Architektura informacji i SEO – 5 kroków, które możesz zrobić już dziś

Kilka słów od autora:

Dziękuję zespołowi EACTIVE za zaproszenie do opublikowania mojego artykułu w języku polskim. Myślę, że jego wydźwięk jest uniwersalny – budowanie architektury informacji opiera się na takich samych zasadach w Polsce, jak i na całym świecie. Artykuł kierowany jest głównie do właścicieli małych biznesów internetowych oraz osób, które chcą dowiedzieć się czegoś więcej na temat organizacji struktur witryn internetowych.

Niektórymi obszarami biznesu najlepiej zająć się samemu – znasz swoich klientów i usługi jak nikt inny. Jeżeli zarządzasz małą stroną, nie potrzebujesz ekspertów SEO, aby zbudować właściwą architekturę informacji. Ten artykuł pokaże Ci, jak w kilka godzin zorganizować strukturę Twojej strony (i mieć z tego satysfakcję).

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

1. Określ swój biznes

Zastanów się przez chwilę nad tożsamością swojej marki. Określ również główny cel swojej witryny.

Jeżeli posiadasz agencję zajmującą się designem, ogromne znaczenie ma sam wygląd strony. Zależy Ci na tym, aby jej struktura pozostała stosunkowo mała i łatwa w obsłudze. W tym przypadku prawdopodobnie preferujesz wizualną komunikację ze swoimi klientami, więc kładziesz główny nacisk na promocję swojego portfolio.

Możesz również posiadać agencję ubezpieczeń zdrowotnych. Poza sprzedażą ubezpieczeń, Twoją misją jest dzielenie się informacjami z zakresu prawa ubezpieczeniowego, newsami i najlepszymi ofertami. Chcesz być autorytetem w swojej branży, ponieważ zależy Ci na zaufaniu potencjalnych klientów.

Teraz możesz nazwać swój biznes. Kogo szukają potencjalni klienci, szukając Ciebie? Firmy/agencji/specjalisty/freelancera? Powinieneś zdefiniować, czym jest Twój biznes na stronie głównej, stronie “O nas” lub innej substytucyjnej stronie Twojej witryny.

architektura_informacji

2.  Posłuchaj swoich klientów

Wykonaj research słów kluczowych, ale zamiast zaczynać od Google Keyword Plannera, zacznij od słuchania swoich klientów. Możesz kontaktować się z nimi bezpośrednio, podglądać ich dyskusje na forach i w social media, stworzyć dedykowane ankiety i tak dalej. Skup się na języku, którego używają i zanotuj wyrażenia, które najlepiej pasują do Twojej witryny. Następnie, podziel te wyrażenia na 3 grupy:

  1. Odnoszące się do Twojego biznesu ogólnie,
  2. Odnoszące się do grup Twoich produktów/usług,
  3. Odnoszące się do konkretnych produktów/usług.

Teraz możesz użyć Google Keyword Plannera do “zabawy” z Twoimi słowami kluczowymi. Na ich podstawie możesz znaleźć nowe i sprawdzić jak bardzo są popularne wśród użytkowników Google. Idealne keywordy to takie, które mają wysoką ilość wyszukiwań i małą konkurencyjność. Pamiętaj jednak o zasadzie numer 1 – słowa kluczowe muszą być odpowiednie dla Twojej niszy, a także muszą przynosić ruch, który jest wartościowy dla Twojego biznesu.

3. Zlokalizuj strony transakcyjne i informacyjne

Większość witryn biznesowych składa się z dwóch rodzajów stron:

  1. Takich, które sprzedają
  2. Takich, które informują

Jako właściciel witryny internetowej, powinieneś być świadom roli każdej ze stron w architekturze informacji. Może się również okazać, że zlokalizujesz trzeci rodzaj stron, który nie są stworzony do sprzedawania, ani informowania. Są one zbędne – powinieneś je przeprojektować lub usunąć.

architektura_informacji3

Podziel strony swojej witryny we wspomniane grupy. Przynależność do grupy będzie miała duży wpływ na pozycję każdej z nich w strukturze. Nie tylko blog (jeżeli go posiadasz) powinien należeć do stron informacyjnych, ale również strona “O nas”, “Polityka prywatności”, “Informacje o dostawie” oraz wszystkie inne strony, które nie są częścią Twojego lejka sprzedażowego. Strony transakcyjne istnieją natomiast po to, aby osiągnąć główny cel Twojej witryny i zasługują na specjalną uwagę.

4. Stwórz kategorie swoich produktów/usług

Kategoryzacja jest szczególnie ważnym krokiem podczas budowania struktury Twojej witryny. Powinna ona sprawić, że struktura będzie zrozumiała, a nawigacja łatwa. Kategoryzacja ma na celu pomóc użytkownikowi znaleźć drogę ze strony A do strony B poprzez logiczną sekwencję klików.

Spójrz na swoją listę słów kluczowych, aby znaleźć te, które najlepiej nadają się na główne kategorie. Jeżeli zdecydujesz się na kategoryzację, to URL każdego produktu/usługi powinien zostać przydzielony do jednej z kategorii. Potraktuj kategorie jako unikalny zestaw elementów, który może zostać dalej podzielony na mniejsze zbiory produktów/usług. Jeden URL nie może należeć do dwóch kategorii tego samego poziomu jednocześnie.

architektura_informacji2

Możesz również zastosować kategorie w odniesieniu do stron informacyjnych. Na przykład, blog z branży nieruchomości może zawierać kategorie: “Wiadomości z rynku nieruchomości” oraz “Trendy w architekturze”. Pamiętaj, że te kategorie również mogą być wykorzystywane po to, aby zdobywać wartościowy ruch organiczny.

5. Przygotuj wizualizację architektury informacji

To jest ostatni krok projektowania architektury informacji. Kiedy już masz zebrane i skategoryzowane wszystkie dane, chcesz zwizualizować hierarchię poszczególnych stron i kategorii. W Internecie znajduje się wiele darmowych narzędzi, które mogą posłużyć do tego zadania. Możesz to również zrobić na tradycyjnej kartce (papier jest cierpliwy). Umieść swoją stronę główną w centrum, następnie połącz ją ze wszystkimi transakcyjnymi oraz informacyjnymi stronami z pierwszego poziomu. Kiedy dodasz już wszystkie poziomy, możesz zobaczyć jak duża jest tak na prawdę struktura Twojej strony. W zależności od tego, jak szczegółowy powinien być Twój rysunek, możesz ograniczyć strukturę do kategorii, albo zejść niżej, aż do pojedynczych stron.

Spójrz na część przykładowej struktury narysowanej w draw.io:

architektura_informacji_eactive

Stworzenie architektury informacji nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać, prawda?

Kolejne kroki

Prawdopodobnie zastanawiasz się co zrobić dalej. Po wykonaniu opisanych kroków masz gotową do implementacji, nową strukturę dla swojej witryny.

Następnie możesz:

  • Zbudować landing pages uwzględnione w Twojej strukturze lub, w niektórych przypadkach tylko inaczej zaaranżować istniejące,
  • Zoptymalizować wszystkie landing pages (meta tytuły i opisy, tagi H, nazwy obrazków, teksty alternatywne dla obrazków oraz – jeśli techniczna optymalizacja nie jest Ci obca – analizę TF*IDF),
  • Wygenerować nową sitemapę w oparciu o nową strukturę Twojej witryny i dodać ją do Google Search Console.

Właśnie zbudowałeś własną architekturę informacji i zrobiłeś to bardzo dobrze!

Źródło: https://goralewicz.com/blog/information-architecture-and-SEO/

Autorem artykułu jest Kamila Janczak, specjalista on-page SEO w firmie Elephate, zajmującej się SEO oraz content marketingiem na rynkach międzynarodowych.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz