SPRAWDŹ, CO OFERUJEMYPoznaj Aktywny Model Rozliczeń SEO & Ads

Anchor tekst i jego znaczenie dla pozycjonowania strony

przyjazny_anchor_tekst_grafika

Na pozycjonowanie stron w wyszukiwarce wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich jest profil linków prowadzących do witryny. Przed aktualizacją algorytmu, która miała miejsce w 2013 roku, jednym z najsilniejszych narzędzi używanych przez pozycjonerów w celu zbudowania profilu linków był właśnie anchor tekst. Aktualizacja algorytmu Pingwin wprowadziła wiele zmian, wiązała się ona bowiem z obowiązkiem ograniczenia używania anchor tekstów pod groźbą kary od Google. Co to takiego anchor tekst ? Jakie ma teraz znaczenie dla pozycjonowania strony? O tym piszemy w dzisiejszym wpisie.

Czym jest anchor link?

Laik powie, że anchor tekst czy też anchor link to fragment artykułu, który został wyróżniony przez podkreślenie i inny kolor czcionki. Pod tekstem „ukryty” jest link prowadzący do konkretnej strony. Jednak takie wyjaśnienie dla osoby wykonującej pozycjonowanie stron czy też przygotowywaniem treści na nią, jest niewystarczające. Jak zatem można opisać tego typu link?

Anchor tekst to treść, która umieszczana jest w kodzie html pomiędzy znacznikami <a> oraz </a> i wyświetla się jako link:

<a href="https://www.eactive.pl/">EACTIVE</a>

  • „<a>” – tag otwierający kod anchor linku
  • „href=”https://www.eactive.pl/” – link referencyjny, przekierowujący na inną stronę
  • „EACTIVE” – anchor text
  • „</a>” – tag zamykający kod anchor linku

 

Dlaczego anchor link jest ważny przy pozycjonowaniu strony?

Wyszukiwarka Google traktuje anchor tekst linkujący do strony jako wskaźnik tematu danej witryny, czyli dla jakich słów kluczowych strona powinna rankingować. Jeśli dodalibyśmy w tym artykule link do strony z anchor tekstem: „buty sportowe”, byłby to wskaźnik dla Google, że strona ta jest dobrym dopasowaniem do tego zapytania.

Im więcej stron linkujących do tej witryny poprzez anchor zawierający tekst „buty sportowe”, tym większa pewność dla Google, że ta strona powinna rankingować na to zapytanie.

Przed aktualizacją algorytmu w 2013 roku było to powszechne i pozwalające szybko osiągnąć efekty narzędzie, wykorzystywane w link buildingu. Wraz z rozwojem wyszukiwarek oraz pozycjonowania, Google rozpoczęło identyfikację nowych parametrów i wskaźników, na podstawie których ustalany będzie ranking. Po aktualizacji algorytmu Pingwin, który miał na celu walkę z manipulacyjnym, niskiej jakości link buildingiem, wiele stron nadmiernie używających anchor teksty, nagle straciły kluczowe pozycje. Po tym czasie w pozycjonowaniu zaczęto skupiać się nie na ilości, ale na jakości zdobywanych linków, dlatego też niezmiernie ważna stała się różnorodność anchor tekstów i ogólnie wartościowe linki przychodzące.

Tydzień temu miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu – Pingwin 4.0, który działa teraz w czasie rzeczywistym. Na pełny obraz zmian i ich wpływ na witryny musimy jeszcze poczekać.

Jak zoptymalizować anchor tekst?

Opisane powyżej zmiany nie oznaczają, że anchor tekstów nie należy stosować. Kiedy jednak decydujemy się na nie, pamiętajmy, aby dobrze je zoptymalizować. Jaki powinien być SEO friendly anchor tekst?

Jeśli chcesz dodać anchor link kierujący do innej strony o SEO, używając sformułowania: Więcej o SEO przeczytasz tutaj, zamiast anchor tekstu „tutaj”, zastosuj anchor tekst „SEO”.

Oprócz dokładnego dopasowania słów kluczowych, stosuj także częściowe lub słowa z tak zwanego długiego ogona. Zmniejszy to możliwość potraktowania anchor linku jako spamu przez wyszukiwarkę. W tym celu powinno się także stosować synonimy, na przykład jeśli chcesz być widoczny pod frazę „buty sportowe”, zastosuj również anchor „buty sportowe oferta” – dzięki temu pokażesz wyszukiwarce, że nie jest to spam.

Jeśli Twoje treści oraz odbiorcy to umożliwiają, możesz stosować także anchor teksty w różnych językach. Bardzo ważne jest, by anchor linki były naturalne – anchor tekst musi być trafnie dobrany, tak aby użytkownik po przejściu na stronę, wszedł do miejsca, którego się spodziewał po przeczytaniu anchor tekstu.

Dobrym rozwiązaniem jest używanie także adresu URL jako anchor tekstu, czyli tak zwanego „gołego” linka. Nie jest to zakazane przez Google i z pewnością będzie lepsze niż nadużywanie anchor tekstów. Zaleca się więc używanie czasem „gołego” adresu URL.

Wartościową wskazówką w tej kwestii może być stosowanie nazwy marki / domeny jako anchor tekstu. Taki link ma dużą wartość jako że marka wciąż jest jednym z ważniejszych parametrów w ocenie autentyczności w oczach wyszukiwarek.

Warto też pamiętać o odpowiedniej długości tekstu anchor. Specjaliści zalecają, by jego długość nie przekraczała 60 znaków. Analizy przeprowadzane przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem, wykazują że o wiele lepsze wyniki uzyskują anchor linki o krótszej treści. Kiedy zalecana długość zostaje przekroczona, zmniejsza się wartość poszczególnych zawartych słów.

Przygotowując tekst zawierający anchor linki należy pamiętać, że o wiele lepiej sprawdzi się jeden dobrze przygotowany link, niż kilka gorszej jakości umieszczonych w całym tekście. Google zbyt dużą ilość odnośników w jednym tekście może odebrać za działanie spamerskie, co może skutkować obniżeniem rankingu strony. Przy powtarzających się działaniach tego typu na stronę może być zostać nałożony filtr.

#wiemyjak prowadzić skuteczną strategię SEO i SXO
POZNAJ naszą ofertę na POZYCJONOWANIE

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Marek Czeżyk pisze:

    Świetne tipy dla każdego autora bloga i WWW. Przydatna wiedza!

  2. Tom Robak pisze:

    Dzięki za trochę użytecznej wiedzy

  3. Gość pisze:

    No w końcu ktoś rzetelnie i prosto wytłumaczył pojęcie!

  4. Gość pisze:

    Ciekawe, nie wiedziałem, że anhor ma tak duże znaczenie dla strony internetowej przy jej pozycjonowaniu :)

  5. Kamil pisze:

    Dziękuję za przydatny artykuł!

  6. Piotr pisze:

    Dzięki za dobre podejście i tłumaczenie :)

  7. Sebastian Heymann EACTIVE pisze:

    @Prawnik
    Będzie i nie zalecamy tego robić. Anchorem najbezpieczeniej jak będzie tytuł. Zróżnicować anchor proponujemy np. z innych artykułów z treści.

  8. Michał Krawczyński pisze:

    Dzięki za przyjazny tekst o tej trudnej dziedzinie, jaką jest SEO i linkbuilding.

  9. Prawnik pisze:

    a jak anchor dam na zajawkę artykułu w celu różnicowania, to nie będzie za długi?

  10. Dawid Mitoraj pisze:

    O super, właśnie tego szukałem. Seo jest mega zagmatwane, ale powolutku do przodu.

  11. Paweł Heczko pisze:

    Świetny tekst, mam nadzieję, że przyczyni się do odejścia od „kliknij tutaj” na wielu witrynach.

  12. Gość pisze:

    bardzo dobry artykuł z bardzo dużą dawką wiedzy .

  13. Piotr Hołowienko pisze:

    Dzięki za solidna dawkę wiedzy!

  14. Ryszard pisze:

    super

  15. Mariusz Muzyk pisze:

    Bardzo merytoryczny artykuł, będę tu zaglądał częściej!

  16. Marek pisze:

    Ja osobiście jeśli już płacę za artykuł staram się upchnąć 2-3 linki z anchorami do różnych stron z danej tematyki nad którą aktualnie pracuję. Dzięki temu pozwala mi to 2-3 krotnie zwiększyć liczbę linków do każdej ze stron w jednym budżecie.

  17. Rafał Kowalski pisze:

    Nigdy aż tak szeroko na to zagadnienie nie patrzyłem, miło jest się nauczyć czegoś nowego ;)

  18. Mateusz pisze:

    Bardzo przydatne informacje! Pozdrawiam

  19. Grzesiek Kogut pisze:

    Warto wiedzieć gdy się zaczyna z SEO. Dzięki

  20. Marcin Gaworski EACTIVE pisze:

    @Selljus

    Takie działania mogą narazić na karę od Google. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod tym linkiem: https://support.google.com/webmasters/answer/66353?hl=pl

  21. Karol pisze:

    Przydatna informacja dla początkujących ;-)

  22. Selljus pisze:

    Testował ktoś czy ukrywanie linku wśród tekstu ma jakieś znaczenie, tzn. link nie jest widoczny i posiada te same style co otaczający go tekst ?

  23. Marcin Gaworski EACTIVE pisze:

    Pani Moniko, słowa kluczowe w anchorach pomagają wzmocnić linkowanie na interesuje nas słowa kluczowe. Gdyby linkować tylko na adres URL, linkowanie oczywiście zadziała, jednak odbieramy sobie tym samym potencjał na efektywniejsze linkowanie pod konkretne frazy. Ze względów opisanych w artykule nie należy z tym przesadzać, jednak linkowanie na EMA wciąż potrafi wzmocnić konkretne frazy (choć w nadmiarze jest dość ryzykowne).

  24. Monika pisze:

    Czyli najlepiej nie używać już samych słów kluczowych tylko np nazwę strony?

  25. Michal Wlodarczyk pisze:

    Czy to jeszcze dziala w dzisiejszych czasach? :)

  26. Piotr pisze:

    Bardzo dziękuję za artykuł, całkowicie się zgadzam, że jedna bardziej z bezpiecznych metod to stosowanie URL jako anchor tekstu.

  27. Tomasz pisze:

    Przydatna dawka informacji. Wielkie dzięki…

  28. Gość pisze:

    Dzięki, przydało się.

  29. Michał pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł!

  30. Ela W. pisze:

    Zasady wydają się proste, ale czemu tak długo trzeba czekać na pierwsze efekty? Pozycjonowanie, zawód dla cierpliwych.

  31. Jerzy Ledziński pisze:

    Bardzo przydatny artykuł

  32. Gość pisze:

    Jak wytłumaczyć fakt że moja konkurencja ma 90% mniej linków. Brak tekstów na stronie głównej. Strona od dawna w ogóle nie była aktualizowana A mimo to jest wyżej w Google.

  33. GOLDWEB pisze:

    Bardzo dobry wpis. Wyjaśnia wiele rzeczy. Thx

  34. Marta pisze:

    Widzę że wszyscy jak jeden mąż twierdzą że jest to dobre źródło wiedzy więc dzięki skorzystam bo właśnie zaczynam swoją przygodę z pozycjonowaniem.

  35. Gość pisze:

    Teraz anchor nie jest już taką niewiadomą. Dzięki, super wpis i porcja wiedzy dla osób dopiero rozpocynających zabawę z pozycjonowaniem.

  36. Tymon pisze:

    „Więcej o SEO przeczytasz tutaj, zamiast anchor tekstu „tutaj”, zastosuj anchor tekst „SEO”.” – czy to nie jest EM?

  37. Sebastian Matysik pisze:

    Anchory EM nadal działają najlepiej.

  38. Izabela pisze:

    Anchor tekst daje efekt, ale nie trzeba korzystać z jego formy jak to było kilka lat temu

  39. Tomasz pisze:

    Super podsumowanie dla początkujących pozycjonerów. Dobrych poradników nigdy za wiele ;)

  40. Jakub pisze:

    Bardzo fajnie napisany poradnik :) myśle ze dla osób początkujących jak znalazł. Dowiedzą się co znaczy EMA/bezEMA i URL.

  41. Gość pisze:

    Dzięki za fajny tekst. W końcu ktoś napisał jakieś konkrety :) Zgadzamy się, że naturalne i bezpieczne są: nazwa marki oraz treści linka. „czytaj więcej”, „Zobacz tutaj” też raczej szybko nie będą uważane jako spam :)

TAK

Zostaw kontakt, oddzwonimy

Abonament to stagnacja. Aktywny Model Rozliczeń SEO/ADS potęguje efektywność. Podczas 15-minutowej rozmowy dowiesz się wszystkiego.
Imię i Nazwisko
E-mail*
Numer telefonu*
Adres strony internetowej*
Treść wiadomości
TAK
Twoja wiadomość nie została wysłana. Prosimy wysłać e-mail na adres kontakt@eactive.pl

Jeśli chcesz zostawić nam więcej danych wypełnij brief.

Otrzymaliśmy twoje zgłoszenie

Dziękujemy!

 

Co dalej?

  1. Otrzymasz od nas maila potwierdzającego zgłoszenie.
  2. Nasz wyspecjalizowany zespół już niedługo skontaktuje się z Tobą i opowie o dalszym procesie współpracy.
  3. W oczekiwaniu na telefon zapraszamy do zapoznania się z naszymi REFERENCJAMI.

KLAUZULA INFORMACYJNA

Informujemy, że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. z siedzibą w Świętej Katarzynie, zarejestrowana pod adresem ul. Główna 26/2, 55-010 Święta Katarzyna, reprezentowaną przez: Michała Kliszczaka - Prezesa Zarządu.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie kwestie dotyczące danych osobowych można kierować na e-mail: ochronadanych@eactive.pl lub pisemnie na adres korespondencyjny: EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. ul. Aleksandra Zelwerowicza 18 A, 53-676 Wrocław.
  3. Twoje dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie oraz przygotowania i przedstawienia propozycji współpracy.
  4. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli Twoja zgoda na przetwarzanie danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów oraz art. 6 ust. 1 lit. b RODO, zgodnie z którym przetwarzanie danych jest konieczne w celu podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom.
  6. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia wyrażonej zgody bądź złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
  7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie adresu e-mail i numeru telefonu jest niezbędne do obsługi zapytania.
  8. Administrator nie przetwarza Twoich danych osobowych przy użyciu narzędzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  9. Przysługuje Ci prawo do żądania od Administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub ich przeniesienia.
  10. Przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych, a także prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie - wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Twojej zgody przed jej wycofaniem.
  11. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO przysługuje Ci prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych przez EACTIVE #wiemyjak - Kliszczak sp. k. znajdziesz w naszej Polityce Prywatności, dostępnej tutaj.

Rozumiem