Automatyzacja marketingu to strzał w dziesiątkę?

Marketing Automation

Szukasz marketingowych rozwiązań dla swojej firmy?
#wiemyjak zrealizować Twoje biznesowe cele
POZNAJ Aktywny Model Rozliczeń Usług SEO & Ads

W kontekście marketingu coraz częściej używa się sformułowania „Marketing Automation” lub „automatyzacja marketingu.” To pojęcie nabiera znaczenia, jednak czy już na stałe zagościło w języku marketingowców? Jeśli tak, z czego wynika jego popularność?

Okazuje się, że automatyzacja marketingu może przynieść pewne korzyści dla firmy – wbrew pozorom dobrze skonstruowane, powtarzalne zadania realizowane w ramach Marketing Automation mogą zapewnić wzrost przychodów. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko kręci się wokół dotarcia do potencjalnego klienta za pomocą różnych narzędzi marketingowych w jak najbardziej adekwatnym momencie i stworzenia właściwej komunikacji marketingowej, opartej na rzetelnych danych.

Automatyzacja marketingu – z czym to się je?

Najprościej rzecz ujmując, Marketing Automation to technologia umożliwiająca firmom automatyzowanie oraz mierzenie działań marketingowych – wszystko to aby dotrzeć do klienta w odpowiednim etapie jego cyklu zakupowego. Specjalne oprogramowanie gromadzi wszelkie potrzebne informacje o aktywności potencjalnego klienta w internecie, następnie przesyła mu określone komunikaty marketingowe, aby przybliżyć go do podjęcia decyzji zakupowej. To swoiste połączenie personalizacji oraz automatyzacji działań.

Z reguły, aby to osiągnąć wykorzystuje się e-mail marketing, jednak bardzo popularne staje się łączenie różnych kanałów marketingowych, w tym social media, landing page, czy sprzedaż bezpośrednią. Automatyzacja marketingu ma też za zadanie ułatwić określenie wyników przeprowadzonej akcji dzięki dokładnej wiedzy o drodze, jaką przeszedł klient aż do wykonania transakcji. W ramach tej strategii wykorzystuje się też tzw. Lead Nurturing, czyli cykle edukacyjne dla klienta w celu przygotowania go do pierwszego zakupu.

Marketing Automation w praktyce

Zastosowanie Marketing Automation można łatwo zobrazować na przykładzie e-commerce. Zapewne wiesz, że e-konsument w fazie przed-zakupowej zagłębia się w sieci w poszukiwaniu odpowiedzi na jego pytania dotyczące produktu/usługi, a także interesuje się, która firma odpowie jego potrzebom i warto jej zaufać. Chętnie dowie się też, na co zwrócić uwagę przy wyborze, jakie są rodzaje produktu/usługi itp. Znajomość takiej drogi jest bardzo ważna – po pierwsze, jest to podpowiedź jakimi treściami możesz dzielić się np. poprzez bloga, po drugie wiesz, jak możesz doprowadzić ich do dokonania zakupu, przesyłając istotne informacje np. za pośrednictwem e-maila. Pomysłów na dostarczanie wartościowych informacji w odpowiednim czasie jest wiele – mogą to być różne formy informacji, a także wezwań do działania. Klient, który przykładowo dokonał zakupu komputera, może otrzymać automatyczną, spersonalizowaną wiadomość – np. ze zniżką na kolejne zakupy lub propozycją zakupu dodatkowego sprzętu. Chodzi o nawiązanie relacji z daną osobą i zachęcenie jej do dokonania zakupów.

Walka o klienta, który opuścił stronę

Marketing Automation znajduje zastosowanie w sytuacji, gdzie celem staje się przypomnienie się klientowi i zachęcenie go do powrotu do sklepu. Na początku warto jednak przeanalizować czynniki przez które opuścił on sklep. Zastosowanie automatyzacji marketingu pomaga wtedy dotrzeć do takich osób – wszystko za sprawą automatycznego tworzenia i wysyłania maili dostosowanych do aktualnej sytuacji i etapu, na którym jest klient. Mogą mieć one formę krótkiego przypomnienia, czy specjalnej zachęty np. w postaci promocji. Należy jednak zastanowić się, czy e-mail jest narzędziem, za pomocą którego chcemy docierać do klienta. Istnieją też inne metody „przypominania” – chcąc zachęcić klientów do powrotu do sklepu internetowego, warto również wykorzystać remarketing w systemie Google AdWords, gdzie użytkownikowi automatycznie będą wyświetlać się reklamy sklepu, który opuścił. Więcej o remarketingu możesz przeczytać w tym miejscu#wiemyjak

Plusy i…. minusy automatyzacji marketingu

Marketing Automation nie jest łatwym procesem, jednak przy odpowiednim przygotowaniu może przynieść firmie korzyści. Poniżej najważniejsze z nich:

– generowanie większej ilości wartościowych leadów,
– zwiększanie sprzedaży,
– oszczędność czasu i redukcja kosztów marketingu.

Nie zawsze jednak jest tak kolorowo – proces ten może być jednak narażony na różne błędy ze strony systemów informatycznych, dlatego wymaga wyboru dobrego systemu i jego regularnej kontroli, a decyzja o jego wdrożeniu powinna być też uwarunkowana rodzajem branży, a także potrzebami i celami biznesowymi. Minusem może być też wręcz zbytnia automatyzacja, która zrodzi w użytkownikach poczucie, że są tylko „jednymi z wielu”.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz