Analityka internetowa i narzędzia do analizy, które warto poznać

Analityka internetowa (zwana również analityką webową) stanowi w dzisiejszym, cyfrowym świecie niezwykle ważny proces. Pozwala na analizę danych o użytkownikach stron www oraz wyciągnięcie przydatnych i wartościowych wniosków.

#wiemyjak wykorzystać potencjał analityki internetowej
Pomożemy Ci zwiększyć efektywność Twojego biznesu – zobacz, co możemy Ci zaoferować

Czym jest właściwie analityka internetowa?

Analityka internetowa to proces, który obejmuje gromadzenie danych o użytkownikach strony www, gruntowną analizę danych, sugestie zmian oraz wdrażanie odpowiednich działań służących osiągnięciu wybranych celów biznesowych. Przy pomocy odpowiednich narzędzi analitycznych możemy dowiedzieć się, które z naszych marketingowych działań przynoszą efekty, które metody wymagają dopracowania oraz jakie działania powinniśmy podjąć by nasza strategia prowadzenia biznesu w internecie faktycznie przyniosła nam zarobki. Odpowiednie wykorzystanie potencjału analityki webowej pozwala na osiągnięcie realnych korzyści w postaci wymarzonych rezultatów w biznesie, a w szczególności zwiększenia zysków.

Mimo iż narzędzia służące do analityki stron są niezbędne każdemu marketingowcowi, ich wybór wcale nie jest prosty. Należy wybrać takie, które najlepiej oszacuje interesujące nas wartości, nie zaśmiecając wyników zbędnymi pomiarami. Należy przy tym pamiętać, że każda strona internetowa jest inna, generuje inny ruch i przyciąga innych klientów.

Narzędzi do analityki stron, dostępnych na rynku są dosłownie setki, a każde z nich ma swoje plusy, minusy oraz unikalne cechy. Poniżej prezentujemy krótkie zestawienie wybranych z nich. W oparciu o opinie zawarte w serwisie SE Roundtable przedstawiamy również pewne zalety i wady przedstawionych narzędzi.

1. Google Analytics czyli analityka internetowa za darmo

Zdecydowanie najpopularniejsze narzędzie do analityki stron na rynku. Google Analytics jest przeznaczony przede wszystkim dla internetowych marketingowców oraz właścicieli firm, którzy chcą dowiedzieć się więcej o własnej witrynie. Narzędzie pomaga zrozumieć reguły ruchu sieciowego oraz jego źródła, dane o aktywności użytkownika, a także poznać współczynnik konwersji i znacznie więcej. Przedstawione dane są przejrzyste i intuicyjne, dzięki czemu każdy szybko nauczy się prawidłowo je odczytywać.

Analitycs

Główna zaleta: Google Analytics jest darmowy i zintegrowany z największą platformą służącą do płatnego wyszukiwania – Google AdWords. Pozwala to marketingowcom na sprawne monitorowanie ruchu sieciowego oraz klikalności reklam. Jest bardzo popularny w świecie analityki internetowej i korzysta z niego wiele osób.

Główna wada: Osoby korzystające z Google Analytics często wskazują na problemy związane ze zliczaniem przez narzędzie jednostronicowych odwiedzin. Przykładowo, gdy użytkownik trafia na dobrą stronę i znajduje na niej potrzebne informacje, ale po chwili opuści stronę bez wykonania dodatkowych działań, Google Analitycs podniesie współczynnik odrzuceń o te odwiedziny. Problematyczne okazuje się również zliczanie czasu spędzonego na stronie przez odwiedzającego, gdyż program odnotowuje jedynie czas do tej podstrony po której nastąpiło przeładowanie kodu i przejście na kolejną, co skutkuje pomijaniem informacji o czasie spędzonym na ostatniej podstronie.

Cena: Darmowy.

2. Linki również można analizować

Moz analitycsMoz.com to jedna z wiodących firm zajmujących się marketingiem internetowym. Podobny poziom prezentuje ich narzędzie do analityki internetowej – Moz Analytics, który pozwala śledzić cały szereg aktywności. Marketing przy użyciu wyszukiwarek i mediów społecznościowych, aktywność poszczególnych marek, analiza linków oraz działań bazujących na content marketingu – wszystko w jednym miejscu.

Główna zaleta: Moz Analytics jest jednym z lepszych narzędziem na rynku jeśli chodzi o zarządzanie linkami i ich analizę. Dzięki niemu, nasza wiedza dotycząca kampanii SEO szybko wzrośnie.

Główna wada: Niestety narzędzie to nie mierzy ruchu na naszej stronie, co sprawia, że oprócz Moz Analytics musimy korzystać z innych narzędzi.

Cena: 99$/miesiąc

3. Analityka internetowa pod kątem mediów społecznościowych

Jeśli szukamy narzędzia do analizy Facebooka i innych portali społecznościowych, TrueSocial Metrics może okazać się przydatny.

True social metrics

Główna zaleta: Pomaga łatwo zidentyfikować, które tematy nasi potencjalni odbiorcy uważają za najbardziej interesujące. Dzięki temu możemy ocenić jaka forma contentu sprawdzi się najlepiej w przypadku określonego portalu.

Główna wada: Darmowa wersja zawiera bardzo mało funkcji. Jeśli chcemy mieć dostęp do pełnego pakietu i znacząco poprawić naszą strategię skierowaną w social media, musimy za to sporo zapłacić.

Cena: Pakiet podstawowy = Darmowy, Mały pakiet = 30$/miesiąc, Średni pakiet = 100$/miesiąc, Pełny pakiet = 350$ za miesiąc.

4. Jeszcze bardziej profesjonalna analityka stron internetowych

Mowa o narzędziu polecanym przez specjalistów – Woopra pozwala w czasie rzeczywistym śledzić wyświetlenia stron i wydarzeń, a także lepiej poznawać naszych potencjalnych klientów. Pozwala również na mierzenie ich aktywności (wzrost i spadek zainteresowania) a także współczynnika konwersji, który następnie możemy skuteczniej zwiększać.

Wooopra

Główna zaleta: Przede wszystkim Woopra pozwala na analizę ruchu w czasie rzeczywistym i pokazuje dokładnie ile osób jest w danym momencie na stronie. W każdej chwili można zatem sprawdzić, co dzieje się na stronie. Plusem są również przejrzyste i dopracowane raporty.

Główna wada: Program jest dość trudny w obsłudze, głównie ze względu na niezbyt intuicyjny interfejs.

Cena: od 79$ dolarów miesięcznie.

5. A co z narzędziem dla branży SEO?

Platforma BrightEdge zawiera informacje o słowach kluczowych, ruchu sieciowym, konwersji, konkurentach, urządzeniach i wielu innych elementach. Prowadzi także dzienne rankingi dla badanych statystyk.

BrightEdge SeoGłówna zaleta: Raportowane dane są nie tylko przejrzyste, ale również aktualne i merytoryczne. Nad prawidłową pracą BrightEdge czuwają eksperci z dziedziny SEO, którzy często testują narzędzie.

Główna wada: Dane ograniczają się praktycznie tylko do branży SEO. Jeśli szukamy narzędzia do analizy o szerokim spektrum, powinniśmy wybrać inne.

Cena: Nie podano. Aby uzyskać więcej informacji, a także zdobyć wersję demonstracyjną, należy skontaktować się bezpośrednio z BrightEdge.

Analityka webowa to podstawa

Analityka internetowa dostarcza bardzo przydatnych danych, które mogą pomóc w rozwoju naszego biznesu. Należy jednak pamiętać, że internet jest środowiskiem niezwykle dynamicznym i skuteczna analityka webowa to niełatwe zadanie. To, jakie narzędzie wybierzemy, zależy nie tylko od treści, które chcemy zbadać, ale również od naszego doświadczenia w branży, naszego budżetu, naszych oczekiwań oraz gotowości do nauki nowych rzeczy. Przedstawione powyżej programy to tylko niektóre z kilkuset opcji służących do analityki stron internetowych.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Robert pisze:

    Do wyszukiwania dupilcate content świetnie sprawdza się – copyscape (powielenia na innych stronach) oraz siteliner (powielenia w obszarze własnej witryny)

  2. Marcin R. pisze:

    Ciekawy artykuł – dziękuję! Jeśli chodzi o analitykę internetową, to warto pamiętać, że na jej sukces składa się nie tylko narzędzie, ale również ludzie i procesy.

  3. Jagoda Dynowska EACTIVE pisze:

    My sprawdzamy DC korzystając z Google, lub sprawdzając ręcznie każdą stronę z osobna.

  4. Piotr Górniaczyk pisze:

    Witam
    A czy istnieją narzędzia do wyszukiwania duplicate content w ramach witryny? Tzn czy kilka różnych linków w mojej witrynie kieruje do tej samej treści?