Wyszukiwarka głosowa google a rzeczywistość. Zoptymalizuj swoją stronę pod głosowe wyszukiwanie

Głosowe wyszukiwanie jest wymieniane przez specjalistów jako jeden z ważniejszych trendów przyszłych lat. Istnienie asystentów głosowych i ich funkcjonowanie powoli staje się codziennością wielu użytkowników, zwłaszcza tych, dla których wirtualna rzeczywistość jest czymś naturalnym. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej kwestii przygotowania stron internetowych tak, aby wyszukiwarka głosowa google nie miała z nimi problemu.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Wyszukiwanie głosowe w google - jak przygotować stronę www?

Głosowe wyszukiwanie naszą codziennością

O wyszukiwaniu głosowym i jego rosnącym znaczeniu w świecie online pisaliśmy już na naszym blogu. Prezentowane przez Google badania z 2016 roku podkreślały, że coraz więcej osób zaczyna korzystać z urządzeń mobilnych, a co za tym idzie mają łatwiejszy dostęp do voice search. Zobacz nasz artykuł: Wyszukiwanie głosowe – czym jest?

W ostatnim czasie swoje badania dotyczące wyszukiwania głosowego przeprowadził globalwebindex. Co ciekawe, ich wyniki wskazują, że 27% globalnej populacji użytkowników internetu używa voice search na urządzeniach mobilnych. W konsekwencji tych nawyków, na rynku coraz więcej nowych telefonów ma zintegrowany system wyszukiwania głosowego. Głosowe wyszukiwanie ma wpływ zarówno na użytkowników, jak i na sposób funkcjonowania wielu marek, a dostosowanie biznesu do tego trendu może się okazać nie lada wyzwaniem.

W prezentowanych wynikach warto również zwrócić uwagę na to, co charakteryzuje użytkowników korzystających z wyszukiwarki głosowej na urządzeniach mobilnych. Aż 88% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że to w internecie na pierwszym miejscu szukają informacji, kiedy ich potrzebują. 69% z nich jest stale podłączonych do sieci, 62% – czuje się bardziej niepewnie kiedy nie ma przy sobie telefonu niż portfela, a dla 65% posiadanie najnowszych technologicznie urządzeń jest bardzo ważna. Dane te pokazują, że mamy do czynienia z pokoleniem przywykłym do świata online, ale też świadomym swoich potrzeb i wymagającym udoskonaleń w swoim codziennym życiu.

W raporcie znalazły się również dane dla Polski, wg których 10% wszystkich użytkowników internetu używało voice search na swoich telefonach komórkowych w ciągu ostatnich kilku miesięcy. A sytuacja ta może znacząco się zmienić, kiedy oficjalnie pojawi się Google Assistant w języku polskim :)

Asystent głosowy Google

Ważnym wydarzeniem w kontekście rozwoju wyszukiwania głosowego była konferencja Google I/O. To właśnie na niej zapowiedziano rozszerzenie o język polski asystenta głosowego. Google Assistant to inteligentny asystent osobisty, dostępny na urządzeniach mobilnych oraz inteligentnych urządzeniach domowych. Nie jest to pierwsze takie rozwiązanie, gdyż od 2012 roku mamy do czynienia z pierwszym asystentem stworzonym przez Google – Google Now. Google Assistant wychodzi jednak o krok dalej ponieważ potrafi prowadzić dwustronną konwersację.

Wg oficjalnego supportu Google, asystent głosowy funkcjonuje w językach: duńskim, holenderskim, angielskim, francuskim, niemieckim, hindi, indonezyjskim, włoskim, japońskim, koreańskim, norweskim, portugalskim, rosyjskim, hiszpańskim, szwedzkim oraz tajskim. Zgodnie z zapowiedziami język polski miał się pojawić do końca tego roku. Czekając na oficjalne potwierdzenie, w sieci już można doszukać się wielu instrukcji, jak spróbować włączyć asystenta głosowego po polsku.

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a nam pozostaje czekać jak asystent głosowy zostanie dostosowany do rynku polskiego i w jakie funkcje zostanie wyposażony. A jest to dodatkowym potwierdzeniem, że nie należy lekceważyć wyszukiwania głosowego w procesie zwiększania widoczności swojej strony w wyszukiwarce. Pozycjonowanie stron www to istotny krok do rozwoju dla wielu firm, a voice search jest tego nieodłączną częścią. A zatem są to pierwsze sygnały do optymalizacji…

1. Głosowe wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych

O konieczności dostosowania strony internetowej do urządzeń mobilnych mówią już wszyscy. Powyższe wyniki badania pokazują, że użytkownicy mobile stale rosną w siłę, a jeżeli dodamy do tego kolejny trend jakim jest wyszukiwanie głosowe i jego rosnąca popularność, zyskujemy pewność, że bez strony mobilnej czy responsywnej ani rusz!

Dla przypomnienia, warto zadbać o szybkość ładowania się strony na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy chcą otrzymywać potrzebne informacje jak najszybciej! Co więcej, jeżeli użytkownik wejdzie na naszą stronę na urządzeniu mobilnym musi mieć łatwość w poruszaniu się po niej, a także pozytywnie odebrać jej interface. Czas oceny jest szybki i liczą się sekundy. Jeżeli nie spełniasz standardów możesz być pewien, że przegrasz z konkurencją.

2. Jak szukają użytkownicy

Charakterystyczną cechą zapytań głosowych jest ich naturalność. Poszukiwane są odpowiedzi na pytania typu: gdzie? jak? kiedy? co? kto? dlaczego? Dodatkową kwestią jest ich długość, ponieważ frazy wyszukiwane przy użyciu voice search są zwykle dłuższe niż te wpisywane ręcznie. Niesie to konsekwencje co do oczekiwań użytkowników, którzy zadając rozbudowane i szczegółowe zapytanie oczekują precyzyjnych i trafnych rezultatów w wynikach odpowiedzi. Takie zachowania użytkowników przyczyniły się do zmiany podejścia Google, czego rezultatem było pojawienie się na górze wyników wyszukiwania tzw. bezpośrednich odpowiedzi.

Mając świadomość jak wyglądają zapytania użytkowników – czas na zoptymalizowanie swojej strony pod tym kątem. Przeanalizuj zawartość swojego serwisu, uwzględnij oczekiwania i potrzeby jego użytkowników, odbiorców czy klientów, a następnie zastanów się, które obszary mogą dostarczyć odpowiedzi na zadawane przez nich wyżej wspomniane pytania. Dobrym rozwiązaniem na zebranie tych odpowiedzi w jednym miejscu jest dodanie do witryny obszaru: Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Dodatkowo istotne jest zoptymalizowanie strony w kontekście długich, wielowyrazowych zapytań typu long tail. Tworząc content na stronę uwzględnij zapytania z długiego ogona. Pomocne będą tutaj narzędzia wyszukiwania słów kluczowych, które są udoskonalane właśnie o funkcje podawania propozycji dłuższych fraz. Sprawdź: Narzędzia propozycji słów kluczowych

3. Wyszukiwarka głosowa google i treści lokalne

W zapytaniach głosowych niezwykle ważne są treści lokalne. Warto zatem zadbać o umieszczenie podstawowych informacji związanych z lokalizacją Twojej firmy na stronie www, ale także poprzez uzupełnienie wizytówki Google Moja Firma. Wynika to z faktu, że użytkownicy chętnie szukają informacji z ich najbliższego otoczenia, dotyczących lokalnych spraw czy miejsca, gdzie się aktualnie znajdują.

4. Opisy fragmentów by zoptymalizować wyszukiwanie głosowe

Dobre przystosowanie meta description to również podstawa w optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe. W końcu istotą wyszukiwania głosowego jest odczytanie konkretnej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. A tylko jeden, najlepszy fragment opisu zostanie uznany za warty przeczytania. W ten sposób, wyniki spoza pierwszego miejsca dużo tracą.

5. Znaczniki danych strukturalnych

Celem wyszukiwarki jest dostarczenie konkretnych, rzetelnych i spersonalizowanych odpowiedzi na zapytania użytkownika. Danych  strukturalnych używa się natomiast, żeby pomóc robotom wyszukiwarek odpowiednio zidentyfikować poszczególne elementy naszej witryny. W świecie wyszukiwania głosowego ma to jeszcze większe znaczenie. Zadbaj zatem o prawidłowe i rozbudowane dane strukturalne dla twojej strony, tak aby dostarczały odpowiedzi na głosowe zapytania.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Robert.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Robert pisze:

    Teraz, kiedy nowe technologie praktycznie od razu wchodzą do życia codziennego nie można lekceważyć zmian. Przykład przestawienia się na wyszukiwanie głosowe doskonale to obrazuje. Dlatego zgadzam się, że zadbanie o seo pod tym kątem jest ważnym krokiem w rozwoju strony.