Error 404: file not found – skąd ten komunikat?

Z pewnością nie raz i nie dwa na Twoim monitorze w oknie przeglądarki pojawił się napis error 404 lub błąd 404. Jak się wtedy zachowałeś? Kliknąłeś odśwież? Sprawdziłeś poprawność wpisanego adresu internetowego? A może zacząłeś sprawdzać swoje połączenie z internetem? Aby poradzić sobie z komunikatem 404 not found i odpowiednio na niego zareagować, trzeba wiedzieć, co kryje się pod  tym sformułowaniem oraz jakie mogą być przyczyny wystąpienia błędu. #wiemyjak

error 404

Czym jest HTTP 404?

Error 404 lub 404 not found jest kodem błędu odpowiedzi HTTP. Jego pojawienie się na ekranie komputera oznacza, że klient (czyli najczęściej internauta, użytkownik) co prawda może skontaktować się z serwerem i wysłać żądanie o wyświetlenie konkretnej witryny, jednak serwer nie znajduje żądanego pliku. Może się także zdarzyć, że serwer nie będzie odpowiednio skonfigurowany, aby móc wyświetlić żądane przez użytkownika informacje. Błąd HTTP 404 nie powinien być mylony z komunikatami typu serwer not found – wtedy to użytkownik nie ma połączenia z serwerem.

Proces wyświetlania strony internetowej w uproszczeniu przebiega według pewnego schematu. Użytkownik wpisuje adres danej strony www. Zanim witryna ukaże się internaucie, jego komputer wyśle żądanie danych do serwera, który w odpowiedzi prześle nagłówek HTTP. Strona, która się po chwili otworzy, będzie zawierała kod „200”. Natomiast pojawienie się jakiegokolwiek błędu będzie skutkowało wyskoczeniem komunikatu 404 not found bądź error 404. Każda cyfra w kodzie ma określone znaczenie. Pierwsze 4 wiąże się z wystąpieniem błędu ze strony internauty, na przykład wpisał on nieaktualną nazwę danej strony, bądź dana domena przestała być aktywna w sieci. Pozostałe cyfry oznaczają skonkretyzowane problemy – 0 jest błędem składnikowym, a ostatnia 4 oznacza niemożność wyświetlenia żądanego celu.

Według Google błąd 404 nie ma wpływu na pozycjonowanie stron www i nie otrzymamy za niego kary, jednak stałe występowanie błędu 404 na stronie może być w końcu szkodliwe, na przykład z powodu wysokiego współczynnika odrzuceń. Gdy strona pojawia się wysoko w wyszukiwarce, a na niej błąd 404, użytkownicy szybko będą ją opuszczali.

Legenda HTTP 404

Organizacja o nazwie World Wide Web Consortium1992 r. ustanowiła katalog kodów dla HTTP. Listę przygotował Tim Berners-Lee, który również przyczynił się do powstania pierwszej na świecie przeglądarki internetowej. Katalog kodów podzielony został na pięć sekcji. Kody 100 to błędy informacyjne, 200 – pozytywne, 300 – błędy z przekierowaniami, 400 – błędy ze strony klienta, 500 – błędy od strony serwera.

Error 404 związany jest z pewną legendą. W latach 90. XX w. w siedzibie CERN (Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych), w której pracowali specjaliści z World Wide Web Consortium, powstała wewnętrzna sieć komputerowa. Mogli z niej korzystać pracownicy kompleksu, komunikować się za jej pomocą, wymieniać się danymi. Ponoć główna baza danych zlokalizowana była na czwartym piętrze budynku, w pokoju 404. Każde zapytanie o dane trafiało do bazy, która początkowo była obsługiwana przez pracowników.  Zdarzało się, że do bazy wysyłane były zapytania, na które nie można było znaleźć żądanej odpowiedzi. Wtedy użytkownik otrzymywał od pracownika bazy informację „Room 404: file not found”.  Legenda nie ma jednak silnego poparcia w rzeczywistości, gdyż w CERN nigdy nie istniał pokój 404. Sprawdź: Strona 404 – jak powinna wyglądać by zatrzymywać klientów

Jak poradzić sobie z komunikatem 404 not found?

HTTP 404 najczęściej pojawia się, kiedy strona internetowa została przeniesiona na inne miejsce na serwerze bądź dokonano jej usunięcia.  Jako użytkownicy nie będziemy wiedzieć, co tak naprawdę zdarzyło się z witryną, na którą chcemy zajrzeć. Dlatego mamy do wyboru kilka prostych czynności, które być może pozwolą nam uporać się z komunikatem error 404.

  • Odśwież stronę – wciśnij Ctrl + F5, jeśli na swoim ekranie zobaczysz komunikat 404 not found. Być może witryna była po porostu chwilowo niedostępna, na przykład za względu na zbyt dużą liczbę żądań wysłaną przez użytkowników.
  • Wyczyść pliki pamięci podręcznej tzw. cache oraz ciasteczka – cookies w swojej przeglądarce. Sprawdź, czy strona, na którą chcesz wejść, wyświetla się poprawnie na innym urządzeniu, na przykład na smartfonie. Jeśli tak, to czyszczenie cache oraz usuwanie ciasteczek powinno pozbyć się błędu HTTP 404.
  • Wpisałeś poprawny adres ULR? Sprawdź w pasku przeglądarki. Być może za błędem 404 stoi po prostu zwykła literówka i oczekujesz na wyświetlenie strony, która nie istnieje w sieci. Wpisz adres od nowa, bo nasz mózg nie zawsze rejestruje przekręcone litery – jesteśmy tak wyćwiczeni, że potrafimy pomijać błędy i poprawnie odczytywać wyrazy.
  • Wpisz adres strony domowej zamiast adresu podstrony. Zdarza się, że osoba zajmująca się moderacją danej witryny, może usunąć bądź zmienić nazwę i jednocześnie adres URL którejś z zakładek. Przez jakiś czas od modyfikacji strony, wyszukiwarka Google dalej będzie „myślała”, że dana podstrona działa, dlatego wciąż będzie ona indeksowana. I w takim przypadku nie zostaniesz przekierowany na adres nowej zakładki. Spróbuj więc wejść na stronę główną i na niej znaleźć odnośnik do interesujących cię treści. Jeśli i strona główna nie będzie działać, powinieneś spróbować na przykład ponownie odświeżyć stronę.
  • Kiedy ostatnio przeprowadzałeś skanowanie systemu programem antywirusowym? Możliwe, że na Twoim komputerze zainstalowało się złośliwe oprogramowanie, które potrafi wymusić pojawienie się error 404 po wpisaniu określonych adresów URL. Wirus może zmodyfikować bądź uszkodzić plik systemowy „Hosts”, za pośrednictwem którego będą przesyłane nieprawdziwe informacje. Od ciebie oczywiście zależy, jaki program antywiryusowy uruchomisz do skanowania systemu, pamiętaj jednak, aby prewencyjnie korzystać z tego programu co jakiś czas. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko zagnieżdżenia się wirusów na dyskach Twojego komputera.
  • Uzbrój się w cierpliwość – strona www może być modyfikowana. Błąd 404 not found może pojawić się także w sytuacji, kiedy moderator serwisu będzie wprowadzał na nim pewne zmiany. Być może witryna jest przenoszona z jednego serwera na drugi. Sprawdź jutro, czy strona internetowa będzie otwierała się poprawnie.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 17/08/2015 oraz aktualizacja: 09/11/2017

Ocena artykułu:
4.8/5 (9)

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Jacek pisze:

    A czy przypadkiem błąd 404 na stronie nie wpływa negatywnie na pozycjonowanie?

  2. Agata Strzębska EACTIVE pisze:

    Panie Jacku, według Google błąd 404 na stronie nie ma wpływu na jej pozycję w wyszukiwarce. Gdyby jednak głębiej to przeanalizować nie jest to wcale takie oczywiste,, chociażby z takiego powodu, że jeśli użytkownik wchodzi na stronę, gdzie pokazuje się błąd 404, wówczas szybko ją opuszcza. To z kolei powoduje wzrost współczynnika odrzuceń, który wpływa na ranking. Więcej na ten temat znajdzie Pan w artykule na naszym blogu pod tytułem: Błąd 404 i jego negatywny wpływ na ranking Twojej strony.

  3. Elżbieta pisze:

    Bardzo fajnie opisany proces wyświetlania strony internetowej. Pzy okazji również przeczytałam co oznacza błąd 404, z którym do tej pory miałam znikome do czynienie i zupełnie nie kojarzę takiego komunikatu. Ciekawy blog.

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem