Web usability, czyli jak ważna jest użyteczność stron www

Siadasz przed klawiaturą, włączasz komputer i szukasz interesujących stron w sieci. Jeszcze nie masz pojęcia, że za chwilę poddasz próbie web usability, czyli użyteczność przeglądanych witryn www. Z marszu pomijasz te, które odpychają szatą graficzną, są nieczytelne i wymagają instalacji dodatkowych wtyczek do przeglądarki. Nie chcesz tracić czasu na witryny, które nie chcą z Tobą współpracować. Wolisz czytać te, które swoją treścią, wyglądem i komfortem przeglądania zachęcają do użytkowania. #wiemyjak

uzytecznosc strony www

 

Nic więc dziwnego, że projektanci witryn coraz większa uwagę przykładają właśnie do aspektu użyteczności stron internetowych, traktując proces ten równoważnie np. z pozycjonowaniem. Bo co nam z wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, jeśli potencjalny odbiorca zaraz po wejściu opuści stronę zrażony jej niską użytecznością. Jednak czy możliwe są wysokie pozycje bez użytecznej strony?

stale się rozwijamy WIEMY JAK

POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

W czym tkwi sekret użyteczności stron www?

Zanim zaczniemy zajmować się użytecznością stron internetowych, przypomnijmy sobie czym jest popularne hasło web usability. Użyteczność jest to własność produktów decydująca o ich jakości użytkowej. Dokładając do tej zwięzłej definicji przedrostek „web-” dowiemy się, iż web usability to szereg cech odnoszących się do ergonomii i funkcjonalności witryn internetowych.

Tak jak każda branża, tak i web usability ma swojego guru. Jest nim Jakob Nielsen, duński specjalista w dziedzinie użyteczności. Opisał on najważniejsze czynniki decydujące o  web usability. Poniżej lista elementów mających wpływ na komfort korzystania z witryny internetowej

Pierwszy z czynników określa stopnień trudności w wykonywaniu podstawowych zadań przez użytkownika w trakcie pierwszej wizyty na stronie www. Jeśli ten bez problemu zrealizuje swój plan, to nie zostanie zniechęcony wysokim stopniem skomplikowania i prawdopodobnie zostanie na stronie dłużej. Kolejny z elementów usability wypunktowanych przez Nielsena – efficiency, czyli czas jakiego potrzebuje użytkownik do wykonania zadania przy znajomości serwisu wkracza, gdy internauta pozna serwis i wróci do niego przy najbliższej okazji. Jest to w pewnym stopniu zależne od punktu wcześniejszego, gdyż powrót będzie realny jedynie w przypadku, gdy nie zniechęci się w trakcie pierwszej wizyty. Ponadto ważna jest również szybkość dojścia do wprawy przy poruszaniu się po stronie internetowej po długiej nieobecności, liczba błędów popełnianych przez userów oraz stopień satysfakcji w trakcie korzystania ze strony www – jeśli użytkownik lubi serwis, jest w stanie przymknąć oko na drobne niedogodności.

Przy wdrażaniu powyższych elementów należy jednak pamiętać o znalezieniu złotego środka. Jeśli za bardzo skupimy się na którymś punkcie usability, pozostałe mogą zostać potraktowane po macoszemu. Warto zachować rozwagę – serwis www musi być nie tylko przyjazny, ale również funkcjonalny. Powinien pozwolić na realizację zaplanowanych zadań przez użytkownika, ułatwiając mu ten proces w sposób maksymalny.

User friendly czy search engine friendly?

Jeśli mamy na myśli użyteczność stron internetowych skupiamy się przede wszystkim na użytkowniku. Pragniemy zapewnić mu jak największą przyjemność z użytkowania serwisu, proponujemy funkcjonalne i łatwe w obsłudze menu, przejrzysty układ pozwalający na szybkie znalezienie potrzebnych informacji oraz czytelną, prawidłowo dobraną czcionkę. Ustalamy właściwe miejsce na reklamy, by te nie przeszkadzały w trakcie korzystania z serwisu, uzbrajamy stronę www w miły dla oka design oraz pozbywamy się obciążających skryptów i zbędnych animacji. Dbamy również o szybki serwer, który nie każe użytkownikowi zbyt długo czekać na załadowanie strony, pozbawiony przykrych niespodzianek takich jak problemy z wyświetleniem zawartości czy bezpieczny od ciągłych komunikatów o błędach.

Jednak mówiąc o web usability często zapomina się, że strona powinna być również przyjazna wyszukiwarce internetowej. Wprawdzie user friendly oraz search engine friendly to pojęcia współpracujące ze sobą, gdyż najnowsze wyszukiwarki starają się oceniać witrynę właśnie jak użytkownik, istnieją jednak poszczególne aspekty, które można poprawić z myślą o wyszukiwarce, które niekoniecznie zostaną dostrzeżone przez internautę. Mowa tu o procesie optymalizacji stron internetowych, którego jednym z czynników jest zresztą web usability.

Web usability prowadzi do wysokich pozycji w wyszukiwarce

Pozycjonowanie stron internetowych, realizowane w długotrwałym procesie składającym się z wielu etapów, w dużej mierze opiera się na optymalizacji witryny. Jednym z elementów nad którymi swoje prace prowadzą specjaliści SEO jest dbałość o użyteczność stron www, czyli web usability. W tym momencie dochodzimy do sedna sprawy i odnajdujemy odpowiedź na pytanie, które wręcz cisnęło się na usta gdy rozpoczęliśmy rozmawiać o użyteczności – po co to wszystko?

Warto dbać o użyteczność stron www – jedynie przyjazna użytkownikom witryna zachęci ich do korzystania, zatrzyma na dłużej zachęcając do powrotu w przyszłości. Zadowolony użytkownik to cenny użytkownik, jeśli w trakcie prac nad użytecznością strony internetowych uda nam się osiągnąć poziom wymagany przez internautę, ten w podzięce odwdzięczy nam się poleceniem strony znajomym, którzy generować będą naturalny, jakże cenny ruch. A ruch dla Google to sygnał, że strona żyje i zasługuje na wysoką pozycje w wyszukiwarce!

#wiemyjak POZYCJONOWAĆ

NAPISZ DO NAS

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 15/04/2015 oraz aktualizacja: 31/08/2017

Data dodania: 31/08/2017   Autor: Michał Kamiński

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Maciek Kołodziejczyk pisze:

    Zgadzam się z Waszym artykułem. Dopóki nie zastosowałem zmian zgodnych z web usability na swojej stronie, w ogóle nie zauważałem znaczenia user experience. Warto spróbować i przekonać się samemu:)

  2. Gość pisze:

    Wszystkie rozwiązania są dobre, aby piąć się w górę w wyszukiwarce, dzięki za świetny poradnik, na pewno się przyda.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to