CPC, CPM, CPV – poznaj popularne modele rozliczeń reklamy internetowej

CPC, CPM, a może CPV? Skróty oznaczające poszczególne modele rozliczeń reklamy internetowej mogą przyprawić niejednego przedsiębiorcę o zawrót głowy. Jeśli jednak jesteś zainteresowany wdrożeniem reklamy internetowej, nie pozostaje nic innego jak poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą zarówno samej reklamy jak i kwestii płatności, co może być szczególnie przydatne przy rozplanowywaniu budżetu na kampanię – w końcu każdy chce wiedzieć za co dokładnie płaci. Czas poznać popularne modele rozliczeń – dowiedz się o nich i rozszyfruj skróty dotyczące tego zagadnienia.

modele rozliczeń reklamy internetowej

Kampanie reklamowe a modele rozliczeń reklamy internetowej

Rynek reklamy internetowej obecnie przeżywa swój rozkwit. Do dyspozycji mamy wiele metod pozwalających na zwiększenie widoczności w internecie. Reklamy AdWords, Facebook Ads czy pozycjonowanie stron to tylko niektóre formy e-marketingu warte rozważenia – jak jednak wyglądają kwestie związane z poniesieniem kosztów za reklamę? Jeśli chodzi o reklamę AdWords, to akurat w tym przypadku utworzenie konta jest całkowicie darmowe. Oczywiście za wdrożenie kampanii należy już zapłacić, dlatego warto zapoznać się z popularnymi modelami rozliczeń reklamy internetowej, a także czynnikami, które mają wpływ na wysokość opłaty. Reklama Google AdWods jest bardzo elastyczna, wielkość budżetu można dowolnie modyfikować, co jest dużym plusem kampanii. Poniżej wyjaśnimy zagadkowe skróty, które funkcjonują w branży i warto je poznać, a mianowicie wybrane modele rozliczeń reklamy internetowej takie jak: CPC i CPM, czy CPV. Pokrótce omówimy również mniej popularne skróty, czyli CPL, CPA, czy CPS. Po tym artykule łatwiej Ci będzie podjąć decyzję, czy to np. reklama CPM, a może CPC będzie dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem.

CPC, czyli duży gracz wkracza do akcji

Jest to jeden z bardziej popularnych i często wykorzystywanych modeli rozliczeniowych. Model CPC w Google AdWords (cost per click – koszt za kliknięcie) oznacza płatność w momencie, gdy użytkownik kliknie w reklamę, zatem samo wyświetlenie nie powoduje naliczania opłaty. Ten model jest preferowany przez wielu reklamodawców, ponieważ koszty naliczane są kiedy użytkownik faktycznie jest zainteresowany reklamą i wykona określoną akcję. Model ten sprawdza się w kampaniach sprzedażowych, także tych nastawionych na ruch na stronie i pozwala na łatwe zmierzenie efektywności kampanii.

Reklama CPM – model rozliczeń gdy mowa o wyświetleniach

Czas na kolejne modele rozliczeń reklamy internetowej – CPM (cost per mille) oznacza, że płacimy za wyświetlenie danej reklamy przez tysiąc użytkowników. Reklama CPM szczególnie sprawdza się u reklamodawców, którym zależy na budowaniu świadomości swojej marki – chodzi o reklamę w kampaniach wizerunkowych, a także zasięgowych.

W Google AdWords wykorzystywana jest przede wszystkim w sieci reklamowej Google. Plusem dla reklamodawcy jest możliwość ustalenia górnej granicy CPM (maksymalna stawka CPM), co oznacza, że może zaznaczyć ile jest w stanie zapłacić za 1000 wyświetleń reklamy. Jeśli reklamodawcy bardziej zależy na celach sprzedażowych określenie stawek kosztu kliknięcia (CPC) może okazać się lepszym rozwiązaniem niż reklama CPM.

CPV ma zastosowanie na YouTube

Kolejny model rozliczenia reklamy internetowej dotyczy wyświetlania reklam wideo w YouTube – w tym przypadku popularne staje się CPV (cos per view), czyli płatność za obejrzenie reklamy. W przypadku reklamy wideo TrueView płaci się tylko za wyświetlenie filmu lub interakcje danego użytkownika z filmem (przykładowo kliknięcie nakładki z wezwaniem do działania). Podobnie jak w modelu CPM reklamodawca może podać najwyższą kwotą, jaką może zapłacić za obejrzenie. Ostateczna kwota, jaka zostanie naliczona nie będzie jednak zawsze maksymalna, gdyż wpływa na to rzeczywisty CPV. Zależności jest więcej – jego determinują z kolei dwa elementy: Wynik Jakości i ranking reklamy.

Modele rozliczeń reklamy internetowej – który wybrać?

Modeli jest kilka, każdy z nich jednak inaczej funkcjonuje i nadaje się do innego rodzaju kampanii. Jak w takim razie dokonać wyboru? Skup się przede wszystkim na celach, które chciałbyś osiągnąć. Dzięki temu możesz dopasować rodzaj rozliczenia, który idealnie będzie wpasowywał się w Twoje potrzeby. Tak naprawdę pod uwagę zazwyczaj branych jest kilka celów i musisz zastanowić się, czy zależy Ci na kliknięciach, wyświetleniach, a może obejrzeniach, a więc czy mowa o celach sprzedażowych, związanych z budowaniem świadomości marki, czy zwiększeniem liczby obejrzeń reklamy wideo. Tak jak wspominaliśmy, w pierwszym przypadku szczególnie polecany jest model CPC, w drugim – CPM, natomiast w przypadku wideo można zastanowić się nad dwoma opcjami – CPV lub CPM.

A co z CPA, CPL, czy… CPS?

To nie wszystko – w internecie funkcjonują również inne modele rozliczeniowe reklamy internetowej. Można wymienić:

  • CPA (cost per action) – w tym przypadku możesz wybrać istotne dla Ciebie działanie, które może wykonać użytkownik (może to być np. wypełnienie formularza, czy złożenie zamówienia) i za które poniesiesz opłatę. Zostanie ona naliczona w momencie wykonania działania przez użytkownika.
  • CPL (cost per lead) – jest to pochodna CPA – opłata naliczana jest, gdy użytkownik podobnie jak w modelu CPA wykona określoną akcję, a dokładniej zostawi dane osobowe, czy wypełni określony formularz. Szczególnie polecany jest ze względu na poniesienie opłaty za cenne dane klientów – bardzo często wykorzystywany jest w branży finansowej.
  • CPS (cost per sale) – kolejny model oparty o działania użytkowników, wyjątkowo popularny w e-commerce, a szczególnie dużych sklepach internetowych. Reklamodawca ponosi opłatę, gdy dany użytkownik zakupi wybrany produkt lub usługę. Taki model ma jednak minus jeśli chodzi o koszty, bo jest wyjątkowo drogi w porównaniu do wcześniej wymienionych opcji.

Jak widać modele rozliczeniowe reklamy internetowej to temat rzeka – istnieje jeszcze kilka form, jednak w tym artykule wymieniliśmy te najbardziej popularne wśród reklamodawców. System Google AdWords przyciąga korzystnymi modelami rozliczeń, gdzie CPC czy CPM odgrywa dużą rolę i nieustannie poszerza szerze zainteresowanych.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

NAPISZ do nas

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

22/02/2018
Jagoda Dynowska

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Łukasz pisze:

    Właśnie takich opisów modelów rozliczeniowych z reklamy internetowej szukałem. Wszystko dokładnie opisane i bardzo proste w zrozumieniu. Teraz będę wiedzieć jakie modele wykorzystać w swojej pracy i jak się za nie rozliczać. Twoje artykuły są naprawdę świetnie i bardzo mi pomagają, powiedzenia w dalszej pracy.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to