Zysk przez wykluczenie czyli o wykluczających słowach kluczowych

Wykluczające słowa kluczowe pozwalają uniknąć wyświetlania reklamy na niepożądane słowa, co pozwala zwiększyć skuteczność reklamy. Dowiedz się więcej i poznaj rodzaje wykluczających słów kluczowych. #wiemyjak

Wykluczające słowa kluczowe

Załóżmy, że sprzedajesz buty sportowe firmy Nike. Z pewnością nie chcesz tracić pieniędzy na reklamy dotyczące butów sportowych Adidas, czy – o zgrozo – butów ortopedycznych. Wykluczające słowa kluczowe pozwolą Ci uniknąć takich sytuacji. Jeśli zrozumiesz mechanizm ich działania, zapobiegniesz wyświetlaniu reklam osobom szukających produktów, których nie sprzedajesz, a co za tym idzie, zmniejszysz koszty i przede wszystkim, trafisz do tych osób, które skorzystają z Twojej oferty.

Często jest tak, że tworząc kampanię AdWords skupiamy się na dodawaniu słów kluczowych. Niestety, zdarza się, że przez to zapominamy o wykluczeniu niepotrzebnych. A to najlepszy sposób, by kampania docierała do klientów, którzy skorzystają z naszej oferty.

Czym są wykluczające słowa kluczowe?

Wykluczające słowa kluczowe to skuteczny sposób, by w trakcie prowadzenia kampanii AdWords uniknąć wyświetlania reklamy na niepożądane słowa kluczowe. To informacja jaką wysyłamy do Google, by nie wyświetlał reklamy na konkretne hasła wpisywane przez użytkowników.

Przykładowo, sprzedając piłki do zabawy, z pewnością nie chcesz, by reklamy pokazywały się użytkownikom, których interesuje piłka do cięcia drewna. Korzystając z wykluczających się słów kluczowych sprecyzujesz swój produkt. W ten sposób Google będzie wiedział, żeby nie pokazywać reklam piłek do zabaw użytkownikom, którzy szukają pił do drewna.

Typy dopasowań wykluczających słów kluczowych

Prowadząc kampanię AdWords definiujesz swoich odbiorców przy pomocy słów kluczowych. Określasz wówczas hasła, na które chcesz kierować swój przekaz. Korzystasz wówczas z trzech typów dopasowań – ścisłego, przybliżonego i do wyrażenia. Podobnie jest w przypadku wykluczających słów kluczowych.

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym

Jeśli oczekujesz maksymalnej precyzji wykluczenia, powinieneś skorzystać z dopasowania ścisłego. Wówczas zdefiniujesz wyrażenia, których chcesz uniknąć – da Ci to pewność, że użytkownicy korzystając z konkretnego hasła, nie zobaczą Twojej reklamy.

Przykład: jeśli kierujemy naszą reklamę na hasło „buty sportowe”, jednak nie chcemy by były to buty sportowe Nike, nie wystarczy dodać frazy [Nike] w dopasowaniu ścisłym. By osiągnąć zamierzony efekt, musimy skorzystać z frazy [buty sportowe Nike].

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia to nieco luźniejsza forma. W ten sposób wyeliminujesz zapytania zawierające i pokrywające się z daną frazą.

Przykład: korzystając z frazy wykluczającej „buty sportowe”, nasza reklama nie wyświetli się w przypadku takich zapytań jak najlepsze buty sportowe czy buty sportowe Wrocław. Wykluczenie nie zadziała jednak w przypadku, gdy słowa kluczowe będą rozdzielone bądź zmieniony zostanie ich szyk – w przypadku zapytań sportowe buty Wrocław lub buty najlepsze sportowe reklama zostanie wyświetlona.

Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym

Na koniec zostawiliśmy dopasowanie przybliżone. Korzystając z tego typu wykluczenia słów kluczowych jesteśmy w stanie za jednym zamachem wyeliminować wszystkie formy zapytań zawierających jedno słowo.

Przykład: jeśli słowem wykluczającym w dopasowaniu przybliżonym będzie Nike, reklama nie wyświetli się we wszystkich kombinacjach tj. buty sportowe Nike, Nike sportowe buty czy buty Nike sportowe. Z tego też względu powinniśmy dokładnie przemyśleć działania, bo nieostrożne skorzystanie z tej funkcjonalności może skończyć się fiaskiem.

Kierowanie vs. wykluczanie słów kluczowych

Przygotowując kampanię AdWords, gdy musiałeś wybrać słowa na które chciałeś kierować reklamę, miałeś pewność, że korzystając z któregokolwiek dopasowania, literówki, błędne zapisy czy chociażby liczba mnoga, były uwzględniane. Korzystając z dopasowań przy słowach wykluczających, ułatwienie to nie zadziała. Bez różnicy czy wybierzesz dopasowanie ścisłe, do wyrażenia czy przybliżone, Google nie uwzględni literówek czy odmian, tak jak miało to miejsce w przypadku dopasowań dla słów na które kierowałeś reklamę. Musisz o tym pamiętać!

Po co korzystać z wykluczających słów kluczowych?

To proste – celnie wytypowane wykluczające słowa kluczowe znacząco wpłyną na efekt kampanii. Jeśli dobierzesz je z głową zaoszczędzisz wiele środków, a także skierujesz swój przekaz jedynie do tych użytkowników, którzy dokonają konwersji. Nie możesz również zapomnieć, że zbyt lekceważące podejście do tematu może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy w internecie. Jeśli nie wykluczysz niektórych zapytań, skutek może być wyjątkowo dotkliwy.

Jak wytypować wykluczające słowa kluczowe?

Pomijając konkretne wykluczające słowa kluczowe (np. buty sportowe Nike gdy sprzedajesz buty sportowe Adidas), niemal każda branża posiada uniwersalną listę słów. Inspiracje, co wykluczyć, możesz czerpać z obserwacji, analizy konkurencji czy od samego Google, śledząc zapytania z wyszukiwań organicznych.

Jeśli uda Ci się trafnie wytypować wykluczające słowa kluczowe (nie możesz jednak przesadzać, by zbyt mocno nie zmniejszyć liczby potencjalnych klientów!) możesz być pewien, że kampania którą prowadzisz, przyniesie doskonałe efekty!

Zastanawiasz się jak przygotować kampanię AdWords, która odniesie sukces? Pomożemy Ci, zobacz co możemy Ci zaoferować.

#wiemyjak wypromować Twój biznes

NAPISZ do nas

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Publikacja wpisu: 14/03/2016 oraz aktualizacja: 28/12/2017

Data dodania: 28/12/2017   Autor: Michał Kamiński

tagi:

x

ZAMÓW bezpłatną WYCENĘ

Filtr antyspamowy

* Pole wymagane

#wiemyjak

Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

*

Zasady komentowania

  1. Gdy dodajesz komentarz, pamiętaj, aby:
    1. Komentarze podpisywać imieniem i/lub nazwiskiem.
    2. W polu „witryna internetowa” umieszczać link tylko do strony głównej.
  2. Wszystkie komentarze są moderowane i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia lub edytowania wpisu/ komentarza, który:
    1. zawiera wulgaryzmy,
    2. obraża innych użytkowników,
    3. może być uznany za spam – lub ma charakter reklamowy,
    4. nie pasuje tematycznie do wpisu, nie zawiera treści merytorycznej,
    5. zawiera linki do stron, które naruszają prawo polskie.

 

  1. Fabian pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł. :) Słowa kluczowe mają istotne znaczenie dla pozycjonowania. Będę zaglądał tutaj częściej. Pozdrawiam

  2. Paweł pisze:

    Jak zwykle rzeczowo i zgrabnie napisany tekst. Pozdrawiam :)

Znajdź nas na Facebooku
Eactive - wiemy jak Lubię to