Web design i SEO mają wspólną misję

Każdego dnia w sieci zaczynają życie nowe strony internetowe. Ich ilość można liczyć już w setkach tysięcy milionów… Dlatego nie dziwi fakt, że coraz trudniej wyróżnić się wśród konkurencji, zarówno jeśli chodzi o treść czy wygląd strony, jak i pozycję w wyszukiwarce. Trzeba pamiętać, że efektowny wygląd strony nie zawsze wystarczy, by przyciągać uwagę potencjalnych klientów, a na samo pozycjonowanie wpływ ma wiele czynników. Aby wzmocnić obecność marki w internecie potrzebna jest współpraca również na linii: web design a SEO #wiemyjak

web design i seo wspólne cele

Web design, czyli czym jest projektowanie stron www?

Web design (z angielskiego projektowanie stron internetowych) to szereg czynności polegających na rozplanowaniu, zaprojektowaniu oraz wdrożeniu stron internetowych. Jest to zatem działanie kompleksowe, które pozwala na kompletne stworzenie strony internetowej i jej „uruchomienie” w sieci. Przy swojej pracy web designer musi wziąć pod uwagę przede wszystkim takie kwestie jak: nawigacja po stronie, jej interaktywność, praktyczność oraz to, jakie informacje znajdą się na stronie. Wszystkie elementy strony powinny współgrać ze sobą i być ciekawe dla odbiorcy.

Dlaczego web design jest ważny?

Z pewnością słyszałeś, że wygląd i projektowanie stron www jest bardzo ważne i warto o to zadbać. Ale czy potrafisz odpowiedzieć na pytanie dlaczego? W badaniu zatytułowanym Trust and Mistrust of Online Health Sites zapytano użytkowników o to, jakie elementy strony i contentu wpłynęły na ich zaufanie do danej witryny o zdrowiu. Kiedy mówili o powodach dlaczego jakaś strona wydawała im się niewiarygodna, 94% odpowiedzi odnosiła się do elementów web designu. Mimo że badanie dotyczyło stron o zdrowiu, wyniki można przenieść na inne branże. Użytkownicy w przypadku nieufania stronom internetowym wśród elementów wpływających na taką opinię wymieniali najczęściej:

  • ciężkie szablony
  • wyskakujące reklamy
  • zbyt mały, niewidoczny font
  • nudny design, brak koloru
  • powolne intra, długi czas ładownia się strony.

Na pytanie zaś dlaczego zaufali poszczególnym stronom, użytkownicy w 83% wskazywali jako powód treści na stronie. Ten prosty przykład pokazuje, że projektowanie stron www jest niezmiernie ważne i źle wykonane może być przyczyną niewielkiego ruchu w witrynie.

Projektowanie stron – przemyśl to dobrze!

Nawet jeśli powierzysz zaprojektowanie swojej strony specjalistom, nie możesz zapominać o tym w jakim celu chcesz, żeby ta strona istniała. Zupełnie innego podejścia i zaprojektowania będą wymagały strony ecommerce, rozbudowane strony firmowe czy strony informacyjne. Jeżeli Twoja strona ma sprawnie działać, określenie celu jej funkcjonowania jest kluczowe. Warto zadać sobie pytanie jaka jest Twoja główna działalność i w oparciu o to przemyśleć cały web design.

Web design i SEO – co ich łączy?

Zarówno specjalista SEO jak i projektant stron www mają wspólny cel: praca nad widocznością witryny. Web designer dba o to, aby strona, którą tworzy była użyteczna, odpowiadała potrzebom użytkowników, była atrakcyjna, przyciągała uwagę. O to samo w swojej pracy zabiega specjalista SEO. Dba o to, aby strona była widoczna w wyszukiwarce, z tym że podstawą jego pracy jest algorytm, którego w przeciwieństwie do strony internetowej, nie widać gołym okiem.

Obaj muszą liczyć się z robotami Google. Wydawać by się mogło, że najbardziej zaprzyjaźniony powinien być z nimi specjalista SEO. Słusznie, ale nie tylko. Specjalista SEO dba, aby informacje o stronie zbierane przez roboty były poprawne i zgodne z wytycznymi Google. Jak wiadomo jednak nie tylko techniczne elementy mają znaczenie w pozycjonowaniu stron. Tutaj właśnie zaczyna się praca projektantów stron internetowych i web design. Tworząc witrynę muszą pamiętać, że dla Google ogromne znaczenie ma również jakość.

Struktura witryny to kolejny element wspólnej misji SEO i projektowania stron www. Tak jak użytkownicy skanują treści na stronie, aby znaleźć interesujące ich informacje, tak roboty skanują zawartość strony w celu jej zrozumienia. Roboty Google podobnie jak zniecierpliwieni użytkownicy „czytają” tylko tekst oznaczony atrybutem <title> i <h1>, <h2> itd. Nie tylko zatem dla web designera istotna jest typografia i hierarchia nagłówków.

Do wymienionych już elementów dodać można także user experience. Przykładem może być w tej kwestii nawigacja strony. Jest ona tak samo ważna dla użytkowników jak i dla robotów Google. Jeśli jest nieprawidłowa lub schemat linkowania wewnętrznego jest błędny, roboty nie będą indeksować niektórych podstron lub Google nałoży karę za słabą strukturę linków.

Jednym z utrzymujących się trendów w projektowaniu stron www jest minimalizm, który ma również istotny wpływ na pozycjonowanie stron www. W tym przypadku mniej znaczy więcej. Minimalizm oznacza tutaj możliwie najmniej i jednocześnie najlepiej zoptymalizowanych elementów, dzięki którym strona będzie ładować się szybciej, co jest istotne dla SEO jak i dla końcowego użytkownika.

W końcu jedną z najważniejszych wspólnych kwestii projektowania stron www i SEO jest współczynnik odrzuceń. Jeśli witryna jest przesadzona, nieintuicyjna i ma kiepską nawigację, możemy być pewni, że współczynnik odrzuceń będzie wysoki. To z kolei jest sygnał dla robotów, że strona nie jest użyteczna, a więc jej pozycja również będzie niższa.

Jeśli podczas projektowania strony zadbasz o powyżej wymienione elementy, Twoja strona zadowoli zarówno użytkowników jak i wyszukiwarkę. Bez względu na to czy podczas pracy myślisz jak web designer – o odbiorcy jako człowieku, czy jak specjalista SEO – o algorytmie, musisz pamiętać, że każdy szczegół ma znaczenie.

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 16/09/2016 oraz aktualizacja: 25/09/2018

25/09/2018
Jakub Lisiecki

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Elżbieta pisze:

    Jeżeli bardziej przyłożymy się w etapie projektowania strony, będziemy mogli więcej zdziałać przy pozycjonowaniu. Zaoszczędzimy też czas na poprawie błędów. Ciekawy artykuł.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to