Praca marketera w dziale SEO Off-Site – wywiad ze specjalistą EACTIVE

Bartosz Wojciechowski to znakomity specjalista z zakresu SEO Off-Site, który od lat pracuje w Eactive. Porozmawialiśmy z nim o jego pracy w Link Buildingu – początkach, codziennych obowiązkach, metodach i narzędziach rozwoju, a także sukcesach zawodowych. Jesteście ciekawi odpowiedzi? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem! #wiemyjak

specjalista-seo-off-site-wywiad

Jak opisałbyś laikowi czym zajmujesz się na co dzień?

Bartek: Dla laika moja praca może wydawać się mocno abstrakcyjna, jednak dla właściciela strony internetowej jest to jedna z ważniejszych składowych, która determinuje wzrost widoczności w sieci. Na co dzień, pozyskuję linki, które służą do przemieszczania się pomiędzy odrębnymi stronami czy dokumentami elektronicznymi. Ale tak naprawdę moje intencje są troszkę inne. Najbardziej zależy mi na zbudowaniu swojego rodzaju „sieci naczyń połączonych”.

Krótko mówiąc – umieszczając link w serwisie A, który kieruje do serwisu B, tworzymy relację między 2 stronami, gdzie część „mocy” serwisu A zostaje przekazana do serwisu B. Osoba, która ma z tym styczność na co dzień, może zarzucić mi, że nie zawsze tak jest. To prawda. Gdy do schematu, który przedstawiłem wyżej dodamy atrybut nofollow do linku, okaże się, że nie przekazujemy „link juice”, czyli nie przekazujemy właśnie tej ważnej mocy SEO pochodzącej z linka.

Można by pomyśleć, że linki takie są nic nie warte. Nic bardziej mylnego. Dochodzimy do momentu, w którym musicie wiedzieć, że moje działania mogą się spotkać z nałożeniem kar w postaci bana lub filtra. Gdy profil linkowy zostanie oceniony za nienaturalny, bądź algorytm czy pracownik Google doszuka się niedozwolonych praktyk wówczas serwis może stracić swoją częściową lub nawet całą widoczność. Dzieje się to gdy w profilu linkowym znajdują się wyłącznie linki pozycjonujące, czyli takie o atrybutach follow. Dotyczy to również zbyt nachalnego linkowania – w szczególności na słowa kluczowe. Metod pozyskiwania linków jest bardzo dużo, począwszy od for, katalogów, portali, blogów, linków z profili, zaplecz, a kończywszy na przekierowaniach 301 z innych domen. To jakie działania należy dobrać zależy od dobranej przeze mnie strategii na podstawie analizy profilu linkowego klienta oraz konkurencji.

Czemu link building? Co skłoniło Cię do pracy akurat w takim dziale?

Bartek: Tak jak większość osób, po zakończeniu edukacji, postanowiłem odnaleźć swoje miejsce. Tak naprawdę idąc na rozmowę rekrutacyjną na stanowisko stażysty, nie wiedziałem dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron i jakie rozległe obejmuje to działania. Rozmowa, jak się później okazało, z moim przyszłym przełożonym zainteresowała mnie na tyle, że po pozytywnej weryfikacji mojej aplikacji, postanowiłem spróbować swoich sił w tym dziale. Przez okres stażu moja ciekawość pogłębiła się na tyle, że pracuję już tutaj od ponad 2 lat i codziennie jestem bogatszy o nowe doświadczenia, które motywują mnie do dalszej pracy.

Gdzie nauczyłeś się być mistrzem linków – na studiach, z książek, internetu, szkoleń czy może stażu?

Bartek: Do świata SEO wprowadzili mnie moi koledzy i koleżanki z działu. Do pogłębienia wiedzy przyczyniły się liczne szkolenia, zarówno wewnątrz firmy jak i wyjazdy na różnego rodzaju konferencje. W naszej branży, bardzo ważne jest zdobywanie wiedzy na własną rękę, czytanie branżowej literatury i bycie na bieżąco z technicznymi nowinkami.
Jednakże, teoria jest tylko teorią a rzeczywistość diametralnie się od niej różni. Nasza praca nastawiona jest na testy oraz znalezienie złotego środka dla danej branży. Także musicie wiedzieć, że schematy po prostu tutaj nie działają. Trzeba podchodzić do pracy kreatywnie i być zawsze o kilku kroków przed konkurencją.

Jaki jest Twój największy sukces w tej dziedzinie?

Bartek: Muszę zacząć od tego, że moje osiągnięcia nie miałyby miejsca bez Specjalistów z innych działów, którzy pracują na nasz wspólny sukces w odrębnych segmentach pozycjonowania serwisów naszych klientów. Jednakże w jakiś sposób muszę mierzyć efektywność moich działań. Jeśli macie ochotę, zapraszam Was do przeczytania artykułu, w którym opisuję opracowaną przeze mnie strategię, która wprowadziła jednego z naszych klientów do TOP3 na najważniejszą dla niego frazę za pomocą Link Buildingu.

Jakie cechy/umiejętności są istotne w tym zawodzie?

Bartek: Na pewno dobra organizacja pracy własnej. Każdy Specjalista musi rozplanować działania tak, by wyrobić się w wyznaczonych terminach i w pełni zrealizować przygotowaną strategię. Równie ważną cechą jest elastyczność. Zdarza się tak, że z dnia na dzień z różnego rodzaju przyczyn, musimy podjąć natychmiastowe działania. Wiąże się to z reorganizacją pracy i wyznaczeniem odpowiedniej priorytetyzacji działań. Determinuje to kolejne 2 cechy, które są istotne w naszym zawodzie, mianowicie odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu.
Nad każdym projektem, pracujemy w kilkuosobowych grupach, dlatego równie istotną umiejętnością jest komunikacja z zespołem. Uwierzcie mi, że nie jest to tak łatwe zadanie, jak mogłoby się wydawać. Bardzo ważne jest klarowne przekazywanie informacji. Z doświadczenia wiem, że to co mówimy wcale nie musi zostać zrozumiane tak jak chcemy. Następne cechy to – ciekawość, drążenie tematupogłębianie wiedzy. To o czym już wspominałem. Specjalista SEO musi podążać za trendami, czytać branżową literaturę – mówiąc krótko musi zdobywać wiedzę ze wszystkich dostępnych kanałów informacji.

Co poradziłbyś osobie, która zaczyna swoją przygodę z link buildingiem?

Bartek: Najwięcej nauczysz się pracując na “żywym organizmie”.  Dużo testuj i nie trzymaj się schematów. Zachęcam do eksperymentowania i przecierania nowych szlaków. Nie zrażaj się jeśli coś Ci nie wychodzi. To również element naszej pracy. Każda porażka dużo uczy i powoduje, że stajemy się mądrzejsi o nowe doświadczenia.

Chcesz zacząć swoją karierę w branży SEO? Aplikuj na stanowisko
Junior SEO Off-Site Specialist
już teraz!

Przejdź do komentarzy
Ocena artykułu:
4.9/5 (23)

Komentarze

Dodaj komentarz