Strona w Google – jak widzi ją robot?

Większość użytkowników ocenia stronę pod kątem jej wyglądu i użyteczności, ale to tylko część elementów, o które musi zadbać właściciel witryny. Oprócz przystosowania dla użytkowników, strona w Google powinna być prawidłowo widoczna dla robotów wyszukiwarki, dzięki którym pojawia się w wynikach wyszukiwania.

jak-google-widzi-strone-grafika

Tajemniczy robot Google – każdy właściciel strony internetowej słyszał o nim, ale nigdy nie widział. Jednak nie chodzi o to, abyśmy my go widzieli – to on musi widzieć naszą stronę, by mogła znaleźć się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Dlatego warto zadbać o dobrą widoczność strony dla robotów wyszukiwarki. Na co zatem zwrócić uwagę przy tworzeniu strony internetowej i jej poszczególnych elementów? Czy można sprawdzić jak dokładnie Google widzi naszą stronę? Dzisiaj odpowiadamy na wszystkie te pytania. #wiemyjak

Robot Google – jak sprawić, by widział Twoją stronę?

To, jak robot Google widzi naszą stronę warto wiedzieć przede wszystkim dlatego, że wiedza ta pozwoli nam wprowadzić korzystne zmiany na stronie. Dzięki temu będzie ona lepiej widoczna dla wyszukiwarki, a co za tym idzie również dla Twoich potencjalnych odbiorców, którzy mogą zamienić się w klientów lub regularnych czytelników bloga, bądź portalu.

Żeby roboty Google mogły zobaczyć stronę i poprawnie zaindeksować jej poszczególne elementy musi ona być dla nich dobrze widoczna. Istnieje kilka sposobów, aby pomóc robotom zaindeksować naszą wirynę.

W pierwszej kolejności powinniśmy:

  • stworzyć mapę strony – czyli plik, który zawiera spis podstron witryny. Nie jest to czynność niezbędna i obowiązkowa, jeśli Twoja strona została wykonana poprawnie a linkowanie wewnętrzne jest dobrze wdrożone. Stworzenie takiego pliku będzie jednak pomocne przy bardzo rozbudowanych stronach, gdzie roboty Google mogą nie dotrzeć do wszystkich treści. Wówczas mapa strony pomoże w skutecznej indeksacji;
  • dodać stronę do Google Search Console– Google Search Console to zbiór narzędzi, które pozwalają na przystosowanie strony do lepszej widoczności w wyszukiwarce. Dzięki niej dowiesz się jak Google widzi Twoją stronę oraz uzyskasz informację o błędach na stronie i możliwościach udoskonalenia jej. Narzędzie to ułatwia indeksację strony, ale także dostosowanie jej do wymogów wyszukiwarki. Dodając mapę strony w Google Search Console umożliwisz robotom Google wgląd w strukturę Twojej witryny i indeksację wszystkich podstron.

Po wykonaniu powyżej opisanych kroków możemy wybrać następny etap spośród kilku opcji, dzięki którym robot Google trafi na naszą stronę i ją zaindeksuje, dzięki czemu będzie widoczna w wyszukiwarce. Możemy:

  • poczekać aż Google samo znajdzie naszą stronę – i ją zaindeksuje. To skuteczna metoda ale również najwolniejsza i trwa około 30 dni, ponieważ mniej więcej co tyle czasu Google przeszukuje serwery w poszukiwaniu nowo zarejestrowanych stron.
  • opublikować link do witryny na innej popularnej stronie – na przykład często odwiedzanym blogu lub forum. Kiedy robot Google natrafi na link, którego nie posiada w swoim ineksie, powinien odwiedzić wówczas Twoją stronę i ją zaindeksować.
  • zgłosić nową witrynę przez odpowiedni formularz – jest to narzędzie Google będące częścą Google Search Console, dostępne pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?pli=1.

Strona w Google – na co zwracają uwagę roboty?

Roboty Google odwiedzając Twoją stronę zwracają uwagę przede wszystkim na czynniki mające wpływ na optymalizację strony, o których pisaliśmy już niejednokrotnie na blogu. Będą to zatem takie elementy jak:

  • tytuł strony – wyszukiwarka widzi cały tytuł strony, jednak kluczowych jest 65 pierwszych znaków, ważne są też tytuły podstron, warto by się różniły między sobą, tak by wyszukiwarka uznała je za unikalne. Warto też zadbać o to, by w tytule znalazło się coś więcej niż same słowa kluczowe;
  • opis strony – zawiera on więcej znaków – wyszukiwarka pokazuje pierwsze 160 znaków opisu i warto się w tym limicie zmieścić. W opisie strony powinny być zawarte słowa kluczowe, ale wplecione w naturalny sposób;
  • opisy alt w obrazkach – słowa kluczowe, na które prowadzimy pozycjonowanie stron warto umieścić również w opisach alt obrazów wykorzystanych na stronie – wyszukiwarka nie widzi dosłownie poszczególnych obrazów jak użytkownik, ale „czyta je” i próbuje zrozumieć poprzez ich odpowiedni opis;
  • zawartość strony – już nie raz pisaliśmy o tym, że dobra strona w „oczach” Google to taka, która jest odpowiednio zoptymalizowana zarówno pod względem SEO, jak i jakości contentu.

Przeczytaj także: Content is King – jak przygotować interesujące treści?

Czy można zobaczyć stronę internetową „oczami” wyszukiwarki?

W tym miejscu można zadać sobie pytanie, czy możemy zobaczyć naszą stronę w taki sposób, jak ją widzi robot Google? Jednym z możliwych sposobów udostępnianych przez narzędzia dla webmasterów Google jest skorzystanie z opcji pobierz jako Google dla witryn. To narzędzie umożliwia sprawdzenie, w jaki sposób strona jest indeksowana i renderowana przez Google. Tego rodzaju narzędzia można używać również, aby sprawdzić czy roboty Google mają dostęp do wybranej witryny, a jeśli tak, czy w pełnym zakresie czy też ograniczonym do określonych elementów.

Narzędzie działa na zasadzie symulacji standardowych sposobów indeksowania i rendowania stron przez wyszukiwarkę. Dzięki jego wykorzystaniu możemy sprawdzić czy w całej witrynie są miejsca, które dla wyszukiwarki mogą okazać się „problematyczne” jeśli chodzi o indeksację strony.

W opcjach zaawansowanych tego narzędzia można wybrać rodzaj robota, którego działalność będzie symulowana. Można wybrać robota dla komputerów i smartfonów, a także wybrać konkretny obszar, który robot będzie musiał sprawdzić. Po zakończonym pobieraniu ukaże się tabela z danymi, które otrzymał robot w czasie analizy strony, co pozwoli na sprawdzenie, w jaki sposób strona jest odbierana przez wyszukiwarkę.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz