Badanie użyteczności stron. Dlaczego ocena strony internetowej ma znaczenie?

Kiedy można stwierdzić czy strona jest użyteczna i user friendly? Jeśli użytkownik trafi na naszą witrynę bardzo szybko jest w stanie zweryfikować czy prezentowane na niej treści odpowiadają jego zapytaniu. To, jak wygląda strona, jak ułożone są poszczególne elementy, jak dobrano kolorystykę witryny, a także parametry techniczne np. szybkość wczytywania się treści – to wszystko decyduje o użyteczności strony. Dodatkowo użyteczność strony jest ważnym czynnikiem funkcjonowania biznesu w rzeczywistości online. Warto zatem zdecydować się na badanie użyteczności swojej strony www i dowiedzieć się, co się sprawdza, a co wymaga poprawy. #wiemyjak

Badanie użyteczności - co Ci powie o Twojej witrynie?

Jak sprawdzić stronę internetową pod kątem użyteczności?

Sprawdzając stronę pod kątem użyteczności musimy pamiętać, że przede wszystkim zależy nam na użytkowniku. To właśnie użytkownik ma mieć jak największą przyjemność z użytkowania naszego serwisu. Dobrze jest zatem zadbać o funkcjonalne, proste i łatwe w obsłudze menu, dzięki czemu łatwiej będzie znaleźć potrzebne informacje. Przejrzysty układ strony również pozwoli odnaleźć się w serwisie, zwłaszcza, że użytkownicy przeważnie skanują, przelatują wzrokiem po witrynie skupiając większą uwagę na tym, co przyciągnie ich wzrok. Pamiętajmy, że wygląd strony to nie tylko przejrzysty układ i dopracowany design. To także zaplanowanie miejsca na reklamy, żeby nie przeszkadzały w trakcie korzystania z serwisu i nie odwracały uwagi od właściwych treści. Warto również pozbyć się obciążających skryptów i zbędnych animacji.

Badanie użyteczności strony – jakie są możliwości?

1. Analiza ekspertów

Metodą, z której możesz skorzystać, jeżeli chcesz sprawdzić swoją stronę pod kątem użyteczności, jest zwrócenie się o pomoc do ekspertów. W wielu firmach powstają osobne działy odpowiedzialne za analitykę internetową. Inną opcją jest zwrócenie się do agencji seo, która doskonale wie, że pozycjonowanie stron bez badania użyteczności i analityki internetowej nie funkcjonuje. Przeprowadzona przez ekspertów analiza pozwoli stwierdzić czy wygląd strony (jej design) jest odpowiedni dla użytkownika, jak układa się architektura informacji, jaki jest układ strony i nawigacja po niej, a także czy strona jest funkcjonalna. Audyt UX przeprowadzany jest w oparciu o doświadczenie ekspertów.

Analiza ekspercka pozwoli zidentyfikować podstawowe błędy i problemy, które utrudniają korzystanie z Twojego serwisu. Zadaniem ekspertów jest również przetestowanie różnych rozwiązań. Przeprowadzając audyt, podstawą jest postawienie określonych hipotez odnośnie użyteczności witryny. Hipotezy są oparte o dane statystyczne uzyskane z Google Analytics oraz wynikają z doświadczenia ekspertów. Następnym etapem jest weryfikacja hipotez poprzez wykorzystanie różnych narzędzi, np. zastosowanie testów A/B. Taka ocena strony internetowej pozwala wyłonić elementy, które wymagają zmiany czy ulepszenia.

Eksperci mogą przetestować stronę internetową również w oparciu o ocenę heurystyczną. Dzięki takiemu podejściu sprawdzają m.in. czy użytkownik wie, jakie zmiany pojawiają się na danej stronie i czy otrzymuje i w jaki sposób otrzymuje powiadomienia, czy rozumie wszystkie informacje umieszczone na stronie. Jedną z zasad heurystycznych w tym ujęciu jest także zapewnienie wolności użytkownikowi. Oznacza to dla użytkownika swobodę w nawigacji i wykonywaniu działań na stronie. Kolejną rzeczą wartą przeanalizowania jest zachowanie spójności na stronie. Czy przyciski call to action są takie same w obrębie całej witryny, jaki mają kształt i gdzie są umieszczane. Eksperci dzięki ocenie heurystycznej są w stanie przeanalizować i sprawdzić wiele elementów witryny, a konsekwencją tych działań będzie strona dostosowana do użytkownika :)

2. Audyt benchmarkingowy

Porównanie z konkurencją, która odnosi sukcesy na rynku może dostarczyć ciekawych informacji na temat funkcjonowania w danej branży. Dobrze jest mierzyć wysoko i korzystać z już sprawdzonych rozwiązań, dlatego porównanie ze stronami uznawanymi za wzorcowe w danej branży jest istotne. Podczas takiego audytu warto zwrócić uwagę na zwartość, funkcjonalność i wygląd stron naszej konkurencji. Nie bójmy się czerpać z doświadczenia innych, ale starajmy się również wprowadzać własne rozwiązania.

3. Zachowanie użytkowników

Kto nam dostarczy wartościowych informacji na temat użyteczności naszej strony jak nie użytkownicy!? Sprawdzenie jak poruszają się po stronie, jakie elementy zwracają ich uwagę pozwoli usprawnić witrynę internetową. Zachowania użytkowników możemy sprawdzić wybierając grupę fokusową i obserwując ich zachowania przez wyznaczonych do tego zadania moderatorów lub z wykorzystaniem sprzętu do eyetrackingu. Drugim sposobem jest zdalne śledzenie ich zachowań.

Badanie z udziałem moderatora polega na określeniu konkretnych zadań, które musi wykonać badana grupa. W ten sposób możemy określić czy badani bez problemu wykonują polecone im zadania, czy nie mają problemu w poruszaniu się po serwisie oraz czy w ogóle napotykają trudności w korzystaniu z serwisu. Inną formą takiego badania jest badanie eyetrackingowe, które pozwala analizować ścieżkę wzroku użytkownika, który przegląda naszą stronę i w ten sposób odzwierciedlić jego proces decyzyjny. Metoda ta pozwala na uzyskanie takich informacji jak: gdzie użytkownik skupia swój wzrok, jak długo i na których obszarach skupia uwagę, a które całkowicie pomija oraz jak rozmieszczenie poszczególnych elementów i ich wielkość przyciągają uwagę użytkownika. Następnie tworzona jest mapa cieplna. Kolory na takiej mapie mają różne natężenie i odpowiadają zainteresowaniu użytkownika poszczególnymi obszarami strony www. Taka ocena strony internetowej jest kosztowną opcją, ale można znaleźć firmy specjalizujące się w takich właśnie badaniach.

Zdalne śledzenie zachowań użytkowników skupia się przede wszystkim na śledzeniu ruchu myszki na stronie. Takie badanie można wykonać przy pomocy przeznaczonych do tego programów, np.HotJar czy Crazy Egg. Dzięki temu, rejestrowany będzie ruch myszki, przez co dowiemy się jak po stronie poruszają się użytkownicy, w co klikają, jakie zakładki otwierają czy jak przewijają stronę. Zapisany ruch również może stworzyć tzw. heatmapę, która pokazuje miejsca serwisu skupiające największą uwagę użytkowników. Pomaga to umieścić w tych obszarach najważniejsze informacje.

Ocena strony internetowej ma znaczenie!

Tworzenie własnej strony internetowej, niezależnie czy robi się to samemu, czy powierza specjalistom, zawsze zajmuje czas i wymaga przemyślanej koncepcji. W wielu przypadkach okazuje się również, że mimo starań i wysiłku włożonego w projekt witryny, nie spełnia ona głównego celu jej istnienia. Nie przynosi zysku, nikt jej nie odwiedza, użytkownicy nie chcą spędzać czasu na stronie. To właśnie w tym momencie kluczowe znaczenie ma użyteczność. Warto zatem dążyć w tej kwestii do perfekcji!

Jeżeli zadbasz o użyteczność swojej strony możesz również zadbać o wzrost ruchu. Ruch na stronie jest ważną informacją o jej funkcjonowaniu dla Google, co przekłada się później na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że strona powinna być intuicyjna, aby użytkownik wiedział czego ona dotyczy i nie opuścił jej po kilku sekundach. Nie chcesz przecież, żeby wzrósł współczynnik odrzuceń, a niestety nawet najbardziej wartościowe treści nie zatrzymają użytkownika na stronie, jeśli poruszanie po niej będzie dla niego męczące.

Dobrze przeprowadzone badanie użyteczności dostarczy wielu wartościowych informacji, ale przede wszystkim przełoży się na funkcjonowanie naszej strony. W końcu od użytkownika, który trafi na naszą witrynę oczekujemy określonych czynności, czy to dokonania zakupu, przeczytania artykułu czy wysłania zapytania. Ocena strony internetowej pozwoli nam zorientować się w którym miejscu umieścić dane wezwanie do działania, jakiej wielkości powinny być napisy itd. W konsekwencji zadowolony będzie i użytkownik i właściciel witryny :)

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

28/09/2018
Iga Katulska

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Tomek pisze:

    Możecie powiedzieć coś więcej o heat maps w Google Analytics? Z tego, co wiem, zostało to wycofane z Google Analytics i nie jest nadal wspierane i tego już nie można znaleźć w UI GA. A zostało wycofane, bo działało tragicznie. Przybliżycie ten temat bardziej? No nie wiedziałem, że pojawiło się coś nowego?

  2. Iga Katulska EACTIVE pisze:

    @Tomek

    Masz całkowitą rację. Nie ma już tej funkcji w Google Analytics. Do artykułu wkradł się błąd. Już został poprawiony. Dziękujemy za czujność :)

    Warto natomiast sprawdzić inne dostępne programy, dzięki którym można uzyskać heat maps i sprawdzić, co dzieje się na naszej stronie.

  3. Janina pisze:

    Dokładnie, trzeba wiedzieć, które elementy naszej strony się sprawdzają, a które wymagają poprawy. Pomoc osób, które znają się na tworzeniu strony też jest przydatna, żeby potem nie być niemile zaskoczonym, że strona jest odpychająca i nikt nie chce jej odwiedzać.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to