Co to jest AMP – Accelerated Mobile Pages?

Google zwraca dużą uwagę na potrzeby użytkowników. Ostatnio pod szczególną obserwacją znajdują się oczekiwania osób korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych. Korzystanie z przeglądarki w smartfonie lub na tablecie może być przyjemne dla użytkowników, jeśli właściciele stron wdrożą wersje mobilne lub strony tworzone w oparciu o RWD (Responsive Web Design). Alternatywną może w przyszłości być zastosowanie technologii wspieranej przez Google – AMP. Accelerated Mobile Pages, czyli jeszcze szybsze strony mobilne.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
Poznaj naszą ofertę pozycjonowania stron

Accelerated Mobile Pages – co to takiego?

AMP jest technologią rozwijaną w środowisku open source. Dzięki temu każdy ma do niej dostęp, a webdeveloperzy mogą wprowadzać autorskie modyfikacje i udoskonalenia. Zastosowanie Accelerated Mobile Pages pozwala na szybkie renderowanie stron www, posiadających statyczne treści. Wdrożenie standardu umożliwia dopasowanie zawartości serwisu do parametrów technicznych narzędzia (wielkości ekranu, jego rozdzielczości), z którego korzysta w danym momencie użytkownik, zapewniając w ten sposób swobodę i szybkość w przeglądaniu stron internetowych.

W skład technologii AMP wchodzą 3 elementy:

  • AMP HTML – zestaw wskazówek i zaleceń dla kodu strony. Ich zastosowanie pozwala na publikację dotychczas tworzonych treści zgodnie z wymaganiami urządzeń mobilnych. Liczne rozszerzenia przybliżą nas do osiągnięcia szybko ładującej się strony www,
  • AMP JS – szybkie strony uzyskiwane są dzięki bibliotekom JavaScript. Warto z nich skorzystać, jeśli zależy nam na zadowoleniu naszych użytkowników,
  • AMP CDN – jest to nieobowiązkowy element, który nie musi być wdrożony, aby strona została stworzona zgodnie ze standardami Accelerated Mobile Pages. Jednak jego zastosowanie jest korzystne – od razu mamy dostarczony kod HTML dla strony w technologii AMP.

Dlaczego Google zwraca uwagę na szybkie strony www?

Już jakiś czas temu koncern z Kalifornii zaobserwował, że liczba stron posiadających wersję mobilną jest drastycznie niska. Użytkownicy muszą korzystać z serwisów, które nie są dostosowane do wymagań ich urządzeń. To powoduje pewne komplikacje – brak możliwości zapoznania się z pełną treścią dostępną w witrynie, konieczność wytężania wzroku z powodu zbyt małej czcionki, trudność w kliknięciu w przyciski związane z interakcjami (dokonanie zakupu, przejście do innej podstrony, potwierdzenie wpisanego hasła). To wszystko składa się na dużą liczbę odrzuceń. Wolne strony nie są w kręgu zainteresować osób korzystających z urządzeń mobilnych.

AMP ma zapewnić w m-commerce szybkie strony, które będą zawierały treści poszukiwane przez użytkowników. Rozwój technologii jest wspierany przez wielu webdeveloperów, programistów oraz wydawców. W projekt zaangażował się także gigant darmowych platform blogowych, czyli WordPress.

W jaki sposób działają strony zbudowane w technologii Accelerated Mobile Pages?

Wgłębiając się w specyfikację AMP HTML zauważymy, że szybkie strony tworzone są na jak wszystkie strony budowane w kodzie HTML. Jedyną różnicą jest to, że zastosowanie tej technologii wiąże się z unikaniem pewnych elementów, a wdrożeniem innych. Należy mieć także na względzie, że nie wszystkie przeglądarki (a szczególnie ich starsze wersje) będą prawidłowo odczytywać treści zwarte na stronie zgodnej z wymaganiami AMP.

Przyspieszenie ładowania stron jest możliwe, ponieważ AMP korzysta z różnych elementów przeglądarek i serwerów. Wykorzystuje się tylko te rozwiązania technologiczne, które odciążają proces wczytywania serwisu. Np. strony zostają zapisane w chmurze lub pamięci podręcznej innego podmiotu. W ten sposób możemy korzystać z catche Google w trakcie ładowania interesującej nas witryny.

Nie zastosujesz AMP, zginiesz w sieci?

Google coraz mocniej naciska na wdrażanie stron mobilnych. Ostatnio pojawiła się informacja dotycząca zniknięcia z mobilnych wyników wyszukiwania serwisów, które nie będą dostosowane do urządzeń mobilnych. Oczywiście Google naciska na webmasterów by tworzyli strony przyjazne dla użytkowników mobilnych, jednak wciąż bardzo ważna jest treść. Strony z dobrą treścią nie znikną zupełnie z wysokich pozycji.

Z drugiej strony warto już dzisiaj poznać możliwości AMP. Jest to projekt Google, a więc prawie na pewno strony, będzie się rozwijał.

Jakie korzyści można więc osiągnąć dzięki AMP? Spójrz na poniższą listę:

  • skrócenie czasu ładowania strony, dzięki czemu użytkownik nie musi czekać na załadowanie się wszystkich treści,
  • uzyskanie specjalnego oznaczenia AMP w wynikach wyszukiwania,
  • większy ruch z mobile devices,
  • większe prawdopodobieństwo uzyskania przychodów z kanału mobile,
  • wdrożenie standardu, który jest darmowy, rozwijany i wspierany przez Google,
  • możliwość skorzystania z licznych wskazówek dostarczanych przez Google,
  • komunikaty o błędach i problemach we wdrożeniu AMP, dostępne w Google Search Console.

Co może stanowić alternatywę dla AMP?

W przypadku Accelerated Mobile Pages trudno jest mówić o możliwości zastosowania alternatywy. AMP jest standardem, którego wykorzystanie daje zbliżone możliwości jak wdrożenie Responsive Web Design. Nie jest jednak jego substytutem.

AMP to kolejny standard, który może zostać wdrożony w Naszym serwisie. Wielcy wydawcy obawiają się konieczności wprowadzenia tej technologii. Posiadając kilka wersji swojej strony internetowej, trzeba o nie wszystkie dbać i wprowadzać na nich jednoczesne aktualizacje. Porządnie przygotowana wersja mobilna strony nie musi być zastępowana witryną w technologii AMP. Na ten moment projekt AMP nie jest jeszcze szeroko rozwinięty i bez niego przetrwamy w mobilnych wynikach wyszukiwania, o ile nasza strona będzie responsywna, a jej czas ładowania zostanie skrócony.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz