Raport seo, czyli co otrzymasz współpracując z agencją

Dobra współpraca z agencją seo jest niezbędna do osiągnięcia jak najlepszych wyników dla widoczności witryny w internecie. Komunikacja to jedno, ale analiza pracy specjalistów i stosowanie się do ich porad również jest bardzo ważne. Czy raport seo jest przydatny, czy to tylko strata czasu? Dowiedz się jak go analizować i na co zwracać uwagę.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

raport-seo-jak-czytac-zeby-zrozumiec

Czym jest raport seo?

Raport seo jest jednym z najważniejszych dokumentów, które firma otrzymuje współpracując z agencją zajmującą się pozycjonowaniem. To sprawozdanie z prac wykonanych w ostatnim czasie oraz dokładne przedstawienie sytuacji w jakiej znajduje się dany serwis. W zasadzie można go podzielić na dwa rodzaje.

  • Pierwszy, to określenie w jakiej obecnie formie jest strona – ten raport najczęściej jest wykonywany przez agencję, która zaczyna współpracę z daną firmą. Na podstawie sytuacji w jakiej znajduje się serwis, określa się jego możliwości, wyznacza cele. Zwykle w oparciu o ten raport relacjonuje się efekty późniejszej pracy agencji nad pozycją witryny.
  • Cykliczna relacja z efektów pracy agencji seo, to kolejny rodzaj raportu. Jest on zwykle udostępniany przez agencję co miesiąc, kwartał, ewentualnie według indywidualnie określonego harmonogramu, najczęściej wynikającego ze specyfiki założonych na dany okres działań. Z reguły raz do roku przygotowywany jest zbiorczy raport, który zawiera kompleksowe informacje i podsumowuje długoterminowe prace nad pozycją serwisu.

Dlaczego warto go analizować

Seo raporty, które firma otrzymuje od agencji najlepiej regularnie gromadzić, dzięki temu łatwiej jest, na przestrzeni czasu, ocenić współpracę z daną agencją i korzyści jakie z niej wynikają. Raport seo, to bardzo istotny dokument dla działalności serwisu, jeśli firma zdecydowała się na pozycjonowanie, powinna wykorzystać wskazówki zawarte w raporcie i je zastosować, by zwiększyć potencjał działań agencji. Oczywiście wdrożenie zaleceń specjalistów w dużej mierze należy do nich samych, ale są czynności, które powinni wykonać pracownicy firmy, a sama też wiedza dotycząca mechanizmów działania serwisów i błędów, jakie firma popełniła, jest potrzebna do podjęcia właściwych decyzji odnośnie dalszej współpracy i jej kierunku. Analizowane regularnie seo raporty pozwalają na rozliczenie z agencją oraz umożliwiają podejmowanie kluczowych decyzji związanych z pozycją firmy w Google, co ma wpływ na cały biznes oraz na koszty i ich optymalizację. Firmy powinny ściśle współpracować z agencjami. Warto nie traktować agencji seo tylko jako podwykonawcy, osiągnięcie maksimum korzyści i wyprzedzenie konkurencji jest również zależne od podejścia firmy, która zleca działania.

Co powinien zawierać raport seo?

Warto zaznaczyć, że raporty różnią się od siebie. Poszczególne agencje mają swoje szablony, z których korzystają tworząc dokument. Ale i działania, na które zdecydowała się firma niejako dyktują zawartość takiego raportu. Jest jednak kilka punktów, które zwykle zawiera raport seo:

  • tabele i wykresy tłumaczące czym jest seo i jak działa,
  • analiza zachowania użytkowników na stronie,
  • informacja o liczbie pozycjonowanych fraz,
  • dane na temat linkowania wewnętrznego,
  • informacja o liczbie wpisów na serwisach społecznościowych,
  • analiza linków przychodzących,
  • analiza kodu strony oraz pracy serwera,
  • dane na temat zachowania strony w wyszukiwarce Google,
  • błędy w serwisie,
  • analiza contentu strony,
  • zaindeksowane strony.

Raport seo podsumowuje jakie działania były zaplanowane na dany okres i co udało się wykonać. Niemal zawsze zawiera analizę widoczności, ponieważ wzrost widoczności jest głównym powodem działań. Raport podsumowuje kluczowe frazy dla serwisu klienta, zwykle liczba fraz jest ustalana na początku współpracy i specjaliści seo pracują nad widocznością serwisu pod tymi konkretnymi słowami kluczowymi. Niektóre agencje w swoich raportach umieszczają analizę konkurencji klienta. Zawiera ona informacje o tym kto jest największym rywalem firmy w internecie, porównanie widoczności oraz sprawdzenie kluczowych czynników. Specjaliści analizują między innymi optymalizację mobilną www, bezpieczeństwo witryny, ilość stron zaindeksowanych w Google, wygląd strony głównej w wynikach wyszukiwania oraz prędkość działania serwisu. Taki raport jest skarbnicą wiedzy, jeśli pracownicy firmy mają świadomość w jaki sposób go analizować i w czym ta analiza może być pomocna.

Jak czytać raporty?

Wielu klientów nie czyta raportów, co ma swoje różne przyczyny, ale też skutki. Jeśli raport od agencji wydaje się dla nas nieczytelny, najlepiej jest porozmawiać z opiekunem klienta i poprosić o wytłumaczenie konkretnych podpunktów. Warto też wziąć pod uwagę, że raport sprawdza pracę agencji i mieć świadomość w jaki sposób go wykorzystać, by nie przeoczyć istotnych dla funkcjonowania naszego biznesu kwestii. Dla właściciela firmy liczą się konkretne działania, jakie zostały podjęte oraz efekty. Tego należy szukać w raporcie, to sprawdzać.

Pamiętaj!

Przeanalizuj widoczność

Widoczność strony jest najczęściej mierzona przez agencje za pomocą takich narzędzi jak Senuto czy Semstorm. Klient otrzymuje wykres na którym jest przedstawiona widoczność strony w TOP3, TOP10, TOP50. Opłaca się pytać specjalistów o widoczne spadki i zwracać uwagę na ich częstotliwość. Dla strony najlepiej, gdy widoczność rośnie i wykres nie zawiera większych wahań.

Sprawdź ruch na www

Warto sprawdzić statystyki odnośnie porównania ruchu z Google Analytics w danym miesiącu, kwartale czy roku. Oczywiście liczba odwiedzin serwisu powinna stale rosnąć. Ważna jest też wiedza skąd pojawił się ruch, jakie są jego źródła, w których godzinach najczęściej klienci odwiedzają www, jakie działania poprzedzały większe skoki czy spadki ilości odsłon.

Podsumuj dotychczasowe ustalenia

Analizując raport sprawdź czy agencja podjęła działania, które ustaliliście za priorytetowe. Czy specjalista wywiązał się z obietnic i potrafi pokazać co zostało wykonane dla dobra pozycji Twojego serwisu. Czy, jeśli masz sklep internetowy, analizuje jego sprzedaż i popularność poszczególnych produktów. Czy rozumie specyfikę Twojej branży.

Raport seo nie jest jedynym dokumentem, który firma otrzyma od agencji zajmującej się pozycjonowaniem strony www. Działania seo to zwykle tylko część pracy jaką specjaliści wykonują. Interesujące z punktu widzenia właściciela firmy są na pewno analizy z zakresu działań specjalistów ds. contentu czy analityki, toteż warto pytać o takie sprawozdania.

*  *  *

Działania SEO nie są proste, wymagają specjalistycznej wiedzy oraz czasu dla uzyskania satysfakcjonujących efektów. Stąd raport seo często jest omijany przez firmy lub niewłaściwie analizowany. Warto regularnie czytać i porównywać raporty ze sobą, aby zrozumieć istotę działania agencji i sprawdzić efekty jej pracy.

A co dla Was jest najważniejsze we współpracy z agencją SEO?

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (26)

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Adam.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Adam pisze:

    Dobrze że tu trafiłem. Moja poprzednia firma nie dawała mi żadnych raportów. A pozycje fraz kluczowych dostawałem jako wydruk z arkusza kalkulacyjnego…

  2. Eryk pisze:

    Dla mnie najważniejszy zawsze był kontakt. Jeżeli czegoś nie zrozumiałem, chociażby w takim raporcie to pomoc konsultantów zawsze była w cenie.

  3. Joanna pisze:

    Raport to bardzo ważny dokument, zwłaszcza, że często na początku współpracy nie widać ogromnych postępów. Taki papier pozwala spojrzeć na pracę specjalistów nieco szerzej.

  4. Zuza pisze:

    Dzieki za ten artykuł, na pewno bede do niego wracać! :)

  5. Anna pisze:

    Nie rozumiem jak można nie czytać raportów :D Przecież po to się płaci specjalistom, żeby zadbali o stronę i potem pokazali wyniki…

  6. Krystian pisze:

    “Jeden z najważniejszych dokumentów, które firma otrzyma współpracując z agencją” – święte słowa! Jak się umie z niego korzystaćto bardzo ułatwia pracę obu stronom.

  7. Dominika pisze:

    Ja się bałam, że nie zrozumiem nic z raportu od agencji, bo seo to nie moja bajka, ale właśnie takie artykuły i oczywiście pytania, pytania i pytania bardzo mi pomogły :)

  8. Jan pisze:

    Świetny artykuł! Gdyby tylko każdy klient dotarł do tego typu treści praca byłaby sto razy łatwiejsza! Pozdrawiam