Strategia pozycjonowania (SEO) a strategia marketingowa firmy

Żadna większa organizacja nie prowadzi działalności bez posiadania swojej strategii firmy. W przedsiębiorstwie zwykle formułuje się nadrzędny plan strategiczny, który następnie jest dezagregowany na strategie funkcjonalne, odnoszące się do danego obszaru biznesowego. Funkcjonalną strategią może być strategia marketingowa, która zawiera w sobie wytyczne odnoszące się do sposobu docierania do klienta i oferowania mu wytwarzanych produktów czy świadczonych usług. Działając w internecie, przedsiębiorstwo jest niejako zmuszone do opracowania internetowej strategii marketingowej, której jednym z elementów jest strategia pozycjonowania.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Strategia marketingowa i strategia pozycjonowania

Dlaczego posiadanie strategii jest ważne?

Najważniejszym trendem skutecznej komunikacji marketingowej jest od lat strategiczne planowanie oraz stosowanie hybrydowych kampanii łączących wiele formatów dotarcia do potencjalnego klienta. Obecnie strategia to nie tylko plan, ale założenie długofalowych działań w celu zrozumienia klientów, zrozumienia ich potrzeb i generowaniu odpowiedzi na te potrzeby. Posiadanie strategii jest niezbędne dla sukcesu każdej firmy. W dalszej części artykułu przedstawimy jak stworzyć i wdrożyć skuteczne strategie marketingowe, w tym jedną z najważniejszych z punktu widzenia online – strategię na pozycjonowanie stron www.

Czym jest strategia marketingowa firmy w internecie?

Intuicyjnie domyślamy się, na czym może polegać strategia marketingowa firmy. Jedna z wielu definicji ukazuje pojęcie strategii marketingowej jako proces ustalania działań, których realizacja ma umożliwić osiągnięcie celów rynkowych ustalonych przez przedsiębiorstwo. Każda strategia marketingowa firmy musi być więc podporządkowana celom marketingowym, jakie postawi sobie przedsiębiorstwo. Celem marketingowym może być na przykład ekspansja na nowe rynki, wprowadzenie nowych produktów, dynamiczny rozwój firmy połączony ze zwiększaniem udziałów w rynku. Cele marketingowe powinny być ustalane w oparciu o klienta, którego firma chce pozyskać, przekonać do siebie bądź przywiązać.

Można powiedzieć, że generalnie proces formułowania strategii marketingowej firmy obejmuje:

  • przeprowadzenie badań rynkowych, by ustalić popyt na dane produkty / usługi,
  • dokonanie segmentacji rynku i określenie rynku docelowego,
  • dokonanie analizy konkurencji,
  • wybór produktu i ustalenie jego ceny oraz kanału dystrybucji, za pomocą którego będzie on dostarczany do klienta,
  • stworzenie planu działań promocyjnych i reklamowych.

Czy strategia marketingowa tworzona jest jeden raz?

Na to pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Bywa tak, że raz opracowana strategia marketingowa jest na tyle dobra, że nie wymaga żadnej korekty, a przedsiębiorstwo realizując ją krok po kroku osiąga zamierzone cele i generuje zyski. Zdarza się również, że w trakcie prowadzenia określonych działań, zaplanowana strategia marketingowa nie przynosi zamierzonych efektów. Wówczas warto dokonać korekty kursu – raz jeszcze przeanalizować rynek, konkurencję i cele oraz opracować nowy plan strategii marketingowej dla Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że każdy uczy się na błędach.

Jak przygotować się do wdrożenia strategii marketingowej?

Aby skutecznie zaplanować i wdrożyć strategię marketingową musisz pamiętać o kilku najważniejszych elementach:

  • cel biznesowy – wizja i cele Twojej firmy powinny być czynnikiem napędzającym strategię marketingową. Możesz wyznaczyć sobie cel zdobycia określonego udziału w rynku, czy zdominowania konkretnego kanału dotarcia do klientów. Wszystko zależy od Ciebie.
  • rynek docelowy – wyznaczone cele pomogą Ci w określeniu rynku docelowego do którego chcesz dążyć. Nie zapomnij przeanalizować takich elementów jak jego wielkość i potencjał wzrostu, konkurencji, czy zachowań klientów.
  • plan produktów/usług – po analizie swoich klientów, warto opracować plan produktów, czy też usług, które najlepiej odpowiedzą na ich potrzeby.
  • korzyści – klienci chcą wiedzieć, jakie korzyści otrzymają w zamian za zakup Twoich produktów. Niezbędne jest więc opracowanie kluczowych zalet oferowanych przez Ciebie dóbr, które będą zachęcać do ich kupna.
  • kanały – dobra strategia marketingowa powinna zawierać w sobie również grupę kanałów dystrybucji, dzięki którym pokażesz swój produkt potencjalnym klientom. Kanałami dystrybucji mogą być radio, telewizja, media społecznościowe, czy aplikacje mobilne.

Ile kosztuje przygotowanie strategii marketingowej?

Nie sposób przytoczyć jednego, uniwersalnego cennika, czy sposobu wyceny strategii marketingowej. To ile zapłacisz za przygotowanie ów strategii powinno być zawsze indywidualnie ustalane dla Twojego biznesu.

Wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj jego działań oraz model biznesowy to tylko początek elementów, które wpływają na wycenę strategii marketingowej. Zakres prac i wielkość obszarów, które zostaną uwzględnione w strategii są indywidualne dla każdego rodzaju organizacji, więc nie sposób określić ceny bez wcześniejszej analizy przedsiębiorstwa.

Ważne jest również, jakie działania zaproponuje Ci agencja. Czy działa ona na podstawie abonamentów, czy określa cenę na podstawie założonych celów? W EACTIVE działamy w oparciu o aktywny model rozliczeń. Na podstawie analizy Twojego przedsiębiorstwa określamy jakie obszary wymagają prac i skupiamy się na nich, nie dodając niepotrzebnych działań, za które będziesz musiał dodatkowo zapłacić, a które nie wpłyną na efekt końcowy. Ty wybierasz cel, a my działamy, aby go osiągnąć. Bez ukrytych kosztów.

Strategia marketingowa, a Twoja strona www

A jak Twoja strona internetowa ma się do strategii marketingowej? Przede wszystkim musisz pamiętać, że witryna na której działasz staje się Twoją swoistą wizytówką. To ją odwiedzą klienci, chcąc nawiązać z Tobą kontakt, czy też sprawdzić ofertę Twoich produktów i usług. Na jakich działaniach w obrębie strony powinieneś się więc skupić planując strategię marketingową? Przede wszystkim na przyciągnięciu na nią swoich potencjalnych klientów, generowaniu ruch, dbaniu o jej wygląd i funkcjonalność. I w tym momencie z pomocą przychodzi nam strategia pozycjonowania. Sprawdź jak stworzyć stronę www wartą pozycjonowania.

Czym jest strategia pozycjonowania (strategia SEO)?

Elementem strategii marketingowej firmy działającej w internecie jest strategia pozycjonowania (strategia seo). Można ją określić jako zespół działań, jakie zamierzamy podjąć w internecie, aby nasza strona internetowa, nasz e-sklep stał się częściej odwiedzany przez użytkowników. Dzięki wdrożeniu skutecznej strategii można osiągnąć większy ruch na stronie, wyższą pozycję wyszukiwania pod słowa kluczowe oraz przede wszystkim większe zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów. Działania SEO w dłuższym okresie przyczyniają się do wzrostu przychodów, jak i wartości danego przedsiębiorstwa.

Wśród elementów składowych strategii SEO wyróżniamy frazy kluczowe, optymalizację strony oraz link building. Każdy z tych elementów jest tak samo ważny dla powodzenia całego projektu i osiągnięcia przewagi w internecie.

Jak wdrożyć w firmie strategię pozycjonowania?

Cały proces realizacji strategii pozycjonowania można podzielić na kilka etapów, do których zaliczyć można:

  • analizę potrzeb biznesowych – określenie celów danego klienta, sprecyzowanie jego wymagań oraz zidentyfikowanie tego, co tak naprawdę chce osiągnąć dana firma,
  • analizę konkurencji – zbadanie z jakich działań korzystają najbliżsi konkurenci danego przedsiębiorstwa,
  • sprecyzowanie odbiorców – zidentyfikowanie rynku docelowego, do którego ma dotrzeć oferta danego przedsiębiorstwa,
  • dobór fraz kluczowych – stworzenie listy wyrażeń, dzięki którym strona będzie widoczna się w wynikach wyszukiwania,
  • optymalizacja oraz redagowanie treści – zoptymalizowanie strony internetowej oraz tworzenie tekstów SEO, które mają pomóc w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach,
  • wprowadzenie kreatywnego link buildingu – wdrożenie działań i projektów, które pozwolą zdobyć wartościowe odnośniki(linki) do strony,
  • raportowanie – ustalenie miarodajnych wskaźników, które pozwolą ocenić przeprowadzoną kampanię w kategoriach sukcesu lub porażki, konieczne jest także wskazanie klientowi wyników, jakie udało się osiągnąć – liczbę wejść na stronę, ilość fraz widocznych w wyszukiwarce oraz postarać się przełożyć to na spodziewane wyniki biznesowe klienta.

Strategia SEO zależy od celu

W zależności od celu, jaki będzie chciała zrealizować dana organizacja aktywnie działająca w internecie, można mówić o różnych strategiach pozycjonowania. Wykorzystywane w nich działania będą miały odmienny charakter – specjaliści SEO będą wykorzystywali odmienne narzędzia oraz będą w nieco inny sposób realizowali poszczególne etapy strategii. Z jakich strategii możemy skorzystać?

Ogólna sprzedażowa strategia

Ten rodzaj strategii pozycjonowania (strategii SEO) ukierunkowany jest na przyczynienie się do wzrostu sprzedaży produktów danego przedsiębiorstwa. Wybierane słowa kluczowe najczęściej odnoszą się do profilu działalności danej firmy, sprzedawanych produktów czy świadczonych usług. Zwraca się uwagę także na te słowa kluczowe, które mogą być używane w języku potocznym przez internautów. W związku z tym ogólna sprzedażowa strategia SEO odnosi się do promowania w wyszukiwarkach fraz kluczowych, które odnoszą się do działalności prowadzoną przez daną firmę. Skuteczność tej strategii pozycjonowania zależy od doboru słów kluczowych – należy zadbać, aby miały one jak największą wyszukiwalność z punktu widzenia użytkownika.

Wizerunkowa strategia

Strategia marketingowa firmy musi również uwzględniać dbałość o wizerunek. Dzięki dobrej reputacji można zdobyć lojalność i przywiązanie klienta, a to oczywiście będzie przekładało się na stały strumień przychodów z zakupów dokonywanych przez stałych klientów. Zdobywając widoczność w Google można również realizować cele strategii wizerunkowej, czyli dbać o to, aby pojawiające się artykuły lub wpisy o firmie były wartościowe. Budowanie wizerunku jest kosztownym działaniem i oczywiście czasami potrzeba więcej czasu aby dostrzec efekty.

Jakie korzyści płyną z wdrożenia strategii pozycjonowania?

Skrupulatnie zaplanowany i odpowiednio wdrożony plan pozycjonowania niesie za sobą szereg korzyści. Dzięki niemu Twoja firma może osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, co w konsekwencji doprowadzi do dotarcia do większego grona potencjalnych klientów. Dobrze opracowana strategia SEO pozwala również na budowanie pozytywnego wizerunku Twojej marki oraz promowanie jej produktów i usług w wszelakich kanałach dotarcia do użytkowników. Jest to również świetny sposób na wyróżnienie się na tle Twojej konkurencji i rozreklamowanie witryny www. Brzmi zachęcająco? Nie ma na co czekać!

Błędy przy planowaniu strategii SEO

Zaplanowanie i wdrożenie skutecznej strategii SEO to nie tak łatwy orzech do zgryzienia. Jakie błędy najczęściej popełniamy i o jakich działaniach zapominamy chcąc zaplanować strategię pozycjonowania? Oto kilka z nich:

  • Zbyt duży nacisk na aspekty techniczne, kodu strony – to co kilka lat temu mogło sprawiać problemy w procesie crawlowania, indeksacji i rankowania witryn – dzisiaj najczęściej już problemów nie sprawia – Google bardzo poprawiło swoje „rozumienie” stron, więc nie warto przeznaczać większości budżetu na doskonalenie tylko i wyłącznie technicznych aspektów strony.
  • Nie uwzględnianie procesu link buildingu w strategii działań – linki nadal są nadal jednym z najważniejszych czynników rankingowych – ich brak lub mała ilość uwzględniony w strategii może być głównym powodem braku wzrostów widoczności, czy pozycji.
  • Źle dobrane frazy docelowe – skoro mowa o strategii pozycjonowania, frazy kluczowe odgrywają znaczącą rolę w tym aspekcie. Nieodpowiednio dobrane słowa klucz nie pomogą w poprawie widoczności i pozycji Twojej witryny internetowej.
  • Tworzenie strategii przy zbyt małym z punktu widzenia danej branży budżecie – zdarzają się też takie sytuacje, w których powinniśmy zrezygnować z podjęcia współpracy w zakresie SEO, jeśli budżet którym dysponujemy nie wystarczy na konkurowanie w danej branży – w tej sytuacji często lepszym wyjściem będą reklamy płatne.
  • Źle dobrana oferta, zbyt szeroki zakres abonamentu – agencje SEO często w ramach abonamentów proponują zakres działań SEO, które niekoniecznie przydadzą się Twojej firmie. Po co więc płacić za pracę, która nie przyniesie Ci konwersji? W takiej sytuacji warto postawić tylko na te działania, które pozwolą Ci zwiększyć konkurencyjność w Twoim obszarze biznesowym.

Strategia pozycjonowania, strategia marketingowa, strategia firmy
Jak możesz zauważyć – strategia firmy, strategia marketingowa i strategia pozycjonowania to elementy, które są ściśle powiązane i niezbędne do wdrożenia, jeśli chcesz, aby Twój biznes przynosił efekty. Warto więc skrupulatnie przeanalizować wszystkie wymienione wyżej punkty, aby osiągnąć sukces, stać się liderem na rynku i generować zyski. Nie zapominaj, że nie jesteś sam. Wiele agencji oferuje ustalenie i przeprowadzenie kompleksowego planu strategicznego, zarówno dla samej strategii marketingowej, jak i strategii pozycjonowania. Najważniejsze jednak, żebyś wiedział po co prowadzisz określone działania i w jakim celu chcesz je prowadzić.

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.8/5 (134)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Mateusz pisze:

    Strategia pozycjonowania to nadal jeden z ważniejszych elementów firmy działającej online. Przydatne zestawienie najczęściej popełnianych błędów – to zdecydowanie może pomóc dopiero rozwijającym się firmom w planowaniu ich strategii marketingowych.

  2. Aga pisze:

    Super artykuł! Warto było podkreślić, że istnieje wiele różnych strategii marketingowych i nie należy skupiać się tylko i wyłącznie na jednej z nich. Dużo przydatnych informacji!

  3. Wiktor pisze:

    Moim zdaniem pozycjonowanie organiczne fraz komercyjnych to głupota i przeżytek i Google powinno się z tego wycofać, co zapewne zresztą niebawem uczyni. Pozycjonowanie ma sens dla fraz „Pan Tadeusz streszczenie” albo „jak upiec szarlotkę”, natomiast w przypadku słów kluczowych takich jak „hydraulik warszawa”, „opony zimowe” albo „studnie głębinowe poznań” jestem ciekaw jak Google ma ocenić, który usługodawca jest lepszy. Może ma wyświetlić tego, który ma lepszą stronę – tylko po co? Partacz może mieć świetną stronę, a świetny specjalista nie mieć jej w ogóle albo mieć jakąś prostą wizytówkę. Skoro wiadomo, że Google nie jest w stanie zaprezentować w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji tego kto jest lepszym usługodawcą/producentem/pośrednikiem, to wyniki wyszukiwania pełnią rolę informacyjną, na zasadzie: w tym mieście jest taka, taka i taka pizzeria, ale nie wiemy, która jest lepsza. Po co zatem wyświetlać jedną wyżej od drugiej? Dobrym pomysłem dla takich fraz mogło by być rotacyjne wyświetlanie wyników albo zastąpienie organicznych wyników wyszukiwania całkowicie AdWordsem. Całe SERPy byłyby jednym wielkim AdWordsem i tak by było najbardziej uczciwie.

  4. Gość pisze:

    Wizertunkowa strategia, czyli Artysci Design & SEO Managementu musza zgrac serwisy tak aby w 2020r webowa strategia pozycjonowania nie zostala wypaczona przez platne pluginy wykorzystujace systemy do zarzadzania trescia, zarazem oznaczac to bedzie automatyzacje uslug SEO gdzie przepraszam za kolokwializm zasmiecac bedziemy wyniki wyszukiwania niechlujnoscia publikacji osob trzecich. Keywordanalysis bedzie nastepowala automatycznie, wg scisle zaprogramowanych algorytmow dopasowanych do modelu wyszukiwarki suma sumarum pozycjonowanie w Internecie to coraz to ciezszy orzech do zgryzienia, coraz to ciezej bedzie SEO specjalista przescignac automaty ukierunkowane do pushowania rankingu wyswietl. stron …