Google AdWords dla początkujących

Kiedy myślisz o skutecznej reklamie, być może masz przed oczami sławnego aktora, który namawia Cię do skorzystania z szamponu w telewizyjnym spocie lub spoglądając na Ciebie z wielgachnego bilbordu. Google widzi to zupełnie inaczej. Reklamy w wyszukiwarce są dlatego tak skuteczne, ponieważ wielu ludzi nawet nie wie, że to reklamy. Ale po kolei…

#wiemyjak szukać rozwiązań usprawniających Twój biznes
Zamów bezpłatną wycenę kampanii Google Ads

Być może, kiedy korzystałeś z wyszukiwarki Google zwróciłeś uwagę na linki, które różnią się od pozostałych wyników wyszukiwania. Znajdują się zawsze na samej górze listy, po jej prawej stronie lub na samym dole listy wyszukiwania. Nawet jeśli do tej pory nie zwróciłeś na nie uwagi to i tak z dużym prawdopodobieństwem klikałeś w nie wielokrotnie. Te „dodatkowe linki” to nic innego jak forma płatnej, precyzyjnie targetowanej reklamy oferowanej przez wyszukiwarkę Google. Na czym polega istota tej oferty?

Jeśli istnieją jakieś niekwestionowane zasady marketingu internetowego to pierwsza z nich z pewnością brzmi „Serwisy internetowe, które znajdują się najwyżej w wyszukiwarce Google generują największy ruch i dzięki temu zarabiają najwięcej”. Zapewne zgodzisz się z tą zasadą jeśli przypomnisz sobie, kiedy ostatni raz korzystałeś z linków na drugiej, nie wspominając o trzeciej i kolejnych stronach wyszukiwania. Jeśli prowadzisz biznes on-line wystarczy umieścić serwis na pierwszej stronie wyników wyszukiwania i sukces gwarantowany. Jest jednak jeden mały problem.

Serwisów internetowych są tysiące, a na pierwszej stronie mieści się ich tylko 10! Wszyscy chcą znaleźć się jak najwyżej i robią wszystko, żeby to osiągnąć. Skoro wszyscy chcą – pomyśleli specjaliści z Google – to dlaczego za odpowiednią opłatę trochę im nie pomóc. Za właściwą sumę trzecia, druga, a nawet pierwsza pozycja jest do Twojej dyspozycji od zaraz.

Jak działa AdWords?

Reklama Google Adwords – taka jest pełna nazwa usługi – podobnie jak naturalne wyniki wyszukiwania wyświetla się po wpisaniu określonych słów kluczowych. Dzięki temu mamy pewność, że reklamę zobaczą tylko osoby zainteresowane tym, co oferujesz. Jako reklamodawcy sami decydujemy po wpisaniu jakich wyrażeń pojawi się nasza reklama w Google.

W przeciwieństwie do tradycyjnych nośników, kampania trafia bezpośrednio do Twoich klientów. Możesz nie tylko określić, po jakich wyrażeniach wyświetli się reklama Google AdWords, ale także wskazać obszar, na którym ma odbyć się akcja promocyjna Twojego serwisu.

Być może myślisz teraz, że taka reklama to świetny pomysł, pytasz o drogę do kasy i chcesz wiedzieć ile się należy. Odpowiedź brzmi… to zależy. Jeśli chodzi o Google AdWords – taka jest pełna nazwa systemu reklam w wyszukiwarce – opłaty pobierane są za konkretne kliknięcia w link prowadzący do Twojej strony. Jest to duża przewaga nad tradycyjnymi reklamami w radiu, czy gazecie, które mogą się podobać i być często oglądane, a mimo to nie gwarantują żadnego efektu. Do tego są bardzo kosztowne. W przypadku linków sponsorowanych płacimy tylko za to na czym najbardziej nam zależy, czyli klientach na naszej stronie internetowej. Wysokość ceny AdWords zależy jednak od wielu czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Ile kosztuje jedno kliknięcie? Google wychodzi z założenia, że reklama jest warta tyle ile ktoś jest skłonny za nią zapłacić. Więc teoretycznie kliknięcie może kosztować zaledwie kilkanaście groszy, jednak w praktyce niewłaściwie przeprowadzona kampania może być bardzo kosztowna.

Koszt kliknięcia oraz pozycja na której wyświetli się Twoja reklama zależy od 3 głównych czynników; popularności wyrażenia kluczowego, stawek licytowanych przez Twoją konkurencję oraz jakości Twojej reklamy.

Słowa kluczowe

Podobnie jak w przypadku zwykłych wyników wyszukiwania im bardziej ogólne wyrażenie tym większa konkurencja w dostępie do pierwszego miejsca. Na przykład jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę słowo „samochody” wyniki mogą dotyczyć samochodów nowych, używanych, ciężarowych, japońskich, europejskich itd.

Jednak w przypadku wyrażenia „używane samochody Radom” łatwo się domyśleć, że chodzi o komis znajdujący się w Radomiu lub jego okolicach.

Przekładając tą zasadę na linki sponsorowane możemy powiedzieć, że im bardziej ogólne słowo, tym większa konkurencja i większe stawki za klikniecie, a co za tym idzie bardziej kosztowna kampania i trudniejszy dostęp do wysokich pozycji.

Konkurencja

Licytując stawkę za pojedyncze kliknięcie w link nigdy nie mamy pewności ile zaoferowała nasza konkurencja. Google również milczy w tej sprawie. W dużej mierze to właśnie licytowana stawka decyduje o pozycji naszego linku oraz koszcie całej kampanii.

Licytacja nie jest jednak rosyjską ruletką. Jeśli na przykład z przebiegu kampanii wynika, że na 20 klikających internautów jeden dokonał zakupu produktu możesz w oparciu o te informacje policzyć ile realnie kosztuje Cię pozyskanie klienta i w oparciu o te informacje zdecydować, czy nakład na reklamę Google Adwords zwrócił się , czy też jest niewspółmierny do poniesionych kosztów.

Precyzyjne oszacowanie optymalnej stawki za kliknięcie jest kluczowe dla sukcesu kampanii, a sukcesy przychodzą najczęściej, z czasem i doświadczeniem.

Jakość

Możesz przelicytować wszystkich i znaleźć się ze swoim linkiem na samym szczycie wyników wyszukiwania, a pomimo to Twoja kampania może się okazać totalną klapą. Jak to możliwe? Link sponsorowany to nic innego jak nagłówek, 2 linijki opisu i 90 znaków do Twojej dyspozycji. To mniej więcej tyle tekstu ile zmieściło się w poprzednim zdaniu.

Jeśli internauci nie zrozumieją co chcesz im przekazać, Twoja reklama Google jest mało przekonująca to mogą chętniej klikać w linki z dalszych pozycji. Nieskuteczne reklamy wiążą się jeszcze z jedną konsekwencją. Google nie lubi słabych reklam ponieważ obniżają one zaufanie internautów do wyświetlanych wyników. Dlatego wyszukiwarka może obniżyć Twoją pozycję lub kazać Ci płacić więcej za tą samą pozycję. Warto się przyłożyć ponieważ z dobrą reklamą możemy płacąc mniej osiągnąć więcej. Jakość Twoich reklam wyszukiwarka mierzy stosunkiem wyświetleń linku do wejść na stronę, jakością strony do której prowadzi link, oraz poprzez wiele różnych czynników.

Teoria teorią, ale co z konkretami!

Otóż na pozór nie ma o czym pisać. Założenie konta w Google AdWords jest banalnie proste, tak samo jak zatankowanie go pieniędzmi. Podobnie jest z uruchomieniem kampanii, wybierasz słowa, wklepujesz treść linku i czekasz na klientów. Google zrobiło wszystko, żebyś poczuł się panem sytuacji.

Jeśli coś jest zbyt piękne… no właśnie. Prawda jest taka, że jeśli brakuje Ci doświadczenia wiele rzeczy może pójść nie tak. Załóżmy, że źle dobrałeś frazy kluczowe. Nagle może się okazać, że reklama Google AdWords którą przygotowywałeś 2 tygodnie trwała 20 minut bo właśnie w takim czasie wyczerpałeś budżet kampanii.

Google udostępnia wiele przydatnych narzędzi i rozwiązań, które mogą pomóc w przygotowaniu świetnej kampanii. Nieocenione jest również doświadczenie przy prowadzeniu promocji w wyszukiwarce. Dysponując odpowiednią wiedzą Twoje kampanie mogą mieć naprawdę zabójcza skuteczność i dać solidnego kopa Twojej stronie.

Reklama Google AdWords i jej zalety

1. Linki sponsorowane nie kojarzą się wielu internautom z reklamą i właśnie dlatego są tak bardzo skuteczne.
2. Sam decydujesz kiedy chcesz znaleźć się na szczycie wyników, czyli tam gdzie jest ruch i gdzie są Twoi klienci.
3. Płacisz tylko za efekty, czyli wejścia na stronę.
4. W przeciwieństwie do reklamy w gazecie, czy innym tradycyjnym medium dokładnie wiesz, kto ogląda Twoją reklamę i masz pewność, że to Twoi potencjalni klienci
5. Masz pełną kontrolę nad wydatkami i efektami, które dzięki statystykom widzisz jak pod mikroskopem.

Jeśli chcesz poszerzać swoją wiedzę o linkach sponsorowanych w systemie Google AdWords poniżej kilka terminów na które możesz się natknąć.

CPC (Cost Per Click) – koszt za klikniecie w link, który prowadzi na Twoją stronę internetową.

CTR (Click through rate) – współczynnik klikalności, o którym wspominaliśmy pisząc o skuteczności reklam. CTR wyraża się w wartości procentowej i wylicza się go dzieląc ilość kliknięć przez ilość odsłon, a następnie mnożąc wynik przez 100%.

Konwersja – ten termin odnosi się do skuteczności Twojej witryny i określa realizację celów jakie postawiłeś przed Twoją stroną www. To może być zakup produktu, rejestracja lub inne zachowanie którego oczekujesz od internautów odwiedzających Twoją stronę.

ROI (Return of investment – zwrot z inwestycji) – wskaźnik pozwala oszacować rentowność Twoich działań. Warto z niego korzystać nie tylko w internecie. Z reguły jest to stosunek nakładów do kosztów wyrażony w wartościach procentowych.

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz