Jak pozycjonować strony mobilne?

Mobilne strony internetowe stają się coraz bardziej popularne z uwagi na to, że Google, coraz częściej w swoich algorytmach „docenia” właśnie takie rozwiązania. Witryny, które dobrze wyświetlają się na telefonach czy tabletach mają wyższą pozycję w wynikach mobilnych. Dla przypomnienia stronę można nazwać „przyjazną komórkom”, wtedy gdy dobrze prezentuje się na urządzeniu – jej treść nie wymaga powiększania czy przesuwania na boki. Niezwykle istotna jest też nawigacja po stronie – powinna być możliwa przy pomocy jednego palca, więc wszystkie ikony muszą mieć odpowiednią wielkość.

Dlatego tak znacząca jest odpowiednia optymalizacja strony mobilnej – w jaki sposób to zrobić? Oto kilka podpowiedzi.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Jak optymalizować stony mobilne

Strony mobilne – na co zwrócić uwagę?

Strona internetowa może stać się przyjazna urządzeniom mobilnym na kilka sposobów. Pierwszym coraz bardziej popularnym i zalecanym przez specjalistów jest strona responsywna. Jest to strona, której rozmiar (rozdzielczość, wielkość ikon itp.) sam dostosowuje się do rodzaju urządzenia. W przypadku strony responsywnej adres url i kod html zawsze pozostają takie same.

Innym często wykorzystywanym sposobem jest mobilny adres URL. W tym przypadku zarówno adres strony jak i kod html różnią się w wersji standardowej i mobilnej.

Po wprowadzonych zmianach warto sprawdzić jak działa strona na różnych urządzeniach. Szczególną uwagę należy zwrócić na to czy obrazy i czcionka wyraźnie się wyświetlają. Dobrze jest też unikać na stronie mobilnej wtyczek takich jak javascript, quick time player czy flash, gdyż większość z urządzeń mobilnych ich nie obsługuje.

Należy pamiętać również o aktualizacji kodu strony. Dzięki platformom takim jak WordPress jest to niezwykle proste i praktycznie „dzieje się” samodzielnie.

Twoja strona mobilna już działa – zoptymalizuj ją!

Sama optymalizacja strony mobilnej opiera się na podobnych zasadach co optymalizacja stron internetowych statycznych. Wyżej wspominaliśmy już o tym, żeby uważać na wtyczki, które mogą się nie otworzyć użytkownikom urządzeń mobilnych. Jest to ważne z uwagi na to, że nikt nie lubi gdy zamiast filmu, banera czy prezentacji widzi czarny prostokąt.

Kolejną rzeczą jest szybkość otwierania strony. Dlatego warto trzymać się zasady im mniej tym lepiej. Wygląd strony mobilnej powinien być raczej skromny – pozbawiony zbędnych grafik i ozdobników. Strona musi ładować się szybko. Przeciętny użytkownik urządzeń mobilnych wg badań nie czeka dłużej niż 3 sekundy na pełne załadowanie strony. Jeśli trwa to dłużej – wiadomo zamyka stronę i otwiera konkurencyjną. Specjaliści uważają, że strony mobilne nie powinny ważyć więcej niż ok. 20 kB, co pozwala na załadowanie w ok. 4 sekundy. Aby zmniejszyć wagę strony w miejscu obrazków można zastosować kod CSS. Dobrze jest też zadbać o to, aby treści umieszczone na stronie mobilnej były zwięzłe, gdyż osoby korzystające z takich stron szukają szybkich i konkretnych informacji.

Nie mniej ważne jest ułożenie treści na stronie – te najważniejsze powinny być u góry, mniej ważne na dole lub odpowiednio na pierwszym i kolejnych ekranach. Treść musi być również stosownie wyeksponowana na tle – musi się wyróżniać. Przykładowo beżowa czcionka na białym tle nie będzie widoczna. Warto też unikać połączeń kolorów, które będą męczyły oczy np. czerwona czcionka na granatowym tle. Jeśli chodzi o rozmiar to warto, aby było to co najmniej 16 pikseli.

Warto pamiętać, że większość z nas obsługuje swoje urządzenie mobilne palcem. Właśnie dlatego poszczególne elementy strony dostosowywanej do urządzeń mobilnych powinny być na tyle duże, żeby każdy mógł w nie swobodnie kliknąć bez konieczności skorzystania z zoomu. Według wielu specjalistów, minimalny rozmiar elementu do kliknięcia nie powinien być mniejszy niż 4×4 cm.

Strony mobilne – optymalizacja na podstawie danych

Wszystkie powyższe wskazówki są niezwykle ważne, jednak w czasie optymalizacji warto wziąć pod uwagę dane zbierane w raportach Google Analytics. Dzięki nim można dowiedzieć się, jakie informacje są najczęściej szukane na urządzeniach mobilnych i to właśnie je wyeksponować na pierwszym ekranie.

Mobilne strony internetowe – optymalizacja formularzy

Optymalizacja formularzy jest bardzo ważna, szczególnie dla sklepów internetowych. Pola do uzupełnienia formularza powinny być umieszczone ponad opisami lub pod nimi. Dzięki temu strona staje się węższa i kolejne pola dobrze widoczne. Istotna jest również forma informacji o postępie rejestracji czy składania zamówienia oraz wskazanie błędnie wypełnionego pola.

Optymalizując stronę internetową musimy pamiętać, że im prościej i przejrzyściej tym lepiej. Strona powinna mieć minimalistyczny układ, bez zbędnych grafik i wtyczek. Ułatwi to nawigację na stronie i odnalezienie potrzebnych informacji. Dzięki temu też stronę będzie łatwiej wypozycjonować w wyszukiwarce.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Andrzej pisze:

    40x40cm to troche dużo. Proponowałbym 4x4cm :)

    JS nie trzeba unikać. Mobilne przeglądarki nieźle sobie z nim radzą. No chyba, ze to cos mocno wypasionego. Ale jquery jest poprawnie obsługiwane.

    Z mobilnych adresów url juz dawno sie odchodzi na rzecz RWD. Jest to szybsze i bardziej przyjazne dla użytkownika i adminisratora.

    • Klaudia Witek EACTIVE pisze:

      Panie Andrzeju dziękuję za czujność. Już poprawiliśmy informacje we wpisie :)