Co to jest AMP – Accelerated Mobile Pages?

Google zwraca dużą uwagę na potrzeby użytkowników. Ostatnio pod szczególną obserwacją znajdują się oczekiwania osób korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych. Korzystanie z przeglądarki w smartfonie lub na tablecie może być przyjemne dla użytkowników, jeśli właściciele stron wdrożą wersje mobilne lub strony tworzone w oparciu o RWD (Responsive Web Design). Alternatywną może w przyszłości być zastosowanie technologii wspieranej przez Google – AMP. Accelerated Mobile Pages, czyli jeszcze szybsze strony mobilne.

Accelerated Mobile Pages – co to takiego?

AMP jest technologią rozwijaną w środowisku open source. Dzięki temu każdy ma do niej dostęp, a webdeveloperzy mogą wprowadzać autorskie modyfikacje i udoskonalenia. Zastosowanie Accelerated Mobile Pages pozwala na szybkie renderowanie stron www, posiadających statyczne treści. Wdrożenie standardu umożliwia dopasowanie zawartości serwisu do parametrów technicznych narzędzia (wielkości ekranu, jego rozdzielczości), z którego korzysta w danym momencie użytkownik, zapewniając w ten sposób swobodę i szybkość w przeglądaniu stron internetowych.

W skład technologii AMP wchodzą 3 elementy:

  • AMP HTML – zestaw wskazówek i zaleceń dla kodu strony. Ich zastosowanie pozwala na publikację dotychczas tworzonych treści zgodnie z wymaganiami urządzeń mobilnych. Liczne rozszerzenia przybliżą nas do osiągnięcia szybko ładującej się strony www,
  • AMP JS – szybkie strony uzyskiwane są dzięki bibliotekom JavaScript. Warto z nich skorzystać, jeśli zależy nam na zadowoleniu naszych użytkowników,
  • AMP CDN – jest to nieobowiązkowy element, który nie musi być wdrożony, aby strona została stworzona zgodnie ze standardami Accelerated Mobile Pages. Jednak jego zastosowanie jest korzystne – od razu mamy dostarczony kod HTML dla strony w technologii AMP.

Dlaczego Google zwraca uwagę na szybkie strony www?

Już jakiś czas temu koncern z Kalifornii zaobserwował, że liczba stron posiadających wersję mobilną jest drastycznie niska. Użytkownicy muszą korzystać z serwisów, które nie są dostosowane do wymagań ich urządzeń. To powoduje pewne komplikacje – brak możliwości zapoznania się z pełną treścią dostępną w witrynie, konieczność wytężania wzroku z powodu zbyt małej czcionki, trudność w kliknięciu w przyciski związane z interakcjami (dokonanie zakupu, przejście do innej podstrony, potwierdzenie wpisanego hasła). To wszystko składa się na dużą liczbę odrzuceń. Wolne strony nie są w kręgu zainteresować osób korzystających z urządzeń mobilnych.

AMP ma zapewnić w m-commerce szybkie strony, które będą zawierały treści poszukiwane przez użytkowników. Rozwój technologii jest wspierany przez wielu webdeveloperów, programistów oraz wydawców. W projekt zaangażował się także gigant darmowych platform blogowych, czyli WordPress.

W jaki sposób działają strony zbudowane w technologii Accelerated Mobile Pages?

Wgłębiając się w specyfikację AMP HTML zauważymy, że szybkie strony tworzone są na jak wszystkie strony budowane w kodzie HTML. Jedyną różnicą jest to, że zastosowanie tej technologii wiąże się z unikaniem pewnych elementów, a wdrożeniem innych. Należy mieć także na względzie, że nie wszystkie przeglądarki (a szczególnie ich starsze wersje) będą prawidłowo odczytywać treści zwarte na stronie zgodnej z wymaganiami AMP.

Przyspieszenie ładowania stron jest możliwe, ponieważ AMP korzysta z różnych elementów przeglądarek i serwerów. Wykorzystuje się tylko te rozwiązania technologiczne, które odciążają proces wczytywania serwisu. Np. strony zostają zapisane w chmurze lub pamięci podręcznej innego podmiotu. W ten sposób możemy korzystać z catche Google w trakcie ładowania interesującej nas witryny.

Nie zastosujesz AMP, zginiesz w sieci?

Google coraz mocniej naciska na wdrażanie stron mobilnych. Ostatnio pojawiła się informacja dotycząca zniknięcia z mobilnych wyników wyszukiwania serwisów, które nie będą dostosowane do urządzeń mobilnych. Oczywiście Google naciska na webmasterów by tworzyli strony przyjazne dla użytkowników mobilnych, jednak wciąż bardzo ważna jest treść. Strony z dobrą treścią nie znikną zupełnie z wysokich pozycji.

Z drugiej strony warto już dzisiaj poznać możliwości AMP. Jest to projekt Google, a więc prawie na pewno strony, będzie się rozwijał.

Jakie korzyści można więc osiągnąć dzięki AMP? Spójrz na poniższą listę:

  • skrócenie czasu ładowania strony, dzięki czemu użytkownik nie musi czekać na załadowanie się wszystkich treści,
  • uzyskanie specjalnego oznaczenia AMP w wynikach wyszukiwania,
  • większy ruch z mobile devices,
  • większe prawdopodobieństwo uzyskania przychodów z kanału mobile,
  • wdrożenie standardu, który jest darmowy, rozwijany i wspierany przez Google,
  • możliwość skorzystania z licznych wskazówek dostarczanych przez Google,
  • komunikaty o błędach i problemach we wdrożeniu AMP, dostępne w Google Search Console.

Co może stanowić alternatywę dla AMP?

W przypadku Accelerated Mobile Pages trudno jest mówić o możliwości zastosowania alternatywy. AMP jest standardem, którego wykorzystanie daje zbliżone możliwości jak wdrożenie Responsive Web Design. Nie jest jednak jego substytutem.

AMP to kolejny standard, który może zostać wdrożony w Naszym serwisie. Wielcy wydawcy obawiają się konieczności wprowadzenia tej technologii. Posiadając kilka wersji swojej strony internetowej, trzeba o nie wszystkie dbać i wprowadzać na nich jednoczesne aktualizacje. Porządnie przygotowana wersja mobilna strony nie musi być zastępowana witryną w technologii AMP. Na ten moment projekt AMP nie jest jeszcze szeroko rozwinięty i bez niego przetrwamy w mobilnych wynikach wyszukiwania, o ile nasza strona będzie responsywna, a jej czas ładowania zostanie skrócony.

Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach mobilnych, a może w wynikach desktopowych? Poznaj naszą ofertę pozycjonowania stron opartą o sprawdzone metody zwiększania widoczności firm w Internecie.

Komentarze

Dodaj komentarz

Zamów bezpłatną wycenę

Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE wiemy jak sp. z o.o. sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem