Analityka internetowa – 5 kroków jak ją wdrożyć w firmie

analityka internetowa

#wiemyjak poprawić skuteczność Twojej strony
POZNAJ OFERTĘ Analityki Internetowej w Aktywnym Modelu Rozliczeń

Niezależnie jaki prowadzimy biznes w internecie i w jakiej działamy branży, jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie firmy jest jak najlepsze poznanie odbiorców naszych usług. O ile w komunikacji offline możemy obserwować swoich klientów i ich zachowania na bieżąco, o tyle online jest to zdecydowanie trudniejsze. Rozwiązaniem jest analityka internetowa, która w połączeniu z odpowiednimi narzędziami i umiejętnościami umożliwi efektywną obserwację naszej firmy, klientów i otoczenia.

Analityk widzi więcej!

Analityka webowa to proces łączący ze sobą narzędzia i umiejętności umożliwiające zrozumienie tego, jak działa nasz biznes i jak zachowują się nasi klienci. Dzięki niej możemy monitorować to, co dzieje się na stronie www oraz wokół niej. Jeśli zastanawiałeś się nad tym, jak wygląda ścieżka klientów w Twojej witrynie – na te pytanie i na wiele innych odpowie Ci właśnie analityka internetowa. Dzięki niej dowiesz się:

  • ile osób i kto wchodzi na Twoją stronę,
  • jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę,
  • czego poszukują w witrynie (jakie przeglądają podstrony, ile czasu na nich spędzają),
  • jakie podejmują działania na stronie (czy dokonują zakupu, w jakim momencie rezygnują z zakupu, czy zapisują się do newslettera, wysyłają zapytanie).

To oczywiście tylko niewielka część zalet jakie niesie za sobą ten proces. Analityka webowa związana jest z gromadzeniem danych, których analiza umożliwia zaplanowanie i podjęcie właściwych działań, a w efekcie rozwój firmy. Dzięki tym danym:

  • zwiększysz liczbę klientów,
  • będziesz mógł spersonalizować ofertę,
  • dowiesz się jakie działania marketingowe są najskuteczniejsze dla Twojej firmy,
  • będziesz mógł poznać potrzeby klienta,
  • zaczniesz inwestować w rozwój usług, które najbardziej interesują klientów,
  • zwiększysz sprzedaż swoich usług.

Niestety, mimo licznych pozytywów wciąż niewiele przedsiębiorstw korzysta z tych rozwiązań. Badania przeprowadzone przez firmę Intel w marcu 2015 roku wykazały, że liderami we wdrażaniu analityki są firmy z Czech (33%) podobnie jak ze Słowacji (31%). Polska w tym temacie jest poniżej średniej – 18% przedsiębiorstw gromadzi i analizuje dane dotyczące firmy, a jedynie 7% planowało wówczas wykorzystać analitykę w najbliższych miesiącach. Chciałabym w kilku krokach pokazać Ci od czego zacząć, aby wdrożenie analityki webowej przebiegło bezboleśnie i korzystanie dla Ciebie.

Jak wdrożyć analitykę internetową?

1. Musisz zrozumieć czym jest analityka.

Przede wszystkim zapamiętaj, że analityka internetowa to nie tylko dane i raporty. Najważniejsze jest tutaj podejście do danych i działania, które podejmujemy na ich podstawie. Cały proces opiera się na współpracy ludzi i narzędzi nad zbieraniem danych, analizą, optymalizacją i testowaniem. Oprócz wszystkich technicznych elementów, które we wdrażaniu analityki trzeba przygotować, nie zapominaj o osobach, które będą korzystać z danych! Powinieneś przede wszystkim wysłuchać ich potrzeb i oczekiwań od procesu analityki. Dzięki temu zrozumiesz jaką rolę ma ona odgrywać w Twojej firmie i właściwie zaplanujesz pracę zespołu. #wiemyjak

2. Opracuj kluczowe wskaźniki wydajności (KPI indicators).

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad odpowiednim narzędziem, musisz dokładnie poznać cel, w jakim wdrażasz analitykę webową w firmie. Z pozoru odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta: żeby biznes działał jak najlepiej. Masz rację, ale pod tym zagadnieniem kryje się jeszcze wiele innych celów, które nazywamy celami strategicznymi firmy i osiągamy je za pomocą naszej strony internetowej. Dlatego niezbędne jest określenie celów strategicznych organizacji i rozbicie ich na poszczególne cele operacyjne, tak aby łatwiej było je realizować. Następnie do każdego celu operacyjnego dobieramy kluczowe wskaźniki wydajności KPI. Pomogą one nam ocenić w jakim stopniu zrealizowaliśmy wcześniej przyjęte cele. Na przykład celem strategicznym firmy może być zysk, celem operacyjnym: wzrost sprzedaży, zaś wskaźnikiem wydajności: liczba transakcji w sklepie.

3. Oceń poziom rozwoju analitycznego firmy.

W ocenie poziomu rozwoju analitycznego firmy pomoże Ci model dojrzałości analityki w organizacji Stéphane Hamela (https://digitalanalyticsmaturity.org). Od wielu lat model ten pomaga organizacjom określić ich poziom zaawansowania w obszarze wykorzystywania danych. Autor wyodrębnił kryteria na podstawie których możemy ocenić na jakim etapie procesu analityki jesteśmy oraz jaki wymiar nasze działania w tym zakresie powinny przyjąć docelowo. Dzięki takiej ocenie na początku wdrażania analityki webowej, po pewnym czasie będziemy mogli zmierzyć postęp jakiego dokonaliśmy.

4. Dobierz narzędzia.

Jeśli wiesz już do czego będziesz dążyć wykorzystując analitykę, możesz teraz dobrać narzędzia, które pomogą Ci osiągnąć zamierzony plan. Jednym z najpopularniejszych narzędzi, dostępnym bezpłatnie jest Google Analytics. Na początku przygody z analityką internetową będzie w zupełności wystarczające. Fakt, że jest bezpłatne brzmi zachęcająco, jednakże musisz pamiętać, że nie oznacza to, że nie poniesiesz żadnych kosztów. Dany program trzeba jeszcze odpowiednio skonfigurować, aby gromadził dane, odpowiadające Twoim potrzebom, a do tego niezbędna jest odpowiednia wiedza i ludzie którzy ją posiadają. Możesz stworzyć oddzielny dział i zatrudnić analityka z doświadczeniem, który przejmie ten obowiązek lub też na początek wynająć zewnętrzną firmę, która przeszkoli obecnych pracowników z obsługi danego programu i pomoże w rozwiązywaniu ewentualnych problemów.

5. Analizuj dane i sporządzaj raporty.

Wcześniejsze etapy miały na celu zorganizowanie całego procesu tak, aby w jego wyniku otrzymać właściwe i potrzebne dane. Jeżeli zadbałeś o szczegóły, przygotowałeś ludzi, wypracowałeś KPI oraz poprawnie wdrożyłeś narzędzia – na tym etapie otrzymasz swoje pierwsze dane.

Czas na raportowanie. Wcześniej oprócz kwestii wizualnej, musisz ustalić zakres wskaźników, widocznych w raporcie. Trzeba uważać, aby danych nie było zbyt dużo jak również, aby nie pominąć tych istotnych, ponieważ raport nie będzie rzetelny.

Następnie raport trafia do Twojego zespołu. Będzie to początek nie tylko pracy nad poprawą funkcjonowania Twojej firmy, ale również początek pracy nad ulepszeniem procesu analityki w firmie. Po kilku raportach z pewnością zauważysz pewne niedociągnięcia i wspólnie z zespołem będziecie pracować nad udoskonaleniem poszczególnych punktów.

Tworzenie procesu analityki internetowej w firmie to zadanie czasochłonne, wymagające zaangażowania wielu osób. Dopiero po około roku dojdziecie do takiej wprawy, że zebrane dane będą czymś więcej niż tylko raportem, a zespół efektywnie będzie je wykorzystywał i podejmował na ich podstawie trafne decyzje.

Zapoznaj się z naszą ofertą i powierz wprowadzenie analityki internetowej w Twojej firmie naszym specjalistom. Sprawdź naszą ofertę na pozycjonowanie stron >>

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Jarosław pisze:

    Na szczęście moja firmie zalicza się do tych, którym analityka internetowa nie jest obca, ale znaleźć dobrego analityka to spore wyzwanie. A oprócz GA korzystamy również z optimizely.