Przeniesienie domeny – jak zrobić to sprawnie i bez utraty ruchu na stronie?

Przenosić czy nie przenosić? Oto jest pytanie! Tak można by sparafrazować słynne słowa wypowiedziane ustami szekspirowskiego Hamleta. Kwestia dotyczy oczywiście zmiany domeny. Wiele osób obawia się przenoszenia zawartości strony na nową domenę, szczególnie gdy strona ma wielu obserwujących, przyzwyczajonych do starego adresu. Obawa dotyczy zarówno zmniejszenia ruchu (w przypadku blogów, portali), jak i utraty klientów, zmniejszenia sprzedaży (sklepy internetowe). Ale czy faktycznie jest się czego obawiać? Czy ma to wpływ na pozycjonowanie strony? Okazuje się, że dobrze przeprowadzone przeniesienie domeny nie niesie ze sobą tak dużego ryzyka.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przeniesienie domeny

Co można zrobić z domeną?

Przy przenoszeniu domeny mamy kilka możliwości, warto zatem wybrać tę, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom:

  • zmiana dostawcy hostingu, czyli transfer domeny;
  • zmiana adresu strony na bardziej atrakcyjny, lepiej pasujący do profilu strony;
  • zmiana darmowej domeny na własną (np. przenoszenie bloga z darmowej platformy na własną domenę).

Każda z powyższych opcji powinna być dobrze przemyślana, a przeniesienie domeny wykonane sprawnie. Jeśli nie do końca wiemy jak to zrobić, zawsze warto skontaktować się ze specjalistą np. pracownikiem firmy, w której będziemy wykupywać hosting. Warto też skonsultować swój wybór z osobą odpowiedzialną za pozycjonowanie stron, aby zapobiec utracie pozycji. Sprawdź: Co to jest domena internetowa?

Na czym polega transfer domeny i ile trwa transfer domeny

Transfer domeny to proces polegający na zmianie firmy, w której jest ona opłacana i która pozwala na zarządzanie domeną od strony technicznej. Jest to więc działanie, którego skutkiem jest przeniesienie obsługi domeny od obecnego operatora do nowego.

Działanie to wydaje się być dość skomplikowane i czasochłonne. Jednak, ile tak naprawdę trwa transfer domeny? W zależności od jej typu, transfer może nastąpić natychmiastowo lub potrwać do kilkunastu dni. Jeżeli dana domena jest domeną polską, wówczas jej transfer jest wykonywany natychmiast. W przypadku domen lokalnych trwa on zazwyczaj kilka dni, a gdy domena ma charakter zagraniczny, transfer domeny może trwać nawet kilkanaście dni. Należy jednak pamiętać, że podany czas to tylko moment zmiany starego operatora na nowego. Całościowy proces przygotowujący stronę do transferu jej domeny jest bardziej czasochłonny i wymaga zsynchronizowanej współpracy kilku specjalistów.

Kluczowe powody wykonania transferu domeny

Powodów, dla których firmy decydują się na transfer swoich domen, jest wiele. Należy pamiętać jednak, że decyzja ta powinna zostać dokładnie przemyślana, a najlepiej skonsultowana ze specjalistą, odpowiedzialnym za tego typu zadania. Warto również przemyśleć, jaki cel chcemy osiągnąć, dokonując transferu domeny.

Optymalizacja kosztów

Koszty hostingu domen różnią się w zależności od dostępnych operatorów i złożoności funkcji zarządzania domeną. Jeżeli zależy nam na minimalizacji kosztów, powinniśmy przejrzeć dostępne na rynku oferty i wybrać taką, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom. Nie zapominajmy jednak, że wybieranie najtańszych z opcji nie zawsze jest korzystne. Warto przeanalizować operatora, do którego chcemy przenieść naszą domenę. Przeczytać opinie, zagłębić się w jego ofertę i sprawdzić stronę internetową.

Łatwiejszy i bardziej intuicyjny panel zarządzania

Czasem firmy decydują się na transfer swojej domeny z powodu nieodpowiednio dostosowanego panelu zarządzania. Problemem może być jego niska funkcjonalność, czy intuicyjność, a nawet walory estetyczne. Jeśli Twój obecny operator posiada panel, który nie spełnia Twoich oczekiwań, a nawet powoduje problemy z zarządzaniem domeną, powinieneś przemyśleć decyzję o jego zmianie.

Przeniesienie domeny – wykonać czy nie?

Przeniesienie domeny to proces łączący się np. ze zmianą jej nazwy, bądź platformy obecnie jej obsługującej. Proces ten jest dość skomplikowany i pracochłonny, dlatego przed podjęciem decyzji o przeniesieniu domeny warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • czy nazwa domeny jest łatwa do zapamiętania – jeśli uważasz, że nazwa domeny jest trudna do zapamiętania, zbyt długa lub nie pasuje do końca do profilu strony, to warto pomyśleć nad przeniesieniem domeny. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zrobić mały rekonesans lub nawet zapytać znajomych, co sądzą o zmianie domeny podając możliwe przykłady nowych adresów stron;
  • czy w przyszłości będzie zmieniany adres strony – wiele osób zakłada stronę na „przypadkowej” domenie z myślą, że za jakiś czas dokonają zmiany. Tutaj dobrze trzymać się zasady co masz zrobić jutro, zrób dzisiaj. Im wcześniej dokonamy zmiany domeny, tym mniej wysiłku będzie to nas kosztować. Warto też reklamować swoją markę już pod właściwą domeną. Ma to oczywiście też znaczenie dla budowania pozycji w wyszukiwarkach oraz świadomości marki wśród potencjalnych klientów. Przeczytaj: Jak sprawdzić kto jest właścicielem domeny internetowej?

Przeniesienie domeny – 6 kroków do sukcesu

jak_przeniesc_domene_gafika

Przenosząc domenę trzeba uważać na każdy kolejny krok, gdyż błąd może nas dużo kosztować. Aby bez większych problemów przenieść domenę należy po kolei wykonać następujące czynności:

  1. Zarejestrować nową domenę – znalezienie nowej, oryginalnej i łatwej do zapamiętania domeny jest trudne, jednak warto się do tego przyłożyć. To, czy domena jest wolna lub będzie można ją w najbliższym czasie przejąć, można bez problemu sprawdzić w wyszukiwarkach domen, które znajdują się na stronach firm oferujących zakup domen i hosting. Przed wykupieniem domeny, która już była używana, warto sprawdzić jej historię, by nie okazało się, że po rejestracji czeka na nas niemiła niespodzianka np. związana z blokadami nałożonymi na wcześniej prowadzony pod tą nazwą serwis.
  2. Poinformować osoby odpowiedzialne za stronę o zmianie jej adresu – chodzi tutaj głównie o osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie strony, jej promocję w social media i opiekę techniczną.
  3. Ustawić przekierowania – przekierowania są istotne szczególnie w pierwszym okresie działania nowej domeny. Prawidłowo ustawione pozwolą na „przeniesienie” użytkownika na nową stronę, nawet kiedy wpisze stary adres strony. Przekierowania 301 są także ważne ze względu na pozycjonowanie – przekazują moc linków ze starej strony na nową, dbając tym samym o zachowanie pozycji.
  4. Przeprowadzić analizę ruchu na stronie – pozwoli to na porównanie ruchu na nowej stronie z ruchem na starej witrynie i wdrożyć kolejne działania mające na celu promocję nowej witryny.
  5. Przenieść zawartości strony na nowy adres – na początku zaleca się przeniesienie części strony, a następnie sprawdzanie, czy pojawia się w wynikach wyszukiwania. Dopiero w następnym kroku powinno się przenieść całą zawartość strony, kontrolując czy wszystko działa poprawnie. Kiedy to zostanie zrobione, należy pamiętać o tym, by stara strona była aktywna jeszcze co najmniej miesiąc, z uwagi na to, że indeksacja nowej strony może zająć nawet kilka tygodni.
  6. Zaktualizować Google Search Console, linki zewnętrzne, adresy e-mail, informacje w social media – wszędzie, gdzie to tylko możliwe należy zaktualizować informacje o stronie, by odbiorcy mogli bez problemu ją odnaleźć i skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za jej prowadzenie.

Przeniesienie domeny i transfer domeny, a migracja SEO

Jedną z największych obaw pojawiających się przy rozważaniach na temat przeniesienia domeny i transferu domeny jest wpływ tych operacji na pozycjonowanie strony internetowej. Jednak proces ten, jeżeli zostanie odpowiednio przeprowadzony przez wykwalifikowanego specjalistę, nie powinien nieść za sobą negatywnych skutków dla działań SEO.

W przypadku transferu domeny, zmianie ulega tylko operator, u którego zostanie opłacona nasza domena. Proces ten nie ma więc wpływu na działania SEO. Nie musisz się więc obawiać o utratę pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych, czy zmniejszenie ruchu, bądź konwersji na Twojej stronie.

Przy przenoszeniu domeny natomiast, mamy do czynienia również z procesem migracji SEO. W zależności od tego jakie działania zostaną wykonane, powinieneś zadbać o to, aby zminimalizować skutki przeniesienia domeny pod kątem SEO. Musisz jednak pamiętać, że sam proces migracji SEO niesie za sobą wiele wyzwań i powinien zostać przeprowadzony przez specjalistę. Jeśli jesteś ciekawy, jak realnie wygląda proces migracji SEO w firmie zapoznaj się z naszym case study o migracji serwisu cyfrowyparking oraz migracji SEO urbancity.

Sama teoria to nie wszystko, dlatego aby rozwiać wszelkie wątpliwości związane z procesem przeniesienia domeny i jej transferem, a migracją SEO, warto zwrócić uwagę na komentarze ekspertów z tej dziedziny. W jaki sposób udaje się przeprowadzić przeniesienie domeny bez utraty pozycji, ruchu i konwersji? Jaki faktyczny wpływ ma przeniesienie domeny na działania pozycjonowania?

Ponieważ zmiana rejestratora domeny może być spowodowana różnymi przesłankami, może się potencjalnie wiązać z wyłączeniem serwisu na jakiś czas – jeśli ma być to kilka dni – raczej nie ma powodu do obaw, jeśli miałoby to być kilka tygodni, a mamy dobrze wypozycjonowany serwis, szukałbym rozwiązania, które pozwoliłoby uniknąć aż tak długiej przerwy – Jakub Lisiecki, Chief Innovation Specialist

Przy poprawnie wykonanej migracji witryny, przeniesienie domeny będzie miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Mówiąc o poprawnie wykonanej migracji, mam na myśli zarówno skrupulatnie wykonane mapowanie serwisu, ale także zmianę odnośników np. we wpisach blogowych, aby unikać łańcuchów przekierowań. Przeniesienie domeny to również dobry czas na aktualizację struktury menu nawigacyjnego, aby możliwie jak najdokładniej dopasować kategorie. Dodatkowo, nierzadko migracje stron wykonuje się ze względu na upgrade technologiczny witryny tj. przejście na bardziej zaawansowany bądź/i przyjaźniejszy względem SEO CMS, który umożliwi sprawniejszą optymalizację techniczną strony, tym samym sprawiając, że będzie ona „przychylniej” oceniana w rankingach Google – Joanna Jelenik, Technical SEO Specialist

Migracja SEO – jakie są jej powody?

Powodów do migracji SEO może być kilka, zależnie od obecnej sytuacji serwisu. Będą to przykładowo:

  • Zmiana domeny – związana np. z rebrandingiem lub zmianą TLD. W tym wypadku najważniejszym krokiem jest wykonanie przekierowań 301 wszystkich adresów URL ze starej domeny na nową. Przekierowania powinny prowadzić do nowych odpowiedników adresów. W tym wypadku należy pamiętać, że jeśli posiadamy duży ruch związany z naszym brandem lub np. jesteśmy dystrybutorem jakiejś marki i w nazwie starej domeny pojawia się
    nazwa tej marki, a w nazwie nowej domeny już nie, może się to wiązać z utratą ruchu z wyszukiwarek.
  • Zmiana wewnętrznych adresów URL witryny (najczęściej wiąże się ze zmianą silnika strony) – tutaj najważniejszym elementem migracji jest zmapowanie starych adresów URL na ich nowe odpowiedniki i wykonanie przekierowań 301. Warto wspomnieć, że duże zmiany w treści w trakcie migracji tego typu mogą mieć wpływ na działania SEO. Jeśli przy okazji zmiany silnika planowane są duże zmiany w zawartości, warto działać stopniowo.
  • Może się zdarzyć że migracja ma objąć oba przedstawione warianty – w teorii jest to wykonalne bez strat pozycji – ponieważ jednak znacznie rośnie potencjalna ilość problemów – po spadkach pozycji w Google może być trudno odwrócić czynnik, które je powoduje. W tym przypadku zaleca się nie łączenie obu tych operacji na raz, tylko rozdzielenie ich co najmniej kilkutygodniową przerwą.
  • Zmiana CMS – powodem migracji SEO może być również zmiana systemu zarządzania treścią np. ze względu na wiążące się z nim ograniczenia, które mogłyby w negatywny sposób wpływać na proces wdrażania zmian technicznych.
  • Rebranding wizerunku firmy – z tym działaniem łączy się chociażby proces łączenia dwóch serwisów w jeden, np. w sytuacji, gdy klient posiada na dwóch różnych domenach sklep internetowy i stronę wizytówkową. Niekiedy klienci pragną odświeżyć kreację strony przy jednoczesnym jej unowocześnieniu technologicznym, a przy skomplikowanych CMS, bardziej opłacalne staje się wówczas stworzenie nowej witryny.

Migracja domeny zakończona – co dalej?

Przeniesienie domeny zakończone, migracja seo się udała, wreszcie koniec…nie tak szybko! Pamiętaj o tym, by przeanalizować cały proces po jego zakończeniu, aby uniknąć ewentualnych błędów, które na pierwszy rzut oka, mogą nie być widoczne. Co więc powinieneś jeszcze zrobić?

  • przeprowadzić analizę widoczności organicznej — po przeniesieniu domeny, warto sprawdzić, jak zachowuje się ruch organiczny na nowej stronie. Czy nie notujemy spadków? Czy konwersja po migracji uległa zmianie? Warto monitorować te aspekty, aby być pewnym, że przeniesienie domeny zostało przeprowadzony w sposób prawidłowy;
  • przeprowadzić analizę indeksacji strony — po dokonaniu przeniesienia domeny, warto sprawdzić, czy indeksacja strony również została zakończona sukcesem;
  • sprawdzić linki — linkowanie, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne to niezwykle ważny aspekt każdej strony. Warto sprawdzić, czy po przeniesieniu domeny, wszystkie linki otwierają się w sposób poprawny i nie zostały naruszone.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (119)

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Marek.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Marcin pisze:

    Temat wyczerpany. Dużo treści, ale wszystko na temat. Dobrze, że powstają takie artykuły, zwłaszcza, że temat przenoszenia domeny nie należy do najprostszych i niesie za sobą wiele wątpliwości.

  2. Ania pisze:

    Super artykuł! Bardzo treściwy i nie pozostawiający wątpliwości.

  3. Sebastian Heymann EACTIVE #wiemyjak pisze:

    @Marek

    Reklamy można włożyć i się nimi nie przejmować :) jeżeli ruch spadnie zaraz po włączeniu reklam to bym ograniczył ilość – jeżeli jest to AdSense, to jest napisane gdzie i ile można wrzucać. Przeniesienie DNS jest bezpieczenie pod warunkiem, że dalej masz nad tym kontrolę.

  4. Projektant pisze:

    Przenoszenie domeny zawsze wiąże sie z utrata pozycji na Google i co za tym idzie, chwilowym spaktu ruchu.
    Jak przenosiłem moja domenę z Namecheap do BlueHost musialem czekac i czekac i czekac

  5. Marek pisze:

    Jak juz domena otrzymuje ruch organiczny po kilku/kilkunastu miesiacach od założenia, jak „włożyć” reklamy bez utraty ruchu? Niektóre firmy reklamowe wymagają przeniesiania DNS. Czy jest to bezpieczne?

  6. Kris pisze:

    Dzieki za odpowiedz. Ja zazwyczaj robilem przekierowania 301 wszystkich podstron i mimo ze jest to ryzykowne, moje serwisy nie ucierpialy. NIe wiem, moze jest to kwestia szczescia.

    Pozdrawiam.

  7. Ola pisze:

    Bardzo lakoniczny artykuł, który nie wnosi za wiele do tematu

  8. Marcin Gaworski EACTIVE pisze:

    @Krzysztof

    Przy przekierowaniu 301 całej domeny na pozycjonowany serwis przekierowujemy wszystkie linki, łącznie z tymi spamowymi, bezwartościowymi. Stąd myślę, że jest to opcja nieco bardziej ryzykowna / niebezpieczna. Można spróbować najpierw pozbyć się linków spamowych (fizycznie bądź ewentualnie chociaż poprzez disavow), a dopiero później przekierować, jednak w takim przypadku prawdopodobnie również przysporzymy pozycjonowanej domenie sporo linków, nie do końca powiązanych tematycznie pod względem otoczenia linka czy samego anchora (pomijając nagły / nienaturalny przyrost linków przychodzących).

    Gdybyśmy stawiali zaplecze na przechwyconej domenie, mielibyśmy kontrolę zarówno nad tym, pod jakim anchorem linkujemy daną domenę, jak i otoczeniem linka, który też jest istotny, choć jest to opcja zdecydowanie bardziej czasochłonna – w przeciwieństwie do regułki w .htaccess.

    Biorąc pod uwagę samą skuteczność przekierowań przechwyconych domen, to czasem jest widoczny efekt tego, jednak bez dokładnego sprawdzenia linków czy samej domeny pod kątem potencjalnie nałożonych kar, możemy sobie strzelić samobója zamiast korzystnie wpłynąć na wyniki.

    Jeśli miałbym coś zarekomendować, myślę, że optowałbym za użyciem wygasłych domen do stworzenia PBN.

  9. Krzysztof Gomula pisze:

    Dzien dobry.

    Interesujacy artykul. Moglibyscie rowniez napipsac, jak przechwycone domeny z ruchem i z Back Links wplywaja na SEO? W jaki sposob pomagaja w serpach? Czy jest sens robic przekierowanie przechwyconej domeny na pozycjonowany serwis, czy lepiej stawiac osobna strone www na przechwyconej domenie i linkowac do pozycjonowanej strony?

    Z gory dziekuje.

  10. Rysiek pisze:

    Potrzebny wpis. Brak przekierowania starych wpisów do nowych adresów spowodował duży spadek witryny w w wynikach wyszukiwania. Szkoda tylko, że nie wiedziałem tego wcześniej. Pozdrawiam :)

  11. Gość pisze:

    Dokładnie – wielu osobom zmiana wiąże się z samymi problemami itd. Boją się, że ich strona internetowa lub sklep mocno spadnie w wynikach. A tak naprawdę to nie jest trudne a czasami naprawdę warto!
    A jeśli faktycznie nie wiemy jak się za to zabrać to zlecić komuś i po problemie :)

  12. Iga Katulska EACTIVE pisze:

    Pani Karolino oraz Panie Adamie,

    dziękujemy za czujność. Artykuł został poprawiony. Faktycznie, wcześniej użyte sformułowania mogły wprowadzać w błąd. Mam nadzieję, że dzięki Państwa komentarzom różnica między zmianą domeny a transferem domeny będzie jasna dla każdego :)

  13. Adam pisze:

    Właśnie przez takie wprowadzające w błąd artykuły ludzie się gubią w pojęciach, idealna sytuacja by złapać nowego klienta i nabić go w butelkę. Transfer domeny a zmiana domeny to DWIE RÓŻNE rzeczy. Transfer domeny do innego operatora oznacza tylko i wyłącznie to, że kto inny wystawia nam faktury za przedłużenie abonamentu. Czasami też nowy operator pozwala na większy zakres konfiguracji rekordów DNS, lub oferuje dodatkowe usługi związane z obsługą domeny, jak ukrywanie danych właściciela. Transfer domeny nie wpływa na SEO.

  14. Karolina pisze:

    Rzeczywiście, w związku z pojawieniem się na rynku nowych rozszerzeń domen, zmianami w algorytmach Google czy content marketingu, wiele firm zastanawia się nad zmianą nazwy strony internetowej na krótszą, łatwiejszą do zapamiętania i promowania. Niewiele jednak się na to decyduje obawiając się, że ich biznes na tym ucierpi. Tymczasem, aby bez uszczerbku dla strony zmienić nazwę domeny, wystarczy trzymać się tych kilku kroków, które opisaliście :)

    Warto zaznaczyć, szczególnie dla osób, które pierwszy raz stykają się z tym tematem, że zmiana domeny, pod którą znajduje się strona, a transfer domeny, to dwie różne rzeczy. Zmiana domeny to przenoszenie zawartości strony pod nową domenę, a transfer domeny to operacja zmiany rejestratora. Pozdrawiamy!