Jak wygląda praca copywritera w agencji marketingowej?

Zawód copywritera na przestrzeni ostatnich kilku lat zyskał dużą popularność. Na ten moment pod hasłem „copywriter” i „praca copywritera”, w Polsce możemy znaleźć 250 ofert pracy na LinkedIn, ok. 100 na portalu Pracuj.pl, 140 na stronie Indeed.pl, 60 na OLX, a także prawie 5000 propozycji pracy zdalnej lub jednorazowych zleceń z zakresu copywritingu na Jooble.pl.

na-czym-polega-praca-copywritera

Niezaprzeczalnie mamy współcześnie do czynienia z rosnącym zapotrzebowaniem na copywriterów. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega praca copywritera, jakie są rodzaje copywritingu, co robi copywriter w agencji marketingowej, jak efektownie planować pracę wykonując ten zawód oraz ile wynoszą zarobki copywritera.

Czym jest copywriting?

Zacznijmy od tego, czym właściwie jest sam copywriting. Najogólniej mówiąc, copywriting jest to tworzenie tekstów i sloganów reklamowych, a także treści stron internetowych oraz kampanii reklamowych. W praktyce jednak kryje się za tym o wiele więcej. Copywriter ma za zadanie wykreować angażującą i perswazyjną treść, która nakłoni odbiorcę do konkretnego działania. Musi on oprócz nienagannej znajomości języka, w którym tworzy teksty, posiadać również techniczną wiedzę z zakresu marketingu m.in. odnośnie pozycjonowania treści. Warto jednak pamiętać, że praca copywritera, nie jest dziennikarstwem. Copywriter odpowiedzialny jest za tworzenie wszystkich rodzajów tekstów. Jego treści mają spowodować konkretny efekt np. budowanie świadomości marki przez klientów, zwiększenie ruchu na stronie, wzrost sprzedaży produktu, lub osiągnięcie wyższej pozycji w wyszukiwarce.
Nie każdy copywriter zajmuje się wszystkimi rodzajami działań. Często przenikają się one miedzy sobą w zależności od konkretnego zlecenia.

Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów copywritingu, z którymi najczęściej możesz mieć do czynienia, podczas pracy w agencji marketingowej. By było Ci łatwiej zrozumieć ten podział zamieszczamy go poniżej z krótką specyfikacją:

Rodzaje copywritingu:

  • Sales copywriting – zajmuje się tworzeniem tekstów, które mają na celu zwiększenie sprzedaży danego produktu lub usługi m.in. oferty sprzedażowe, teksty do broszur i ulotek, posty reklamowe, sales letters czy landing pages,
  • Creative copywriting – w tym przypadku chodzi o tzw. kreatywne pisanie, czyli m.in. tworzenie nieszablonowych sloganów, haseł reklamowych, scnariusze spotów, nazwy firm, storytelling, a także słowotwórstwo,
  • Content writing – to przede wszystkim merytoryczne treści, które mają na celu pomóc odbiorcy i przekazać mu dane informacje m.in. artykułu branżowe, treści infografik, e-booki, case studies czy scenariusze eksperckich spotów,
  • SEO Copywriting – to rodzaj copywritingu, który skupia się na tekstach, które będą dobrze widoczne w wyszukiwarkach. Praca copywritera SEO to m.in. opisy produktów, teksty na blogi firmowe i strony internetowe. Z roku na rok algorytmy Google stają się coraz bardziej wymagające i stawiają więcej wyzwań przed copywriterami. Oprócz słów kluczowych bardzo ważny jest układ i długość treści, profil linków, a także wartość, jaką dana treść daje odbiorcom,
  • Technical copywriting – skupia się tworzeniu tekstów dla branży technologicznej np. IT. Produkty technologiczne, wiążą się ze specjalistycznym słownictwem, który nie zawsze jest zrozumiałe dla wszystkich odbiorców. Treści stworzone przez copywritera technicznego, mają na celu przekazanie i wyjaśnienie danego, specjalistycznego tematu odbiorcom, w prosty i przejrzysty sposób,
  • Social media copywriting – ten rodzaj opiera się na tworzeniu wszelkiego rodzaju treści, które będą publikowane na kanałach social media. Do tej grupy zaliczamy m.in. wpisy, posty, treści infografik, scenariusze filmików i animacji na takie kanały jak: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube czy LinkedIn,
  • E-mail copywriting – to przede wszystkim treści maili i newsletterów, używanych w kampaniach mailingowych, których celem jest nakłonienie jak największej liczby odbiorców do kliknięcia odpowiedniego linku i wejścia na daną stronę z ofertą od firmy.

na-czym-polega-praca-copywritera-w-agencji-marketingowej

Na czym polega praca copywritera w agencji marketingowej?

Firmy z branży marketingowej, takie jak: agencje reklamowe czy agencje marketingu online, to przedsiębiorstwa, które mają największe zapotrzebowanie na copywriterów. Ich profil skupia się na pracy z klientem, a dla każdego klienta należy stworzyć od kilkudziesięciu, nawet do kilku tysięcy treści. Każda z nich musi być unikalna i efektowna. Właśnie dlatego, dobrzy copywriterzy są pożądani na obecnym rynku pracy.
Pomiędzy różnymi firmami, zadania copywritera, w niewielkim stopniu różnią się od siebie. Warto jednak zaznaczyć, że ogólny zakres obowiązków będzie jednak dość podobny. Poniżej przedstawimy, z czym tak naprawdę na co dzień wiąże się praca copywritera w agencji marketingowej.

Przykładowy zakres obowiązków copywritera:

  • research tematów z potencjałem w SEO na przykład na podstawie analizy popularności fraz,
  • tworzenie treści na strony internetowe oraz dedykowane działaniom marketingowym,
  • publikacja treści za pomocą systemów CMS,
  • analiza efektywności realizowanych działań.

Zarobki copywritera

Wiesz już, czym jest copywriting, jakie są jego rodzaje, a także, z jakimi zadaniami wiąże się zawód copywritera. Nadszedł czas na poruszanie również ważnego aspektu, jakim są, zarobki copywritera. W większości agencji marketingowej rozróżniamy 3 stanowiska copywritera: Junior Copywriter, Copywriter, Senior Copywriter. Oczywiście wynagrodzenie zależy od doświadczenia i obejmowanego stanowiska. Według badań z 2019 roku średnie zarobki Copywritera w Polsce to 2 505 zł netto. Mówimy tutaj o zatrudnieniu na pełen etat w firmie. Zarobki freelancerów są zdecydowanie trudniejsze do zmierzenia. Wynika to z tego, że są  bardzo zróżnicowane, uzależnione od ilości zleceń i jakości oferowanych treści.

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Zarobków, 2019

Zawód copywritera to zdecydowanie ciekawa praca, która pozwala zdobyć wiedzę na wiele tematów. Oprócz nieustannego zdobywania nowych informacji, pracując, jako copywriter możesz szlifować swoje umiejętności pisania, a także rozwijać kreatywność!
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci się dowiedzieć, na czym polega praca copywritera i z czym się wiąże!

A jeśli czujesz, że ten zawód to coś, czym chciałbyś się zajmować na co dzień, to zapraszamy do aplikowania do naszej firmy!

Aktualnie poszukujemy kogoś na pokrewne stanowisko. Szukamy Junior Content Marketing Specialist

APLIKUJ!

Zapraszamy do naszego zespołu!

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.5/5 (8)

Komentarze

Dodaj komentarz