Czy strona firmowa typu one page to dobre rozwiązanie?

Pozycjonowanie / SEO

Ostatnio coraz więcej przedsiębiorców aktualizuje swoje strony internetowe, aby były bardziej przejrzyste, intuicyjne oraz czytelne. Te działania mają na celu przyciągnięcie klientów i użytkowników portali, którzy zmęczeni już są witrynami przepełnionymi niedostosowanymi do ich urządzeń i błędnie się ładującymi multimediami i treścią. Internauci sprawnie poruszają się w internecie, dlatego oczekują stron www, które będą przyjazne oraz łatwe w obsłudze. I takie zdają się być one page website, które zaczynają być powszechnie wykorzystywane przez przedsiębiorców jako strona firmowa. Czy witrynę typu one page łatwo jest pozycjonować? Jakie działania SEO powinny zostać przeprowadzone, aby taka strona osiągnęła stabilną i wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania?

Czym jest one page website?

One page website jest to strona internetowa, która nie składa się z wielu podstron. Jest to witryna zbudowana na wyłącznie jednej stronie (karcie), zaopatrzonej w menu i podzielonej na segmenty. Poszukując poszczególnych treści, użytkownik klika w spis treści, a następnie zostaje przekierowany do konkretnego miejsca, gdzie znajduje się interesująca go treść. Przykładowo na stronach firmowych dane kontaktowe znajdują się zazwyczaj na samym końcu strony internetowej. Jeśli użytkownik chce do nich dotrzeć, może przejechać kursorem na sam dół one page, bądź kliknąć odpowiednią ikonę w menu – wtedy zostanie automatycznie przekierowany do danych adresowych firmy.

One page website można więc porównać do strony głównej, na której znajdują się połączone podstrony. Poszczególne zakładki są zintegrowane pionowo, czyli znajdują się jedna pod drugą i przewijają się przed oczami użytkownika, kiedy ten chce znaleźć interesujące go treści. O tym jak ciekawe mogą być strony zbudowane na jednej karcie, można się przekonać zapoznając się z 9 inspirującymi stronami typu one page.

Kto korzysta z one page website?

Strony one page powstały z myślą o urządzeniach mobilnych, które w pewnym stopniu ograniczają swobodne poruszanie się po tradycyjnych witrynach zbudowanych w oparciu o stronę główną oraz podstrony. Użytkownik, korzystający ze smartfona czy tabletu, szybko może przescrollować stronę i odszukać to, co jest mu w danej chwili potrzebne. Poruszanie się po witrynie za pomocą zakładek, bywa przy nieodpowiednio dostosowanych stronach bardziej skomplikowane i uciążliwe.

Sporną kwestią jest to, czy strona firmowa powinna być witryną typu one page. Każdy specjalista od e-marketingu widzi to inaczej. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jakie funkcje ma spełniać witryna danego przedsiębiorstwa. Rozbudowane strony firmowe, udostępniające swoim użytkownikom ogrom informacji, będą mało użyteczne w postaci one page website. One page sprawdza się w przypadku stron firmowych, które mają służyć jako wizytówki danego przedsiębiorstwa. Zamieszczenie podstawowych informacji i przekazanie ich użytkownikowi na one page będzie efektywniejsze i skuteczniejsze.

Pozycjonowanie one page

Większość specjalistów SEO zgadza się, że one page website są trudniejsze w pozycjonowaniu niż tradycyjne witryny internetowe. Już na początku procesu budowy takiej strony należy mieć na uwadze jej odpowiednie zaprogramowanie – podział na sekcje i wprowadzenie nazewnictwa poszczególnych bloków, zastosowanie podtytułów, opatrzenie opisami grafiki znajdującej się na stronie. Można również przypisać kolejnym blokom osobny adres URL, dzięki czemu roboty działające w wyszukiwarce będą poprawnie indeksowały treści opublikowane w poszczególnych sekcjach. Poniżej przedstawionych zostało kilka kluczowych wskazówek, przydatnych w pozycjonowaniu one page website.
eactive_ilustracja-94_v3

Zwróć uwagę na link building

Link building jest bardzo ważnym czynnikiem, który będzie wpływał na pozycjonowanie one page. Jeśli poszczególnym sekcjom swojej strony nadałeś indywidualne adresy URL, warto byłoby tworzyć linki prowadzące także do tych sekcji. Plusem one page jest to, że jeśli użytkownik trafi na jeden z twoich linków, to tak naprawdę trafia na całą stronę firmową. Link building jest ważny także dlatego, że one page website mają ograniczoną możliwość optymalizacji. Linkowanie pozytywnie wpływa na zwiększenie ruchu na stronach tego typu.

Postaw na jakość treści

Posiadasz one page. W jaki sposób odróżniasz się od konkurencji? Czy zwartość twojej treści przyciąga użytkownika? Czym go zainteresujesz? Takie pytania powinieneś postawić sobie przed stworzeniem strony firmowej w jednej karcie. One page website musisz zapełnić treścią, która będzie wartościowa dla internauty i sprawi, że zacznie on regularnie odwiedzać twoją witrynę i ją scrollować. Miej na uwadze, że w internecie jest wiele stron, które próbują przyciągnąć użytkowników. Wysokiej jakości treść zostanie także wychwycona przez algorytm Panda, zaimplementowany w wyszukiwarce Google’a. Strony typu one page są trudniejsze w rozbudowie o nowe treści, warto więc kierować się zasadą „mało, ale ciekawie”.

Zainteresuj się słowami kluczowymi

One page wiąże się także z ograniczoną przestrzenią, na której możesz opublikować treści. Posiadając taką stronę firmową nie „zapchasz” już jej wieloma słowami i frazami kluczowymi. Musisz dobierać je z rozmysłem. Sprawdź, jakie frazy są adekwatne do prowadzonej przez ciebie działalności. Wybierz te słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników i charakteryzują się niskim poziomem konkurencyjności. Skorzystaj z narzędzi analitycznych, które pozwolą ci ocenić wartość słów kluczowych dla twoje witryny. O tym jak dobrać słowa kluczowe, możesz przeczytać również na naszym blogu.

Dziel i zarządzaj treścią w sekcjach

One page website nie może być chaotyczna. Podziel treść na tematyczne sekcje, w których użytkownik z łatwością się odnajdzie. Stosuj także anchor text’y, które będą odsyłały internautę do poszczególnych kategorii znajdujących się na twojej stronie. Pamiętaj, że nikt nie lubi zdublowanych treści. Stwórz menu, które w intuicyjny sposób pozwoli poruszać się po twojej witrynie

Analizuj wyniki one page

Może się okazać, że one page nie jest dla ciebie. Analizuj ruch na stronie i wyciągaj wnioski. W niektórych przypadkach lepiej będzie wrócić do tradycyjnej witryny z zakładkami.

Data dodania: 07/09/2015   Autor: Jakub Lisiecki

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Z one page nie ma problemów o ile ktoś wie, po co się na takie rozwiązanie decyduje. Sprawa oczywista, że jeśli firma ma szeroko zakrojoną działalność i do jej portfolio wchodzi np. 10 usług + 5 produktów, to osiągnięcie satysfakcjonujących efektów będzie trudne, bo i trudno o optymalizację onsite na kilkanaście różnych słów kluczowych. Z kolei przy 1 produkcie lub 1 usłudze one-page wydaje mi się satysfakcjonującym rozwiązaniem zarówno jeśli chodzi o wygodę użytkownika, jak i o budżet wydany na front-end i samo SEO.

  2. Konrad pisze:

    Jak mogę zrobić wspomniane przypisanie kolejnym blokom osobnych adresów URL?

  3. Piotr pisze:

    Dołączam do pytania Konrada: Jak zrobić przypisanie kolejnym blokom osobnych adresów URL?

  4. Klaudia Witek EACTIVE pisze:

    Osobne adresy URL można przypisać stosując JavaScript: http://stackoverflow.com/questions/824349/modify-the-url-without-reloading-the-page

  5. Dominik pisze:

    Z moich doświadczeń strony one page są robione firmom, które jeszcze nie myślą o pozycjonowaniu. Jest to pewnego rodzaju trend, któremu poddają się firmy bez większej wiedzy o celu takiej strony. Dopiero przy próbie pozycjonowania dowiadują się o lepszych możliwościach.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to