Co to jest Page Rank, czyli ranking Google

Obecnie Page Rank i jego znaczenie dla pozycjonowania zostało nieco przytłumione, a to za sprawą działań Google, które jak się okazało dążyły do zaprzestania podawania informacji o jego wartości. Coraz rzadsze aktualizacje aż w końcu usunięcie przez Google wskaźnika Page Rank z Toolbar (dodatku do przeglądarki informującego o wartości Page Rank aktualnie wyświetlanej strony.) rozpoczęły dywagacje o przejściu Page Rank do historii. Czy na pewno Page Rank zniknął? Jakie znaczenie dla pozycjonowania miał wcześniej? Przeczytaj i poznaj odpowiedź na te pytania.

Co to jest Page Rank?

To pierwszy ranking stron www Google, z którym zazwyczaj miał do czynienia każdy właściciel strony, chcący ją pozycjonować.

Page Rank pojawił się w 1998 roku, został stworzony przez założycieli Google – Larry’ego Page i Sergeya Brina. Był on wyliczany automatycznie przez opatentowany algorytm i miał za zadanie wiarygodnie oceniać strony internetowe. Page Rank, czyli ranking stron www, to ocena wartości strony wyrażana w postaci liczby na podstawie jakości oraz ilości prowadzących do witryny linków z innych stron.

Był on wykorzystywany tylko przez wyszukiwarkę internetową Google, która nadaje stronom www, które zostały wcześniej zaindeksowane, określoną wartość. Zaczyna się od zera, a potem, przy każdej aktualizacji, strona może zyskać w rankingu Google albo stracić. Page Rank w SEO dawał przede wszystkim pogląd na to jak strona odbierana jest przez wyszukiwarkę i umożliwiał zaplanowanie prac nad rozwojem strony i pozyskiwaniem wartościowych linków.

Page Rank strony i linki przychodzące

Początkowo dla wartości Page Rank najważniejsza była ocena tekstu na danej stronie, wartościująca go tym wyżej, im więcej innych stron się na niego powoływało, linkując do niego. Potem wprowadzono jeszcze ulepszenie, zgodnie z którym oceniana jest jeszcze wartość stron, które linkują do naszej strony. Im większa wartość strony (wyższy Page Rank), która do nas linkuje, tym lepiej dla nas i dla naszej strony. Czyli, im więcej linków ze stron z wysokim Page Rank, tym wyższy Page Rank naszej strony.

 

ranking w google

Ponadto na wysokość Page Rank miały wpływ także słowa kluczowe oraz liczba osób, które odwiedzają naszą witrynę.

Jak można było sprawdzić jak wypadamy w tym rankingu stron www? Istniało kilka sposobów. Wiele stron posiadało wbudowane wtyczki, które wyświetlały ich własny Page Rank.

Samodzielnie można było sprawdzić Page Rank na wielu stronach w sieci, w których znajdowały się odpowiednie moduły. Wystarczyło tam wpisać nazwę strony i poczekać na wynik.

Równie popularnym sposobem sprawdzenia Rankingu w Google było wykorzystanie rozszerzeń do popularnych wyszukiwarek, takich jak Google Chrome czy Mozilla Firefox, które to rozszerzenia automatycznie pokazują Page Rank odwiedzanych stron. Na początku marca 2016 roku rozszerzenie Toolbar umożliwiające sprawdzenie Page Rank zostało usunięte przez Google. Był to jeden z kilku znaków, po którym użytkownicy zaczęli zastanawiać się nad użytecznością Page Rank i czy Google nie zamierza z niego zrezygnować, o czym dokładniej przeczytacie w następnym akapicie.

Czy Page Rank strony był bardzo dobrym wskaźnikiem? Raczej nie, albowiem w wielu przypadkach nie brał on pod uwagę tego, jaką rzeczywistą wartość ma dana strona. Przykładowo, niskiej jakości strona, do której linkowano z trzystu innych stron (mających już Page Rank rzędu 3 i 4), dość szybko osiągała również wysoki Page Rank. Tak dawniej budowano zaplecza do pozycjonowania stron, zaśmiecając sieć tysiącami nikomu niepotrzebnych stron. Tymczasem strona z merytoryczną treścią wysokiej jakości, pozycjonowana zgodnie z regulaminami wyszukiwarek, mogła mieć po kilkunastu miesiącach Page Rank 0.

Po wielu zmianach w algorytmie, brał on pod uwagę także jakość treści zawartych na stronach.

Page Rank nie był skuteczny w przypadku stron lub blogów, które korzystają z subdomeny – na przykład StronaPrzykładowa.wordpress.com. Wówczas Page Rank określał wartość domeny nadrzędnej (WordPress.com), a nie subdomeny.

Page Rank – istnieje czy już nie?

Z czasem Page Rank stał się narzędziem manipulacji i coraz częściej wykorzystywany był do niezgodnego z wytycznymi Google handlu linkami i sztucznego podbijania rankingu stron www. Google mając tego świadomość zaczęło powoli wycofywać się z publikowania informacji o wartości Page Rank.

Najpierw, w 2009 roku wskaźnik został usunięty z ówczesnego Google Webmaster Tools (obecnie Google Search Console). Następnie, w latach w latach 2010 – 2013, aktualizacje rankingu Google przeprowadzano co cztery lub pięć miesięcy, a z czasem coraz rzadziej. Wiele osób z branży sugerowało, że aktualizacja w grudniu 2013 roku była tą ostatnią i mieli racje. Od tego czasu Page Rank nie był aktualizowany, a w październiku 2014 roku podczas hangoutu Google, John Mueller w odpowiedzi na pytanie uczestnika o aktualizację PR potwierdził, że nie będzie dalszych aktualizacji. Do października 2016 roku mimo braku uaktualnienia, informacje o Page Rank były jeszcze dostępne. Po tym czasie jak już wspominaliśmy usunięto funkcję wyświetlania wartości wskaźnika z Google Toolbar.

Czy to oznacza przejście Page Rank do historii? Oczywiście, że nie. Google potwierdziło na Twitterze, że mimo usunięcia informacji z Toolbar, mechanizm Page Rank nadal jest używany do ustalania rankingów. Mimo że nie można powiedzieć, iż Page Rank przeszedł do historii to trudno nie zgodzić się z powszechnymi opiniami, iż jest on tylko wewnętrznym wskaźnikiem dla Google. Dla zewnętrznego użytkownika nie stanowi w tym momencie wartości użytkowej.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

POZNAJ OFERTĘ

21/08/2014
Michał Kliszczak

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Kamil pisze:

    Czasy kiedy Page Rank funkcjonował niestety mnie ominęły, pozycjonowaniem strony zainteresowałem się kiedy już nie był aktualizowany, choć z tego co wynika z powyższego artykułu i tak nie do końca był to wartościowy wskaźnik. Szkoda, że nie zastąpiono tego niczym bardziej udoskonalonym, bo idea Page Rank całkiem mi się podoba. Byłaby pomocna przy zrozumieniu czy moje działania faktycznie poprawiają jakość strony.

  2. adam pisze:

    zainteresowal mnie ten artykul nietety, skoda ze teraz sporo sie zmienilo…

  3. Grzegorz pisze:

    Więc Page Rank Nie istnieje ale istnieje. Taki mały paradoks. Z jednej strony może i lepiej, bo i tak już zbyt dużo śmieci trafiło niepotrzebnie do sieci.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to