Prowadzenie bloga firmowego wpływa na pozycjonowanie (SEO)

Blog to niesamowicie użyteczna i popularna forma dzielenia się wiedzą, informacjami czy opiniami. Spektrum tematyczne jakie obejmuje, w zasadzie nie ma granic. Możemy znaleźć zarówno wpisy o najnowszych trendach w modzie, recenzje filmów czy nowinki ze świata nauki. Dla osób chcących stworzyć swoją indywidualną markę, blog to fantastyczny sposób, ale nie tylko tacy blogerzy mają szansę na skorzystanie z wielu możliwości dzięki tej formie. Należy zwrócić uwagę na to jak użytecznym narzędziem dla firm, może okazać się prowadzenie bloga firmowego i tworzenie treści SEO. Systematyczne aktualizacje i atrakcyjna forma, wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony (SEO), a także przyciągnie uwagę klientów i zatrzyma ich na dłużej. Dlaczego prowadzenie bloga firmowego jest tak ważne i jak to robić? O tym przeczytasz poniżej.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

blog-firmowy-wplywa-na-seo
Blog firmowy a widoczność w Internecie – grafika

Blog firmowy – zaczynamy

Coraz więcej firm decyduje się na założenie bloga firmowego i zaczyna doceniać jego skuteczność, jako narzędzie marketingowe. Według Content Marketing Institute blisko 90% marketerów z firm B2C i B2B deklaruje stosowanie prowadzenia bloga i innych metod content marketingu, z czego aż 55% uważa je za najważniejszą formę marketingową (jak podaje State of Inbound marketing industry report). Blog daje nam nie tylko możliwość dialogu z klientami, ale jest również dobrym zapleczem na potrzeby pozycjonowania strony firmowej.

Pierwszą kwestią jaką musimy rozważyć przy zakładaniu bloga firmowego jest jego lokalizacja –może on istnieć jako integralna część serwisu internetowego Twojej firmy lub mieć zupełnie osobny adres.

Które z tych rozwiązań jest lepsze? Część osób uważa, że jeśli blog ma wspomóc pozycjonowanie strony www to lepiej, aby był na zewnętrznej domenie, gdyż prowadzony jako podstrona będzie dawał jedynie linki wewnętrzne. Jednak linkowanie wewnętrzne może mieć również pozytywny wpływ na naszą stronę, a odpowiednie prowadzenie bloga firmowego dodatkowo ściągnie do nas nowych klientów.

Blog firmowy, a pozycjonowanie strony

Już niejednokrotnie na naszym blogu mogłeś przeczytać o tym jak ważna jest treść, nie tylko dla klientów, ale i dla celów pozycjonowania. Roboty Google są coraz bardziej inteligentne i wychwytują coraz więcej niuansów.

To, o co musimy zadbać, aby nasz blog firmowy był chętnie odwiedzany, to przede wszystkim ciekawa i oryginalna treść. Powielanie informacji zawartych na innych stronach jest dużym błędem, nie tylko ze względu na naszych odbiorców ale także na Google. Jeśli Twój blog firmowy ma zawierać skopiowane treści, możesz go równie dobrze nie zakładać. Duplicate content to jedna z metod za którą możemy otrzymać karę od Google.

Bardzo ważne jest to, aby blog firmowy był aktualizowany. Nowe, atrakcyjne treści będą generowały większy ruch, a co za tym idzie przyciągały większą ilość potencjalnych klientów. Częsta aktualizacja treści zostanie również zauważona przez Google.

Wykorzystując bloga firmowego jako narzędzie wspomagające proces pozycjonowania warto poznać słowa kluczowe odpowiednie dla branży. O tym jak dobrać słowa kluczowe możecie przeczytać na naszym blogu. Szczegółowo pisaliśmy również o artykułach SEO, czyli tekstach które poza wartością dla czytelników mają wpływ na pozycjonowanie.

Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?

Prowadzenie bloga firmowego nie wymaga od Ciebie zainwestowania dużych nakładów finansowych. Jest to jedna z łatwiejszych i tańszych promocji Twojego przedsiębiorstwa. Jedyne czego tak naprawdę potrzebujesz to pomysłu i osoby, która go zrealizuje. Może to być specjalista ds. marketingu Twojej firmy, ekspert w branży, content creator, copywriter albo i Ty! Do napisania artykułu nie musisz wdrażać specjalistycznych narzędzi, ani kompletować wyspecjalizowanego zespołu. Wystarczy jedna osoba, z lekkim piórem, która zachęci użytkowników Twojej strony do przeczytania treści na niej się znajdujących. To w co musisz zainwestować w przypadku prowadzenia bloga firmowego to czas – efekty nie będą widoczne od razu od udostępnienia pierwszego wpisu, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i nie zniechęcać się zbyt wcześnie.

Jakie treści umieszczać na blogu?

Takie, które pokażą nas – firmę i jej pracowników jako profesjonalistów znających się doskonale na swoim fachu. Dlatego warto przygotowywać wpisy, w których dzielimy się wiedzą na tematy związane z branżą. Powinniśmy pamiętać o tym, aby język w jakim piszemy był zrozumiały dla naszego odbiorcy, ale też nie ocierał się o kolokwializmy. Istotnym jest również, aby treści jakie zamieszczamy, były oparte o rzetelną wiedzę i research. Im bardziej nasycony merytorycznie jest nasz artykuł, tym większa szansa na tworzenie licznych długich ogonów i wybijanie firmowego bloga na listach wyszukiwań.

Oczywiście dużo zależy od tego, w czym specjalizuje się nasz blog firmowy i do kogo chcemy trafić. Przykładowo jeśli prowadzimy bloga o treści rozrywkowej, skierowanego do młodzieży, skuteczną zachętą do interakcji z naszą marką może być zamieszczanie quizów, konkursów i zabawnych obrazków. Taką marką jest Disney, który już wyglądem strony głównej, w jasny sposób komunikuje jaka jest grupa jego odbiorców. Innym przykładem jest Lidl, który aktywność na blogu zapewnia sobie dzięki rozbudowanej i ciekawie prowadzonej sekcji z przepisami. Można tam wdrożyć się w tajemnice kulinariów i zapoznać z ofertą sklepu, poprzez liczne wpisy oraz filmiki.

Natomiast na blogu branżowym, którego szukać będą głównie osoby dorosłe, chcące pozyskać wiedzę o naszej działalności lub nawiązać z nami współpracę, lepiej stawiać na minimalizm. Nie rezygnujmy z grafik ani filmów video, bo świetnie przyciągają uwagę, ale upewnijmy się, że wyglądają fachowo. Przykładem takiego bloga firmowego jest Shoplo. Możemy na nim znaleźć najnowsze informacje dotyczące marketingu oraz e-commerce, które pogłębią naszą wiedzę jako sprzedawcy i właściciela sklepu internetowego.

Ciekawym pomysłem jest też pokazanie, jak działa przedsiębiorstwo, czym zajmują się jego pracownicy. Aby klient poczuł z nami więź, piszmy nie tylko o projektach jakimi zajmujemy się na co dzień, ale także wydarzeniach specjalnych, czy wspieranych przez nas akcjach charytatywnych. To pokaże ludzką twarz naszej firmy.

Warto także postarać się aby nasz firmowy blog był dostępny w wersji mobilnej, ponieważ w dzisiejszych czasach, to właśnie przez smartfony pozyskujemy najwięcej informacji.

Poprzez posty można też prowadzić dialog z klientami, którzy będą wiedzieli, że ich zdanie się dla Ciebie liczy.

Skąd czerpać inspirację na wpisy blogowe?

W przypadku prowadzenia bloga firmowego bardzo ważnym elementem jest zachowanie regularności wpisów. Często pada więc pytanie – jak wygenerować pomysły na nowe treści? Spieszymy Ci z odpowiedzią! Przede wszystkim:

  • odwiedzaj portale branżowe i bądź na bieżąco z tym jakie trendy pojawiają się w Twojej branży (zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju),
  • śledź social media i postaraj się znaleźć w nich informacje, które interesują użytkowników Twojej branży,
  • badaj działania konkurencji i zainspiruj się tematami treści, które udostępnia,
  • czytaj komentarze, gdyż odbiorcy często zadają w nich pytania na interesujący ich temat, które mogą stać się dla Ciebie inspiracją do stworzenia nowego artykułu,
  • przeglądaj dotychczasowe wpisy blogowe i sprawdź, czy któreś z poruszanych przez Ciebie tematów nie wymagają odświeżenia.

Rola klienta w prowadzeniu bloga firmowego

Dużą zaletą prowadzenia bloga firmowego jest możliwość korzystania z sekcji komentarzy. To z niej dowiemy się jakie pytania najczęściej nurtują osoby odwiedzające naszą stronę. Być może otworzy się dialog o zagadnieniu, na które wcześniej nie zwróciliśmy uwagi. Szybka responsywność, to droga do budowania zaufania między naszą firmą, a obecnym lub potencjalnym klientem. Odpowiadanie wyczerpująco na zadane pytania pokazuje nas od profesjonalnej i fachowej strony.

Natomiast czytanie opinii i recenzji, pozwala na zapoznanie się z tym co myślą o nas klienci. Daje nam to okazje na wprowadzenie funkcjonalnych zmian w działaniu firmy, przez co pokażemy konsumentom, jak ważne są dla nas ich spostrzeżenia. Warto również zachęcać do subskrypcji firmowego bloga. Regularne otrzymywanie newslettera na skrzynkę odbiorczą, uwidoczni pracowitość zespołu i przypomni klientom oraz czytelnikom o naszym istnieniu.

bledy-w-prowadzeniu-bloga-firmowego
Błędy, których należy unikać prowadząc bloga firmowego

Prowadzenie bloga firmowego – czego unikać

Prowadzenie bloga firmowego nie musi być trudne. Jednak warto wiedzieć czego unikać. Aby blog spełniał swoje funkcje musimy pamiętać, aby unikać kilku błędów. Jedną z nich  jest brak systematyczności w umieszczaniu wpisów – jeśli roboty Google nie będą widziały aktualizacji strony uznają, że nic się na niej nie dzieje i nie warto umieszczać jej wyżej w wynikach wyszukiwania. 1 wpis na 2 miesiące spowoduje, że blog nie wpłynie na pozycjonowanie strony, ale również nie będzie ciekawy dla naszych klientów.

Blog powinien być prowadzony w sposób spójny – najlepiej, aby wpisy były przygotowywane przez jedną lub dwie osoby, piszące w zbliżony sposób. Błędem jest również brak multimediów w treści postów. Aby zachęcić klienta do przeczytania długiego wpisu musi on mieć atrakcyjną formę wizualną. A więc być podzielony na sekcje i mieć wplecione w treść multimedia – zdjęcia, filmy, animacje lub utwory muzyczne.

Blog wspomaga pozycjonowanie. Ale nie można traktować go jako miejsca do upychania słów kluczowych. Wtedy tylko zniechęci do jego przeglądania, a i Google zorientuje się, że nie ma on żadnej wartości.

zalety-posiadania-bloga-firmowego
Jakie są zalety posiadania bloga firmowego?

Jakie korzyści daje prowadzenie bloga firmowego?

Korzyści, jakie daje prowadzenie bloga firmowego są nie do przecenienia. Przede wszystkim dobrze prowadzona strona, z regularnie umieszczanymi, ciekawymi wpisami będzie:

    • skutecznie pozycjonowana,
    • zwracać uwagę wyszukiwarek na frazy kluczowe i niszowe,
    • tworzyć “długi ogon”,
    • dawać możliwość bezpośredniego dialogu z klientem,
    • zaciekawiać klienta firmą i jej ofertą,
    • zachętą do udostępnień na portalach społecznościowych,
    • powiększać grono odbiorców, czyli potencjalnych klientów firmy.

Pamiętajcie o tych kliku prostych wskazówkach i uwagach. Dzięki rozwojowi bloga firmowego, Wasza strona internetowa w mgnieniu oka zacznie przyciągać odbiorców. A jakie są Wasze doświadczenia związane z prowadzeniem takiego medium?

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
3.9/5 (16)

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Klaudia Witek EACTIVE.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Mateusz pisze:

    Fajny wpis :) Sam często sprawdzam czy dana firma posiada swojego bloga i pochylam się nad przeczytaniem kilku artykułów.

  2. Agata pisze:

    Super artykuł. Prowadzanie bloga firmowego to nadal temat nie do końca doceniany wśród agencji i przedsiębiorstw, a szkoda! Po samym artykule widać ile przynosi korzyści :)

  3. Artur Kosiński pisze:

    Chyba zacznę wysyłać ten artykuł klientom, którzy mają opory przed wdrożeniem bloga na swoich stronach. Dzięki za artykuł, pozdrawiam.

  4. Wiktoria pisze:

    Bardzo fajnie i czytelnie napisany artykuł ;) I prawdą jest, ze wpisy na blogu trzeba dodawać systematycznie. Jest jeszcze jedna rzecz, którą warto tutaj dodać, a mianowicie by były bliższe relacje z odbiorcą. Chodzi o to by w pewien sposób dzielić się w jakichś np bardziej emocjonalnych tematach. Warto też np na blogu opisywać gdzieś swoje własne historie, tak by np odbiorcy nas polubili ;)

  5. Karol pisze:

    Fajny artykuł !
    Oby takich więcej :)

  6. Janek Opolski pisze:

    W zasadzie artykuł bardzo pomocny i konkretny – polecam zastosować te informacje

  7. MateuszZ pisze:

    Ja uważam, że prowadzenie bloga bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie. Co zresztą widzimy między innymi po odwiedzinach ;) Swoją drogą bardzo dobry i wartościowy artykuł

  8. Sebastian Heymann EACTIVE #wiemyjak pisze:

    Podlinkowanie stron satelit, aby nabrały wartości i przekazały moc to dodatkowe koszty, a w swojej domenie zyskujemy własną moc od razu. Zatem w tym wypadku zalecamy umieszczanie artykułów na własnym blogu. W wyjątkowych sytuacjach i bardzo dużych budżetach strony satelity mają jak najbardziej sens, ale w większości przypadków bardziej zalecane jest wrzucanie artykułów na własny blog.

  9. Gość pisze:

    A czy nie lepszym rozwiązaniem jest stworzenie tematycznych pillar pages (stron satelitarnych) i tam zamieszczać artykuły polinkowane do strony głównej?

  10. Grzegorz pisze:

    Z naszych doświadczeń widzimy, że prowadzenie firmowego bloga przynosi naprawdę zaskakujące efekty. U jednego z klientów, z branży motoryzacyjnej uzyskaliśmy wzrost odwiedzin na stronie kilkukrotny, publikując jedynie serię poradników, jak wymieniać i korzystać z danych części, przełożyło się to także na wzrost zakupów, w artykule linkowaliśmy do produktów / części, których używaliśmy w poradniku, w ten sposób uzyskując bardzo fajne wyniki sprzedażowe. Także jak najbardziej polecamy blogi firmowe dla wielu branży.

  11. Michał pisze:

    Przydatny artykuł. Prowadzenie bloga ma duże znaczenie w SEO, oczywiście jeżeli tworzymy na nim unikalną i interesującą treść. No i tak jak w artykule jest napisane, trzeba zadbać o systematyczność. Zawsze warto zastanowić się nad stworzeniem takiej strony.
    PS: Ciekawa uwaga Pana Redaktora Piotra kilka komentarzy wyżej, polecam przeczytać komentarz.

  12. Tomaszek pisze:

    Muszę ten artykuł szefowi przesłać. Może wtedy wygospodaruje czas na stworzenia bloga.

  13. Kordian Minkina pisze:

    Blog to świetny sposób na wypromowanie swojej marki i polepszenie widoczności strony. Obecnie prowadzenie bloga to must-have jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google.

  14. Redaktor Piotr pisze:

    Fajny artykuł jednak ja jestem zwolennikiem robienia stron testowych i dzięki nim sprawdzeniu czy strona konwertuje czy nie. Strony testowe można szybko i łatwo zbudowac i wypozycjonowac je sieciami blogowymi (z ang PBN). Zawsze warto zrobić małą strone na której nam zależy i sprawdzić konwersję czy strona zarabia, konwertuje na leadów czy ktoś w ogóle z niej kupuje.

    Myślę, że jest to bardziej pozyteczne niż pozycjonowanie przez rok, czekanie na ranking i w ostateczności przekonanie, że strona nie zarabia ani nie konwertuje na nic.

    W momencie, kiedy wybraliśmy sobie słowo kluczowe i robi ono to co powinno, wtedy można budować bloga i w naturalny sposób budować bloga i pozycjonować go wpisami gościnnymi.

  15. Robert pisze:

    Oczywiście rozchodzi się tutaj o budowanie contentu, który połączony z wartościowymi linkami daje mocny kop efektom pozycjonowania.

  16. Damian pisze:

    Zdecydowanie, prowadzenie bloga firmowego korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Trzeba jednak brać pod uwagę to, żeby pisać rozbudowane treści z wykorzystaniem fraz na długi ogon. Dzięki temu generujemy ruch, który możemy przenieść na podstrony ofertowe poprzez linkowanie wewnętrzne.

  17. Robert pisze:

    Dziękuję za cenne wskazówki. Wdrażam swoją stronę i myślę o założeniu bloga. Na pewno skorzystam z Waszych porad.

  18. Bloger pisze:

    Wielkie dzięki. Faktycznie rozpocząłem prowadzić swojego bloga firmowego i zauważyłem większą liczbę wejść na moja firmową stronę. Pominę tutaj kwestie z pozycjonowaniem (co też dla mnie ma znaczenie). Dzięki- bo dzięki takim wpisom stawiam pierwsze kroki i coś mi z tego powoli, ale jednak wychodzi :)

  19. Iga Katulska EACTIVE pisze:

    Panie Karolu,

    jeżeli umieszcza Pan na stronie newsy, które są wartościowe dla użytkowników i zoptymalizowane pod wyszukiwarkę – bardzo dobrze! Zwiększa Pan tym samym szanse na znalezienie Pana strony w wynikach wyszukiwania. Nie definiowałabym jednak każdej bardziej rozbudowanej tekstowo treści, nawet pojawiającej się regularnie na stronie jako bloga. Z definicji blog firmowy jest miejscem, albo zlokalizowanym na subdomenie albo będącym integralną częścią serwisu. Blog firmowy ma też określoną formę, tematykę, dodatkowo można go wzbogacić o możliwość komentowania. Jest też dobrym wsparciem dla działań z zakresu pozycjonowania, wpisy można tworzyć pod konkretne słowa kluczowe, zwiększając tym samym możliwość wyświetlania się naszych treści w Google. Dla lepszego zobrazowania sytuacji: np. na naszej stronie prowadzimy zarówno newsy (w zakładce: Pozycjonowanie stron – News) jak i bloga. :)

  20. Karol pisze:

    Mam na stronie newsy które też się dobrze pozycjonują, czy to to samo co blog czy jednak nie do końca ?

  21. Magda Kilińska pisze:

    @Halina Zbyś to podobnie jak ja, tylko my jesteśmy na etapie planowania prowadzenia bloga firmowego. Mamy jednak poważne wątpliwości, bo tematyka branży nie jest łatwa. Na razie edukujemy się czytając różne artykuły, żeby podjąć decyzję czy w ogóle założyć bloga firmowego i czy powierzyć go firmie zewnętrznej.

  22. Halina Zbyś pisze:

    Rozpoczęliśmy prowadzenie bloga firmowego, głównie ze względu na to, że w naszej branży mało firm takowego prowadzi. Ruch jest duży, ale powoli brakuje czasu na zajmowanie się tym. Zastanawiam się czy nie powierzyć prowadzenie bloga firmowego zewnętrznej firmie, ale jak zawsze jest jakieś ale – firma działa w nietypowej branży i nie wiem czy ktoś z zewnątrz poradzi sobie z takim tematem.

  23. Ola pisze:

    Osobiście uważam, że prowadzenie bloga firmowego ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Jeszcze jak blog jest dobrze prowadzony i linkowany to tym bardziej. Dodatkowo dla firm taki blog nie jest jakimś ciężkim wyzwaniem, w jego prowadzeniu nie ma niczego trudnego, a można wiele zyskać :) Jako uzupełnienie polecam również artykuł http://alterweb.pl/-content-marketing-blog-skuteczne-narzedzie-do-pozycjonowania o tej samej tematyce ale zawierający troszkę inne informację. :)

  24. Klaudia Witek EACTIVE pisze:

    Panie Tomaszu,
    Co do pierwszego pytania zamieszczenie w poście filmiku może wpłynąć na jakość wpisu, ponieważ w oczach Google takie działanie podnosi zaufanie serwisu.
    Jeśli natomiast chodzi o pytanie drugie, to nie ma większego znaczenia, które z rozwiązań zostanie zastosowane.
    Co do pytania trzeciego, to linkowanie wewnętrzne z postów na blogu ma znaczenie, warto linkować do oferty i można przy tym wykorzystać anchory EMA.

  25. Tomasz pisze:

    Rozumiem, że blog wpływa na pozycję, ale nie do końca jestem w stanie zrozumieć kilka rzeczy;
    – czy jeżeli w poście umieszczę filmik (youtube czy vimeo – serwis zewnętrzny) to może to wpłynąć na jakość wpisu? Tzn. czy Google może dzięki temu podnieść pozycję wpisu na konkretną frazę, bądź na brand?
    – czy cytowane obrazy lepiej wgrywać na swój serwer i umieszczać na blogu + wypisywać źródło, czy lepiej umieszczać obraz z zewnątrz (źródła oryginalnego)?
    – czy linkowanie wewnętrzne z postów na blogu do strony oferty bądź kontaktu lub głównej może dać moc i mieć wpływ na pozycję, czy jest to zbędne linkowanie?

    Pozdrawiam