WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Automatyzacja marketingu to strzał w dziesiątkę?

Marketing Automation

W kontekście marketingu coraz częściej używa się sformułowania „Marketing Automation” lub „automatyzacja marketingu.” To pojęcie nabiera znaczenia, jednak czy już na stałe zagościło w języku marketingowców? Jeśli tak, z czego wynika jego popularność?

Okazuje się, że automatyzacja marketingu może przynieść pewne korzyści dla firmy – wbrew pozorom dobrze skonstruowane, powtarzalne zadania realizowane w ramach Marketing Automation mogą zapewnić wzrost przychodów. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko kręci się wokół dotarcia do potencjalnego klienta za pomocą różnych narzędzi marketingowych w jak najbardziej adekwatnym momencie i stworzenia właściwej komunikacji marketingowej, opartej na rzetelnych danych.

Automatyzacja marketingu – z czym to się je?

Najprościej rzecz ujmując, Marketing Automation to technologia umożliwiająca firmom automatyzowanie oraz mierzenie działań marketingowych – wszystko to aby dotrzeć do klienta w odpowiednim etapie jego cyklu zakupowego. Specjalne oprogramowanie gromadzi wszelkie potrzebne informacje o aktywności potencjalnego klienta w internecie, następnie przesyła mu określone komunikaty marketingowe, aby przybliżyć go do podjęcia decyzji zakupowej. To swoiste połączenie personalizacji oraz automatyzacji działań.

Z reguły, aby to osiągnąć wykorzystuje się e-mail marketing, jednak bardzo popularne staje się łączenie różnych kanałów marketingowych, w tym social media, landing page, czy sprzedaż bezpośrednią. Automatyzacja marketingu ma też za zadanie ułatwić określenie wyników przeprowadzonej akcji dzięki dokładnej wiedzy o drodze, jaką przeszedł klient aż do wykonania transakcji. W ramach tej strategii wykorzystuje się też tzw. Lead Nurturing, czyli cykle edukacyjne dla klienta w celu przygotowania go do pierwszego zakupu.

Marketing Automation w praktyce

Zastosowanie Marketing Automation można łatwo zobrazować na przykładzie e-commerce. Zapewne wiesz, że e-konsument w fazie przed-zakupowej zagłębia się w sieci w poszukiwaniu odpowiedzi na jego pytania dotyczące produktu/usługi, a także interesuje się, która firma odpowie jego potrzebom i warto jej zaufać. Chętnie dowie się też, na co zwrócić uwagę przy wyborze, jakie są rodzaje produktu/usługi itp. Znajomość takiej drogi jest bardzo ważna – po pierwsze, jest to podpowiedź jakimi treściami możesz dzielić się np. poprzez bloga, po drugie wiesz, jak możesz doprowadzić ich do dokonania zakupu, przesyłając istotne informacje np. za pośrednictwem e-maila. Pomysłów na dostarczanie wartościowych informacji w odpowiednim czasie jest wiele – mogą to być różne formy informacji, a także wezwań do działania. Klient, który przykładowo dokonał zakupu komputera, może otrzymać automatyczną, spersonalizowaną wiadomość – np. ze zniżką na kolejne zakupy lub propozycją zakupu dodatkowego sprzętu. Chodzi o nawiązanie relacji z daną osobą i zachęcenie jej do dokonania zakupów.

Walka o klienta, który opuścił stronę

Marketing Automation znajduje zastosowanie w sytuacji, gdzie celem staje się przypomnienie się klientowi i zachęcenie go do powrotu do sklepu. Na początku warto jednak przeanalizować czynniki przez które opuścił on sklep. Zastosowanie automatyzacji marketingu pomaga wtedy dotrzeć do takich osób – wszystko za sprawą automatycznego tworzenia i wysyłania maili dostosowanych do aktualnej sytuacji i etapu, na którym jest klient. Mogą mieć one formę krótkiego przypomnienia, czy specjalnej zachęty np. w postaci promocji. Należy jednak zastanowić się, czy e-mail jest narzędziem, za pomocą którego chcemy docierać do klienta. Istnieją też inne metody „przypominania” – chcąc zachęcić klientów do powrotu do sklepu internetowego, warto również wykorzystać remarketing w systemie Google AdWords, gdzie użytkownikowi automatycznie będą wyświetlać się reklamy sklepu, który opuścił. Więcej o remarketingu możesz przeczytać w tym miejscu. #wiemyjak

Plusy i…. minusy automatyzacji marketingu

Marketing Automation nie jest łatwym procesem, jednak przy odpowiednim przygotowaniu może przynieść firmie korzyści. Poniżej najważniejsze z nich:

– generowanie większej ilości wartościowych leadów,
– zwiększanie sprzedaży,
– oszczędność czasu i redukcja kosztów marketingu.

Nie zawsze jednak jest tak kolorowo – proces ten może być jednak narażony na różne błędy ze strony systemów informatycznych, dlatego wymaga wyboru dobrego systemu i jego regularnej kontroli, a decyzja o jego wdrożeniu powinna być też uwarunkowana rodzajem branży, a także potrzebami i celami biznesowymi. Minusem może być też wręcz zbytnia automatyzacja, która zrodzi w użytkownikach poczucie, że są tylko „jednymi z wielu”.

30/05/2016
Jagoda Dynowska

Udostępnij:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to