Zasady SEO – poznaj 7 podstawowych przykazań pozycjonera

Pozycjonowanie stron WWW to temat niezwykle obszerny, który spędza sen z powiek nie jednemu specjaliście SEO oraz właścicielowi strony internetowej. Na dodatek, Google nie ułatwia sprawy, strzegąc sekretu zasad działania swojego algorytmu. Zmieniły się czasy, gdy wyszukiwarka brała pod uwagę tylko kilka najważniejszych aspektów.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

zasady seo

Dzisiaj, by dobrze wypozycjonować stronę trzeba działać na wielu frontach jednocześnie i łączyć działania ściśle techniczne z tymi nieco bardziej kreatywnymi. Dziś pokażemy Ci 7 zasad SEO, których powinien przestrzegać każdy pozycjoner.

1. Odpowiednie słowa kluczowe

Absolutna podstawa, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron Google. Na samym początku musisz wybrać słowa kluczowe, pod które będziesz optymalizować witrynę. Możesz sobie pomóc jednym z wielu narzędzi do analizy słów kluczowych, który pokaże Ci, czy wybrana fraza “ma potencjał SEO” i czy warto się nią zajmować. Na początku dobrym pomysłem jest skorzystanie z narzędzia wbudowanego w Google Adwords. Bierze ono pod uwagę parametry takie jak m.in.: ilość miesięcznych wyszukiwań danej frazy oraz konkurencyjność.  Pamiętaj, że aby móc skorzystać z narzędzia oferowanego przez Google, musisz posiadać aktywne konto.

2. Unikatowy tytuł

Jeżeli chcesz, by Twoja witryna miała szansę w starciu z konkurencją, zajmij się tytułami każdej podstrony. Tytuł danej podstrony powinien jak najprecyzyjniej ukazywać to, co użytkownik na niej znajdzie. Staraj się, by tytuły nie miały więcej niż 50 znaków i zawierały słowo kluczowe. Jeżeli tak się stanie, Google automatycznie je przytnie i nie będzie to wyglądać zbyt atrakcyjnie na liście z wynikami wyszukiwania. Tytuł jest ważny nie tylko pod kątem użytkownika – roboty Google, które stale “patrolują” sieć i analizują strony internetowe, patrzą na witryny z tytułami przychylnym okiem. Ta niezbyt skomplikowana czynność może przynieść Ci wiele korzyści w postaci lepszych efektów pozycjonowania. Tytuł podstrony powinien znaleźć się w sekcji <head>.

3. Meta Tag description

Element, który jest stosunkowo podobny do zasady powyżej, czyli nazywania każdej z podstron. Meta Tag description to krótki opis Twojej strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli z jakiegoś powodu postanowisz zrezygnować z description, wyszukiwarka sama wybierze najlepszy, według niej, fragment witryny. Nie zdziw się więc gdy będzie on odbiegał od tego, o czym traktuje strona WWW. Dobry description to taki, który zachęca użytkownika do kliknięcia i ma nie więcej niż 155 znaków. Dobrze też, gdy znajdzie się w nim słowo kluczowe oraz CTA (call to action). Description podobnie jak tytuł powinien znajdować się w sekcji <head>.

4. Przyjazne adresy URL

Jeżeli omawiamy zasady SEO nie można nie wspomnieć o przyjaznych adresach URL. Adresy na Twojej stronie powinny być krótkie i przejrzyste. Najlepiej, gdy znajdują się w nich słowa kluczowe, wskazujące na to, co dana witryna omawia. Przyjazne linki nie dość, że bardzo dobrze działają pod względem SEO, to mają też duży wpływ na użytkowników. Gdy widzą oni, krótki i przejrzysty adres stron, są w stanie go zapamiętać i w razie potrzeby wrócić. W przypadku adresu www.strona.pl/index.php?zmienna1=a&zmienna2=b może być już z tym troszeczkę trudniej. Warto więc zamieniać tego typu “potworki” na przyjazne adresy URL, które łatwo zapamiętać. Jeżeli zarządzasz stroną poprzez popularny CMS WordPress możesz włączyć funkcję odpowiedzialną za automatyczne tworzenie przyjaznych adresów URL. Znajdziesz ją w: Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki > Nazwa wpisu. Przeczytaj: Co to jest adres url strony i jak powinien wyglądać?

5. Wartościowe treści

Nie ma dobrej strony internetowej bez unikatowych i wartościowych pod względem merytorycznym tekstów. Co się okazuje, przydają się one również podczas pozycjonowania witryny, dlatego należy zwrócić na nie szczególną uwagę. Ważne, żeby rozwiązywały konkretny problem i dawały użytkownikowi odpowiedź na jego pytania. Oprócz tego powinny zawierać w sobie ustalone słowa kluczowe, które występują w naturalnej i odmienionej formie. Przy tworzeniu tekstów na stronę pamiętaj również o nagłówkach H1-H6. Wyszukiwarka postrzega nagłówki jako miejsca szczególnej wartości, przy których warto się zatrzymać. Powinny więc one oddzielać od siebie kolejne paragrafy tekstu. Wyjątkiem jest tylko nagłówek H1, który odpowiada za tytuł całej podstrony.

6. Narzędzia analityczne

Nie można pozycjonować strony WWW bez mierzenia efektów przeprowadzonych działań. Do przestrzegania tej zasady służy wiele narzędzi, ale chyba najlepszym jest Google Analytics. Dzięki niemu możliwe jest bardzo szczegółowe mierzenie ruchu na stronie. Możesz poznać ilość użytkowników, wyświetleń witryny, źródła ruchu oraz to, jak na funkcjonowanie strony wpływają wprowadzane przez pozycjonera zmiany. Mnogość funkcji oraz filtrów może przyprawić o zawrót głowy. Ważną informacją jest to, że narzędzie jest bezpłatne. Do jego działania potrzebne jest tylko aktywne konto Google.  

7. Szybka i ładna witryna

Strona internetowa oprócz tego, że powinna być zapełniona atrakcyjną treścią, musi również cieszyć oko użytkowników. Bez tego nikt nie będzie chciał jej odwiedzić, a wszelkie starania pozycjonerskie nie będą miały sensu. Podobnie jest z prędkością ładowania się konkretnych podstron. Czas ładowania strony musi być maksymalnie krótki, tak, by użytkownik nie zniecierpliwił się podczas ładowania zawartości witryny. Możesz go sprawdzić na bieżąco narzędziem Google Page Speed Test.

To nie wszystko

Jak pewnie się spodziewasz SEO jest zbyt skomplikowane, by objąć je kilkoma zasadami. Staraliśmy się jednak przekazać Ci absolutne podstawy, bez których nie ma sensu startować z jakimikolwiek działaniami pozycjonerskimi. Musisz jednak sobie uświadomić, że pozycjonowanie stron jest procesem, który cały czas trwa. Specjalista SEO musi więc być elastyczny i dynamicznie reagować na zmiany algorytmu oraz działania konkurencji.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Odpowiadasz na komentarz Alicja.

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem lub pseudonimem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy;
    2. obraża innych użytkowników;
    3. może być uznany za spam lub ma charakter reklamowy;
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej;
    5. zawiera linki do stron, które naruszają Polskie prawo.

  1. Alicja pisze:

    Wiedza jak najbardziej przydatna. Zasady zebrane w jasny i zrozumiały sposób. Dopiero zaczynam interesować się tematem seo, ale już wiem na co zwracać uwagę.

  2. Przemek pisze:

    Z podstawowych zasad SEO dodałbym jeszcze strategię linkbuildingu, bez tego ciężko dać stronie odpowiedniego kopa.