Kto to jest copywriter i co go łączy z SEO?

Każdego dnia w sieci pojawiają się setki nowych stron, a na nich miliony znaków tekstu. Niektóre strony zachwycają i przyciągają uwagę na dłużej, inne angażują w niewielkim stopniu. Istotny wpływ na to ma to, kto przygotowywał treść umieszczoną na stronie. Jeżeli za tekstami stoi profesjonalny copywriter, to treści będą przyciągać i intrygować. W wielu innych przypadkach może być to zlepek słów stworzony pod roboty Google. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Google podkreśla na każdym kroku istotę tworzenia wartościowych i unikalnych treści. Ale przejdźmy do sedna kto to jest copywriter i jakie są jego zadania? #wiemyjak

copywriter seo

Czym jest copywriting?

Copywriting to pojęcie bardzo szerokie, w którym zawiera się zarówno copywriting internetowy (web copywriting), a także content copywriting i copywriting seo. O tym czym jest seo copywriting pisaliśmy już wcześniej na blogu. W skrócie – jest to tworzenie tekstów na potrzeby procesu jakim jest pozycjonowanie stron. Warto tutaj wspomnieć, że podobnie jak samo seo, tak i seo copywriting się zmienia. Tak więc copywriter seo musi dostosować swoją pracę do nowych algorytmów i wytycznych. Dzisiaj teksty pisane na potrzeby pozycjonowania stron stają się bardziej wartościowe, tak by były ciekawe dla osób je czytających, a nie tylko dla robotów wyszukiwarki.

Kto to jest copywriter?

Jeżeli copywriting to tworzenie tekstów – to idąc tym samym tokiem myślenia, na pytanie kto to jest copywriter możemy odpowiedzieć w następujący sposób: copywriter to osoba tworząca teksty. Jednak czy taka definicja copywritera wystarczy? Niestety nie. Copywriter to osoba tworząca wartościowe treści marketingowe, np. hasła reklamowe, scenariusze spotów, treści na strony internetowe, ulotki itp. Z biegiem czasu i rozbudową poszczególnych dziedzin marketingu internetowego oraz SEO wśród copywriterów pojawiły się osoby specjalizujące się w różnych dziedzinach pisania. Dlatego obecnie możemy wyróżnić między innymi takie osoby jak:

  • copywriter– to pojęcie najbardziej ogólne. Przyjęło się używać tego określenia dla nazwania osób zajmujących się tworzeniem treści typowo marketingowych takich jak wysokiej jakości artykuły sponsorowane, oferty marketingowe i treści mające na celu promocję firmy – np. hasła, teksty na ulotki itp.;
  • seo copywriter – to osoba, która w głównej mierze zajmuje się przygotowywaniem treści na potrzeby działań seo, czyli związanych z pozycjonowaniem. SEO copywriter musi nie tylko tworzyć wartościowy content, ale również zadbać o optymalizację tekstu (słowa kluczowe, układ tekstu, nagłówki, title czy description). W tej grupie copywriterwów można znaleźć najwięcej amatorów, którzy dorabiają pisaniem prostszych tekstów. Warto jednak wspomnieć, że osoba, która się zajmuje zawodowo przygotowywaniem treści seo, powinna posiadać podstawową wiedzę dotyczącą zasad pozycjonowania stron oraz przygotowywać teksty spójne, poprawne pod względem stylistycznym, ortograficznym i gramatycznym;
  • content writer – w tym przypadku można spotkać się również z określeniem web writer. Jest to osoba, która zajmuje się przygotowywaniem treści wysokiej jakości z przeznaczeniem do publikacji na stronach internetowych, np. na portale tematyczne, blogi, ale i mailingi czy oferty produktowe (content copywriting to jedno z narzędzi content marketingu);
  • ghost writer/autor widmo – autorami widmo nazywane są osoby, które tworzą treści np. artykuły do gazet czy na strony internetowe, jednak na zlecenie kogoś innego. Pod stworzonych przez nich dziełem próżno szukać ich nazwiska. Jako autor tekstu widnieje osoba zlecająca tekst, a nie osoba, która faktycznie go stworzyła. Takimi ghost writerami są czesto PR-owcy, którzy tworzą teksty, a autorami zostają przedstawiciele firmy – klienta.

Jak znaleźć dobrego copywritera?

Wydawać by się mogło, że znalezienie dobrego copywritera to sprawa bardzo prosta. W końcu na większości portali z ogłoszeniami umieszczonych jest tysiące ofert od osób, które zajmują się tworzeniem treści. Jednak jak się okazuje, sprawa wcale nie jest taka prosta.

Przed wyborem copywritera warto zapoznać się z jego portfolio. To pozwoli przede wszystkim ocenić jego styl i jakość tekstów. Jest to bardzo ważne, gdyż nawet przy wysokiej jakości tekstów może okazać się, że styl danej osoby nie będzie nam odpowiadał. Warto też zapytać o referencje czy listy polecające od poprzednich zleceniodawców. Jakość tekstów i ich stylistyka powinny być głównym wyznacznikiem dla zleceniodawcy. Cena oczywiście też się liczy, szczególnie gdy firma ma ograniczony budżet na działania marketingowe. Jednak trzeba tu pamiętać o zasadzie, że w większości przypadków za ceną idzie jakość przygotowywanych treści.

W raz z rosnącą popularnością content marketingu i znaczeniem wartościowej treści na stronach, pojawiło się wiele firm świadczących profesjonalny copywriting. Wybierając usługi takiej firmy, mamy pewność, że copywriter i jego umiejętności zostały wcześniej sprawdzone. W przypadku wyboru copywritera freelancera będziemy musieli ocenić to sami. Dużym atutem firm świadczących usługi tworzenia treści jest fakt, że współpracują oni z różnymi rodzajami copywriterów i mają duże możliwości doboru najodpowiedniejszego ze względu na potrzeby klienta.

Zamów bezpłatną wycenę content marketingu. #wiemyjak

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 03/08/2016 oraz aktualizacja: 21/11/2017

21/11/2017
Jakub Lisiecki

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Kamil pisze:

    Trzeba uważać na copywriterów na facebooku, często sprzedają treści raz już napisane przez kogoś

  2. Marcin pisze:

    Dobry copywriter jest niezbędny dla dobrej strony. Dużo ludzi nie zdaje sobie sprawy że to dobry tekst generuje ruch a nie fajne fotki.

  3. Maciej pisze:

    Przeczytałem i ten artykuł , poprzedni o seo też, fajnie opisane i w pełni się zgadzam. Wiele osób uważa , że teksty o seo to treść nudna i szablonowa , że służy tylko temu by podnieść pozycję firmy w wyszukiwarce itp..i tu właśnie tkwi sedno sprawy, że wszystko zależy od copywritera i jego kompetencji. Fajny materiał, na pewno się przyda ta wiedza, wertuje internet bo praca sama się nie napisze także drodzy użytkownicy byłbym wdzięczny za jakieś linki, artykuły, poza Jabłońskim, online marketingiem i tego typu znanymi, bo większość już mam za sobą :) pozdrawiam

  4. Jakub pisze:

    Ponieważ zacząłem pozycjonować swoją stronę, poszukuję copywritera seo. Czytam wszystkie artykuły, w których mogę znaleźć jakieś wskazówki jak wybrać właściwą osobę. Muszę niestety przyznać, że bardzo duża częśc osób, z którymi do tej pory miałem styczność, nie była w stanie pisać dobrych tekstów zgodnie z zasadami seo.

  5. Dominik pisze:

    Fajny art z podziałem na poszczególne specjalizacje, dzięki :)

  6. Gość pisze:

    Warto „zainwestować” w sprawdzoną, poleconą osobę. Niestety, kiepski (często tani) copywriter potrafi czasami popisać takie głupoty, że później tylko wstyd.
    Więc jak znajdzie się już dobrego copywritera, to trzymajcie się go!

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Zostań Bajkowym Bohaterem III
Weź udział