Co to jest ban i filtr?

Najczęstsze kary jakie można dostać od Google to ban i filtr. Czym się różnią, kiedy strona dostaje filtr a kiedy może zostać ukarana banem zależy od tego jak bardzo zawiniliśmy.

Ban jest to kara Google, która usuwa witrynę w wyszukiwarki. Wówczas liczba zaindeksowanych podstron wynosi zero.

Powody otrzymania bana:

– kopiowanie treści,

– ukrywanie tekstu i linków,

– prezentowanie robotowi Google innej treści niż użytkownikom (cloaking),

– tworzenie stron w celu podniesienia pozycji w wyszukiwarce (doorway page),

– tworzenie stron łamiących prawa autorskie.

Jak sprawdzić czy strona dostała bana?

Bardzo łatwo można sprawdzić czy strona dostała bana od Google. Wystarczy, że wpiszemy w wyszukiwarkę polecenie: site:domena.pl.

Jeśli po wpisaniu komendy, nie wyświetlą się żadne wyniki a wyszukiwarka zwróci informację jak powyżej, że „Podana fraza – site:domena.pl – nie została odnaleziona” wówczas witryna otrzymała ban.

Natomiast gdy nie ma bana to pojawi się zaindeksowana strona oraz wszystkie podstrony.

 

Filtr jest to kara, która obniża pozycję strony w wyszukiwarce nawet o kilkadziesiąt miejsc (30-70).

Przyczyną dostania filtra jest działanie metodami Black Hat SEO, takimi jak linkowanie nienaturalne.
Nagły przyrost linków może być związany z stosowaniem Systemu Wymiany Linków.
Strona najczęściej zostaje ukarana zaraz po zmianach w algorytmie wyszukiwarki.

1. Filtr ręczny

Jak sprawdzić czy strona dostała filtr?

Aby sprawdzić czy filtr ręczny został nałożony na stronę należy sprawdzić czy:

– strona pojawia się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu nazwy firmy/strony,

– pozycje dla fraz obniżyły się o 30-70 pozycji,

– jest informacja o działaniach ręcznych w Google Webmaster Tools.

Brak filtra:

Nałożony filtr częściowy:

Jak usunąć filtr ręczny?

Gdy okaże się, że informacja o filtrze jest w zakładce (GWT) „działania ręczne” wówczas musi podjąć odpowiednie kroki w celu zdjęcia kary z witryny.

1. Eksport z systemu Google Webmaster Tools, wszystkich linków przychodzących do witryny.

Należy:

– przejść do zakładki „Ruch związany z wyszukiwaniem” a następnie „Linki do Twojej witryny”,

– wybrać „więcej” przy kolumnie „źródła największej liczby linków”,

– wybrać „pobierz więcej przykładowych linków”.

2. Wybranie linków, które trzeba usunąć.

Przy wykonywaniu tego kroku można posłużyć się systemami, pokazującymi których linków należy się wyrzec.

3. Zgłoszenie pliku do disavow tool

Linki nienaturalne musimy zgłosić. W tym celu należy:

– utworzyć plik, w którym wskażemy usunięte linki i te których nie udało się usunąć,

– zaleca się kodowanie w UTF-8 (inaczej może być problem i plik nie przejdzie),

– oprócz tego gdy z jednej domeny pochodzi wiele linków wówczas można zastosować znacznik

„site:domena.pl”.

Gdy wszystko zostało przygotowane, wówczas wchodzimy na stronę www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main, wgrywamy stronę, do której prowadzą nienaturalne linki oraz załączamy utworzony wcześniej plik tekstowy.

4. Prośba o ponowne rozpatrzenie witryny

Około 7 dni po zgłoszeniu pliku do disavow należy wysłać prośbę, w której dołączony zostanie adres url do pliku disavow (wrzuconego wcześniej na Google docs) oraz informacje:

– jakie działania podjęliśmy,

– co udało się zrobić,

– jaka była przyczyna nienaturalnych linków.

Kiedy będzie wiadomo, że filtr ustąpił?

Na odpowiedź czeka się zazwyczaj od 7 do 14 dni i mogą one być następujące:

1. Gdy filtr został usunięty, wówczas otrzymana informacja będzie brzmiała:

2. Natomiast gdy wiadomość od Google będzie brzmiała:

W takiej sytuacji trzeba spróbować ponownie i przejrzeć wszystkie linki jeszcze raz.

2. Filtr algorytmiczny

Jak sprawdzić czy strona dostała filtr?

Google nie informuje gdy strona dostała filtr algorytmiczny. W tym przypadku nie pojawia się informacja o nałożeniu kary w Google Webmaster Tools.

Aby sprawdzić czy strona dostała filtr algorytmiczny należy:

• Sprawdzić datę (najlepiej określić co do dnia), kiedy pozycja spadła.
Następnie porównać tą datę z datami na SEO-MOZ http://moz.com/google-algorithm-change

Jeśli data spadku pozycji jest równoległa do daty aktualizacji algorytmu to najprawdopodobniej strona dostała filtr.

• Sprawdzić o ile spadły pozycje. Jeśli o 30-50 oczek to zapewne jest filtr.

• Zbadać profil linkowania. Do tego służy np. narzędzie Majestic SEO, w którym należy sprawdzić jaki jest:

– rozkład linkowanych słów kluczowych (anchor text). Błędem jest jeśli występują linki

w dopasowaniu ścisłym.

– stosunek liczby linków zdobytych do usuniętych. Jeśli więcej jest linków usuniętych

(powyżej 40%) wtedy zapewne był stosowany system wymiany linków.

Jak usunąć filtr algorytmiczny?

Aby zdjąć filtr algorytmiczny należy przejść przez takie same etapy jak w przypadku filtru ręcznego.

Podstawą jest stała kontrola pozycji. Można wykorzystać wybrany system, który za nas będzie śledził postępy.

Kiedy będzie wiadomo, że filtr ustąpił?

Zdjęcie filtra algorytmicznego przez Google będzie równoznaczne z wzrostem pozycji.

Zapobieganie – czyli co robić by strona nie dostała kary?

1. Pozycjonuj witrynę szeroko, tzn.:

– stwórz listę wszystkich fraz które chcesz pozycjonować,

– przeanalizuj frazy,

– nie skupiaj się tylko na 2-3 frazach,

– podziel frazy na kategorie, podkategorie oraz frazy złożone,

– zadbaj aby struktura fraz do pozycjonowania wyglądała

następująco:

10% kategorie

20% podkategorie

70% frazy złożone

2. Zadbaj o odpowiednią optymalizację serwisu, tzn.:

– zweryfikuj poprawność kodu źródłowego strony,

– optymalizuj strukturę serwisu oraz jego elementów.

3. Działaj w obszarze content marketingu, tzn:

– twórz unikalny i wartościowy content,

– nie kopiuj treści z innych stron.

4. Zadbaj o dobry profil linków, tzn:

– zdobywaj linki wysokiej jakości, tak aby strona miała Trust Flow oraz Citation Flow minimum na

poziomie 30,

– pozyskuj linki do strony głównej, jak i podstron,

– dopilnuj aby linki zewnętrzne pochodziły z internetu prawdziwego a nie tylko stworzonego dla

robotów Google,

– zdobywaj linki dofollow jak i nofollow,

– stosuj więcej linków not-sitewide niż sitewide.

5. Stale kontroluj i monitoruj działania, twórz raporty, analizuj postępy i spadki.

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Urodzinowe Pozycjonowanie Drzew
zobacz