WYKONUJEMY DARMOWE AUDYTY SPRAWDŹ
 

Storytelling w biznesie, czyli jak opowiadać historie i napędzić marketing

storytelling w biznesie

Marketing to dziedzina w której oryginalne pomysły są motorem do działania i ważnym aspektem w budowaniu strategii marketingowej. Tradycyjna reklama powoli traci na znaczeniu, ustępując coraz to bardziej kreatywnym i ciekawszym rozwiązaniom. A storytelling w biznesie może się sprawdzić, gdyż oferuje wszystko to, czego marka potrzebuje – zaciekawienie odbiorców, polepszenie wizerunku marki i możliwość zyskania rozgłosu. To content, który pobudza emocje i zachęca do działania.

Słuchanie ciekawej historii potrafi zaintrygować – zapewne Ty również znalazłeś się w sytuacji, w której chętnie słuchałeś opowieści i czekałeś, aby poznać jej zakończenie. Takie historie bywają wciągające, prawda? Każdy je lubi. Angażują, a nawet porywają i budują więź. A w marketingu stworzeniu przekazu o takich cechach może być nieocenione, dlatego sztuka opowiadania jest potężnym narzędziem. Dlatego poprzez dodanie storytellingu do marketingu można wiele zyskać.  Co to jednak jest dokładnie storytelling i jak można go wykorzystać? #wiemyjak

Czy warto wierzyć w te bajki? Storytelling i marketing w natarciu

Storytelling w biznesie ma potencjał, dlatego warto w niego uwierzyć. Jak jednak to ugryźć? Dla początkujących temat może być nie lada wyzwaniem, ale poszerzanie swojej wiedzy w tym kierunku i otwartość na nowe rozwiązania może ułatwić zrozumienie tej metody. Storytelling to forma wyróżnienia się i wyjścia poza szablon standardowych marketingowych pomysłów, a taka oryginalność pozwoli osiągnąć jeden z ważnych celów wielu marek – zdobycie zaangażowania odbiorców. To, jak sama nazwa wskazuje, łączenie historii z marką i rozprzestrzenianie jej tak, aby zapadła w pamięci odbiorców. Ma zastosowanie w biznesie, bo pozwala się wyróżnić. Storytelling i marketing mogą idealnie współgrać, bo jak się okazuje wplecienie opowieści np. do reklamy sprawia, że dociera ona skuteczniej do odbiorcy.

Każdy chyba kojarzy Serce i Rozum od Orange, które są efektem dobrze zrealizowanej koncepcji storytellingu. Opowiadać można o produkcie, marce, właścicielu – należy znaleźć bohatera, który będzie komunikował się z konsumentem, a jego osobowość wzbudzi zainteresowanie, pobudzi wyobraźnię i zadziała na emocje. Sztuka opowiadania powieści wymaga odpowiedniego pomysłu, planu i narracji.

Storytelling w biznesie – taką historię chcą poznać wszyscy

Istnieją pewne cechy powieści, które mogą wpłynąć na jej późniejszy sukces. Liczy się na pewno autentyczność przekazu, spójność i dobry pomysł, który „chwyci za serce”. Historia wokół marki musi być wciągająca, aby zainteresować i pozwolić w inny sposób spojrzeć na markę i produkt. Często też musi pojawić się pewnego rodzaju konflikt, trudność – ale taką, którą pokona Twój produkt.

Opowieść może być jednorazowa, ale też podzielona na części, tak jak w przypadku reklam domów Johna Lewisa. Jego historia ukazuje się co roku, korzystając z bardzo przychylnego czasu Świąt Bożego Narodzenia – reklama oddziałuje na emocje, co również jest bardzo istotne i porusza często tematykę rodziny oraz miłości, co wplecione jest w świąteczną atmosferę. Nie jest to jedyna firma, która skorzystała z uroku Świąt. Z dobrego wyczucia momentu słynie również marka Apple, którą np. przed Świętami w 2014 roku przygotowała reklamę „The Song” przedstawiającą poruszającą historią młodej dziewczyny i jej babci. Prawdziwym mistrzem opowiadania historii był również Steve Jobs. Przykłady te dotyczą wielkich brandów, nie oznacza to jednak, że storytelling zarezerwowany jest tylko dla nich, wręcz przeciwnie – historię mogą opowiadać również mniejsze firmy.

Prawda jest taka, że gdy historia jest realistyczna, a na dodatek porusza ciekawą tematykę łatwiej trafia do odbiorców. Można ją wpleść w reklamę, artykuł, ale też inne narzędzia marketingu online, jak np. newsletter, czy wideo. Nie od dziś wiadomo, jaką rolę pełni content marketing przy promocji firmy, dlatego warto otworzyć się na nowe rozwiązania w tym zakresie. Tworząc historię nie należy zapominać o…. zadaniu sobie kilku pytań. Kto będzie bohaterem powieści? Jaka będzie fabuła? I wreszcie co chcemy osiągnąć opowiadając powieść, czyli jest cel stworzenia?

To brzmi korzystnie?

Nie należy zapominać o tym, że opowiadanie historii musi spełniać kilka zasad, które wymieniliśmy wyżej, gdyż tylko dobry storytelling napędzi marketing i pozwoli się wybić. Gdy faktycznie zadziała, można liczyć na szereg korzyści wynikających z wdrożenia takich działań – przede wszystkim wzbudzimy zainteresowanie marką i zaintrygujemy. Dodatkowo, wyróżnimy się na tle konkurencji i pokażemy, że jesteśmy oryginalni, a nasz produkt wpleciony w niesamowitą historię naprawdę warto mieć – wzmocnimy motywację do zakupu. Zaintrygowany klient chętnie też posłucha dalszej części powieści, zatem dobrze przygotowany storytelling pozwoli na stworzenie silnej więzi między firmą a klientem.

Znamy rolę content marketingu w promocji firmy i wdrażamy go w działaniach dla naszych klientach. Zobacz, jak kompleksowa jest nasza oferta >>>

08/07/2016
Jagoda Dynowska

Udostępnij:

Tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

Podanie imienia i nazwiska jest dobrowolne, natomiast podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do obsługi zapytania. Państwa dane będą przetwarzane w celu obsługi wysłanego zapytania i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Wysłane zapytanie obsługiwane jest przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k.

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Andrzej pisze:

    Storytelling to w sumie bardzo kreatywne rozwiązanie i jak widać faktycznie skuteczne. Dla mnie niezłym przykładem jest „Mały Głód”, pewnie każdy go kojarzy, co oznacza że to była bardzo dobrze zrealizowana kampania. Ale przykładów są masy i zawsze staram się szukać inspiracji, aby wdrożyć coś nowego do mojego biznesu 😉

  2. Kasia pisze:

    Allegro zabłysło jeśli chodzi o storytelling – i fajnie, że utrzymują poziom, chociaż reklama świąteczna z Dziadkiem… Masterpiece!
    Polecam artykuł http://chcenawczoraj.pl/post/czym-jest-storytelling-i-dlaczego-jest-tak-skuteczny – ciekawe uwagi i trochę historii stroytellingu. Interesujące uzupełnienie tego artykułu 😉

  3. Taki storytelling jest ważny również podczas przygotowywania opisów produktów czy oferty handlowej. Kilka wskazówek udzieliłem również na swoim blogu http://blog.copywriterexpert.pl/copywriting/skuteczne-teksty-reklamowe/ :)

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to