Słowa kluczowe w Google AdWords (Ads)

Ważnym etapem przygotowywania kampanii Google Ads jest dobór słów kluczowych. Dzięki frazom umieszczonym w reklamie dotrzesz do użytkowników zainteresowanych konkretnymi zagadnieniami. Poznaj szczegóły dotyczące słów kluczowych w Google AdWords, dowiedz się jak skutecznie promować swoją firmę w internecie. #wiemyjak

5 typów dopasowań słów kluczowych

Co to jest słowo kluczowe?

Słowa kluczowe są zapytaniami wpisywanymi w Google, w celu znalezienia pożądanych informacji. Jest to najprostsza definicja słowa kluczowego. Poniżej przykład wprost z wyszukiwarki Google – słowem kluczowym jest tutaj: wiertarki wrocław. Słowa kluczowe wpisywane są w Google bardzo często.

slowa-kluczowe-wiertarki

Dopasowania słów kluczowych

Kwestia słów kluczowych jest nieco bardziej skomplikowana niż przy pozycjonowaniu. Google AdWords (Ads) umożliwia wyświetlanie reklam dla fraz o różnych dopasowaniach. Jak zatem odpowiednio dobrać słowa kluczowe w Google AdWords? Dopasowania słów kluczowych są ustawieniami, które modyfikują wyświetlanie reklam, zależnie od wpisanego słowa kluczowego. Brzmi zawile, więc łatwiej będzie to objaśnić na realnych przykładach.

Rodzaje dopasowań słów kluczowych w Google AdWords:

  • Ścisłe – wyświetlenie reklamy zostaje spowodowane wpisaniem takiego samego hasła bądź jego bliskich odmian. Bliskie odmiany Google rozumie jako zmianę kolejności słów lub dodanie przyimków czy spójników, o ile nie zmienia to znaczenia frazy. By ustawić takie dopasowanie, należy zawrzeć słowo kluczowe w nawiasach kwadratowych, np. [wiertarki wrocław]. W ten sposób nasza reklama będzie wyświetlana tylko dla tej frazy.
  • Do wyrażenia – dopasowanie nieco mniej restrykcyjne niż ścisłe. Reklama jest wyświetlana jeśli zapytanie użytkownika zawiera naszą frazę. W tym przypadku używamy klasycznych cudzysłowów. Mając w kampanii słowo kluczowe „wiertarki wrocław”, nasza reklama pojawi się również, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce tanie wiertarki wrocław.
  • Przybliżone z modyfikatorem + – słowa kluczowe z tzw. plusem są jeszcze bardziej liberalne niż do wyrażenia. Reklama jest wyświetlona już wtedy, gdy w zapytaniu wystąpi słowo, przy którym postawiliśmy +. Przykładowo: dodajemy do kampanii frazę +wiertarki wrocław, to nasza reklama wyświetli się zawsze, kiedy zapytanie użytkownika będzie zawierać wyraz wiertarki, np. wiertarki dziecięce wrocław, wiertarki zabawkowe itd.
  • Przybliżone – dopasowanie powoduje wyświetlanie reklam dla wyrażeń, które są podobne do słowa kluczowego w kampanii Ads. Mogą to być synonimy, odmienne formy fleksyjne, z uwzględnieniem błędów oraz liczby pojedynczej i mnogiej. Bez długiej listy wykluczających słów kluczowych, należy ostrożnie używać tego typu dopasowania. Przykładowo mając w kampanii AdWords słowo kluczowe karma dla szczeniaków, reklam zostanie wyświetlona dla zapytania kubki ze szczeniakami, co mija się z celem, ponieważ w sklepie nie posiadamy kubków tylko karmy.

Wykluczające słowa kluczowe

W trakcie prowadzenia kampanii, mogą zaistnieć sytuacje, gdy nie chcemy by nasze reklamy wyświetlały się w połączeniu z innymi, niechcianymi wyrazami. Przykładowo mamy sklep z wiertarkami i zależy nam jedynie na sprzedaży. W takiej sytuacji, wyświetlanie się pod zapytaniem wiertarki bosch opinie jest zbyteczne. Dodajemy do kampanii wykluczające słowo kluczowe opinie i fraza wiertarki bosch nie wyświetli reklamy, jeśli w zapytaniu pojawi się również słowo opinie. W dobrze prowadzonych kampaniach AdWords, takich wykluczających słów kluczowych dodaje się nawet dziesiątki tysięcy.

Sprzedażowe vs informacyjne słowa kluczowe

Słowa kluczowe w Google Adwords (Ads) dzielą się m.in. na sprzedażowe i informacyjne, co jest ważne głównie w kontekście celów, jakie chcemy osiągnąć za pomocą takiej reklamy. Jedne zapytania są wpisywane głównie w celu znalezienia produktu i dokonania zakupu, a inne jedynie w celu znalezienia informacji. Ważne by umieć rozróżnić tego typu frazy oraz dobrać ich listę tak, aby spełniały swoje zdanie.

Przykładowo chcąc sprzedać wcześniej już wspomnianą wiertarkę, użyjemy słów kluczowych typu: wiertarki bosch wrocław, wiertarki bosch sklep online itd. Jeśli jednak prowadzimy blog na temat wiertarek i celem jest promocja nowej recenzji, użyjemy fraz typu: wiertarki bosch opinie, wiertarki bosch recenzje, wiertarki bosch blog itd.

Analiza słów kluczowych pod kątem konwersji

Mimo doświadczenia i intuicji przy dobieraniu listy słów kluczowych do kampanii Google AdWords, nie zawsze użyte na początku słowa kluczowe, pracują tak jak zostało przewidziane. Dobrane frazy ostatecznie można ocenić dopiero po statystykach, które uzyskują z upływającym czasem. Niekiedy bywa, że właśnie bardziej ogólne słowa kluczowe powodują więcej konwersji niż precyzyjne. Dlatego zawsze należy śledzić np. za pomocą Google Analytics, jak wygląda zachowanie użytkowników, którzy wchodzą na stronę po wpisaniu konkretnych fraz. Jeżeli na początku wydawało nam się, że jakieś słowo kluczowe będzie generowało sprzedaż ze względu na swój charakter, a statystyki pokazują co innego – należy zrezygnować z takiej frazy.

Skuteczny dobór fraz do kampanii jest możliwy jedynie dzięki regularnemu optymalizowaniu listy słów kluczowych, przy wykorzystaniu uzyskiwanych statystyk. Wprowadzanie efektywnych zmian w kampanii AdWords wymaga wiedzy i doświadczenia, dlatego też warto zastanowić się, czy nie lepiej powierzyć opiekę nad linkami sponsorowanymi profesjonalnej agencji. Jednocześnie oszczędzając czas i pieniądze przeznaczane na kliknięcia – profesjonalna firma często osiąga niższe stawki, dzięki prowadzeniu działań o wysokiej jakości. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy Twoją kampanię można poprowadzić efektywniej. Napisz do nas, a my bez zobowiązań zrobimy audyt konta AdWords i powiemy, czy można je poprowadzić lepiej.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

NAPISZ do nas

Publikacja wpisu: 08/07/2014 oraz aktualizacja: 30/08/2018

30/08/2018
Filip Kaźmierczak

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Gość pisze:

    Bardzo przydatne informacje. Szukałem takiego wpisu. Pozdrawiam

  2. Kasia pisze:

    Nie miałam świadomości, że jest tyle rodzajów tych słów kluczowych. Teraz fajnie jest myśleć o takich rozbudowanych frazach i na tym się skupiam pisząc treści na swoją stronę. Bardzo przydatny artykuł – dzięki;)

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to