Przekierowanie 301 strony WWW

Wpisując w polu adresu przeglądarki internetowej adres pożądanej witryny internetowej bardzo często pomijamy przedrostek „www”. Mimo to zazwyczaj trafiamy w to samo miejsce, jakbyśmy użyli tych trzech liter. Odpowiada za to właśnie przekierowanie 301. Inna sytuacja – „wklepujemy” adres znanej nam strony internetowej i po naciśnięciu przycisku „przejdź” faktycznie lądujemy w miejscu do którego zmierzaliśmy, jednak widzimy, że jej adres jest inny niż wpisaliśmy. Jak to się stało? Odpowiedź na powyższe pytania jest jedna – przekierowanie 301.

przekierowanie-301-strony

Czym jest przekierowanie 301?

Jak możemy wywnioskować z nazwy – przekierowanie 301 to sposób na przeniesienie użytkownika z adresu pierwszego, na adres drugi. Metoda ta jest najskuteczniejszą i najprzyjaźniejszą dla wyszukiwarek, oraz najlepszą dla właściciela witryny z uwagi na pozycjonowanie stron. Stosując przekierowanie strony www z numerkiem 301 przenosimy siłę jednej witryny na drugą, jednak jak podkreśla Google, nie w pełnym wymiarze. Zapis „301” definiowany jest jako „Moved Permanently” czyli „przeniesiony na stałe”, w przeciwieństwie do „302”, gdzie przeglądarki są informowane o tymczasowym przeniesieniu. Drugi z rodzajów przekierowań stosowany jest np. w czasie prac modernizacyjnych na witrynie, który – gdy działania zostaną zakończone – pozwoli na powrót do pierwotnego stanu. #wiemyjak

Przeczytaj również o tym >> Jak uniknąć wpadki wybierając adres strony internetowej?

Kiedy powinniśmy używać przekierowania 301?

Przekierowanie 301 strony umożliwia administratorom witryny przeniesienie użytkowników strony na wybrany przez siebie adres, nie tracąc przy tym mocy jaką posiada podrzędna witryna. W związku z tym, znanych jest wiele zastosowań, chętnie wykorzystywanych przez ekspertów branży SEO, choć nie tylko. Poniżej najczęściej wykorzystywane.

1. Ujednolicenie adresów www i bez-www

Przekierowanie 301 najczęściej stosuje się w celu przekierowania adresów www i bez-www do jednej witryny. Google widzi dwa adresy, np. www.eactive.pl i eactive.pl jako różne miejsca w sieci, w związku z czym dzieli siłę domeny na dwie części. Jak łatwo się domyślić sytuacja nie jest pożądana ze względu na SEO, jednak łatwo ją obejść. Pierwszym krokiem jest ustalenie, która domena będzie nadrzędna. Drugi punkt działań to ustawienie przekierowania 301 na wybrany adres, który przejmie siłę podrzędnego. Tym sposobem wybrana witryna zyska całą moc płynącą z domeny. Jest to również sposób na uniknięcie duplikacji treści, czego Google nie toleruje.

Wybór adresu z www czy bez-www należy do administratora witryny. Decyzja nie niesie za sobą jakichkolwiek skutków ubocznych i zależy wyłącznie od przekonań. Niektórzy uznają przedrostek „www” za relikt dawnych czasów, inni wciąż darzą go sporą sympatią. Cokolwiek się stanie – będzie dobrze. W działaniu tym chodzi jedynie o wyłonienie głównego adresu domeny.

2. Przeniesienie strony na inną domenę wraz z jej siłą

Decydując się na przeniesienie domeny, jednocześnie chcąc zachować moc witryny, należy skorzystać z przekierowania 301. Sposób ten pozwala na przeniesienie PageRanku z jednego miejsca, na inne. Mimo, iż Google deklaruje, że nie cała moc jest przenoszona, to działanie przynosi widoczne efekty. Stosując przekierowanie Moved Permanently w krótkim czasie nowa domena zyska pozycję podobną do poprzedniej przy stosowaniu tych samych zapytań wyszukiwarki.

Jeśli zmieniamy nie tylko domenę, ale również np. silnik strony, często zmianie ulegają adresy prowadzące do konkretnych podstron. Dzięki przekierowaniu 301 możemy przekazać moc uzyskaną z poprzednich adresów na nowe, ale również pozwolić internautom na używanie starych, np. zapisanych w „ulubionych” przeglądarki i trafienie w pożądane miejsce.

3. Pozycjonowanie SEO kilku adresów dla jednej witryny

Kolejnym zastosowaniem przekierowania 301 jest używanie kilku adresów URL dla jednej strony internetowej. Korzystając z tej metody możemy posługiwać się kilkoma adresami, jednak posiadać tylko jeden adres końcowy. Przy tej okazji możemy zająć się pozycjonowaniem każdej domeny osobno, a uzyskaną przez nie moc przekazywać nadrzędnej – jak informuje Google, niekoniecznie w pełnym wymiarze. To doskonały sposób na ukrycie się przed monitoringiem konkurencji, gdyż tylko administrator widzi adresy podążające do witryny głównej.

Częstą praktyką stosowaną przez ekspertów SEO jest tworzenie domeny zapleczowej, wypozycjonowanie (SEO) jej oraz finalnie przekazanie uzyskanej mocy na domenę główną.

Jak przeprowadzić przekierowanie 301?

Sposobów, aby prawidłowo przeprowadzić przekierowanie 301 strony www wraz z jej mocą jest kilka. Najczęściej stosuje się dwa, poprzez .htaccess oraz język skryptowy, np. PHP. Pierwsza wymieniona metoda będzie mieć postać:

Redirect 301 / http://www.adresnowejdomeny.pl/

W przypadku skorzystania z PHP zastosujemy poniższy kod:

<?
Header( „HTTP/1.1 301 Moved Permanently” );
Header( „Location: http://www.adresnowejdomeny.pl” );
?>

Sprawdź nasz artykuł >> Jak ustalić jeden adres główny strony w pliku .htaccess?

Przekierowanie 301 niesie moc!

Przekierowanie strony www oznaczonej jako Moved Permanently to potężne narzędzie w rękach webmasterów. Warto zachować rozsądek w stosowaniu tej metody i pamiętać o podstawowych zasadach, pozwalających na odniesienie pożądanego efektu. Przekierowanie 301 to również jedno z pierwszych zadań, których wykonywania powinni podjąć się specjaliści branży SEO – szczególnie im może być przydatne, gdyż przenosi siłę przekierowywanej witryny w nowe miejsce.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ NA POZYCJONOWANIE STRON

Publikacja wpisu: 09/10/2014 oraz aktualizacja: 24/11/2016

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Paulina.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Paulina pisze:

    Bardzo rzeczowy artyuł. Prowadzę bloga w swojej domenie i zauważyłam, że wyświetla się pod dwoma wariantami z www i bez. Nie wiedziałam tylko, że to co, trzeba zrobić nazywa się przekierowanie 301. Dzięki za rzeczowe informacje:)

  2. Marcin pisze:

    dzieki za artykul, malo osob uzywa niestety przekierowan 301, kazdy wrzuca nowy content konczac z 404.