Wynik Jakości, czyli o tym, jak Google ocenia użyteczność Twojej reklamy

Wynik Jakości to jedno z kluczowych pojęć jeśli chodzi o reklamy AdWords. Wskaźnik ten określa jakość reklam na podstawie wybranych czynników, które są również istotne odniesieniu do pozycji reklam. Dowiedz się więcej o Wyniku Jakości w AdWords i zobacz, jak możesz go poprawić i uzyskać satysfakcjonujące wyniki kampanii.

Wynik Jakości i jego składniki

Przygotowanie właściwej i skutecznej reklamy AdWords nie jest łatwym zadaniem. Google też nieprzerwanie weryfikuje jakość reklam i użyteczność, oceniając je na postawie Wyniku Jakości.  Czym on właściwie jest oraz na co ma wpływ? Google wyjątkowo dba o to, by dostarczane użytkownikom treści były użyteczne oraz możliwie jak najtrafniej dopasowane do ich wyszukiwań. Wynik Jakości czuwa nad tym i określa na ile reklamy, strony docelowe i słowa kluczowe odpowiadają zainteresowaniom użytkownikom.

Czym jest Wynik Jakości?

Mowa o unikalnym wskaźniku mającym służyć oszacowaniu jakości Twoich reklam AdWords, wykorzystanych do nich słów kluczowych oraz stron docelowych. O Wyniku Jakości decydują trzy składniki:

Składniki te, w połączeniu z wysokością stawki oraz kilkoma innymi elementami, stanowić będą ranking reklamy, który ostatecznie zadecyduje o jej wyświetleniu, a także pozycji. Przedstawmy pokrótce poszczególne elementy Wyniku Jakości.

Co wchodzi w skład Wyniku Jakości?

To po pierwsze przewidywany współczynnik klikalności CTR, czyli stosunek kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń. Czynnik ten zależy częściowo od historii kliknięć oraz wyświetleń reklamy. Niegdyś był to jedyny wskaźnik oceny jakości – dziś natomiast pozostaje niejako w cieniu pozostałych dwóch. Kolejne czynniki to:

  • trafność reklamy – odnosi się on do treści reklamy, a dokładniej – określa, w jakim stopniu koresponduje ona ze słowem kluczowym,
  • ocena jakości strony docelowej – ocena trafności i przydatności strony docelowej, na którą kieruje reklama. Tu znaczenie ma przede wszystkim oryginalna i trafna treść, ale również przejrzystość witryny, łatwa nawigacja, a także szybkość ładowania strony.

Dlaczego Wynik Jakości jest tak ważny?

Wynik Jakości daje Ci wartościowe informacje – jak trafna jest Twoja reklama AdWords, czy charakteryzuje się wysoką jakością. To dobry sygnał, by dowiedzieć się czy reklama przyniesie Ci korzyści, będzie skuteczna i zainteresuje użytkowników. Ten wskaźnik jest też istotny z innego powodu – ma wpływ na sam ranking reklamy. Co oznacza to w praktyce? Za każdym razem, kiedy użytkownik wyszukuje konkretny produkt bądź usługę, dana reklama bierze udział w aukcji, a tym samym wyliczany jest jej ranking. Wtedy też brane są pod uwagę konkretne czynniki, które mogą zadecydować o tym, czy i na jakiej pozycji zostanie wyświetlona.

Wśród wspomnianych czynników znajdują się właśnie składniki Wyniku Jakości!

O czym informuje Wynik Jakości?

Jak odczytywać Wynik Jakości AdWords? Wartość, którą osiąga, mieści się w przedziale od 1 do 10. Wysoki wynik oznacza, że Twoja reklama oraz strona docelowa są trafne i przydatne dla użytkowników. Niski wynik oznacza natomiast, że Twoja reklama nie jest odpowiednio użyteczna oraz nie do końca odpowiada na potrzeby osób poszukujących konkretnego produktu czy usługi. W takim wypadku powinieneś zastanowić się, jak możesz zoptymalizować swoje wyniki.

Jak go poprawić?

Musisz skupić się na trzech składnikach Wyniku Jakości – aby poprawić wskaźnik, najlepiej przyjrzeć się jego składowym. Zastanów się więc co możesz zrobić, aby uzyskać bardziej trafną reklamę, poprawić przewidywany CTRjakość strony docelowej. Przedstawiamy przykładowe sposoby:

  • Kiedy jesteś jeszcze na samym początku swojej przygody z Google AdWords, warto szczegółowo przyjrzeć się swoim reklamom, a gdy nie jesteś pewien jak zadbać o ich jakość, najlepiej zwrócić się do specjalistów. Atrakcyjna reklama powinna zawierać odpowiedni tekst reklamowy, który zachęci do kliknięcia. Warto podkreślić korzyści płynące ze skorzystania z Twojej oferty a także stosować wezwania do działania CTA i eksperymentować. Dzięki temu masz szansę poprawić przewidywalny CTR, a tym samym zadbać o odpowiednio wysoki Wynik Jakości.
  • Kolejną kwestią może być poprawa trafności Twojej strony docelowej. Reklama musi korespondować ze stroną – wykorzystane w kampanii słowa kluczowe oraz sama treść reklamy powinny odpowiadać temu, co użytkownik na niej znajdzie. Warto zatem zadbać o to, aby strona była użyteczna i zawierała to,  czego faktycznie szuka użytkownik wpisują wybraną frazę w Google.
  • Ważna jest też jakość Twoich słów kluczowych. Możesz zastanowić się nad wstrzymaniem mało skutecznych słów, jednak wcześniej warto sprawdzić, czy możliwe jest poprawienie CTR (współczynnika klikalności) za pomocą ulepszenia treści reklamy. Można również pokierować reklamy na inną podstronę, czy wyodrębnić dla takich słów osobną grupę reklamową i stworzyć pod nie nowe reklamy. Warto też zwrócić uwagę na jedną ważną kwestię. Jeśli stwierdzisz, że któreś ze słów nie jest Ci już potrzebne (choćby ze względu na zmianę asortymentu lub oferowanych przez Ciebie usług), nie usuwaj go! Historyczny CTR Twoich słów kluczowych oraz reklam jest dla Google bardzo istotny.
  • Możesz też wykluczyć mało skuteczne miejsca docelowe – te, w których Twoje reklamy, mimo wyświetlania, nie interesują użytkowników. Lepiej z nich zrezygnuj, gdyż mają one negatywny wpływ na Wynik Jakości. Słowem – zaniżają go. Podobnie jest z mało efektywnymi obszarami geograficznymi – możesz zrezygnować z kierowania reklam na te obszary, które skutkują niezbyt zadowalającymi statystykami. #wiemyjak

Na co wpływa dobry Wynik Jakości?

Im lepiej Twoje reklamy oraz strony docelowe będą pasować do zapytań użytkowników oraz odpowiadać na nie, tym większą wartość osiągnie Twój Wynik Jakości. Przełoży się to przede wszystkim na niższy rzeczywisty koszt kliknięcia (CPC), mniejsze stawki, a co najważniejsze – wyższą pozycję reklamy.

Odpowiednio wysoki wskaźnik może przynieść korzyści reklamodawcy – świadczy on o wysokiej jakości reklamy, co sprawia, że istnieje duża szansa, że użytkownik w nią kliknie, a jeśli zachęci go strona – zrealizuje zakup. Im wyższy Wynik Jakości, tym większa szansa na sukces prowadzonej kampanii.

Przygotujemy dla Ciebie atrakcyjną i skuteczną reklamę AdWords. Skontaktuj się z nami!

#wiemyjak prowadzić kampanie reklamowe

NAPISZ do nas

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja 10/03/2016aktualizacja 31/05/2017

31/05/2017
Marta Bongilaj

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Zostań Bajkowym Bohaterem III
Weź udział