Błąd 404 i jego negatywny wpływ na ranking Twojej strony

Zmiana strony internetowej jest co jakiś czas konieczna. Informacje dezaktualizują się, konieczne staje się także odnowienie szaty graficznej, a czasami niezbędna jest przebudowa struktury całej witryny. Modernizacje stron internetowych są dokonywane pod kątem klienta – witryna musi go zaciekawić, być intuicyjna, trafiać w jego gust oraz realizować funkcje, do jakich została stworzona. Przy dokonywaniu zmian na stronie zdarza się, że modyfikowane są adresy URL poszczególnych zakładek. Gdy użytkownik będzie chciał wejść na adres już zmodernizowanej podstrony, na ekranie jego komputera może pojawić się napis błąd 404. Co prawda nie jest on szkodliwy, kiedy pojawi się raz czy dwa razy, ale jego regularne występowanie nie jest wskazane. Dlaczego error 404 może być szkodliwy?

Szkodliwość błędu 404 zdaniem Google

O samym błędzie (404 error) pisaliśmy w poprzednim artykule. Przypomnijmy tylko, że błąd 404 wyświetla się w przeglądarce internetowej, kiedy Googlebot (algorytm Google do przeszukiwania stron www) chce przejść na witrynę, która nie istnieje, funkcjonuje pod zmienionym adresem URL, została przeniesiona na inny serwer bądź użytkownik zrobił literówkę wpisując adres strony.

Pomoc techniczna Google uważa, że występowanie błędu 404 na stronie internetowej nie ma wpływu na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Strona jest tak samo indeksowana i brak możliwości jej otwarcia nie przyczynia się do spadku w rankingu. Błąd 404 można by było spokojnie zignorować. Jednak nieco inne zdanie mają na ten temat specjaliści SEO.

Komunikat 404 error z doświadczenia użytkownika

Specjaliści SEO uważają, że stałe występowanie błędu 404 na danej stronie internetowej może być jednak mimo wszystko szkodliwe, pomimo że Google nie kara stron za występowanie błędu 404. Jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarce np. frazę pizza Wrocław i otrzyma listę wyników, to kliknie na początku w pierwszy link. W przypadku gdy dana witryna nie będzie działała, użytkownik wciśnie przycisk wstecz i powróci do wyników wyszukiwania, porzucając pierwszą pozycję. Pamiętajmy, że algorytmy Google sprawdzają także wskaźniki odrzuceń, czyli liczbę odejść ze strony internetowej. To także ma wpływ na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania.

Błąd 404 ma także aspekt wizerunkowy. Jeśli użytkownik zapamięta adres niedziałającej strony, to następnym razem nawet nie będzie próbował na nią wchodzić. Internauci są coraz bardziej świadomi i umiejętnie potrafią korzystać z zasobów internetowych, by oszczędzić swój cenny czas.

Błąd 404 - co musisz o nim wiedzieć

Niewłaściwa zmiana adresów URL i błąd 404 szkodzą SEO?

Posiadałeś dobrze wypozycjonowaną stronę. Zadbałeś o to, aby odnośniki do poszczególnych podstron pojawiały się w różnych serwisach internetowych oraz portalach. Udało ci się skutecznie wdrożyć link building. Teraz zmieniasz strukturę strony i modyfikujesz nazwy poszczególnych zakładek. Automatycznie otrzymują one nowe adresy URL. Co stanie się z wartością SEO, jaka została uzyskana dzięki pierwotnym linkom?

Generalnie masz dwie możliwości. Możesz zastosować skuteczne przekierowanie. Dzięki temu, kiedy użytkownik kliknie w stary adres URL umieszczony na pewnej witrynie, nie wyświetli mu się błąd 404, tylko zostanie przeniesiony na Twoją stronę internetową. Jednak jeśli nie wdrożysz przekierowania, linki umieszczone na stronach internetowych nie będą działały. A użytkownik nie wejdzie na Twoją stronę, chociażby bardzo chciał. Ukaże mu się za to komunikat: 404 error.

W tej drugiej sytuacji stracisz wartość, jaką udało ci się wygenerować dzięki działaniom link building. Będziesz musiał zająć się tym od nowa. Do tego dochodzi kwestia użytkowników, którzy mogą się na Ciebie „obrazić” – niedziałające linki mogą ich zirytować.

Roboty Google a błąd 404

Algorytmy Google nie przeszukują Twojej strony regularnie. Może się zdarzyć, że będą ją odwiedzać codziennie, co tydzień, a nawet co miesiąc. Jeśli raz natrafią na komunikat 404 error na stronie, nic wielkiego się nie stanie, ale jeśli za każdym razem będą odbijały się od niedziałającej witryny, uznają daną podstronę za nieinteresującą dla innych. Lepiej rangowane będą te strony, które będą nieprzerwanie działały.  Należy zadbać o to, aby zmodernizowana strona otwierała się poprawnie i nie pojawiał się na niej błąd 404.

Błąd 404 to przerwy w działaniu witryny!

Musisz zdać sobie sprawę, że jeśli błąd 404 pojawia się na już zmodyfikowanej przez ciebie stronie, jest on niekorzystny dla ciebie nie tylko ze względu na SEO. Error 404 oznacza, że witryna nie wyświetla się użytkownikowi, czyli nie może on korzystać z zasobów, które się na niej znajdują. Jeśli prowadzisz sklep, to użytkownik nie dokona w nim zakupów, a jeżeli publikujesz ciekawe treści, to internauta zapozna się z nimi za pośrednictwem innego portalu. Ty płacisz za domenę i hosting, a strona nie jest dostępna. Nie myślisz, że coś tutaj nie gra? Ty i Twoja strona tracicie. Działania SEO także nie będą skuteczne, bo nie będą miały do czego się odnosić. Postaraj się zlokalizować przyczyny, które powodują występowanie błędu 404. Być może wystarczy zmienić tylko linijkę kodu i cała strona będzie działała poprawnie.

Nie korzystaj wyłącznie z narzędzi Google do testowania błędu 404

Wielu webmasterów i specjalistów od SEO często uskarża się, że narzędzie Google Search Console pokazuje stare błędy 404, które już dawno zostały usunięte. Według obsługi technicznej amerykańskiego giganta, Google ma bardzo zasobną pamięć. Mimo że zlikwidowany błąd nie będzie pojawiać się na stronie, Google będzie ci o nim przypominać jeszcze przez pewien czas. Nie musisz się tym przejmować. Aplikacja musi się po prostu zaktualizować i od nowa zaindeksować witrynę.

Wiem jak zadbać o witryny naszych klientów i robimy to w ramach naszej usługi na pozycjonowanie stron w formule KOP = stabilne pozycje. Sprawdź!

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem