Nowe wskazówki dot. oceny jakości wyszukiwania dla Google Assistant

Głosowe interakcje z technologią nie dziwią już w dzisiejszych czasach, a w zależności od części świata, stają się również stałym elementem ludzkiego życia. Możliwość zapytania o natężenie ruchu w drodze do pracy czy wykorzystywanie inteligentnych urządzeń w domu do włączenia światła czy odtwarzania muzyki to właśnie przykłady głosowego wykorzystania technologii. Pamiętajmy, że wyszukiwanie głosowe ma znaczenie dla branży SEO i wpływa na pozycjonowanie, o czym pisaliśmy już na naszym blogu.

Google Assistant, jako wirtualny asystent ma za zadanie odpowiadać na pytania i wykonywać polecenia użytkownika. Na swoim blogu: Google Research, Google opublikowało wskazówki dotyczące oceny jakości wyszukiwania. Uwzględniono także wskazówki przeznaczone specjalnie dla Google Assistant i wyszukiwania głosowego.

Jak wyjaśnia Google – Google Assistant musi mieć własne wytyczne, ponieważ wiele z jego interakcji opiera się na tzw. „bezwzrokowej technologii”, gdzie ekran nie jest częścią przeżywanego doświadczenia. Google zaprojektował proces ciągłego uczenia się  maszyn i algorytmy próbujące sprawić, że odpowiedzi w wyszukiwaniu głosowym będą poprawne gramatycznie, płynne i zwięzłe.

Opublikowane wytyczne oceny są odpowiedzią na prośby społeczności akademickiej, która bada ulepszenia w interakcjach głosowych i jakość odpowiadania na pytania. #wiemyjak

W przypadku standardowych form wyszukiwania, odpowiedzi są prezentowane na wyświetlaczu np. na telefonie za pomocą wykresu, tabeli lub elementu interaktywnego.

Wyniki wyszukiwania na ekranie telefonu

Odpowiedzi mówione różnią się jednak bardzo od wyników wyświetlanych, ponieważ to, co jest na ekranie, musi zostać przetłumaczone na przydatną i zrozumiałą mowę.

Google zaznaczył, że poprosił testerów, oceniających nowe ulepszenia, o upewnienie się, że odpowiedzi są zadowalające w kilku wymiarach:

  • Satysfakcja z informacji – treść odpowiedzi powinna odpowiadać potrzebom informacyjnym użytkownika;
  • Długość informacji – w przypadku tradycyjnego wyszukiwania, gdy wyświetlana odpowiedź jest zbyt długa, użytkownicy mogą szybko zeskanować ją wzrokiem i zlokalizować odpowiednie dla nich informacje. W przypadku wyszukiwania głosowego istotne jest zapewnienie odpowiedniej ilości informacji – nie za dużo i nie za mało. Google pracuje nad identyfikacją najbardziej istotnych fragmentów odpowiedzi, żeby wyświetlane wyniki nie były za długie;
  • Formułowanie wypowiedzi – źle sformułowaną odpowiedź pisemną jest dużo łatwiej zrozumieć niż źle sformułowaną odpowiedź ustną, dlatego istotna jest poprawność gramatyczna odpowiedzi;
  • Dykcja – odpowiedzi mówione muszą mieć właściwą wymowę, akcent i intonację. Ulepszenia w generowaniu tekstu na mowę, takie jak WaveNet i Tacotron 2, szybko zmniejszają dystans do ludzkiej wypowiedzi.

03/01/2018
Iga Katulska

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE sp. z o.o.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to
Zostań Bajkowym Bohaterem III
Weź udział