O tym jak Google odsiewa ziarno od plew – kilka słów o nieprawidłowych kliknięciach

Google Ads (AdWords)

Rok 2006. Kalifornia. Na wokandzie ląduje sprawa pomiędzy Lane’s Gifts & Collectibles a Google. Przedmiot sporu – nieprawidłowe kliknięcia. Ostatecznie postępowanie kończy się ugodą i Google zrekompensuje straty reklamodawców, którzy padli ofiarą tzw click fraud. Gigant z Mountain View pokrywa koszty sądowe w wysokości 30 mln USD, a kolejne 60 mln oferuje firmie w postaci kredytu na reklamę online. Jednocześnie Google zobowiązuje się do jeszcze skuteczniejszego filtrowania fałszywych kliknięć.

Dziś, niespełna 10 lat po wydarzeniu, algorytmy chroniące reklamodawców są zdecydowanie skuteczniejsze. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej z wyższą skutecznością wykrywa nieprawidłowe kliknięcia w reklamy. Czy oznacza to, że nieuczciwa konkurencja i wszędobylskie robaki internetowe nie mają czego szukać na tej płaszczyźnie? Niestety nie. Wraz ze wzrostem skuteczności algorytmów filtrujących Google, rośnie „przebiegłość” ciemnej strony sieci.

Nie ulega wątpliwości, że nieprawidłowe kliknięcia i wyświetlenia reklam AdWords mają miejsce nie zawsze jednak przybierają negatywną postać, czyli click fraud. Niekiedy są wynikiem drobnych błędów nieświadomych internautów. Dziś przyjrzyjmy się ich rodzajom, a także poznajmy odpowiedzi na pytania – jak Google traktuje nieprawidłowe kliknięcia oraz jak chroni przed nimi reklamodawców.

Czym są nieprawidłowe kliknięcia?

Każdy z nas niejednokrotnie spotkał się z sytuacją, gdy przeglądając strony internetowe zupełnie przypadkowo kliknął w reklamę. Niewłaściwie przygotowane banery mogą czasem podsuwać się pod kursor myszki. W takich sytuacjach nie trudno omyłkowo „wejść” w reklamę i zostać przekierowanym do zupełnie nieinteresującej strony. Na szczęście dla portfelu reklamodawców, Google potrafi wychwycić taką sytuację, nazywając ją zjawiskiem nieprawidłowych kliknięć i wyświetleń reklamy AdWords.

Czym są zatem nieprawidłowe kliknięcia? To te działania, które nie wynikają z faktycznego zainteresowania internauty oferowanym produktem. Mogą być przykładowo wynikiem przypadku, czy złośliwego działania konkurencji lub automatów sieciowych.

Od przypadku do złośliwości

Jak wspomnieliśmy wyżej, nieprawidłowe kliknięcia mają różne źródła. Niektóre są świadomym działaniem złośliwych internautów lub automatów, stworzonych z myślą o negatywnym działaniu, inne wynikają z nieuwagi.

Nieprawidłowe klikniecia

Google, zdając sobie sprawę z różnorodności nieprawidłowych kliknięć, dzieli je na:

  • przypadkowe kliknięcia,
  • kliknięcia mające na celu zwiększenie kosztów reklamy,
  • kliknięcia prowadzące do wzrostu zysków właścicieli stron internetowych, na których znajdują się reklamy,
  • kliknięcia będące wynikiem działania złośliwych robotów, robaków itp.,
  • wyświetlenia mające sztucznie zaniżyć CTR reklamodawcy.

 

Co na to Google?

Gigant z Mountain View, mając świadomość wielu rodzajów nieprawidłowych kliknięć, stale udoskonala algorytmy filtrujące. Dzięki temu może poszczycić się wysoką skutecznością prowadzonych działań. Posiadając zaawansowane systemy, które sprawdzają wszystkie kliknięcia reklam AdWords, odsiewa ziarno od plew analizując różnorodne dane – adres IP, czas kliknięcia, powtarzane kliknięcia i wzorce – na podstawie których odrzuca te nieprawidłowe.

Co istotne, algorytmy filtrujące nieprawidłowe kliknięcia reklam AdWords, działają również w przypadku mobilnych wersji stron. Zresztą w ostatnim czasie, gigant z Mountain View wprowadził istotne zmiany w tym zakresie, o czym pisaliśmy pod koniec czerwca tego roku.

Co Ty możesz z tym zrobić?

Jak wiemy, nie ma ludzi nieomylnych, tak samo algorytmy przez nich tworzone, mają prawo zawieść. Dlatego, jako użytkownicy usługi AdWords, możemy we własnym zakresie monitorować nieprawidłowe kliknięcia. By poznać szczegółowe dane, wystarczy, że w statystykach kampanii ustawimy dodatkowe kolumny: Nieprawidłowe kliknięcia oraz Współczynnik nieprawidłowych kliknięć.

Poza możliwością sprawdzenia liczby nieprawidłowych kliknięć, warto przeprowadzić optymalizację konta, stale kontrolować statystyki w Google Analytics oraz współczynniki konwersji.

Nie jesteś pewien jak stworzyć interesującą reklamę, która nie będzie nachalna? Nie masz czasu na śledzenie statystyk reklam AdWords? Nasi specjaliści przygotują i poprowadzą efektywną kampanię Google AdWords, sprawdź naszą ofertę >>>

14/08/2015
Michał Kamiński

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Urodzinowe Pozycjonowanie Drzew
zobacz