Słownik AdWords

Zrozumienie jak działają linki sponsorowane wymaga przede wszystkim poznania podstawowej terminologii. Chcąc uprościć wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z tematyką Google AdWords, zebraliśmy najważniejsze znaczenia w jedno miejsce i stworzyliśmy słownik AdWords. Poniżej przedstawiamy pojęcia, które mamy nadzieję, pomogą wdrożyć się do tematu reklam Google. #wiemyjak

Słownik AdWords - zestawienie pojęć

Budżet dzienny

Budżet dzienny – kwota, która określa ile średnio użytkownik planuje wydać dziennie na wyświetlanie reklam w Google.

Certyfikat Google Partner

Certyfikat Google Partner – status nadawany agencjom, które dołączyły do programu Google Partners i ich pracownicy posiadają bogatą wiedzę na temat Google AdWords, zdali testy organizowane przez Google, zdobywając certyfikaty w Academy for Ads.

CPA

CPA (cost per action) – koszt za określoną akcję. Wyrażany jest jako stosunek liczby akcji wykonanych przez użytkowników do kosztu całej kampanii w AdWords.

CPC

CPC (cost per click) – opłata za jedno kliknięcie w reklamę AdWords. Jest to opłata którą ponosimy kiedy internauta kliknie w naszą reklamę linków sponsorowanych i wejdzie na naszą stronę internetową.

CPM

CPM (cost per mile) – opłata za tysiąc wyświetleń reklamy AdWords. Naliczenie opłaty następuje za tysiąc wyświetleń, ilość kliknięć w reklamy nie jest brana pod uwagę. Ta opcja rozliczeń jest dostępna tylko w sieci reklamowej Google.

CTR

CTR (click through rate) – współczynnik klikalności. Jest to stosunek liczby wyświetleń reklamy do liczby jej kliknięć. Wyraża skuteczność reklamy, czyli na ile jej wyświetlenia zostały kliknięte.

Docelowy adres URL

Docelowy adres URL (strona docelowa) – adres strony internetowej na który przenoszeni są użytkownicy po kliknięciu w reklamę.

Dopasowanie słowa kluczowego

Dopasowanie słowa kluczowego – sposób wprowadzenia do kampanii słowa kluczowego, który pozwala na wyświetlanie reklam np. kiedy ktoś wpisze w wyszukiwarkę dokładnie naszą frazę z kampanii albo frazę z dodatkowym słowem z przodu lub z tyłu, czy też frazę odmienioną.

Dopasowanie do wyrażenia

Dopasowanie do wyrażenia (phrase match) – reklamy będą wyświetlane użytkownikom, którzy wpisali do wyszukiwarki Google frazę z naszej listy w połączeniu z innymi słowami z przodu lub z tyłu frazy głównej.

Dopasowanie przybliżone

Dopasowanie przybliżone – słowa kluczowe z naszej listy będą powodowały wyświetlenia reklam nawet jeśli ktoś wpisze naszą frazę odmienioną, w innej kolejności z wykorzystanie synonimów itp.

Dopasowanie ścisłe

Dopasowanie ścisłe – charakteryzuje się dużą precyzją. Powoduje, że reklamy są wyświetlane kiedy do wyszukiwarki zostanie wpisana dokładnie fraza z naszej listy, ewentualnie jego przybliżona reklama.

DoubleClick Ad Exchange

DoubleClick Ad Exchange – rynek reklamowy działający w czasie rzeczywistym, który współdziała z siecią reklamową Google. Umożliwia reklamodawcom udział w aukcjach przestrzeni reklamowej w internecie.

Fraza

Fraza – słowo (lub kilka słów) po którego wpisaniu pojawiają się wyniki wyszukiwania.

Google Partner Premier

Google Partner Premier – to certyfikat nadawany przez Google firmą, które wykazały się najlepszymi praktykami i osiągnęły najlepsze wyniki w prowadzeniu kampanii linków sponsorowanych.

Google AdWords

Google AdWords – czyli linki sponsorowane. System reklamowy, który wyświetla reklamy w wyszukiwarce Google lub w sieci reklamowej Google. Reklamy wyświetlane są dla wybranych słów kluczowych, a ich tekst lub wygląd reklam graficznych jest ustalany przez samego reklamodawcę.

GDN

GDN (Google Display Network) – sieć reklamowa Google, pozwala reklamodawcom w strategiczny sposób docierać do potencjalnych klientów w odpowiednim miejscu i czasie.

Google Merchant Center

Google Merchant Center – narzędzie umożliwiające przesyłanie danych produktów oraz informacji o sklepie, udostępnianie ich w reklamach produktowych oraz innych usługach Google.
grupa reklam – każda kampania składa się z co najmniej jednej grupy reklam, a każda grupa reklam zawiera przynajmniej jedną reklamę kierowaną na wspólny zestaw słów kluczowych.

GSP

GSP (Gmail Sponsored Promotion) – format reklamy w poczcie Gmail. Google umożliwia reklamodawcom umieszczanie zwijanych reklam, które po kliknięciu rozwijają się do wielkości maila. Google nalicza płatności po kliknięciu w zwiniętą reklamę.

Harmonogram wyświetlania reklam

Harmonogram wyświetlania reklam – umożliwia reklamodawcom wyświetlanie reklam w określone dni i o określonych godzinach.

Kampania linków sponsorowanych w wyszukiwarce

Kampania linków sponsorowanych w wyszukiwarce – jest to kampania reklamowa w wyszukiwarce Google. Powoduje wyświetlenie z góry określonych reklam dla wybranych słów kluczowych.

Kampania w sieci reklamowej Google

Kampania w sieci reklamowej Google – kampania reklamowa, która powoduje, że reklamy tekstowe lub graficzne wyświetlane są na różnych serwisach internetowych. Reklamy mogą być emitowane na wybranych serwisach, dopasowywane tematycznie i kierowane na wiele innych sposobów.

Kliknięcie

Kliknięcie – oznacza przejście na stronę internetową za pomocą reklamy linków sponsorowanych. Po wyświetleniu reklamy AdWords może zostać „kliknięta”, czyli użytkownik zostaje przeniesiony na stronę internetową reklamodawcy.

Konwersja

Konwersja – określone działanie wykonywane na stronie internetowej (np. rejestracja, zakup), które przynosi korzyści dla firmy.

Końcowy adres URL

Końcowy adres URL – jest to adres strony, na który kierowana jest reklama, czyli po kliknięciu w reklamę użytkownik tam zostanie przekierowany.

Liczba wyszukiwań

Liczba wyszukiwań – przybliżona miesięczna liczba wyszukiwań fraz kluczowych. Dostępna jest w Planerze Słów Kluczowych.

PLA

PLA (Product Listing Ads) – tzw. reklamy produktowe, format który jest przeznaczony dla e-commerce. Reklama zawiera szczegółowe informacje o produkcie (zdjęcie, cenę, nazwę sklepu).

Ranking reklamy

Ranking reklamy (ad ranking) – wartość, która służy do określenia pozycji reklamy, czyli położenia reklamy na stronie w stosunku do innych reklam.

Reklama

Reklama – tekst który pojawia się w wyszukiwarce Google po wpisaniu wybranych słów kluczowych. Reklama AdWords ma określoną ilość znaków do wykorzystania.

Remarketing

Remarketing – jeden z typów kampanii Google. Powoduje wyświetlenie reklam danej firmy osobą, które wcześniej już były na jej stronie internetowej. Reklamy wyświetlenie są najczęściej sieci reklamowej Google, czyli na różnych serwisach internetowych. Dostępny jest również remarketing w wyszukiwarce Google.

ROAS

ROAS – (Return Of Ad Spend) – przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet.

ROI

ROI (return of investment) – współczynnik zwrotu z inwestycji, zaliczany do grupy wskaźników rentowności. Jest stosunek zysków do kosztów reklamy. Pokazuje rzeczywisty wpływ reklam AdWords na działalność firm.

Rozszerzenia reklam

Rozszerzenia reklam (ad extensions) – opcje reklam, które pozwalają na wyświetlanie obok reklam w wyszukiwarce dodatkowych elementów takich jak: adres firmy, telefon, linki dodatkowych podstron, ceny, informacje o firmie/produktach.

Sieć reklamowa Google

Sieć reklamowa Google – serwisy internetowe współpracujące z Google, na których Google zamieszcza reklamy swoich reklamodawców.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe (keywords) – pojedyncze słowa lub całe wyrażenia (frazy), które najtrafniej opisują produkty lub usługi oferowane przez reklamodawcę.

Trafność

Trafność – stopień dopasowania kampanii reklamowej do treści, których szuka potencjalny klient w internecie.

Współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji – średnia liczba konwersji na kliknięcie w reklamę.

Wykluczenia

Wykluczenia (negatives) – wykluczające słowa kluczowe to takie, dla których reklama nie zostanie wyświetlona.

Wynik Jakości

Wynik Jakości (quality score) – parametr, który szacuje jakość reklam. Wpływa na niego: przewidywany CTR, trafność reklamy, jakość strony docelowej.

Wyświetlenie reklamy

Wyświetlenie reklamy – sytuacja, gdy w wyszukiwarce zostaje wpisana jedna z fraz wykorzystanych w kampanii i nastąpi wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania.

 

#wiemyjak robić skuteczne kampanie AdWords

POZNAJ ofertę

04/07/2018
Michał Kliszczak

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Agnieszka pisze:

    Bardzo przydatny wpis! Dobrze jest sobie usystematyzować wiedze na temat AdWords. Pewnie będę wracała do tego artykułu regularnie!

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to