjonowaniu

4. Kontrola pracy pozycjonerów

Analiza linków to również możliwość do sprawdzenia rzetelności działań. Dzięki analizie można przekonać się, czy raporty, które wysyłają specjaliści SEO są prawdziwe i jak zostały osiągnięte opisane w nich wyniki. Niezwykle ważne jest, by nie korzystać z metod zakazanych, mimo tego, że czasami przynoszą one efekty. W dłuższej perspektywie czasu są one jednak nieskuteczne i mogą prowadzić do kary od Google. Tą z kolei bardzo trudno odrobić i odzyskać raz utracone zaufanie Google.

5. Sprawdzenie naturalności profilu linków

Popularne narzędzia do śledzenie linków to również możliwość sprawdzenia, czy linki pozyskiwane dla danej strony, są naturalne, zarówno dla człowieka, jak i robotów indeksujących Google. Tego typu analiza daje informacje o liczbie linków nofollow oraz dofollow. Wszystkie naturalnie wyglądające linki zostaną wypunktowane przez algorytm, a co za tym idzie, będą chętniej klikane przez użytkowników.

Kontroluj pracę nad Twoją stroną

Dobrze przeprowadzona analiza linków to idealny sposób na sprawdzenie tego, jaką skuteczność mają poszczególne działania wykonywane przez pozycjonerów. To również okazja na kontrolę nad specjalistami SEO. Analizując linki, w każdej chwili można sprawdzić, jak wygląda ich profil i czy są one naturalne dla użytkowników oraz robotów indeksujących Google.

Te 5 powodów, dla których warto sprawdzać linki zwrotne to tylko wierzchołek góry lodowej. Zalety analizy linków można by mnożyć niemal bez końca. Pamiętaj, że bez niej nie ma skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Naszym zdaniem, wizytówką każdego pozycjonera powinna być umiejętność przeprowadzenia gruntownej analizy linków przychodzących.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Rafał Dziurowicz pisze:

    Bardzo dobry tekst o linkach. Tylko czy prawda jest ze lepiej nie uzywac anchorow niz uzywac?

  2. Gość pisze:

    Bardzo składzie napisany artykuł. Dopiero zaczynam z branżą seo założyłem pierwsza swoją stronę na wordpress i na jedno słowo kluczowe jestem na 40 miejscu strona bardzo dziękuję będę stałym czytelnikiem napewno bo wiele można się tu dowiedzieć dziękuję

  3. Gość pisze:

    W pkt. 3 napisali Państwo „Istnieje również możliwość analizy witryny pod kątem szkodliwych linków i automatyczne ich usunięcie.”

    W jaki sposób można to zrobic?

    • Agata Strzębska EACTIVE pisze:

      Usunąć automatycznie wszystkie niechciane linki można za pomocą popularnego narzędzia Google do zrzekania się linków – disavow tool, o czym pisaliśmy już na naszym blogu: https://www.eactive.pl/blog-o-seo/disavow-tool-dlaczego-warto-go-uzywac/. Wcześniej jednak trzeba przeanalizować profil linków do strony na przykład za pomocą programów takich jak Majestic czy Ahrefs, aby wytypować te szkodliwe dla strony odnośniki, które mają być usunięte za pomocą disavow tool.

  4. Anka pisze:

    Wiele osób zupełnie nie ma pojęcia, że linki prowadzące do strony są istotne dla ich strony, nie mówiąc już o ich regularnej analizie. W ogóle bardzo wiele osób mających swoje firmy nie śledzi regularnie konkurencji i ich działań. Trzeba przede wszystkim uświadamiać ludzi o tym, że linki i analiza linków są ważne dla naszej strony.

  5. Przemek pisze:

    Kiedyś drastycznie spadła pozycja w rankingach jednej ze stron mojego znajomego. Poprosił mnie o rade. Okazało się, że ktoś kupił linki dla jego strony w kilkunastu bazach stron i witrynach o ogólnie złej renomie. Że tez komuś isę chciało w coś takiego bawić.