Czy warto inwestować w marketing wirusowy w internecie?

marketing wirusowy w internecie

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
Dowiedz się więcej o naszej ofercie pozycjonowania stron.

Reklamy pojawiają się wszędzie – w telewizji, prasie, radiu i oczywiście w internecie. Wiele firm inwestuje coraz większe pieniądze właśnie w marketing internetowy, gdyż taka reklama dociera praktycznie do nieograniczonej liczny osób. Można też mieć bardzo duży wpływ na grupę docelową, do której trafi konkretny przekaz. Coraz więcej firm chcących wypromować markę czy konkretny produkt decyduje się na działania typu marketing wirusowy. Zdania na ten temat są podzielone, jednak my wiemy jedno – dobrze przeprowadzony marketing wirusowy w internecie to warta uwagi inwestycja dla firmy. Dlaczego? O tym piszemy poniżej. #wiemyjak

Czym jest marketing wirusowy w internecie?

Marketing wirusowy czy też reklama wirusowa to jedna z bardziej specyficznych działań marketingowych. Mają one na celu inicjowanie sytuacji, w której potencjalny klient sam zacznie rozpowszechniać informacje dotyczące promowanego produktu lub usługi. Stąd też marketing wirusowy w internecie najczęściej kojarzy się z marketingiem szeptanym. Jednak nie do końca jest to dobre określenie, gdyż jak to niżej pokażemy na przykładach takich działań może być wiele więcej.

Przykłady marketingu wirusowego

Jak już wcześniej zostało to wspomniane marketing wirusowy, szczególnie w internecie ma na celu doprowadzenie do tego, że informacja „sama się rozejdzie”. Jest to swoista plotka, która dociera do wielu użytkowników internetu, w tym sieci społecznościowych. Dlatego specjaliści od marketingu wirusowego najczęściej do tego celu tworzą między innymi zabawne spoty reklamowe czy filmiki luźno nawiązujące do kampanii, zdjęcia, memy, a nawet legendy miejskie czy historie mające nawiązać w jakiś sposób do promowanego produktu. Niekiedy takie informacje są parodiowane i rozsyłane dalej w innej formie. Do działań marketingu wirusowego można zaliczyć również udostępnianie za darmo użytecznych informacji np. porad związanych z produktem lub usługą oferowaną przez firmę. Przykładem może być tutaj wydanie przez producenta produktów kulinarnych, darmowych broszurek z przepisami, w których wykorzystywane są promowane produkty.

Z marketingiem wirusowym wiążą się nieodzownie chwytliwe slogany, które często wchodzą do języka potocznego. Dobrym przykładem mogą być tutaj takie hasła reklamowe jak „A świstak siedzi i zawija je w te sreberka”,„Prawie robi wielką różnicę”, czy „A może frytki do tego?”

Marketing wirusowy jest wykorzystywany do kampanii komercyjnych (przykładem może być np. kampania „Serce i Rozum”) politycznych (kampania prezydenta Baracka Obamy z hasłem „Yes, We Can”) oraz społecznych (np. „Zabierz babci dowód”, „Nie czytaj” czy „Don’t vote”).

Marketing wirusowy – wady i zalety

Jak wszystkie działania w sieci tak i marketing wirusowy w internecie ma swoje wady i zalety. Trzeba jednak pamiętać, że specjaliści z dziedziny marketingu nie zawsze czuwają by nie doszło do sytuacji, która mogłyby mieć negatywny wpływ na promocję firmy. Dlatego zawsze przed podjęciem decyzji o działaniach z zakresu marketingu wirusowego należy przygotować odpowiednią i przemyślaną strategię. A po rozpoczęciu działań monitorować efekty.

Do zalet marketingu wirusowego zaliczyć należy przede wszystkim:
– relatywnie niski koszt dotarcia do potencjalnych klientów – dobrze przygotowana kampania wirusowa dotrze do ogromnej ilości osób, które stają się potencjalnymi nabywcami usługi;
– uzyskanie wysokiego zaufania do marki – marketing wirusowy w internecie daje możliwość kreowania wizerunku firmy i poszczególnych produktów czy usług;
– dobrze przygotowana kampania wzmacnia pozycję firmy na rynku i jest dobrym wsparciem dla głównych kampanii marketingowych;
– lepsza komunikacja z klientem – marketing wirusowy pozwala na badanie reakcji klientów oraz lepsze interakcje z nimi.
– dobra kampania wirusowa daje szybkie efekty – zainteresowanie produktem, usługą bądź marką bardzo szybko rośnie, szybciej niż w przypadku tradycyjnych kampanii reklamowych;

Do wad marketingu szeptanego należy zaliczyć przede wszystkim:
– brak pełnej kontroli nad rozprzestrzenianiem się reklamy;
– reklama może wywołać krytykę wśród osób o opiniotwórczej reputacji, co będzie skutkowało efektami odwrotnymi od zamierzonych;
-istnieje ryzyko tego, że kampania nie wywoła spodziewanego zainteresowania.

Marketing wirusowy to jedna z metod zwiększenia widoczności w internecie, jednak nie jedyna. Dla naszych klientów dobieramy indywidualne, sprawdzone metody promocji.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Szymon Owedyk pisze:

    A więc warto i nie warto. Należy więc zadbać o bezpieczny marketing wirusowy. Bo czasami buzz marketing jest traktowany jako zwykłe i naciągane posty reklamowe, a tak nie zawsze musi być :)